Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo litt problematisk å gjemme seg bak at man representerer for å ikke svare pressen, og så nærmest aldri komme med noe som helst annet.

Pressen oppsøker dem fordi de nettopp aldri slipper noe som helst pressemelding om det pressen gjerne skulle vite om.

De hadde ikke engang trengt å skrive dette selv, de har en enorm PR-avdeling som sikkert kunne kokt sammen noe nøytralt språk som viste en eller annen akseptabel avstand fra vold og voldtekt, mens man ikke påvirket rettssaken. 

'Ikke plag oss på representasjon', er vel heller 'ikke plag oss, punktum'. Norges kongefamilie må være verdens mest medieskye kongehus, i motsetning til begge våre naboland.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jubileumet for Gamlehaugen 100 år ble feiret i går. Jeg kan ikke si at kongefamiliens tilstedeværelse ga noe i den anledning. Vi så noen bilder tatt fra lukket arrangement, og det var det. 
Klesmessig så det ikke ut som om de hadde lagt noe særlig med omtanke i. Hvilken mening gir det å representere i det hele tatt? 
Ingen kommunikasjon eller dialog med folk annet enn det som var arrangert. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
trønder skrev (9 timer siden):

Noe så arrogant som å overse journalistene fullstendig er helt uhørt. "Vi vil ikke snakke med noen, vi vil bare male barn i fjeset."

Mette er på ingen måte noe dronningemne.

Å lukke ute folk og journalister er ikke veien å gå. Så lurer jeg jo på hva ansiktsmaling har med jubileet å gjøre? Det virker mest som om de lager den enkleste løsning for å unngå voksne folk som er i stand til å stille spørsmål ( de ikke vil svare på ) 

Hvor lenge skal de gjemme seg bort. Kronprinsparet velger tydeligvis å stå på Marius BH sin side fremfor det norske folk. Ellers hadde de kommet med en generell uttalelse om avstand til vold etc. etter at tiltalen ble offentlig. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (21 minutter siden):

Å lukke ute folk og journalister er ikke veien å gå. Så lurer jeg jo på hva ansiktsmaling har med jubileet å gjøre? Det virker mest som om de lager den enkleste løsning for å unngå voksne folk som er i stand til å stille spørsmål ( de ikke vil svare på ) 

Hvor lenge skal de gjemme seg bort. Kronprinsparet velger tydeligvis å stå på Marius BH sin side fremfor det norske folk. Ellers hadde de kommet med en generell uttalelse om avstand til vold etc. etter at tiltalen ble offentlig. 

Det er overraskende mange i ulike kommentarfelt som berømmer kronprinsparet for å ikke svikte MBH når han "ligger nede". Ligger nede? Han har bokstavelig talt vist fingeren til det hele. Han har brutt besøksforbud, begått nye overgrep, festet, kjørt i fylla og sist men ikke minst - nektet for alt. 

Det er vanskelig for mange å klare å se/innse feil hos våre kongelige virker det som. De har en dypt forankret og helt gratis tillit og respekt hos folket. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Isild skrev (4 minutter siden):

Det er vanskelig for mange å klare å se/innse feil hos våre kongelige virker det som. De har en dypt forankret og helt gratis tillit og respekt hos folket. 

Feil? Hvilke feil?

Mange ser det nok ikke på samme måte som flere her i tråden. Gjenkjennelsesfaktoren med vanskelige situasjoner, vold, rus og familiekriser er nok stor mellom kongefamilien og det norske folk nå. Ikke rart kongefamilien mottar støtte fra folket når det viser seg at selv ikke de beste familier kan unngå krisesituasjoner og rabiate, sorte får.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (37 minutter siden):

Ikke enig i at kronprinsparet gjemmer seg bort, all den tid de er på oppdrag midt i en offentlig familiekrise.

Ser heller ikke noe til at kronprinsparet har foretatt noe valg om hvilken side de står på (for noe tull) etter at kronprinsen blant annet har uttalt:

"– Alle involverte i denne saken synes at dette er utfordrende og vanskelig."

"- Nå blir det domstolen som avgjør hva som blir til slutt. For oss så fortsetter vi å løse våre oppgaver så godt vi kan."

https://www.vg.no/rampelys/i/vgLL7p/kronprins-haakon-varsler-uttalelse-etter-tiltalen

Kronprinsen har også tidligere uttalt at de ikke syns det er naturlig eller riktig å gå inn i saken, og det tenker jeg er fornuftig av de nå mtp. rollen de har. Så får det heller være at enkelte mener det er tannløst.

Forøvrig er det feil å hevde at arrangementet var lukket, all den tid Bergensfolket ble invitert med.

Endret av Rev. Revenge
lenke
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Rev. Revenge skrev (6 minutter siden):

Feil? Hvilke feil?

Mange ser det nok ikke på samme måte som flere her i tråden. Gjenkjennelsesfaktoren med vanskelige situasjoner, vold, rus og familiekriser er nok stor mellom kongefamilien og det norske folk nå. Ikke rart kongefamilien mottar støtte fra folket når det viser seg at selv ikke de beste familier kan unngå krisesituasjoner og rabiate, sorte får.

Generellt å klare å se at det blir gjort feil tenkte jeg. 

JEG syns de har gjort noen feil, andre syns det ikke. Jeg har vært utsatt for noe av det de har (selvsagt overhodet ikke mediepresset osv, det har vært helt ekstremt - det både forstår jeg, og syns har vært for mye jeg også) Men ift å være nærmeste pårørende til en voldelig rusmisbruker, så vet jeg hvordan de har det. Men, jeg personlig kjenner meg overhodet ikke igjen i å ha sympati med en voldelig rabiat. Jeg syns det er feil av dem. Jeg syns de sender feil signaler ift voldsofre her i landet. De er ikke hvermansen, de er våre kongelige. 

Jeg skal revurdere mitt syn på dette med å vise han sympati den dagen han viser tegn til anger. "Vår" voldelige rabiat viste aldri tegn til anger, så vi kuttet all kontakt og ga all vår sympati til ofrene. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
1600 skrev (4 timer siden):

Det er jo litt problematisk å gjemme seg bak at man representerer for å ikke svare pressen, og så nærmest aldri komme med noe som helst annet.

Pressen oppsøker dem fordi de nettopp aldri slipper noe som helst pressemelding om det pressen gjerne skulle vite om.

De hadde ikke engang trengt å skrive dette selv, de har en enorm PR-avdeling som sikkert kunne kokt sammen noe nøytralt språk som viste en eller annen akseptabel avstand fra vold og voldtekt, mens man ikke påvirket rettssaken. 

'Ikke plag oss på representasjon', er vel heller 'ikke plag oss, punktum'. Norges kongefamilie må være verdens mest medieskye kongehus, i motsetning til begge våre naboland.

Enig, og de er langt ifra de første som går gjennom en krise. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (35 minutter siden):

Feil? Hvilke feil?

Synes du ikke de har gjort noe feil i håndteringen av MBH? 

Jeg synes det er rart at ikke 99,99% av befolkningen mener det er feil at: 

- At kronprinsparet, helt uavhengig av hva kronprinsparet foretok seg med MBH på bakgrunn av informasjonen, ikke kom tilbake til moren til Julianne. 

- At kronprinsparet ikke har uttalt offentlig at de tar generell avstand fra vold, voldtekt og narkotika, samt uttrykke støtte til alle ofre for voldtekt og vold (i nære relasjoner).

- At de har latt MBH ha tilgang til hovedboligen på Skaugum når de ikke er der, gitt ham tilgang på luksusbiler, latt ham ha diplomatpass osv. når de kjenner til livsførselen hans med narkotika og festing. 

Jeg kan kritisere de for veldig mange ting til, men akkurat punktene over her er jeg overrasket over at folk synes er helt greit. 

Ingen foreldre er feilfrie trodde jeg, men tydligvis foreldrene/steforeldrene til MBH. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Isild skrev (49 minutter siden):

Det er overraskende mange i ulike kommentarfelt som berømmer kronprinsparet for å ikke svikte MBH når han "ligger nede". Ligger nede? Han har bokstavelig talt vist fingeren til det hele. Han har brutt besøksforbud, begått nye overgrep, festet, kjørt i fylla og sist men ikke minst - nektet for alt. 

Det er fordi folk flest ikke har satt seg inn i sakskomplekset, de vet nok ikke hvor lenge MBH har fått lov til å herje på og at skattepengene deres blir (mis) brukt. Tross alt så har kommentarfelt vært fulle av støtte til Gjert Ingebretsen også, på tross av alt han har gjort. Folk er enkle og naive. 

• Liker 11
  • Hjerte 3
Skrevet
Korpsnerden skrev (1 minutt siden):

Synes du ikke de har gjort noe feil i håndteringen av MBH? 

Jeg synes det er rart at ikke 99,99% av befolkningen mener det er feil at: 

- At kronprinsparet, helt uavhengig av hva kronprinsparet foretok seg med MBH på bakgrunn av informasjonen, ikke kom tilbake til moren til Julianne. 

- At kronprinsparet ikke har uttalt offentlig at de tar generell avstand fra vold, voldtekt og narkotika, samt uttrykke støtte til alle ofre for voldtekt og vold (i nære relasjoner).

- At de har latt MBH ha tilgang til hovedboligen på Skaugum når de ikke er der, gitt ham tilgang på luksusbiler, latt ham ha diplomatpass osv. når de kjenner til livsførselen hans med narkotika og festing. 

Jeg kan kritisere de for veldig mange ting til, men akkurat punktene over her er jeg overrasket over at folk synes er helt greit. 

Ingen foreldre er feilfrie trodde jeg, men tydligvis foreldrene/steforeldrene til MBH. 

De er vel nærmest regnet som feilfrie i kraft av å være kongelige. For noen hundre år siden. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
Isild skrev (13 minutter siden):

Generellt å klare å se at det blir gjort feil tenkte jeg. 

JEG syns de har gjort noen feil, andre syns det ikke. Jeg har vært utsatt for noe av det de har (selvsagt overhodet ikke mediepresset osv, det har vært helt ekstremt - det både forstår jeg, og syns har vært for mye jeg også) Men ift å være nærmeste pårørende til en voldelig rusmisbruker, så vet jeg hvordan de har det. Men, jeg personlig kjenner meg overhodet ikke igjen i å ha sympati med en voldelig rabiat. Jeg syns det er feil av dem. Jeg syns de sender feil signaler ift voldsofre her i landet. De er ikke hvermansen, de er våre kongelige. 

Jeg skal revurdere mitt syn på dette med å vise han sympati den dagen han viser tegn til anger. "Vår" voldelige rabiat viste aldri tegn til anger, så vi kuttet all kontakt og ga all vår sympati til ofrene. 

De har nok sine grunner til hvorfor de har prøvd å verne om Høiby. Det er tydelig at de har hatt familiære utfordringer siden han var guttunge. Familier og pårørende har ulike måter å håndtere problemer på, og alle gjør feil. Jeg tviler ikke på at Kongefamilien har fått veiledning over år og forsøkt å gjøre det de kan, å gi opp og avskrive eget barn sitter langt inne for mange, spesielt hvis man har forsøkt over lang tid og har midlene til det, så jeg forstår at de ikke har brutt kontakten og har empati for denne familien. Å bryte kontakten ville nok også blitt slått stort opp og skapt klikkoverskrifter med fete typer, men at saken sprakk på denne måten og hva opprullingen medførte kan jeg ikke tenke meg var forventet. Jeg tror på kronprinsparet når de uttaler at de ikke visste om omfanget.

Kronprinsessen er også beskytter for flere organisasjoner som er relevante for denne saken. Jeg tror ikke det er rent tilfeldig.

Høiby selv har jeg ingen sympati for såfremt det kommer frem spesielle temaer som kan forklare hvorfor han har gjort det han har gjort. Det fratar ham uansett ikke ansvaret for valgene han har tatt hvis han er tilregnelig. Det tror jeg han er, og han bør straffes deretter.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Korpsnerden skrev (11 minutter siden):

Jeg håper du ikke tillegger meg en mening jeg ikke har om at Høibys nærmeste er ufeilbarlige.

• Liker 4
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Jubileumet for Gamlehaugen 100 år ble feiret i går. Jeg kan ikke si at kongefamiliens tilstedeværelse ga noe i den anledning. Vi så noen bilder tatt fra lukket arrangement, og det var det. 
Klesmessig så det ikke ut som om de hadde lagt noe særlig med omtanke i. Hvilken mening gir det å representere i det hele tatt? 
Ingen kommunikasjon eller dialog med folk annet enn det som var arrangert. 

Lukket arrangement? Kongeparet inviterte til folkefest og gratiskonsert.

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=232564&sek=112472

Sitat

Bergens innbyggere inviteres til å være med på feiringen i parken på Gamlehaugen. Deres Majesteter Kongen og Dronningen og Deres Kongelige Høyheter Kronprinsen og Kronprinsessen vil være til stede. [...]

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men av kapasitetshensyn må billetter hentes ut gjennom Ticketmaster i forkant av arrangementet. Billettene scannes ved ankomst.  

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (8 timer siden):

Det er fordi folk flest ikke har satt seg inn i sakskomplekset, de vet nok ikke hvor lenge MBH har fått lov til å herje på og at skattepengene deres blir (mis) brukt. Tross alt så har kommentarfelt vært fulle av støtte til Gjert Ingebretsen også, på tross av alt han har gjort. Folk er enkle og naive. 

Wow. Dette var veldig nedlatende uttalelser for å si det diplomatisk.

Anbefaler å høre gjennom dagens spørretime i Ekko på P2, om mediepresset i Borg Høiby-saken. Der intervjues folk på gata om dekningen av saken, og de er temmelig unisone i at MBH har blitt utsatt for et press og fokus ingen andre i samme situasjon ville vært utsatt for, bare fordi han er den han er (sic). "Stakkars!" var til og med en av kommentarene.

Tonen i trådene om kongehuset og MBH-saken på KG er milevis fra det som var utgangspunkt og fokus for denne panelsamtalen, der redaktører fra Aftenposten, Se og Hør og NRK deltok. Veldig nyttig som en liten realitetsorientering og fot i bakken.

https://radio.nrk.no/serie/ekko

Endret av Aricia
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Aricia skrev (20 minutter siden):

Wow. Dette var veldig nedlatende for å si det diplomatisk.

Anbefaler å høre gjennom dagens spørretime i Ekko på P2, om mediepresset i Borg Høiby-saken. Der intervjues folk på gata om dekningen av saken, og de er temmelig unisone i at MBH har blitt utsatt for et press og fokus ingen andre i samme situasjon ville vært utsatt for, bare fordi han er den han er (sic). "Stakkars!" var til og med en av kommentarene.

Tonen i trådene om kongehuset og MBH-saken på KG er milevis fra det som var utgangspunkt og fokus for denne panelsamtalen, der redaktører fra Aftenposten, Se og Hør og NRK deltok. Veldig nyttig som en liten realitetsorientering og fot i bakken.

https://radio.nrk.no/serie/ekko

Og? Det var ikke mediepress som tema i det innlegget jeg besvarte. Det var dette 👇🏻og var intervjuene med disse på gata, som hadde så stor sympati med MBH direktesendt? 

Anonym_2024 skrev (46 minutter siden):
  Isild skrev (1 time siden):

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonym_2024 skrev (2 timer siden):

Helt sant! Det er veldig mye naivitet. Det virker også som noen bare ikke klarer å engang tenke tanken på at kronprinsparet har gjort noe som KAN være kritikkverdig, det er helt uhørt tydeligvis. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Rev. Revenge skrev (2 timer siden):

De har nok sine grunner til hvorfor de har prøvd å verne om Høiby. Det er tydelig at de har hatt familiære utfordringer siden han var guttunge. Familier og pårørende har ulike måter å håndtere problemer på, og alle gjør feil. Jeg tviler ikke på at Kongefamilien har fått veiledning over år og forsøkt å gjøre det de kan, å gi opp og avskrive eget barn sitter langt inne for mange, spesielt hvis man har forsøkt over lang tid og har midlene til det, så jeg forstår at de ikke har brutt kontakten og har empati for denne familien. Å bryte kontakten ville nok også blitt slått stort opp og skapt klikkoverskrifter med fete typer, men at saken sprakk på denne måten og hva opprullingen medførte kan jeg ikke tenke meg var forventet. Jeg tror på kronprinsparet når de uttaler at de ikke visste om omfanget.

Kronprinsessen er også beskytter for flere organisasjoner som er relevante for denne saken. Jeg tror ikke det er rent tilfeldig.

Høiby selv har jeg ingen sympati for såfremt det kommer frem spesielle temaer som kan forklare hvorfor han har gjort det han har gjort. Det fratar ham uansett ikke ansvaret for valgene han har tatt hvis han er tilregnelig. Det tror jeg han er, og han bør straffes deretter.

Helt enig i at det ville blitt skandale dersom de hadde brutt kontakten med han. De er i en helt spesiell situasjon mtp hvem de faktisk er, jeg er også enig i at de antageligvis har gjort alt de kan for å få han til å gjøre andre valg, og at alt de har gjort er for å forsøke å hjelpe han. 

Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor de ikke fulgte opp de som varslet dem, og hvorfor de ikke har anmeldt det de har visst er ulovligheter. For meg så virker det da som de har forsøkt å brannslukke, og det syns jeg er vanskelig å svelge. De er den mektigste familien i landet, og det må ha vært helt utrolig vanskelig for de som har turt å si fra til dem - nettopp fordi de er de de er. At de da tilsynelatende ikke gjør noe som helst - det plager iallefall meg. 

Men jeg er også klar over at vi antageligvis bare vet en brøkdel av noe som helst, og vi får nok aldri vite. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Isild skrev (25 minutter siden):

Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor de ikke fulgte opp de som varslet dem, og hvorfor de ikke har anmeldt det de har visst er ulovligheter. For meg så virker det da som de har forsøkt å brannslukke, og det syns jeg er vanskelig å svelge. De er den mektigste familien i landet, og det må ha vært helt utrolig vanskelig for de som har turt å si fra til dem - nettopp fordi de er de de er. At de da tilsynelatende ikke gjør noe som helst - det plager iallefall meg. 

Det er detaljer som dette som ikke alle får med seg, uten kjennskap til disse detaljene så kan jeg forstå at folk tenker at kronprinsparet har gjort alt de kan. I tillegg så er det noe med folks holdninger til ofrene hans, har observert at noen er fryktelig dømmende til jentene han har vært i forhold med. Nesten så man ikke kan tro hva man leser når man ser enkelte uttalelser. Mye av det samme som ble observert i  Ingebrigtsen saken når jeg tenker meg om. 

Endret av Anonym_2024
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (6 minutter siden):

Det er detaljer som dette som ikke alle får med seg, uten kjennskap til disse detaljene så kan jeg forstå at folk tenker at kronprinsparet har gjort alt de kan. I tillegg så er det noe med folks holdninger til ofrene hans, har observert at noen er fryktelig dømmende til jentene han har vært i forhold med. Nesten så man ikke kan tro hva man leser når man ser enkelte uttalelser. 

Personlig klarer jeg ikke å stole på dem etter det vi har blitt fortalt ift at de har blitt kontaktet av Juliane, moren til Juliane og Nora. Vi vet ikke detaljene som du sier, men jeg får bare en vemmelig følelse av at de har ønsket å holde lokket veldig på - så lenge de kan. Og alt dette er i sett i lys av at de faktisk er våre kongelige. Vi må få lov til å ha visse krav til dem, og til sikkerheten rundt dem. 

Jeg ser det samme som deg tror jeg. Jeg syns det er sjokkerende når noen sier at "alle kan gjøre feil" osv, det virker bagatelliserende og ganske krenkende ovenfor ofrene, det er min mening. Ja alle kan gjøre feil, og da sier man blandt annet unnskyld, man angrer, forklarer osv. Jeg ser ikke tegn til hverken anger eller forklaringer her. Ikke noe som helst. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...