Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nymerïa skrev (8 minutter siden):

Jeg savner en meningsmåling hvor du har 3 alternativer

1. Republikk, samme hva.

2. Monarki, men HM fratrer. Innforstått med at det blir republikk hvis ingen andre ønsker ansvaret.

3. Monarki. Ingen mening om HMs skikkethet.

Jeg synes ikke det skal være for lett for HM å avfeie motstand med at folk rett og slett er republikanere. Hvis gruppen som støtter monarkiet men ikke han er stor nok, så får man håpe at noen begynner å ta det på alvor.

Nummer to er ikke et alternativ, IA er altfor ung, man kan ikke legge et slikt ansvar på henne. SM er enda yngre. Og det er ikke sånn at ML (eller hennes influencerbarn, som forresten er veldig unge de også) er noe alternativ, akkurat. 🤣 

Så vi er nok stuck med HM eller ingen, og det er det vi har. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mmmwhatever skrev (19 minutter siden):

Nummer to er ikke et alternativ, IA er altfor ung, man kan ikke legge et slikt ansvar på henne. SM er enda yngre. Og det er ikke sånn at ML (eller hennes influencerbarn, som forresten er veldig unge de også) er noe alternativ, akkurat. 🤣 

Så hvis Kong Harald stryker med i morgen og HM blir meid ned av råkjøreren på Skaugum på vei til begravelsen så har vi republikk fordi IA er for ung. Det ante jeg ikke. Har du noen henvisninger til Grunnloven på denne regelen? Det hadde vært greit å vite hva aldersgrensen var.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (14 timer siden):

Herlighet. 

Ganske utrolig tatt i betraktning hvor mange ufordelaktige motiver og trekk paret tillegges med stor skråsikkerhet i denne debatten. Men at de er glade i hverandre, nei DET kan vi umulig vite noe om. 

• Liker 7
Skrevet
Nymerïa skrev (6 minutter siden):

Så hvis Kong Harald stryker med i morgen og HM blir meid ned av råkjøreren på Skaugum på vei til begravelsen så har vi republikk fordi IA er for ung. Det ante jeg ikke. Har du noen henvisninger til Grunnloven på denne regelen? Det hadde vært greit å vite hva aldersgrensen var.

Selvsagt bare personens personlige mening. Dronning Elisabeth var 26 år da faren døde og hun overtok tronen. IA er myndig, ergo kan hun overta tronen selvstendig. At det ikke er gunstig eller bra for personen, eller nasjonen, å bli regent som 21-22åring er jo en annen sak. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Ninaen skrev (5 minutter siden):

Selvsagt bare personens personlige mening. Dronning Elisabeth var 26 år da faren døde og hun overtok tronen. IA er myndig, ergo kan hun overta tronen selvstendig. At det ikke er gunstig eller bra for personen, eller nasjonen, å bli regent som 21-22åring er jo en annen sak. 

Poenget med en meningsmåling er at man kan si sin mening. Det hørtes ut som om personen jeg siterte mente at det ikke var et akseptabelt alternativ å ha i meningsmålingen, på grunn av hennes personlige synspunkt.

Monarki fungerer slik at veldig unge mennesker noen ganger får stort ansvar. Å være i mot monarki av den grunn (og annet) er en ting. Men hvis man først vil ha monarki, så er man også innforstått med at det kan medføre at unge mennesker får et stort ansvar.

Endret av Nymerïa
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Poenget med en meningsmåling er at man kan si sin mening. Det hørtes ut som om personen jeg siterte mente at det ikke var et akseptabelt alternativ å ha i meningsmålingen, på grunn av hennes personlige synspunkt.

Monarki fungerer slik at veldig unge mennesker noen ganger får stort ansvar. Å være i mot monarki av den grunn (og annet) er en ting. Men hvis man først vil ha monarki, så er man også innforstått med at det kan medføre at unge mennesker får et stort ansvar.

Helt enig, og forsto kommentaren på samme måte som deg. Og HM har vel tidligere også uttalt at han vil ha meningsmåling/folkeavstemning den dagen han skal overta, for å vite at han har tillit hos folket? Eller husker jeg helt feil?

• Liker 4
Skrevet
Ninaen skrev (17 minutter siden):

Helt enig, og forsto kommentaren på samme måte som deg. Og HM har vel tidligere også uttalt at han vil ha meningsmåling/folkeavstemning den dagen han skal overta, for å vite at han har tillit hos folket? Eller husker jeg helt feil?

Jeg kan ikke huske å ha sett det. Men det hadde vært en god ide. Jeg håper bare at det i den folkeavstemmingen er en mulighet for å gi uttrykk for at man støtter monarkiet men synes hans oppførsel er uforenelig med ansvaret en monark har.

Jeg forlanger ikke perfeksjon eller at de skal være fantastiske. For meg holder det at de har ryddige privatliv. Og jeg vil gjerne ha mulighet til å kommunisere det.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Ninaen skrev (1 time siden):

Kom inn for å si det samme.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Dronning Victoria var 18 år da hun ble dronning i 1837. Det var selvsagt andre tider. Ikke så sammenlignbart med i dag med tanke på at det er forventet at også en tronarving har en viss utdannelse. En ung person må nødvendigvis støtte seg mer på sine rådgivere enn en mer erfaren.  Når den som er konge/dronning dør eller abdiserer, og det ikke er andre aktuelle etterkommere, kan man få en meget ung person som monark. 

I en tid der ungdom bejubles er det sikkert noen som synes at Ingrid Alexandra kan overta når som helst. Hun har jo representert både en og to ganger. De samme synes nok at hun kan studere i Australia samtidig som hun er dronning i Norge. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (6 timer siden):

Jeg kan ikke huske å ha sett det. Men det hadde vært en god ide. Jeg håper bare at det i den folkeavstemmingen er en mulighet for å gi uttrykk for at man støtter monarkiet men synes hans oppførsel er uforenelig med ansvaret en monark har.

Jeg forlanger ikke perfeksjon eller at de skal være fantastiske. For meg holder det at de har ryddige privatliv. Og jeg vil gjerne ha mulighet til å kommunisere det.

Jeg har mistet troen på at noen av de som er oppvokst/oppdratt i den familien har det som kreves av en monark. De vil heller ikke regjere upåvirket av sine foreldre, om de fortsatt er i live (feks om IA tar over i stedenfor HM og MM). Det dårlige forholdet til pressen og hvor lite de "skylder" folket tror jeg er holdninger som IA og SV er vokst opp med. 

Jeg synes også at vi ikke er tjent med å være et monarki i 2025. Det koster mer enn det gir(smaker), både for de kongelige og oss. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Mmmwhatever skrev (10 timer siden):

Eg ser føre meg at fru Verret blir dronning ,med gemal. DET er netflix matriale🤣

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
oss-to skrev (1 time siden):

Eg ser føre meg at fru Verret blir dronning ,med gemal. DET er netflix matriale🤣

Det hadde i det minste vært underholdende! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
velociraptor skrev (3 minutter siden):

Det hadde i det minste vært underholdende! 

Ja, det var eit lite humoristisk innslag, i ei heller dyster tid.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Carrot skrev (23 timer siden):

joda, men det tok tid. Og det kom først når det ikke var andre utveier osv osv. På samme måte som hennes onkel ble tilsidesatt når han valgte kjærligheten er det ikke alle valg som er hverken enkle eller taes lett på i en slik setting - ergo er det kanskje på en måte naturlig at kongehuset som institusjon ikke går hardt ut akkurat nå men holder en linje de har landet på selv om folk flest ikke skjønner den. Jeg tror forøvrig den linjen ville vært tilnærmet lik om Norge hadde president og det var presidentens svigerdatters barnebarn det var snakk om for de som er mot kongehus og ønsker president. 

Tja, Tor Mikkel Wara gjekk av som justisminister lenge før sambuaren blei dømd, så det ligg gjerne andre føringar til grunn for politikarar.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (11 timer siden):

Jeg har ikke lest at HM ønsker folkeavstemning. Men han kan gjøre som Haakon den VII, han forlangte en folkeavstemning for å forsikre seg om at folket ønsket hans kandidatur. Kanskje det hadde vært en ide for HM.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (23 timer siden):

Hele monarkiet bygger ikke på sedvane i juridisk forstand, det er grunnlovsfestet. Men akkurat dette med ektefellers titler finner jeg ikke noe sted i Grunnloven. Du har forskjellige rettskilder; lov er en, sedvane er en annen.

MM er syk, sliter med ting privat og later ikke til å ha noen som helst glede av rollen. Hvis hun går til Kong Harald og sier at hun ikke gidder mer og kommer ikke til å løfte en finger som kronprinsesse og heller ikke anser seg som en og ber han om å ta fra henne tittelen, så synes jeg det er rart om han insisterer. Spesielt når det er så mye styr rundt henne. Hvis han skulle gjøre seg vrang og nekte på trass, så kan hun i teorien gå til sak. Det hadde vært interessant. Jeg regner med at hun hadde argumentert med at det var belastende mht psyken og advokaten ville ha vist til at det var inngripende ovenfor hennes privatliv å tvinge henne til å ha en tittel. Jeg har vansker med å se for meg at en dommer hadde dømt henne til å fortsette som prinsesse.

Nei, jeg tror hun hadde fått til å kvitte seg med tittelen hvis hun hadde ønsket. Det er nok mer viljen det står på enn muligheten.

Monarkiet som styreform er sjølvsagt grunnlovsfesta; godt du presiserer det. Men utøvinga av det i moderne tid er til dels basert på sedvane. Eg kan vanskeleg sjå for meg at MM kan gå til retten for å seia frå seg tittelen; den er det vel bare Kongen som kan ta frå henne så lenge me framleis har monarki? Elles einig i at ho sannsynlegvis vil tvihalda på privilegia sine.

• Liker 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 time siden):

Monarkiet som styreform er sjølvsagt grunnlovsfesta; godt du presiserer det. Men utøvinga av det i moderne tid er til dels basert på sedvane. Eg kan vanskeleg sjå for meg at MM kan gå til retten for å seia frå seg tittelen; den er det vel bare Kongen som kan ta frå henne så lenge me framleis har monarki? Elles einig i at ho sannsynlegvis vil tvihalda på privilegia sine.

Å gå til sak er bare aktuelt hvis Kongen nekter. Hvorfor skulle kong Harald nekte å ta fra henne tittelen hvis hun ønsker det, ikke gjør noe som helst for appanasjen og sier at hun blir dårligere av stresset og fokuset? Det vil jo være direkte ondskapsfullt av han. I tillegg til at det er mangel på respekt ovenfor oss som skattebetalere.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

I dag har jeg hatt gleden av å se og møte det danske kongeparet på deres «krydstokt» i Danmark. I dag ankom de havnebyen Sæby med kongeskipet Dannebrog. 
I et nydelig sommervær ble de tatt imot av flere tusen mennesker som uttrykte glede over å se dem. 

Underveis hadde de en «byvandring» i den gamle delen av Sæby. Det var virkelig vakkert. 
Jeg hadde den store glede av å håndhilse på både Kong Frederik og Dronning Mary. 

I løpet av dagen snakket jeg med mange dansker som uten foranledning sa; «Det går ikke så godt hos Jer». Når gikk det galt? 
Det er helt forferdelig hvad der sker» Kongetro dansker uttalte seg hoderystende og utelukkende negativt om det norske kongehuset! 

I tillegg inkluderte de hele det norske kongehuset i dette. Ingen av danskene skilte mellom Marius BH og kongehuset som en helhet. De var hoderystende og forferdet.

Det er på tide at den norske presse begynner å ta pulsen på hva det norske folk EGENTLIG mener om det norske kongehuset. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (42 minutter siden):

I dag har jeg hatt gleden av å se og møte det danske kongeparet på deres «krydstokt» i Danmark. I dag ankom de havnebyen Sæby med kongeskipet Dannebrog. 
I et nydelig sommervær ble de tatt imot av flere tusen mennesker som uttrykte glede over å se dem. 

Underveis hadde de en «byvandring» i den gamle delen av Sæby. Det var virkelig vakkert. 
Jeg hadde den store glede av å håndhilse på både Kong Frederik og Dronning Mary. 

I løpet av dagen snakket jeg med mange dansker som uten foranledning sa; «Det går ikke så godt hos Jer». Når gikk det galt? 
Det er helt forferdelig hvad der sker» Kongetro dansker uttalte seg hoderystende og utelukkende negativt om det norske kongehuset! 

I tillegg inkluderte de hele det norske kongehuset i dette. Ingen av danskene skilte mellom Marius BH og kongehuset som en helhet. De var hoderystende og forferdet.

Det er på tide at den norske presse begynner å ta pulsen på hva det norske folk EGENTLIG mener om det norske kongehuset. 

Inngikk hårfrisyrer og flekkete bukser i deres forferdelse?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (47 minutter siden):

Nettopp! Så bra at du spurte alle for å være sikker! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...