Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (53 minutter siden):

Nå var det vel ingen i hele verden som forutså at MM skulle bli kronisk syk tilbake da HM fridde til henne. Det var heller ingen som visste at sønnen hennes skulle bli en rabiat voldelig douche. Vil ikke kalle HM naiv fordi han ikke forutså disse to scenarioene😅

Såvidt jeg husker, vanket de i samme vennekrets fra før MM ble gravid første gang, og lenge før de forelsket seg i 1999. Så å tro at HM var naiv da han fridde faller på sin egen urimelighet da han har visst lenge hvem MM var, samt at de også gjorde det slutt en periode nettopp fordi de visste at veien til en fremtid sammen kunne bli utfordrende. Noe det ble.

Enig med deg i at verken HM eller andre kunne forutse dagens situasjon i sin villeste fantasi, den er jo temmelig unik.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
~ Ada ~ skrev (47 minutter siden):

Så det hadde ikke gått uansett tilnærming?

Det viktigste valget en tronarving tar er valg av ektefelle. Fordi det definerer fremtiden til monarkiet så ekstremt. 
HM brukte halvannet år fra han møtte MM til han fridde. Og fridde da til en kvinne med MYE bagasje. Det handler om å minimere risiko. Å trekke inn et barn i kongefamilien som i prinsippet blir outcast er høyrisiko. 
Når selv prinsesse Ragnhild, til store fordømmelser, påpekte dette, så er det ikke noe jeg skriver for å være slem og fordomsfull. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Rev. Revenge skrev (25 minutter siden):

Enig med deg i at verken HM eller andre kunne forutse dagens situasjon i sin villeste fantasi, den er jo temmelig unik.

Bortsett fra prinsesse Ragnhild. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Svigermor skrev (16 minutter siden):

Bortsett fra prinsesse Ragnhild. 

Hun forutså at MM skulle bli kronisk syk og at Høiby skulle ruse seg og utøve vold mot kvinner/sine kjærester, samt filme voldtektene sine?

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

Hun forutså at Høiby skulle ruse seg og utøve vold mot kvinner/sine kjærester, samt filme voldtektene sine?

Hun forutså en katastrofe. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Svigermor skrev (17 minutter siden):

Hun forutså en katastrofe. 

Katastrofer er lette å forutse når det foregår ting man ikke liker. Sann mine ord.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Rev. Revenge skrev (10 minutter siden):

Hun forutså at MM skulle bli kronisk syk og at Høiby skulle ruse seg og utøve vold mot kvinner/sine kjærester, samt filme voldtektene sine?

Du ser ikke det problematiske med en gutt som skal vokse opp som en kongelig (tjenere og ufattelig rikdom), men i motsetning til siden søsken er på utsiden siden han ikke har en prinse-tittel? 
Er jo nettopp dette Prinsesse Ragnhild poengterte. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Svart skjerm skrev (19 minutter siden):

Du ser ikke det problematiske med en gutt som skal vokse opp som en kongelig (tjenere og ufattelig rikdom), men i motsetning til siden søsken er på utsiden siden han ikke har en prinse-tittel? 
Er jo nettopp dette Prinsesse Ragnhild poengterte. 

Prinsesse Ragnhild var en arrogant dame som anså de fleste for å være under hennes stand, deriblant MM og Ari Behn. Hun syntes synd på Høiby fordi han ville være" ingenting" når han fikk søsken. Det forteller vel mer om hennes personlige meninger om slike familierelasjoner enn om en fremtidig katastrofe i form av Høibys tiltaler.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Kongefamilien har som oppgave å være vår "første familie", de som representerer oss. Til gjengjeld har kongefamilien et liv uten økonomiske bekymringer. Egentlig et liv i overflod.  De har også hjelpere til alt praktisk. Helsehjelp fra øverste hylle ved et lite vink. Og mange andre fordeler (diplomatpass, f.eks)

Til denne representasjonsoppgaven er det særs viktig at tronarvingen velger en ektefelle som passer inn.

I dette ligger først og fremst det å forstå rollen han/hun går inn i. Å få forståelse av rollen kan ta litt tid. De fleste av oss er ikke i nærheten av å forstå livet i det kongelige hoff. Er det et barn fra før involvert er det ekstra grunn til å bruke tid. 

Haakon Magnus og Mette Marit burde brukt mer tid før de giftet seg. Kongen kunne ha forlangt at de ventet, minst to år til. Den tiden kunne ha blitt brukt til opplæring, utdanning og annet. Planlegging av ivaretakelse og håndtering av Marius, f.eks. 

Det hadde vært mulig å få tenkt seg om for begge. 

Sonja og Mette Marits bakgrunn er svært ulik, selv om de begge omtales som vanlige borgere. Sonja kom fra et nokså fornemt hjem, med utdannelse (iallfall ut fra tidens utdannelsesnivå). Hun framstår ofte som mer kongelig enn Kongen. Mette-Marits bakgrunn var en annen. Fragmentert utdanning, uvisst hva som er fullført. En mildt sagt brokete ungdomstid. Og ikke minst: et lite barn. 

Da Haakon Magnus og Mette Marit giftet seg syntes jeg at det gikk for fort, men tenkte at hun lærte vel etter hvert. Jeg synes ikke hun helt har fått til rollen som kronprinsesse. Mulig hun ikke har hatt den hjelp og støtte hun burde fått. Mulig hun ikke ville ha noen hjelp og støtte. Hun burde etter hvert ha klart å si noe annet enn "det er veldig, veldig fint å være her". Hun klarer ikke kunsten å være interessert, slik Sonja alltid har gjort og gjør. 

Mette Marit har nok hatt en del på privaten. Både Marius` adferd fra skoledagene og etter hvert egen sykdom. Særlig det å ha et barn som ikke er kongelig og utvikler seg til en voldsmann må ha vært krevende. Det er her kronprinsparet  virkelig får befolkningen til å spørre om deres egnethet som framtidig kongepar. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (53 minutter siden):

At man har tatt en skikkelig utdannelse burde jo være det enkleste å sjekke, og alle vet hvor viktig utdannelse er og hvor mye krav det er til utdannelse idag. Som medlem av kongefamilien så burde det væe ekstra viktig. Det har noe med hvordan man ser på verden rundt seg og ikke minst så har det mye å si for arven man gir videre til egne barn.

Så bør man selvsagt sjekke bakgrunn til familie og venner. Si meg hvem du omgås så skal jeg si deg hvem du er. 

Gjelder dette for alle yrkesgrupper, eller er det krav spesielt for MM? Jeg mener,  vi har folkevalgte stortingsrepresentanter med utdannelse på linje med MM. Hva tenker du om det? 

For eksempel Tonje Brenna. Hun har vel bare fullført videregående på cv i kolonnen for skolegang. Hun har vært innom diverse statsrådsposter og er nå i gang med "Støre/AP statsminister skole" som parlamentarisk leder. For egen del vil jeg si at som "medlem av regjeringen burde det være ekstra viktig med utdannelse". 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (27 minutter siden):

Prinsesse Ragnhild var en arrogant dame som anså de fleste for å være under hennes stand, deriblant MM og Ari Behn. Hun syntes synd på Høiby fordi han ville være" ingenting" når han fikk søsken. Det forteller vel mer om hennes personlige meninger om slike familierelasjoner enn om en fremtidig katastrofe i form av Høibys tiltaler.

Vet ikke om jeg ville ropt så høyt om jeg var henne, som selv giftet seg med en mann av folket, kritisert for sine egne skandaler.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (37 minutter siden):

Vet ikke om jeg ville ropt så høyt om jeg var henne, som selv giftet seg med en mann av folket, kritisert for sine egne skandaler.

Hun mente selv at mannen hennes var i en høyere klasse enn Ari og MM, fordi han blant annet hadde en "skikkelig" jobb.

For min del fremstod hun alltid som en gammeldags storesøster-snobb som ikke fikk med seg at tiden løp fra henne mens hun hang i alt var bedre før-baren.

Endret av Rev. Revenge
feil adjektiv
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Miomino skrev (1 time siden):

Gjelder dette for alle yrkesgrupper, eller er det krav spesielt for MM? Jeg mener,  vi har folkevalgte stortingsrepresentanter med utdannelse på linje med MM. Hva tenker du om det

For eksempel Tonje Brenna. Hun har vel bare fullført videregående på cv i kolonnen for skolegang. Hun har vært innom diverse statsrådsposter og er nå i gang med "Støre/AP statsminister skole" som parlamentarisk leder. For egen del vil jeg si at som "medlem av regjeringen burde det være ekstra viktig med utdannelse". 

Jeg er helt imot det. At han går forbi kvinner og menn med god utdannelse er for meg en gåte. 

Endret av Gulline
  • Liker 8
Skrevet
Rev. Revenge skrev (7 timer siden):

Er det fortsatt kronprinsessen som har skylden for alt?

Ser slik ut, ja.

• Liker 3
Gjest Anonym_2024
Skrevet (endret)

Det var så ufattelig trist å se kongen vår representere i dag. Han står på, selv med skranten helse. Yrkesstoltheten hans vises lang vei, samme gjelder hvor sårbar institusjonen har blitt de siste årene. Kongehuset burde avvikles mens det fortsatt er noe som helst av verdigheten  igjen. 

Endret av Anonym_2024
Skrevet
Gulline skrev (12 timer siden):

At man har tatt en skikkelig utdannelse burde jo være det enkleste å sjekke, og alle vet hvor viktig utdannelse er og hvor mye krav det er til utdannelse idag. Som medlem av kongefamilien så burde det væe ekstra viktig. Det har noe med hvordan man ser på verden rundt seg og ikke minst så har det mye å si for arven man gir videre til egne barn.  

Så bør man selvsagt sjekke bakgrunn til familie og venner. Si meg hvem du omgås så skal jeg si deg hvem du er. 

En god pekepinn bør være at partneren kan sikkerhetsklares på høyt nivå eller ikke. 

Jeg syns det er viktigere enn høyere utdanning, selv om jeg absoutt syns det bør være med i potten.

Men så er det nå en gang sånn at de kongelige ikke velger partner ut fra disse prinsippene...

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Veldig skuffende at Kong Harald ikke svarer på pressens spørsmål om han har sett filmen om Märtha og Durek, men bare labber forbi uten å svare. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

https://www.aftenposten.no/norge/i/93BOyl/opplysninger-til-aftenposten-kronprinsesse-mette-marit-sendte-foerste-melding-til-fornaermede

Sitat

Bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen sier kontakten med kronprinsessen ikke var belastende for kvinnen.

– Hun opplevde dette som naturlig fordi hun hadde bodd sammen med familien på Skaugum i en lengre periode og så på det som omsorg, sier Larsen til Aftenposten.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker det er viktig å høre på hva bistandsadvokaten faktisk sier her. Kvinnen var en del av familien når dette skjedde. Hun var kjæreste med Mbh, og som bistandsadvokaten sier, opplevde  ekskjæresten dette som omsorg fra MM.

Hvis noen jeg kjente godt hadde vært utsatt for en kriminell handling, ville min første reaksjon være å prøve å finne ut om vedkommende hadde det bra, om hun var skadet, og uttrykke min bekymring og medfølelse.

Det er en helt naturlig, menneskelig reaksjon. 

at det er uheldig og ikke ønskelig, når man samtidig er i familie med voldsmannen,viser bare hvor vanskelig det er å navigere i saker som gjelder vold i nære relasjoner. Det oppstår interessekonflikter, og i denne saken er det veldig mange som tolker det at MM tok kontakt, som noe annet enn omsorg, selv om offeret selv har sagt at hun opplevde det som omsorg, og ikke belastende.

For øvrig tenker jeg at denne saken viser med all mulig tydelighet at det er så himla lett å være etterpåklok. 
Det er ingen som visste det store omfanget av denne saken før i august i fjor. Og jeg tenker at å gjenta gang på gang at man mener det burde ha vært satt andre grenser for en voksen mann, ikke endrer på noen ting. Jeg tenker også at man bør ha et perspektiv hvor man ser på handlingene til kronprinsparet som fortvilte forsøk på å hjelpe en sønn på ville veier, heller enn som sleipe manøvre for å vri seg selv unna konsekvenser.

Man må selvsagt tolke sånn som man vil, og jeg kommer til å fortsette å tolke for eksempel inkluderingen av MBH i familiens reisersom et forsøk på å holde familien sammen, og være en familie. Så får andre heller fortsette å tolke det aller verste mening. Det kommer ikke til å endre hva jeg mener. Og det har ingenting medat jeg på noen måte driver ukritisk beundring av moren hans, det handler om hvordan jeg forholder meg til andre mennesker, ogDen kunnskapen jeg har om dynamikken rundt vold i nære relasjoner. 

Ja, mange ting kunne sikkert vært gjort annerledes, men de har vel prøvde å gjøre så godt de kunne, tenker jeg. Det er viktig å huske at verken å skjemme bort folk, eller ikke sette  grenser, gjør dem kriminelle. 

Og jeg synes faktisk det er helt meningsløst å skrive innlegg etter innlegg om at kronprinsen har valgt feil partner. Jeg mener det må være en selvfølge, for alle inkl. kongefamilien, å velge livspartner.

Jeg tenker det er et veldig viktig poeng at Mbh er en voksen mann som har gjort svært dårlige valg og utsatt en rekke mennesker for kriminelle handlinger, og det må han selv ta ansvaret for. Jeg gjentar igjen at jeg mener at å skylde på alle andre rundt han, blir å redusere ansvaret han har, og det synes jeg er helt feil å gjøre.

Han har selv pekt på andre,  beskyldt ekskjæresten for å være den som initierte voldsbruk, og både truet offeret sitt, og bagatellisert sine egne handlinger. Men det er han som har brukt vold, voldtatt, truet og bruttloven.
Når diskusjonen hele tiden handler om feilene de rundt ham, og særlig moren,  har gjort, er man med på å bagatellisere ansvaret han har, og det kommer jeg aldri til å være med på. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...