Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Ja, det skal ikke mer til.

Det er også fullt mulig.

Nemlig. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (30 minutter siden):

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at dette må være utrolig flaut for kongeparet. Husk at mens kongen har "Alt for Norge" som valgspråk, har gardistene, som tjenestegjør på Skaugum "Alt for kongen" som sitt motto. De skal altså ofre livet sitt for Kongen om det trengs, men de er ikke engang beskyttet mot villmannskjøring av kommende dronnings sønn på Skaugum mens de tjenestegjør i kongens klær. 

Jeg vet ikke om de orker jeg? Har de resignert? Jeg tenker det. Mulig de heller burde abdisert, men jeg tror det ville blitt værre bare. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Isild skrev (1 time siden):

Alt for Norge er nok bare i teorien nå. Før var det nok mer slik Trond Norèn Isaksen forklarer det: 

"

"En kongefamilie er ingen vanlig familie. Å tilhøre kongefamilien innebærer at man har usedvanlige privilegier til gjengjeld for usedvanlige forpliktelser.

Én av dem er at man må opptre på en måte som ikke setter kongehuset eller landet i forlegenhet. En annen er at hensynet til landet alltid går først. Deretter følger hensynet til monarkiet. Personlige preferanser kommer først på tredjeplass." 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/LM2Am1/prinsesse-martha-louise-og-durek-verret-ydmyker-kongen-og-svekker-stillingen-hans

I vårt kongehus nå har alt dette fallt bort, vekk, ut. 

Det er fullt mulig å ha empati med dem som medmennesker og samtidig mene at de ikke får gjort en god jobb lenger - fordi familien går først, og fordi det virker som de familiemedlemmene som har gått "bananas" har gjort det enablet med tilgang til privilegier, og/eller titler som er misbrukt. 

Da har det hele utspilt sin rolle, dersom de ikke klarer å rydde opp i det kaoset den borgerlige delen av familien påfører kongehuset. 

Enig. Håper det blir mulig med en prosess for å få avskaffet monarkiet det kommende året  

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (7 timer siden):

Selvsagt er det mulig å ha medfølelse med folk som gjennomgår vanskelige tider. Det krever bare helt alminnelige empatiske evner. 

Problemet ligg ikkje i å ha medkjensle med dei. Problemet oppstår derimot når medkjensla blir brukt til å frikjenna dei med omsyn til at dei ikkje lenger fyller rollene sine slik mange av oss forventar at kongehuset skal opptre. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (31 minutter siden):

Problemet ligg ikkje i å ha medkjensle med dei. Problemet oppstår derimot når medkjensla blir brukt til å frikjenna dei med omsyn til at dei ikkje lenger fyller rollene sine slik mange av oss forventar at kongehuset skal opptre. 

Jeg har ikke sett noen slike argumenter her. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 timer siden):

Svaret mitt var til alle de som skrevat de ikke hadde medfølelse med kongefamilien. Ikke det andre du skriver. Jeg har ikke frikjent dem for noe som helst - men jeg har overhodet ikke noe problem med å forstå at de er i en veldig vanskelig situasjon som krever mye av dem. En situasjon andre har satt dem i.

Hva de ar gjort eller ikke har gjort eller kommer til å gjøre eller ikke kommer til å gjøre, har ikke noe som helst med det å gjøre. det påvirker ikke min empati med dem. 

Jeg tenker at alle forventningene folk har til dem, gjør det enda vanskeligere for dem navigere i dette - ikke enklere.

• Liker 6
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (8 timer siden):

Svaret mitt var til alle de som skrevat de ikke hadde medfølelse med kongefamilien. Ikke det andre du skriver. Jeg har ikke frikjent dem for noe som helst - men jeg har overhodet ikke noe problem med å forstå at de er i en veldig vanskelig situasjon som krever mye av dem. En situasjon andre har satt dem i.

Hva de ar gjort eller ikke har gjort eller kommer til å gjøre eller ikke kommer til å gjøre, har ikke noe som helst med det å gjøre. det påvirker ikke min empati med dem. 

Jeg tenker at alle forventningene folk har til dem, gjør det enda vanskeligere for dem navigere i dette - ikke enklere.

Jeg tenker at en del folk kompliserer hvor 'vanskelig' det er å holde seg til en avtale (ML\DV), og å skjønne at man må slutte med fluffing, enabling og vagt, blodfatting språk rundt MBH.

Det som derimot er vanskelig, er å fortsette i samme trauste spor hvor man lar dette pågå, istedenfor å gjøre noe som helst. De skal ha for at de selv ødelegger sine rykter. De kunne tatt en telefon til deres slektninger i England for en leksjon i hvordan man behandler sjarlataner og kriminelle innad i familien. Elizabeth var like gammel som Harald er når hun frøs ut både barnebarn og egen sønn.

Handlekraft virker det ikke som vårt kongepar og kronprinspar har, utover å ile til når ens egen sønn skal arresteres da. Da er man fryktelig handlekraftig på hans vegne. 

Endret av 1600
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Forumansvarlig

• Liker 1
Skrevet

Av nysgjerrighet, var det noen som stemte mtp monarki i år? Var det vektlagt hos noen? Jeg gjorde ikke det, da det er andre ting som opptar meg mer, men kanskje noen her tenkte på det?

Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Av nysgjerrighet, var det noen som stemte mtp monarki i år? Var det vektlagt hos noen? Jeg gjorde ikke det, da det er andre ting som opptar meg mer, men kanskje noen her tenkte på det?

Nei, det er langt viktigere saker enn kongehuset når man skal stemme, mener nå jeg. Kongehuset er i ferd med å ødelegge seg selv. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Jeg registrerte ikke at et eneste partiet hadde avskaffelse av monarkiet verken som kampsak eller i det hele tatt i partiprogrammet. Jeg tror ikke det er så fryktelig mange som reellt sett har noen dypere mening rundt det.

• Liker 5
Skrevet
Rev. Revenge skrev (17 minutter siden):

Jeg registrerte ikke at et eneste partiet hadde avskaffelse av monarkiet verken som kampsak eller i det hele tatt i partiprogrammet. Jeg tror ikke det er så fryktelig mange som reellt sett har noen dypere mening rundt det.

SV vet jeg har det i partiprogrammet hvertfall, men det var nok ingen som gikk direkte på valg på det. 

SV

"Republikk er i dag den mest vanlige styreformen i verden. SV ønsker å endre Grunnloven, slik at også Norge får et statsoverhode som er valgt – en president – som erstatter for dagens kongehus."

Ellers fant jeg denne oversikten: 

Norge som republikk

politiske-partier-monarki-republikk-3.pn

Men du har rett i at ingen har frontet denne saken. I år har det vært andre ting som har vært mer sexy å ta opp. Men når Harald går bort, kan det hende det blir snakkis om det.

• Liker 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Jeg stemte på et parti som er i mot monarkiet. Jeg stemmer ikke på enkeltsaker, men ser på helheten hva slags samfunn partiet ønsker seg og hvilke verdier de står for. Et parti som er for monarkiet ville uansett ikke tikket av i de riktig boksene for meg med tanke på hvordan samfunn og verdier som er viktig for meg, så sånn sett vil jeg uansett ikke stemme på et parti som er for monarkiet. 

• Liker 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

SV vet jeg har det i partiprogrammet hvertfall, men det var nok ingen som gikk direkte på valg på det. 

SV

"Republikk er i dag den mest vanlige styreformen i verden. SV ønsker å endre Grunnloven, slik at også Norge får et statsoverhode som er valgt – en president – som erstatter for dagens kongehus."

Ellers fant jeg denne oversikten: 

Norge som republikk

politiske-partier-monarki-republikk-3.pn

Men du har rett i at ingen har frontet denne saken. I år har det vært andre ting som har vært mer sexy å ta opp. Men når Harald går bort, kan det hende det blir snakkis om det.

Se der, ja. Jeg vil tro arbeid med statsbudsjett fremover kan peke på hvilken retning det går heretter. Akkurat ved dette valget, med den høyeste valgdeltakelsen på 36 år tror jeg "det norske folk" har hatt helt andre prioriteringer enn å avvikle en statsform.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Rev. Revenge skrev (9 minutter siden):

Se der, ja. Jeg vil tro arbeid med statsbudsjett fremover kan peke på hvilken retning det går heretter. Akkurat ved dette valget, med den høyeste valgdeltakelsen på 36 år tror jeg "det norske folk" har hatt helt andre prioriteringer enn å avvikle en statsform.

Rødt har det også i partiprogrammet sitt.

SV har faktisk fremmet et forslag om republikk 12 gange, og jeg tror at sist gang var i 2019 ut fra de artiklene jeg har får opp. Mulig andre partier også har fremmet forslag om det, det vet jeg ikke, så ikke sikkert det er riktig at det er 12 ganger totalt sett. 

Så det er godt mulig det kommer et nytt forslag fra SV de neste åra tenker jeg. 

Legger til denne: https://www.nrk.no/nyheter/rodt-forslag_-vil-ha-folkeavstemning-om-monarkiet-innen-2029-1.17061108  Rødt-forslag: Vil ha folkeavstemning om monarkiet innen 2029

Endret av blvck
  • Liker 3
Skrevet
blvck skrev (17 minutter siden):

Jeg stemte på et parti som er i mot monarkiet. Jeg stemmer ikke på enkeltsaker, men ser på helheten hva slags samfunn partiet ønsker seg og hvilke verdier de står for. Et parti som er for monarkiet ville uansett ikke tikket av i de riktig boksene for meg med tanke på hvordan samfunn og verdier som er viktig for meg, så sånn sett vil jeg uansett ikke stemme på et parti som er for monarkiet. 

Mitt parti er i tvil, så jeg tenker at de må ta et standpunkt når og hvis den tiden kommer. Med alt som nå skjer og har skjedd i Norges øverste familie, håper jeg de bikker over til republikk-siden.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (17 minutter siden):

Ja, i år handlet valget om helt andre ting. Vi får se hva tiden bringer, og om det vil bli aktuelt med for/imot republikk-avstemming. 

• Nyttig 1
Skrevet

Egentlig syns jeg det er litt rart at dette ikke er en viktige sak for flere. Hvordan Norge sin styreform skal være, og hvordan vi skal tenke med tanke på makt, arv og demokrati er egentlig superviktig og bør strengt talt være noe vi alle bør tenke på - særlig vi som lever i et demokrati hvor våre grunnleggende behov er møtt (i hvert fall for de aller fleste). 

Jeg forstår at strømprisen merkes mer på kroppen enn om vi har monarki eller republikk her i Norge, men strengt talt syns jeg det er et viktig og stort spørsmål som fortjener større plass enn hva det får i dag. 

Noen filosofiske tanker før middagen :)

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg lurer på om det ikke har noe med at det blir flere og flere som har vokst opp med monarki, som holder på gamle vaner? Har ikke sjekket noe statistikk, men tenker at de yngre er mindre opptatt av kongehuset, stas og slott. Selv syns jeg det er på tide å slippe fuglene i gullburet fri. Det tar bare litt tid. 8 år, kanskje

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på om det ikke har noe med at det blir flere og flere som har vokst opp med monarki, som holder på gamle vaner? Har ikke sjekket noe statistikk, men tenker at de yngre er mindre opptatt av kongehuset, stas og slott. Selv syns jeg det er på tide å slippe fuglene i gullburet fri. Det tar bare litt tid. 8 år, kanskje

Ungdommen blir i hvert fall mer konservativ, og mer polarisert. Hvis man tenker på den konservative delen så passer jo det bra med å beholde monarkiet.

Samtidig vet jeg ikke hvor viktig disse spørsmålene er for de unge?  For min egen del har disse spørsmålene og områdene blir viktigere med årene, og særlig etter jeg har studert og fått mer kunnskap. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...