Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Eva-Lena skrev (52 minutter siden):

Så du mener at hun skal være beskytter for blant annet psykisk helse offentlig, men ikke privat? Det er jo sånn det ser ut nå med tanke på hva Marius har gjort og MM ikke uttaler seg og tar avstand fra hans handlinger.

Jeg forsvarer ikke Marius om han er skyldig, men han har jo en psykisk helse han også? Mye av handlingene hans kommer jo ofte på listen over ting man gjør ved psykisk uhelse. Hun hjelper jo han fordi hun er moren hans, ikke fordi hun mener voldtekt er ok.

Endret av Macro
Skrivefeil
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har "alltid" tenkt kongehuset har vært bra å ha, selv om jeg langt fra er noen royalist, men det her er langt forbi redning om ikke

a) Haakon skiller seg og ekskone og eksstesønn mister alt av privilegier

eller

b) både Haakon og MM tar tydelig, uforbeholden avstand til Marius sine handlinger, de må gjerne uttale at de finner handlingene avskyelig,  og at Marius mister alt av privilegier 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
1600 skrev (19 minutter siden):

Hva med 'Sønnen din har banket datteren min, vil du se bilder?' hvorpå du svarer 'du hører fra meg', og så banker og voldtar han ytterligere (16, som politiet tror Marius har seksuelt krenket) da er du ganske moralsk ansvarlig for å ikke ha meldt ifra ja, ihvertfall etter min mening. Du er i hvertfall ansvarlig for videre enabling, ferier, penger, biler, luksus. Fyren har ikke jobb, tar ikke utdanning og svever gjennom livet. Det er klart MM er delaktig i mye av dette.

Spesielt mtp alt det andre de også må ha visst (råkjøring, fester med kriminelle, rus) Marius har ikke operert i et vakum. Han har gjort mye av det i deres hus og på deres eiendom.

Tenk å ta kontakt med slik informasjon til Norges mektigste familie, ikke bare økonomisk men også med tanke på tilgang til rådgivere/ressurser og så velger de å gi ingen respons…….og ingen respons er et ganske kraftig signal. Er det gammelt mønster de går i? Alt kan forsvinne, eller forsvinne mot betaling? Selv sexfilmer har vel blitt borte vekk tidligere……

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (23 minutter siden):

Jeg forholder meg til at noen som har egne erfaringer både med alkoholmisbruk og er kjent med rusmiljøet fra egen oppvekst, ikke har klart å avverge dette forferdelige som har skjedd. Mette selv kommer ikke fra en A4 familie. 

Igjen.. Miljøfaktorene som former en person strekker seg langt utover mors oppdragelse alene..   Om du har noe spesifikt i forhold til Mette Marits oppdragelses-metoder som åpnet for at Marius skulle dope seg og voldta kvinner så står du fritt til å dele det.. Da kan jeg si meg mer enig i at det er Mette Marits feil. Om du kommer med spekulasjoner der du antar at Mette Marit kunne ha avverget det Marius har gjort bør du understreke dette MYE nærmere.. Ellers forblir det løse påstander.

Å utale meg om oppdragelses-metoder i forhold til Marius blir umulig for meg personlig.. 

Endret av Bigote
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Anonym_2024 skrev (11 minutter siden):

Jeg forholder meg til at noen som har egne erfaringer både med alkoholmisbruk og er kjent med rusmiljøet fra egen oppvekst, ikke har klart å avverge dette forferdelige som har skjedd. Mette selv kommer ikke fra en A4 familie. 

Barn er ikke små roboter man kan styre med tastetrykk eller omprogrammere når de ikke ble som planlagt eller ønsket. De kommer med gener og sårbarheter (som du selv påpeker), med fri vilje, med omgivelser som strekker seg langt utover nærmeste familie (og i det tilfellet her har Marius to foreldre siden så mange glemmer det) og påvirkning og opplevelser derifra.

I Marius sitt tilfelle har han i tillegg levd et semioffentlig liv og innehatt en rolle han så vidt meg bekjent er alene om på verdensbasis og som må ha vært økende vanskelig å håndtere for alle involverte etterhvert som han ble ungdom. Han hørte til, men var ikke en del av (eller motsatt) er vel en grei oppsummering av den rollen.

Hvis det hadde vært lett å hindre at ens egne barn ble rusmisbrukere hadde vi hatt særdeles få rusmisbrukere i verden. Men det er ikke lett; man kan gjøre alt rett og likevel går det galt. Og psykiske lidelser og gener for avhengighet fra begge sider av familien gjør det ikke enklere. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Marihønepøne skrev (9 minutter siden):

Barn er ikke små roboter man kan styre med tastetrykk eller omprogrammere når de ikke ble som planlagt eller ønsket. De kommer med gener og sårbarheter (som du selv påpeker), med fri vilje, med omgivelser som strekker seg langt utover nærmeste familie (og i det tilfellet her har Marius to foreldre siden så mange glemmer det) og påvirkning og opplevelser derifra.

I Marius sitt tilfelle har han i tillegg levd et semioffentlig liv og innehatt en rolle han så vidt meg bekjent er alene om på verdensbasis og som må ha vært økende vanskelig å håndtere for alle involverte etterhvert som han ble ungdom. Han hørte til, men var ikke en del av (eller motsatt) er vel en grei oppsummering av den rollen.

Hvis det hadde vært lett å hindre at ens egne barn ble rusmisbrukere hadde vi hatt særdeles få rusmisbrukere i verden. Men det er ikke lett; man kan gjøre alt rett og likevel går det galt. Og psykiske lidelser og gener for avhengighet fra begge sider av familien gjør det ikke enklere. 

Når er det ikke ene og alene rusmisbruken som er problemet her. De aller fleste rusmisbrukere begår ikke den lange listen med kriminelle handlinger som Marius har gjort. 

Det er mye som tyder på at han ikke har fått korrigering mens han var ung, velmente råd fra lærere og foreldre har tilsynelatende ikke blitt tatt seriøst nok. Kronprinsen mener oppdragelse skjer underveis og at ting bare løser seg, og har han har ikke gitt inntrykk av at det har vært klare holdepunkt å støtte seg til, han har ikke vært opptatt av å følge råd ang dette. Han har ikke troen på pedagogisk oppdragelse, og det sier sitt. I massevis. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Marihønepøne skrev (14 minutter siden):

Det er greit nok at de ikke har så mye innvirkning på rusmisbrukingen.

Det de har innvirkning på er penger, makt og bosted. Og å svare ofre som varsler.

De feiler glatt på tingene de selv har kontroll over, også.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Marihønepøne skrev (19 minutter siden):

Jeg er faktisk enig med deg i flere av argumentene dine. Men nå er ikke dette hvilken som helst familie, dette er en familie med mye ressurser. De har hatt alle ressurser tilgjengelig som mange familier der familiemedlemmer er rusmisbrukere og voldsutøvere ikke har. Det er det som utgjør den store forskjellen her. De har hatt ressurser til å kunne håndtert både voldsutøvelsen og ofrene hans på en helt annen måte enn det som er blitt gjort. De har hatt mulighet til å kunne håndtert dette på en slik måte at det kunne vært  forbilledlig for andre familier i samme situasjon, men det har ikke skjedd. På tross av ressursene de har hatt tilgjengelig. Og ikke minst basert på MM sine egne erfaringer i oppveksten, burde vel noen bjeller har ringt når MBH ble tatt med narkotika som 17-åring. 

Endret av Anonym_2024
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Carrot skrev (3 timer siden):

jeg er personlig enig i at de har gjort en dårlig greie på begge rollene, noe annet har jeg ikke skrevet heller - men jeg er også tydelig på at rollen som kongehuset har må være utrolig tungt å håndtere for våre sittende regenter. 

helt klart enig i at det er en forskjell, men igjen,  rollen som kongehuset har må være utrolig tungt å håndtere for våre sittende regenter. 

Hvis det er uutholdelig, så er det fullt mulig for dem å ta nødvendige skritt for å legge ned monarkiet. Det spørs om privilegiene veier tyngre enn pliktene, da. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Macro skrev (40 minutter siden):

Jeg forsvarer ikke Marius om han er skyldig, men han har jo en psykisk helse han også? Mye av handlingene hans kommer jo ofte på listen over ting man gjør ved psykisk uhelse. Hun hjelper jo han fordi hun er moren hans, ikke fordi hun mener voldtekt er ok.

Det finnes ett hav av mennesker her til lands som sliter psykisk. De begår ikke lovbrudd av den grunn. Å skylde på Marius sin psykiske helse holder ikke, han har flust av muligheter til å få hjelp fra psykolog.

Jeg har selv vært så psykisk syk at jeg forsøkte å ta mitt eget liv, ikke en eneste gang begikk jeg lovbrudd. Marius har like forutsetninger for å vite forskjell på rett og galt som alle andre. Likevel har han valgt å bli kriminell.

Hadde jeg begått lovbrudd når jeg slet som verst, så hadde mine foreldre garantert fortalt meg hvor skapet skal stå. De hadde ikke unnskyldt de lovbruddene med at jeg er psykisk syk.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Eva-Lena skrev (1 minutt siden):

Det finnes ett hav av mennesker her til lands som sliter psykisk. De begår ikke lovbrudd av den grunn. Å skylde på Marius sin psykiske helse holder ikke, han har flust av muligheter til å få hjelp fra psykolog.

Jeg har selv vært så psykisk syk at jeg forsøkte å ta mitt eget liv, ikke en eneste gang begikk jeg lovbrudd. Marius har like forutsetninger for å vite forskjell på rett og galt som alle andre. Likevel har han valgt å bli kriminell.

Hadde jeg begått lovbrudd når jeg slet som verst, så hadde mine foreldre garantert fortalt meg hvor skapet skal stå. De hadde ikke unnskyldt de lovbruddene med at jeg er psykisk syk.

Poenget mitt var at alle har en psykisk helse. Man kan fortsatt bli straffet selv om man er psykisk dårlig.

Og som jeg sa jeg verken unnskylder eller støtter...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Når er det ikke ene og alene rusmisbruken som er problemet her. De aller fleste rusmisbrukere begår ikke den lange listen med kriminelle handlinger som Marius har gjort. 

Det er mye som tyder på at han ikke har fått korrigering mens han var ung, velmente råd fra lærere og foreldre har tilsynelatende ikke blitt tatt seriøst nok. Kronprinsen mener oppdragelse skjer underveis og at ting bare løser seg, og har han har ikke gitt inntrykk av at det har vært klare holdepunkt å støtte seg til, han har ikke vært opptatt av å følge råd ang dette. Han har ikke troen på pedagogisk oppdragelse, og det sier sitt. I massevis. 

Hvor har du alle disse "meningene" til Kronprinsen fra? Og hvilke velmente råd fra lærere og foreldre (hvem sine foreldre) sikter du til? Kilde? 

Å tro at man kan skille rusmisbruk fra rusmiljøet og kriminelle handlinger utført i rus (eller for å skaffe penger til rus for den del) er temmelig naivt. Dette er ikke atskilte problemer, de henger tett sammen og er umulig å skille 100% eller i det hele tatt. Det betyr selvfølgelig ikke at man skal frita rusmisbrukere for skyld; de er fortsatt ansvarlige for handlingene sine både i moralsk og juridisk forstand. Men ting henger fortsatt sammen. 

Førøvrig vil jeg si det samme om overgrep som om rusmisbruk. Hvis det hadde vært lett å hindre ens egne barn i å bli overgripere hadde vi hatt særdeles få overgripere i verden. For det samme gjelder der, gener og miljø. Og ingen forelder er ansvarlig for hverken gener eller miljø alene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (2 timer siden):

12:50 = Krompen uttaler seg via Dagbladets direktesending. Jeg skal høre på. 

Fy F! Han sier ingenting som ikke allerede er sagt og ingenting personlig. :fy: 

Hadde du virkelig forventet det …?

• Liker 4
Skrevet (endret)
Marihønepøne skrev (13 minutter siden):

Hvor har du alle disse "meningene" til Kronprinsen fra? Og hvilke velmente råd fra lærere og foreldre (hvem sine foreldre) sikter du til? Kilde? 

Å tro at man kan skille rusmisbruk fra rusmiljøet og kriminelle handlinger utført i rus (eller for å skaffe penger til rus for den del) er temmelig naivt. Dette er ikke atskilte problemer, de henger tett sammen og er umulig å skille 100% eller i det hele tatt. Det betyr selvfølgelig ikke at man skal frita rusmisbrukere for skyld; de er fortsatt ansvarlige for handlingene sine både i moralsk og juridisk forstand. Men ting henger fortsatt sammen. 

Førøvrig vil jeg si det samme om overgrep som om rusmisbruk. Hvis det hadde vært lett å hindre ens egne barn i å bli overgripere hadde vi hatt særdeles få overgripere i verden. For det samme gjelder der, gener og miljø. Og ingen forelder er ansvarlig for hverken gener eller miljø alene. 

Nettavisen

Tronarvingen har ikke særlig troen på pedagogisk oppdragelse av barna, men mener særlig én ting er viktig.

Og lengre ned:

Ifølge kronprinsen har han aldri vært en forelder som leser seg opp på litteratur om barns utvikling. Kronprinsen har heller hatt en innstilling om at ting løser seg underveis, og vært mer opptatt av å være et bra forbilde og bruke det som strategi i barneoppdragelsen.

Kongehuset.no

Rollen har også vist seg vanskelig å tolke for mennesker rundt oss i det private. Helt fra han var bitte liten. Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres. Og jeg er ikke noe bedre selv. Som mor tar jeg meg ofte i å ha forventninger til Marius sin oppførsel som er urealistiske, og annerledes enn hva jeg ville hatt til hans søsken. 

Og lengre ned:

Noen få medier har valgt å skrive om ungdommelig ubetenksomhet. Det ville vært unaturlig hvis det ikke fantes eksempler på det.
Jeg er i hvert fall glad for at alt mitt ungdomsopprør ikke ble fulgt med argusøyne. Det hadde sett mye verre ut.

Allerede fra han var ung har det altså vært trøbbel på ferde, og det burde ha blitt tatt tak i allerede da. 

Jeg synes ikke det er naiv å tenke at rusmisbrukere generelt ikke begår de handlingene som Marius har begått. At noen gjør kriminelle handlinger, stemmer nok, men nå var det omfanget og alvorlighetsgraden til Marius jeg snakket om. Det er ikke mange som voldtar og filmer det bare fordi de er høy på noe. 

Endret av PusheenPusheen
La til link og sitat
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
1600 skrev (47 minutter siden):

Hva med 'Sønnen din har banket datteren min, vil du se bilder?' hvorpå du svarer 'du hører fra meg', og så banker og voldtar han ytterligere (16, som politiet tror Marius har seksuelt krenket) da er du ganske moralsk ansvarlig for å ikke ha meldt ifra ja, ihvertfall etter min mening.

Her er jeg ekstremt uenig med deg!!! En voldtektsake er kjempe belastene for ofrene som kan bli re traumatisert og somregel uansett ikke få noen dom. I denne saken er det i tillegg mye media og ekstra belastninger! Leste en gang en artikel om en undersøkelse blant politifolk og helsearbeidere som jobbet med voldtekt, hvor flertalet hadde svart at de ikke ville anbefale sitt eget barn å anmelde..... Og da snaker vi om en vanlig voldtekt, uten om alle ekstra belastningene ofrenne i denne saken må stå i. 

Hadde jeg selv blitt voldtat hadde jeg trolig ikke anmeldt det og jeg hadde ALDRI tvunget noen andre gjenom noe slikt! At gjerningsmanens foreldre skulle ta en slik avgjørelse fra oferet høres helt sinsykt ut for meg.

1600 skrev (1 time siden):

Du er i hvertfall ansvarlig for videre enabling, ferier, penger, biler, luksus. Fyren har ikke jobb, tar ikke utdanning og svever gjennom livet. Det er klart MM er delaktig i mye av dette.

Spesielt mtp alt det andre de også må ha visst (råkjøring, fester med kriminelle, rus) Marius har ikke operert i et vakum. Han har gjort mye av det i deres hus og på deres eiendom.

Og her synes jeg du blander veldig. Ferier, penger, biler, luksus eller arbeidsledighet er ikke ulovlig? Alikevel høres det ut som du mener MM skal strafes og klandres for dette? På den enne siden virker det som om du mener MM skule kontrolert sin voksne sønn, på den andre siden høres det ut som om du klandrer henne for at han i det helle tatt bodde "under hennes tak"..... Så har hun vært for litte involvert eller for mye her?

Om mitt barn var ute og kjøre, tror jeg det å holde det nære meg for å forsøke og styre ting vile virket logisk. Eller tror du en kriminel automatisk oppfører seg bedre om han blir hjemløs? Tror du han ville få bedre inflytelser i live sit, om familien aviste han? Vi aner ikke hva MM og familien har gjort og prøvd for å bedre situasjonen, men jeg ser ingen grun til å tro at de ikke har gjort så godt de kan. 

• Nyttig 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (17 minutter siden):

Jeg er faktisk enig med deg i flere av argumentene dine. Men nå er ikke dette hvilken som helst familie, dette er en familie med mye ressurser. De har hatt alle ressurser tilgjengelig som mange familier der familiemedlemmer er rusmisbrukere og voldsutøvere ikke har. Det er det som utgjør den store forskjellen her. De har hatt ressurser til å kunne håndtert både voldsutøvelsen og ofrene hans på en helt annen måte enn det som er blitt gjort. De har hatt mulighet til å kunne håndtert dette på en slik måte at det kunne vært  forbilledlig for andre familier i samme situasjon, men det har ikke skjedd. På tross av ressursene de har hatt tilgjengelig. Og ikke minst basert på MM sine egne erfaringer i oppveksten, burde vel noen bjeller har ringt når MBH ble tatt med narkotika som 17-åring. 

Og hvem sier at de bjellene ikke har ringt? Det er tidligere blitt sagt at Marius har mottatt behandling for flere psykiske lidelser siden han var barn. For meg tyder det på at bjellene har ringt både høyt og tydelig?

Ja, det er en familie med mye ressurser. Det er også en familie med en lang rekke begrensninger de fleste av oss ikke må leve med. En av de begrensningene er at de ikke alltid (eller ganske ofte) ikke bestemmer selv hva de skal si eller gjøre i offentlige sammenhenger og at det finnes temaer de ikke får lov å uttale seg om i det hele tatt. Ingen av oss vet hvilke munnkurver eller instruksjoner kronprinsparet og de andre kongelige har fått i forhold til håndteringen av denne saken fra PST eller andre deler av politiet, regjeringen eller egne rådgivere og advokater. Det gjelder i media, men også i kommunikasjonen med ofrene og deres familier. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hekken skrev (14 minutter siden):

Hadde du virkelig forventet det …?

Ja, jeg håpet at han ville ha forstått hva hans rolle var i denne elendigheten, men han fortsetter å surfe som om dette ikke angår ham. Tommel ned fra meg. Håper dette er starten på slutten når det gjelder "konge og dronning" i dette landet. Fnys!

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Anonym_2024 skrev (32 minutter siden):

Dette er jo bare fordomer mot rusmisbrukere og deres familier. Rusproblematik finnes faktisk i alle samfunslag! Det er ikke slik at du må ha resursvake foreldre for å bli narkoman... USA sin forje president hadde en narkoman sønn.

Du kan heller ikke "kjøpe" barna dine fri fra problemer.... Jobber selv med barn, og har aldri hørt om noen "forbildelig" måte og håntere tenåringer og rus som skal løse alt bare man har resurser nok. Dette er kjempe vanskelige ting, og jeg blir så oppgitt over folk som absolut må dømme ting de åpenbart ikke forstår seg på. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor låses tråden den 20. august?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Era Vulgaris skrev (47 minutter siden):

Hvis det er uutholdelig, så er det fullt mulig for dem å ta nødvendige skritt for å legge ned monarkiet. Det spørs om privilegiene veier tyngre enn pliktene, da. 

Vil nok tro de alle hadde fått seg en oppvekker dersom de plutselig måtte jobbet for pengene sine. Hardt å jobbe 8-16. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...