Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kollontaj skrev (6 minutter siden):

Dette var da et sammensurium av hendelser, hva i all verden har tysk oppkupasjonsmakt i dette bildet å gjøre? 😳

Neida, det går bra. Ikke tenk på det. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
TigerK skrev (15 minutter siden):

Neida, det går bra. Ikke tenk på det. 

Jo, hva mente du med det? 

Skrevet
~ Ada ~ skrev (39 minutter siden):

Synes ikke kronprinsen så nevneverdig plaget og gjemt ut under den nylig feiringen på Gamlehaugen, men smilende, inviterende og profesjonell.

Gamlehaugen - 100 år som kongebolig - NRK TV https://share.google/4aVW05OGBuPhFexIU

Virket også som flere verdsatte deres tilstedeværelse. Fremstod ikke spesielt frakoblet betydning verken under kronprinsens velkomst eller f.eks her:

Gamlehaugen har vore kongeleg residens i 100 år – NRK https://share.google/ENbyDmH5yJ8uouXQ7

Her kan jeg faktisk legge til at jeg selv var tilstede på denne festfylte dagen. Kronprinsessen var utrolig skjønn der hun gikk rundt og håndhilste og smilte til de oppmøtte. Ved en anledning så hun en ung mann som satt i rullestol på vei til å tippe, tilsynelatende uten tilsyn, og da ilte hun til og hjalp ham før det kunne gått riktig så galt. Jeg fikk meg en god prat med de mange tilstede, som viste stor medfølelse for hva kronprinsparet nå går gjennom. Alle var skjønt enige om at siste års tragedier ikke vil påvirke deres syn på monarkiets fremtid. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Ved en anledning så hun en ung mann som satt i rullestol på vei til å tippe, tilsynelatende uten tilsyn, og da ilte hun til og hjalp ham før det kunne gått riktig så galt. Jeg fikk meg en god prat med de mange tilstede, som viste stor medfølelse for hva kronprinsparet nå går gjennom. Alle var skjønt enige om at siste års tragedier ikke vil påvirke deres syn på monarkiets fremtid. 

Kreativt 👍🏻

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår at man ikke kan sykemeldes i vanlig forstand med mindre man har et ansettelsesforhold med vanlig lønn, men jeg lurer på hva man ellers skal kalle disse sykdomsperiodene hennes der hun ikke kan delta på oppdragene? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår at man ikke kan sykemeldes i vanlig forstand med mindre man har et ansettelsesforhold med vanlig lønn, men jeg lurer på hva man ellers skal kalle disse sykdomsperiodene hennes der hun ikke kan delta på oppdragene? 

Kan ikke se at det er noe problem å kalle det sykemelding? Det er noe alle forstår betydningen av? 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (3 minutter siden):

Kan ikke se at det er noe problem å kalle det sykemelding? Det er noe alle forstår betydningen av? 

Ja, jeg mener også det. Så da lurer jeg i tillegg på hvorfor vi diskuterer ordet sykemelding. Det skrives at hun ikke er sykemeldt, for det kan hun ikke bli, og at hun ikke får sykepenger fordi hun ikke har krav på det. Alt dette stemmer jo, men hun har jo likevel meldt frafall pga sykdom, altså sykemeldt i ordets bokstavelige betydning. Og det er ikke bare dagens diskusjon jeg baserer det på, det er også tidligere diskusjoner der folk gang på gang sier at hun ikke kan bli sykemeldt. Er derfor jeg lurer på om folk har en bedre beskrivelse, hvis ordet sykemelding ikke faller i god jord.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 8
Skrevet

Det har vært en lege inne i bildet og vurdert at vedkommende ikke skal utføre sine arbeidsoppgaver, og siden det er sykdom som er årsaken, blir det kalt sykemelding. 

• Liker 8
Skrevet
TigerK skrev (34 minutter siden):

Dronning Elizabeth strippet sin sønn for titler, Kong Charles gjorde noe lignende med sin sønn. I Danmark strippet dronningen titler fra kongelige som ikke var i direkte linje til tronen. Under krigen ønsker tyskerne at den norske kongen skulle abdisere med hele sitt hus. Kan kongen strippe sine barn for alle titler? Selv arveprinsen? Kan han abdisere med «hele sitt hus», slik tyskerne ønsket? 

Her var det et rent lite kaos sauset sammen.

For det første, "titlene dronning Margrethe strippet fra  barna til prins Joachim" er ikke sak i Norge. Hverken barna til Martha Louise eller kongens søstre har hatt, eller har titler. Men kanskje Margrethe så til det norske kongehuset for inspirasjon til å fjerne disse titlene? Forøvrig ga dronningen barnebarna titlene greve og komtesse av Monpezat, så helt uten titler er de ikke.

Hvor tyskerne og okkupasjonen passer inn i ditt resonnement skjønner jeg virkelig ikke. Beklager.

• Liker 4
Skrevet
Miomino skrev (1 minutt siden):

Her var det et rent lite kaos sauset sammen.

For det første, "titlene dronning Margrethe strippet fra  barna til prins Joachim" er ikke sak i Norge. Hverken barna til Martha Louise eller kongens søstre har hatt, eller har titler. Men kanskje Margrethe så til det norske kongehuset for inspirasjon til å fjerne disse titlene? Forøvrig ga dronningen barnebarna titlene greve og komtesse av Monpezat, så helt uten titler er de ikke.

Hvor tyskerne og okkupasjonen passer inn i ditt resonnement skjønner jeg virkelig ikke. Beklager.

Ingen grunn til å beklage. Noen ganger skjønner man, og noen ganger skjønner man ikke. Det er helt greit. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (1 time siden):

Jeg kan forstå at det sitter langt inne å ta den debatten så lenge vi har hatt et fungerende kongepar som har satt en slags «gullstandard» på hvordan oppgavene skal utføres. Denne standarden er det vel ingen i den nye generasjonen som kan nå opp til, av ulike årsaker.

Det er sant, alt har fungert helt fantastisk med nåværende kongepar. Jeg tror "alle" er glad i de.  Det er litt av noen sko å fylle. Det samme var det for Harald å ta over etter folkekongen Olav, og det var nok slik for Olav da han fyllte plassen etter selveste kong Haakon. Det har vært et flott kongehus som har stått sterkt hos folket - fordi vi opprinnelig valgte dem tror jeg. 

Det er rart å tenke på hvor mye tidene har forandret seg. Må si jeg virkelig lurer på hvordan nettopp kong Haakon eller kong Olav hadde løst sakene med MBH og Durek og Märtha. 

Endret av Isild
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Isild skrev (1 minutt siden):

Det er rart å tenke på hvor mye tidene har forandret seg. Må si jeg virkelig lurer på hvordan nettopp kong Haakon eller kong Olav hadde løst sakene med MBH og Durek og Märtha. 

Det hadde ikke vært sånne saker, fordi de to var nok strengere på hvem barna fikk og ikke fikk gifte seg med. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (7 minutter siden):

Det har vært en lege inne i bildet og vurdert at vedkommende ikke skal utføre sine arbeidsoppgaver, og siden det er sykdom som er årsaken, blir det kalt sykemelding. 

Nemlig.

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (13 minutter siden):

Ja, jeg mener også det. Så da lurer jeg i tillegg på hvorfor vi diskuterer ordet sykemelding. Det skrives at hun ikke er sykemeldt, for det kan hun ikke bli, og at hun ikke får sykepenger fordi hun ikke har krav på det. Alt dette stemmer jo, men hun har jo likevel meldt frafall pga sykdom, altså sykemeldt i ordets bokstavelige betydning. Og det er ikke bare dagens diskusjon jeg baserer det på, det er også tidligere diskusjoner der folk gang på gang sier at hun ikke kan bli sykemeldt. Er derfor jeg lurer på om folk har en bedre beskrivelse, hvis ordet sykemelding ikke faller i god jord.

Men her skriver du faktisk riktig begrep rundt den situasjonen, «meldt frafall pga sykdom». Men for min del spiller det ikke noe rolle hva de kaller det, utenom at folk feilaktig faktisk tror at medlemmer av kongehuset kan sykemeldes eller motta andre ytelser fra NAV.  Ellers ingen betydning 😊

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Isild skrev (9 minutter siden):

Det er sant, alt har fungert helt fantastisk med nåvære kongepar. Jeg tror "alle" er glad i de.  Det er litt av noen sko å fylle. Det samme var det for Harald å ta over etter folkekongen Olav, og det var nok slik for Olav da han fyllte plassen etter selveste kong Haakon. Det har vært et flott kongehus som har stått sterkt hos folket - fordi vi opprinnelig valgte dem tror jeg. 

Slik kongehuset er i dag, så gjenspeiler det vel på mange måter samfunnet ellers? Folk som lever av å være influensere ( men klarer ikke å følge markedsføringsloven), alkohol og rusmisbruk i familien, vold i nære relasjoner, alvorlig sykdom i nær familie (både Durek og MM), høye levekostnader som krever økt apansje, og ikke minst at det som er dysfunksjonelt i familiene skal dekkes over og ties ihjel. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (7 minutter siden):

Slik kongehuset er i dag, så gjenspeiler det vel på mange måter samfunnet ellers? Folk som lever av å være influensere ( men klarer ikke å følge markedsføringsloven), alkohol og rusmisbruk i familien, vold i nære relasjoner, alvorlig sykdom i nær familie (både Durek og MM), høye levekostnader som krever økt apansje, og ikke minst at det som er dysfunksjonelt i familiene skal dekkes over og ties ihjel. 

Godt poeng. Akkurat nå gjenspeiler kongehuset veldig mye av samfunnet ellers. Men de skal være glade for at de kan velge og vrake i førsteklasses behandlingstilbud/slippe helsekøer osv iallefall - og slippe å lure på om de har råd til melk og frukt. 

Det er nok tross alt bedre å ha det dritt hvis man har råd til mat, og kan dra rett i behandling vil jeg tro. 

Endret av Isild
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (1 time siden):

Men kan kongen på noen måte hindre at kronprinsen blir konge etter ham selv? 

Hvis kronprinsen skiller seg, så gifter seg med en ny dame uten kongens tillatelse, så blir det IA... 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (6 minutter siden):

Hvis kronprinsen skiller seg, så gifter seg med en ny dame uten kongens tillatelse, så blir det IA... 

Ingen fare for at det skjer.

MM vil nok beholde «jobben» som frue og kongelig. Om en skilsmisse skulle komme og HM finner seg ny dame, så ser vi jo bare de siste 5-6 årene hva kongen slipper inn i familien -DV. HM får nok atter en gang lov å gifte seg med hvem han vil.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og en mengde innlegg som var svar til dette. Bes om at det ikke spekuleres rundt sykdomsbildet til noen når vi har flust av opplysninger slik at gode debatter slipper å bli slettet. 

• Liker 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (6 timer siden):

Det er kanskje samfunnets negative sider sånn totalt sett, men det er vel de færreste familier som har så mange negative og leie hendelser knyttet til seg som det kongefamilien har. Jeg kjenner i hvert fall ikke en så belastet familie som kongefamilien. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...