Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (18 timer siden):

Eg har alltid tenkt at kongehuset har hatt ein samlande funksjon for landet fordi dei skal vera apolitiske. Ein vald president vil som regel vera ein tidlegare politikar med ditto partipolitisk bagasje som kan verka splittande for dei av folket med eit anna politisk syn. Difor er det desto viktigare at dei kongelege held seg nøytrale. Samstundes er det heilt avgjerande at folk ser opp til dei - ikkje lenger i kraft av militær makt, men som samfunnsstøtter som frontar felles verdiar.

Sist, men ikkje minst, så liker folk flest litt «sirkus», og det er her dei prangande kleda, juvelane og ordenane kjem inn - det er liksom ikkje like stas med ein mann i vanleg dress.

I tillegg er det noko trygt og godt med det som «alltid» har vore. Eg hugsar godt at mange tykte det var litt ekstra utrygt at Kong Olav døydde samstundes som golfkrigen braut ut - for akkurat då i ei usikker tid hadde det vore godt å få nokre velvalde ord frå kongen. Kall det ein illusjon, men det er mykje her i livet som verkar meiningslaust i seg sjølv, men som likevel har ein funksjon. Så derfor har eg tenkt som britane at ein ikkje skal endra på noko som fungerer, sjølv om ein ikkje heilt forstår akkurat kvifor.

Eg har og tenkt at ein fordel med å vera fødd inn i rolla er at dei får opplæringa inn med morsmjølka. Og der trur eg kanskje at det norske kongehuset kan ha trådd litt feil i dei seinare år i sin iver etter å nærma seg folket. Eg såg ein gong eit intervju med dronning Margrethe av Danmark mens kong Fredrik ennå var barn. Ho fekk då spørsmål av den norske journalisten om kvifor sønene hennar ikkje gjekk på vanleg skule slik som HM og ML. Svaret hennar har eg aldri gløymt. Kort oppsummert meinte ho at det ville vera feil å gje sønene ein vanleg skulegang og gje dei ei falsk kjensle av å vera vanlege born når det ein dag ville bli stilt heilt andre krav til dei, og det måtte oppveksten førebu dei på. Kong Olav har fortalt at Kong Haakon la stor vekt på at etter kvart som kroppen hans blei høgare, måtte han læra seg tilsvarande mange nye ting. 

Summa summarum har eg alltid tenkt at dette monarkiet kan me kvitta oss med den dagen det ikkje lenger fungerer, sjølv om eg hadde håpa i det lengste at det skulle fortsetta ei god stund til, men nå er eg alvorleg i tvil - ikkje av prinsipielle grunnar, men pga. det eg vil kalla for forfallet i kongefamilien som allereie har vore godt belyst her inne. 

Godt innlegg og gode refleksjoner. Jeg tror mange har samme tanker som deg. Jeg deler de fleste. 

Jeg var ikke klar over at dronning Margrethe valgte "gammeldags kongelig skille" ift skolegangen for sine barn enn det vårt nåværende kongepar gjorde. 

Jeg tror ikke vår "modernisering" har vært særlig vellykket mtp å beholde det høyhetlige. Hvis de ikke skal være høyheter lenger så forstår jeg liksom ikke vitsen. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Isild skrev (29 minutter siden):

Godt innlegg og gode refleksjoner. Jeg tror mange har samme tanker som deg. Jeg deler de fleste. 

Jeg var ikke klar over at dronning Margrethe valgte "gammeldags kongelig skille" ift skolegangen for sine barn enn det vårt nåværende kongepar gjorde. 

Jeg tror ikke vår "modernisering" har vært særlig vellykket mtp å beholde det høyhetlige. Hvis de ikke skal være høyheter lenger så forstår jeg liksom ikke vitsen. 

Dronning Margrete er ihvertfall en smart og vel utdannet kvinne. Hun har studert både statsvitenskap og arkeologi. Ved hhv Universitetet i Århus og ved Cambridge. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Svart skjerm skrev (7 timer siden):

Det er høyere standard for en fremtidig dronning. Hun kan gjerne skrike seg blå innenfor hjemmets fire vegger. Men ute i det offentlige rom stilles det høyere krav til en dronning og konge. 

Nå har jo ikke MM skreket eller oppført seg ukontrollert i det offentlige rom, da. Så jeg skjønner ikke helt hva du sikter til. 

• Liker 7
Skrevet
pøbelsara skrev (58 minutter siden):

Nå har jo ikke MM skreket eller oppført seg ukontrollert i det offentlige rom, da. Så jeg skjønner ikke helt hva du sikter til. 

Joda. Det har hun. Både på film og i brevs form ved flere anledninger. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Åja. En filmsnutt fra 2002 gjør MM til en ukontrollert vaneskriker.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Isild skrev (På 1.9.2025 den 5.55):

Det tenker jeg også, så kan man spørre seg om det virkelig egentlig fungerer å "gifte seg med hvem man vil" i et kongehus. Eller for å spørre ennå mer riktig, om det fungerer med KONGEHUS. 

Jeg mener nei. Dette gamle opplegget fungerer ikke i 2025. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være mer slepphendte regler for den som skal bli statsoverhode enn for eksempel offiserer. Man har selvfølgelig rett til å gifte seg med den man vil, men det betyr ikke at valget ikke har konsekvenser. Vi aksepterer at offiserer blir fratatt sikkerhetsklarering og dermed stillingen på grunn av valg av ektefelle. Og det trenger ikke være noe galt med ektefellen en gang, han kan rett og slett ha familie i feil land.

Jeg tror det kunne ha påvirket karrieren til mange av oss hvis vi hadde fått en partner med så mye styr rundt seg som MM. Sånn er faktisk livet.

Det burde ha vært så enkelt som at hvis du som prins eller prinsesse gifter deg med noen som hadde ført til at du objektivt sett hadde mistet sikkerhetsklarering, så er du også ute av arverekkefølgen. Og jeg tror ikke det kan være Kongens avgjørelse lenger ettersom han ikke har det i seg å sette ned foten. Dronning Margrethe tror jeg kunne ha satt hardt mot hardt i en sånn situasjon. Men så har vel hun sagt at hun ga barna sine beskjed om at de måtte tenke med hodet også når det gjaldt valg av partner. Den praten tror jeg ikke kongeparet har tatt.

Endret av Nymerïa
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Å bruke en enkelthendelse fra mer enn tjue år siden OG fremstille det som om dette er gjengs oppførsel for MM - se! hun ble flyforbanna og utagerende for lenge siden, ergo er hun sikkert alltid slik - er noe av det mer søkte jeg har lest i denne tråden (og det har ikke manglet på øyeblikk, for å si det sånn). Det har ingenting med redelig argumentasjon å gjøre. Det er - hvis overhodet - "die Argumentation der Einfalt", altså de enfoldiges argumentasjon for de som ikke har sin skoletysk ennå i hevd. 

Jeg kan jo ikke annet enn å berømme de som synes at enkelthendelser fra den gang da skal være avgjørende for hvordan man i dag er som mennesker :sarkasme: Samtidig betviler jeg at noen her inne ville ha hoppet av glede hvis de selv skulle dømmes etter samme målestokk. Det var noe med synd og den første stein, glasshus, og det kategoriske imperativ. Men det kan jo godt være at den slags tankegods går over hodet på enkelte. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
Hunter7 skrev (3 timer siden):

Å bruke en enkelthendelse fra mer enn tjue år siden OG fremstille det som om dette er gjengs oppførsel for MM - se! hun ble flyforbanna og utagerende for lenge siden, ergo er hun sikkert alltid slik - er noe av det mer søkte jeg har lest i denne tråden (og det har ikke manglet på øyeblikk, for å si det sånn). Det har ingenting med redelig argumentasjon å gjøre. Det er - hvis overhodet - "die Argumentation der Einfalt", altså de enfoldiges argumentasjon for de som ikke har sin skoletysk ennå i hevd. 

Jeg kan jo ikke annet enn å berømme de som synes at enkelthendelser fra den gang da skal være avgjørende for hvordan man i dag er som mennesker :sarkasme: Samtidig betviler jeg at noen her inne ville ha hoppet av glede hvis de selv skulle dømmes etter samme målestokk. Det var noe med synd og den første stein, glasshus, og det kategoriske imperativ. Men det kan jo godt være at den slags tankegods går over hodet på enkelte. 

Da tror jeg du skal gå tilbake og se hva som ble svart på i tråden. Det ble svart på en påstand om at hun aldri hadde mistet fatningen i offentligheten. Da ble denne episoden trukket fram. Og hvis man leser teksten så var det en fotograf fra Skanpix som hadde gjort klart kamera etter landing for å ta bilde utfor flyet. Ingen vet hva som skjedde inne på flyet, til og med fotografen har tiet om dette. Episoden i flytrappen på vei ut ser ikke særlig flatterende ut for en kommende dronning der hun fekter med pekefingeren og skriker i ansiktet til sekretæren sin. Haakon er tydelig brydd der han prøver å få henne med seg ned trappen. 

Og ja, jeg mener at som kronprinsesse og kommende dronning så har man et ansvar for å opptre på en respektfull måte overfor andre mennesker. Tenker både på den stakkars sekretæren som fikk pekefingeren stukket opp i ansiktet og på de andre som så opptrinnet både inne i flyet og ute på flytrappen. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (14 timer siden):

Det var TigerK som svarte pøbeblsara på hennes innlegg. Hun påstår at MM aldri har oppført seg ukontrollert i det offentlige rom.  Episoden i flytrappen (søk inne på Youtube: Mette Marit rasende fly). Måten hun peker fingeren i ansiktet til sekretæren og slår hånden til HM er ikke akkurat slik man skulle ønske at norges kommende dronning oppfører seg. Flyskrekk eller ikke, hun hadde egen psykolog, sekretær og ektefelle med seg på turen fra Oslo til Haugesund, så det var ikke som hun var hele alene.

Endret av Gulline
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Har også hørt at kong Olav likte å drikke og hadde temperament. At de fleste av oss aldri har sett dette skyldes nok at det ikke var sosiale medier på den tiden og ikke minst at kong Olav var profesjonell og tok sin rolle på ramme alvor. 

Nå hadde også Olav vært kronprins og konge hele livet. Dette med profesjonalitet hadde han nok under huden. I 2003 hadde MM vært kronprinsesse i rundt to år. Denne flytrappvideoen bør ses i kontekst. Hun sleit med flyskrekk, og var sikkert livredd. Da hjelper det ikke å bli snikfotografert, noe jeg fikk inntrykk av at hun hadde gitt beskjed om. Synes selv at det hele var noe man ikke hadde trengt å sett, men ikke fordi MM "burde handlet annerledes", men fordi fotografer ikke hadde trengt å ta bilder/video en livredd person, for så å selge bildene videre.

Kong Olav levde dessuten i en annen tid, og vi vet faktisk ikke om han aldri har vist temperament offentlig. Kanskje han har det, men av respekten folk hadde for Kongen og kongehuset den gang, ble det kanskje ikke snakket så høyt om, og hvis det ble snakket høyt om, var uansett ikke rekkevidden så lang og kjapp som den ville vært i dag, eller i 2003. (Dette er spekulasjoner selvsagt, bare poengterer at det hadde vært "lettere" å være "uprofesjonell" før i tiden). 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Nå hadde også Olav vært kronprins og konge hele livet. Dette med profesjonalitet hadde han nok under huden. I 2003 hadde MM vært kronprinsesse i rundt to år. Denne flytrappvideoen bør ses i kontekst. Hun sleit med flyskrekk, og var sikkert livredd. Da hjelper det ikke å bli snikfotografert, noe jeg fikk inntrykk av at hun hadde gitt beskjed om. Synes selv at det hele var noe man ikke hadde trengt å sett, men ikke fordi MM "burde handlet annerledes", men fordi fotografer ikke hadde trengt å ta bilder/video en livredd person, for så å selge bildene videre.

Kong Olav levde dessuten i en annen tid, og vi vet faktisk ikke om han aldri har vist temperament offentlig. Kanskje han har det, men av respekten folk hadde for Kongen og kongehuset den gang, ble det kanskje ikke snakket så høyt om, og hvis det ble snakket høyt om, var uansett ikke rekkevidden så lang og kjapp som den ville vært i dag, eller i 2003. (Dette er spekulasjoner selvsagt, bare poengterer at det hadde vært "lettere" å være "uprofesjonell" før i tiden). 

Hun ble ikke fotografert. Fotografen fra Scanpix gjorde kamera klar til å ta bilder utenfor flyet. 

Jeg er fullt klar over at kong Olav var født til rollen sin og oppvokst til å bli den neste kongen etter sin far. Men kong Olav hadde et vinnende vesen og en evne til å samle nasjonen, noe som virker å være totalt mangelvare hos det kommende regentparet. 

Det å respektere andre mennesker er SÅ viktig. Måten MM stod med fingeren i ansiktet til sekretæren og tydelig skjelte henne ut var fæl og viste en svært lite flattende side av MM. Fy søren, jeg hadde sluttet i jobben som hennes sekretær på flekken om det var jeg som stod der.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

For et drama..😄

Nå var det først jeg som startet hele diskusjonen om MM sitt temperament hvor jeg på en spøkefull tone sa at nå er det vel ikke lenge før hun kommer til å sprekke på noen av journalistene/fotografene. 
Det er uansett ikke noen stor hemmelighet at MM kan bli j… sinna.
Når selv hennes svigerforeldre, kongeparet, har sagt det. Og det virket som de prøvde å pakke inn ordene mest mulig. 
Det er jo selvfølgelig spekulasjoner. Men har flere ganger tenkt at det er krevende å ha MM rundt seg. Og det er derfor Haakon Magnus og kongeparet trår så stille i dørene når det gjelder MM. Hvis det bikker over med MM så kan det bli ubehagelig. Så da får man bare svelge noen kameler. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Svart skjerm skrev (2 minutter siden):

For et drama..😄

Nå var det først jeg som startet hele diskusjonen om MM sitt temperament hvor jeg på en spøkefull tone sa at nå er det vel ikke lenge før hun kommer til å sprekke på noen av journalistene/fotografene. 
Når selv hennes svigerforeldre, kongeparet, har sagt det. Og det virket som de prøvde å pakke inn ordene mest mulig. 
Det er jo selvfølgelig spekulasjoner. Men har flere ganger tenkt at det er krevende å ha MM rundt seg. Og det er derfor Haakon Magnus og kongeparet trår så stille i dørene når det gjelder MM. Hvis det bikker over med MM så kan det bli ubehagelig. Så da får man bare svelge noen kameler. 

men et kongehus skal ikke gå på "tå hev" for en som ikke har kontroll på eget temperamang altså, det er ikke OK i noen familie egentlig men i allefall ikke i den kongelige som er offisielle representanter for landet.. Da må hun heller få hjelp til å bli bedre på å regulere seg tenker jeg.  

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet
Svart skjerm skrev (2 minutter siden):

For et drama..😄

Helt enig. Alle har vi temperament til tider, men de fleste av oss evner å holde det unna offentligheten og jeg hadde aldri i livet vist temperament ute i offentligheten eller overfor mine svigerforeldre. For meg handler det om respekt for andre. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (19 minutter siden):

Vær så snill å ikke sammenligne gamlekongen (Olav) med Mette Marit. Jeg var så heldig å oppleve kongen da han regjerte. Han var veldig høyt elsket av folket. Fordi han hadde et vinnende ekte vesen. Måten han snakket til og omgikk folket. Om han hadde et temperament tror jeg det uansett passet han fordi han ble så høyt respektert. Myndig men samtidig varm. Han var konge med stor K. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Hun ble ikke fotografert. Fotografen fra Scanpix gjorde kamera klar til å ta bilder utenfor flyet. 

Jeg er fullt klar over at kong Olav var født til rollen sin og oppvokst til å bli den neste kongen etter sin far. Men kong Olav hadde et vinnende vesen og en evne til å samle nasjonen, noe som virker å være totalt mangelvare hos det kommende regentparet. 

Det å respektere andre mennesker er SÅ viktig. Måten MM stod med fingeren i ansiktet til sekretæren og tydelig skjelte henne ut var fæl og viste en svært lite flattende side av MM. Fy søren, jeg hadde sluttet i jobben som hennes sekretær på flekken om det var jeg som stod der.

Poenget er at hun hørte klikkene fra kamera da hun gikk ut av flyet, trodde selvsagt at det skulle tas bilder uten hennes tillatelse, og ble sint. Hun hadde bedt om at det ikke skulle tas bilder av henne inni kabinen. Det var nok et ubetenksomt øyeblikk av Scanpix, men for noen som er livredd, ble det en stor greie.

Og  hun ikke ble tatt bilde av i flyet nei, men hun ble filmet utenfor. Kan det tenkes at hun ble overveldet? Flyskrekk, hun hører at noen gjør kamera klar enda hun ikke vil bli tatt bilde av inne i flyet, hun ser ut på flyplassen at det står mennesker der, noen med kamera og filmer?

Og når du snakker om respekt:

Haugesunds Avis

"Mandag formiddag var opptrinnet på flytrappen solgt til bilde- og TV-medier i Tyskland, Spania og i de nordiske landene."

Er det så respektfullt å selge dette klippet til x antall mediehus både hjemme og utenlands? 

Jeg synes det er innmari kynisk å ikke kunne vise forståelse for at man ikke har kontroll over seg selv når man sliter med så høy angst som MM viser her. Det er rett og slett ufint.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Svart skjerm skrev (3 minutter siden):

Vær så snill å ikke sammenligne gamlekongen (Olav) med Mette Marit. Jeg var så heldig å oppleve kongen da han regjerte. Han var veldig høyt elsket av folket. Fordi han hadde et vinnende ekte vesen. Måten han snakket til og omgikk folket. Om han hadde et temperament tror jeg det uansett passet han fordi han ble så høyt respektert. Myndig men samtidig varm. Han var konge med stor K. 

Det var ikke jeg som brakte den sammenligningen på banen, det var noen andre. 

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...