Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Gjest TrineTrollet
Skrevet (endret)

Vi får vite at kronprinsesse MM har vært i Australia en god stund for å bidra ift. prinsesse IA sin studiestart ved et universitet i Australia. Imidlertid kan det se ut til at hun mislikte sterkt at dette ble oppdaget. Noe mer stramt og surt fjes skal man lete etter i kongelig krets. 
https://www.seher.no/kongelig/kom-hjem-fra-sydney/83442005 

Det er forstemmende å registrere noe så mørkt og avvisende holdning fra kronprinsessen av Norge. Har hun glemt at reisen er betalt med det norske folks penger? Apanasjen som gir privilegier utover de fleste grenser. Å bli så snurt og sur er i praksis uforglemmelig, og vil henge ved henne videre. 

Det er i orden at noe av dette toucher privatliv, men samtidig ER hun og de øvrige i meget godt betalte roller for landet. Det bør de minne seg selv på - evt. at rådgiverne gjør det. Det kan være smart mht. den dalende oppslutningen om monarkiet. 

Endret av TrineTrollet
Videoannonse
Annonse
Skrevet
TrineTrollet skrev (11 minutter siden):

Vi får vite at kronprinsesse MM har vært i Australia en god stund for å bidra ift. prinsesse IA sin studiestart ved et universitet i Australia. Imidlertid kan det se ut til at hun mislikte sterkt at dette ble oppdaget. Noe mer stramt og surt fjes skal man lete etter i kongelig krets. 

Det er forstemmende å registrere noe så mørkt og avvisende holdning fra kronprinsessen av Norge. Har hun glemt at reisen er betalt med det norske folks penger? Apanasjen som gir privilegier utover de fleste grenser. Å bli så snurt og sur er i praksis uforglemmelig, og vil henge ved henne videre. 

Det er i orden at noe av dette toucher privatliv, men samtidig ER hun og de øvrige i meget godt betalte roller for landet. Det bør de minne seg selv på - evt. at rådgiverne gjør det. Det kan være smart mht. den dalende oppslutningen om monarkiet. 

Det blir neppe hengende ved henne med mindre man leser Se og Hør, eller her, og bryr seg om det, vel og merke.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Er en filmsnutt ute på Se og Hør hvor vår kommende dronning gløder av varme og imøtekommenhet. Such grace and dignity....

Surere mine skal man lete lenge etter. Tror faktisk jeg aldri har sett noe lignende med Dronning Sonja.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Gjest TrineTrollet
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (45 minutter siden):

Det blir neppe hengende ved henne med mindre man leser Se og Hør, eller her, og bryr seg om det, vel og merke.

Det kan du jo si. Du har selv opplyst at du ikke er så opptatt av monarki/kongehus? Er det ikke så? Da betyr muligens ikke slike episoder noe for deg, hva vet jeg.

Nå er det åpenbart og meget synlig blitt sånn at det tilsynelatende ser ut til at hun, MM, ikke helt forstår viktigheten av hvordan hun fremstår i offentligheten. Om hun ikke opplever situasjoner ideelle, så er det vel mulig å smile fordi pressen/folk høyst trolig synes at det er fint å bli møtt med et vennlig smil. Noen sekunder, et smil, vennlighet… ikke verre en det? Har man er noe dårlig dag (MM) så må hun vel være voksen nok til å klare å stå i et lite smil, tør jeg mene. 

I sommer har man kunnet oppleve øvrige kongehus smilende og positive, og selv om de er midt i ferien! Helt fantastisk fint å se. Det er lett å forstå at de er populære og har stor oppslutning i folket i de respektive land. 

Endret av TrineTrollet
Gjest TrineTrollet
Skrevet
Avispapir skrev (3 minutter siden):

Er en filmsnutt ute på Se og Hør hvor vår kommende dronning gløder av varme og imøtekommenhet. Such grace and dignity....

Surere mine skal man lete lenge etter. Tror faktisk jeg aldri har sett noe lignende med Dronning Sonja.

Det er helt riktig, er det mulig?! Ja, det er det - det ser vi! Vi ser et lavmål. 

Skrevet
Mmmwhatever skrev (12 timer siden):

Det er jeg enig i. SM bør få mest mulig fred, bortsett fra akkurat når ha representerer (hvis han nå skal gjøre det framover). 

Kjæresten har i alle fall gjort det. 
https://sol.no/nyheter/prins-sverre-magnus-har-flyttet-til-trondheim-skal-jobbe/81922382

Mener å ha lest at SM også jobbet på kunstgalleri, men jeg finner det ikke igjen. Uansett er det vel ganske rimelig å anta at de begge har hatt «jobber» de ikke ville fått hvis ikke SM hadde vært den han er (hvor mange unge par jobber på kunstgalleri rett etter videregående?), og at de neppe har tjent noe særlig  på det. Dvs at pengene kommer fra andre steder. 

Jeg aner ikke hvor mange ungdommer som jobber på kunstgalleri rett etter videregående, men jeg personlig kjenner i hvert fall flere som har gjort det så så utrolig uhørt er det nå ikke. To av de har avtjent siviltjeneste på museumer, en har rett og slett vært veldig interessert i kunst og startet å jobbe på galleri allerede som 15-åring etter å ha dekket en utstilling mens han hadde praksisplass i en lokalavis og tre har jobbet som guide. 

Hvorfor skriver du "jobber" i hermetegn? Og hvorfor skulle de ikke ha kunnet tjene penger på jobbene sine? Dette er vel ikke akkurat en bransje hvor sosial dumping er så vanlig, eller? 

Jeg har ikke engang hørt at SM har jobbet på kunstgalleri så jeg skal ikke uttale meg om hans tilfelle konkret, men å jobbe for kunstgallerier er på ingen måte å "jobbe", det er på ingen måte noe man må være kongelig for å gjøre og det er ingen grunn til å tro at de ikke har fått betalt. Finnes det ingen grenser for hva dere skal spinne negative historier på? 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
TrineTrollet skrev (11 minutter siden):

Det kan du jo si. Nå er det blitt sånn at det tilsynelatende ser ut til at hun, MM, ikke helt forstår viktigheten av hvordan hun fremstår i offentligheten. Om hun ikke opplever situasjoner ideelle, så er det vel mulig å smile fordi pressen/folk høyst trolig synes at det er fint å bli møtt med et vennlig smil. Noen sekunder, et smil, vennlighet… ikke verre en det? Har man er noe dårlig dag (MM) så må hun vel være voksen nok til å klare å stå i et lite smil, tør jeg mene. 

I sommer har man kunnet oppleve øvrige kongehus smilende og positive, og selv om de er midt i ferien! Helt fantastisk fint å se. Det er lett å forstå at de er populære og har stor oppslutning i folket i de respektive land. 

Ok, da synes du det. Jeg synes det er helt uvesentlig kongelig fjas og pirk fra sladre-og kjendisbladet Se og Hør. Det er en grunn til at Se og Hør ikke står på min faste meny, for å si det slik. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Gjest TrineTrollet
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Ok, da synes du det. Jeg synes det er helt uvesentlig kongelig fjas og pirk fra sladre-og kjendisbladet Se og Hør. Det er en grunn til at Se og Hør ikke står på min faste meny, for å si det slik. 

Det er absolutt lov å mene slik man mener er riktig for en selv. Det er viktig å også kunne være enig om å være uenig. 

Imidlertid er det også slik at veldig mange har forventninger til et kongehus/monarki, i positiv forstand, til presisering. 
Hvem som skriver/refererer er ikke selve poenget, men hva som blir referert. 

Skrevet

Er vel heller ikke første gang MM viser seg på denne måten. De fleste husker vel opptredenen på flytrappa i Haugesund og da hun avbrøt kronprinsens tale til redaktører for å skjelle ut pressen… 

Dette føyer seg bare inn i rekka av surmuling og raserianfall.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
TrineTrollet skrev (53 minutter siden):

Det er forstemmende å registrere noe så mørkt og avvisende holdning fra kronprinsessen av Norge. Har hun glemt at reisen er betalt med det norske folks penger? Apanasjen som gir privilegier utover de fleste grenser. Å bli så snurt og sur er i praksis uforglemmelig, og vil henge ved henne videre.

Fasinerende hvor ulikt man oppfatter mennesker. I mine øyne er ikke MM hverken "stram, sur eller snurt". Alvorlig og muligens noe tankefull er min beskrivelse utfra det jeg ser i denne videoen.

Å komme med at "hun mislikte sterkt at turen til Australia ble oppdaget", er i kategorien spekulasjoner og ryktespredning. At kronprinsparet dro med sin datter og hjalp henne til rette på studiestedet og i bolig er vel ikke overraskende akkurat. Det er en veldig normal handling mellom foreldre og barn.

Det jeg reagerte på i denne videosnutten er ikke MM, men journalisten. Hans ordvalg  som "mamsen og papsen"  og kommentarer om hvor lenge MM var "sur" er mildt sagt spesielt i min bok. Men man kan kanskje ikke forvente annet fra Se&Hør?

Det er ingen fare for at dette er "uforglemmelig og vil henge med henne videre". Det må i så tilfelle være for dem som sluker rått alt som publiseres i Se&Hør. For kongeriket Norge sin del får vi håpe at storparten av befolkningen er mer oppegående enn som så.

• Liker 7
  • Nyttig 10
Skrevet
Krimskrans skrev (27 minutter siden):

Er vel heller ikke første gang MM viser seg på denne måten. De fleste husker vel opptredenen på flytrappa i Haugesund og da hun avbrøt kronprinsens tale til redaktører for å skjelle ut pressen… 

Dette føyer seg bare inn i rekka av surmuling og raserianfall.

Den berømmelige rekken fra 2001, 2003 og 2025?

2001: For 24 år siden fotograferte pressen 4 år gamle Marius Borg Høiby alene uten sine foreldre/stefar. 

2002: For 22 år siden hadde Mette-Marit alvorlig flyskrekk.

2025: 22 år senere opplyser Se og Hør at Mette-Marit ser sur ut (først smilende). Årsak ukjent.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
TrineTrollet skrev (21 timer siden):

Ja, det synes å være mye hemmelig rundt dem. Vi fikk ikke vite noe som helst om hva han faktisk bedrev tiden sin med i Trondheim sist høst, vinter og vår. Så fikk vi noe ymt om en dannelsesreise - eller var det bare rett og slett en ferie betalt med våre penger? Ikke får vi vite noe mer om ham annet enn at han skal ha opprettet et foretak hvor det dreier seg om film? Har han utdannet seg i dette, eller er det basert på interesse og det han vet pr. nå? Så langt har vi ikke fått vite om det foreligger planer om videreutdanning på dette feltet. Hva er businessen - hva er målgruppen han skal dekke og tjene penger på? Vi må forvente og anta at han skal tjene sine egne penger til livsopphold? Eller skal han fortsette å bo «hjemme» og få dekket forefallende, samt kost og losji? 

Hva, og hvordan skal han kunne representere når vi vet så lite, både om ham og hva han står for? 
Prinsesse IA er på andre siden av jordkloden, i Australia, og hvor hun vil tilbringe de neste årene. 

MM er syk mye av tiden og representerer med begrensninger pga. sykdom. Kongen og dronningen er blitt to eldre mennesker som må hensynta helsen og dermed vil det også de være betydelig begrensinger. Det samme gjelder prinsesse Astrid. 

Da står kronprins HM igjen. 

Så vil det komme en tid med rettssak og alt som denne vil føre me

Noe som må være veldig krevende og bekymringsfullt 
Han kan jo heller ikke få noen hjelp fra sin søster. 

Endret av Junijulia
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Miomino skrev (30 minutter siden):

Fasinerende hvor ulikt man oppfatter mennesker. I mine øyne er ikke MM hverken "stram, sur eller snurt". Alvorlig og muligens noe tankefull er min beskrivelse utfra det jeg ser i denne videoen.

Å komme med at "hun mislikte sterkt at turen til Australia ble oppdaget", er i kategorien spekulasjoner og ryktespredning. At kronprinsparet dro med sin datter og hjalp henne til rette på studiestedet og i bolig er vel ikke overraskende akkurat. Det er en veldig normal handling mellom foreldre og barn.

Det jeg reagerte på i denne videosnutten er ikke MM, men journalisten. Hans ordvalg  som "mamsen og papsen"  og kommentarer om hvor lenge MM var "sur" er mildt sagt spesielt i min bok. Men man kan kanskje ikke forvente annet fra Se&Hør?

Det er ingen fare for at dette er "uforglemmelig og vil henge med henne videre". Det må i så tilfelle være for dem som sluker rått alt som publiseres i Se&Hør. For kongeriket Norge sin del får vi håpe at storparten av befolkningen er mer oppegående enn som så.

Ikke mamsen og papsen. Papsen og morsan😄

• Liker 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (9 minutter siden):

Ikke mamsen og papsen. Papsen og morsan😄

Ah, takk for rettelse. Denne versjonen var enda verre 😆

• Liker 5
Skrevet (endret)
TrineTrollet skrev (1 time siden):

Imidlertid er det også slik at veldig mange har forventninger til et kongehus/monarki, i positiv forstand, til presisering. 
Hvem som skriver/refererer er ikke selve poenget, men hva som blir referert. 

Selvfølgelig er det helt avgjørende hvem som skriver - og lista for hva som blir skrevet om er da også avhengig nettopp av det.

Kjendisblader som Se og Hør opererer jo med null nedre grense for hva som er en nyhet når det gjelder kongestoff. Oppkonstruerte og i blant helt fiktive påstander brukes til å lage overskrifter som i de fleste tilfeller er direkte lattervekkende, bare for å ledsage et bilde eller en filmsnutt man har tatt eller kjøpt med et eller annet mest mulig oppsiktsvekkende.

Denne type oppslag fortjener ikke mer enn himling med øynene eller ille berørt latter. Jeg har faktisk vanskelig for å tro at det er mulig å ta dem alvorlig.

Endret av Aricia
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

For min del så hun tankefull ut, kanskje reisen hadde vært lang, kanskje det var trist å si ha det til sin datter som nå skal bo på andre siden av jordkloden osv...

• Liker 9
Skrevet

Huskar føste bildet eg såg ever av kronprinsens nye kjæreste på forsida av Se og Hør i butikken. Ho såg ut som eit tordenvær i møte med pressa. Det inntrykket har festa seg. Heldigvis seinare har eg sett at ho kan smila og vera søt og, men dette er ei dame med temperamet/sinne.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
TrineTrollet skrev (6 timer siden):

Det er et paparazzi-bilde? Tror nok de fleste av oss vil se sånn ut på et bilde eller fem, hvis de tar en haug med bilder av oss når vi kommer rett ut av et fly fra Australia, og kanskje ikke vet man blir tatt bilde av heller, og så velger man et hvor man ser sur og sliten ut. Selv om reisen er på business class så er det LANGT fra Australia. 
Dette synes jeg faktisk var et ganske unødvendig angrep på MM. Kan du ikke heller kritisere henne for noe reelt? Her kritiserer du henne i realiteten for ikke å smile og være pen på et bilde hun IKKE har stilt opp på. 
Problemet med slik type kritikk, er at reell kritikk dermed får mindre plass eller blir sett på som like useriøst. 
*edit* Ser ut som hun ble filmet på vei fra Australia og før hjemreisen hadde startet, men hun må få lov til å ha et resting bitch face når hun snart skal fly jorda rundt (ikke noe man gleder seg til), og hun bare går rundt på en flyplass uten å interagere med noen og uten å være på jobb.
Her koker Se og Hør suppe på… ingen ting. Og jeg på ingen måte en person som automatisk forsvarer alt MM gjør. Jeg er kritisk til en hel del hun gjør. Men dette er helt meningsløst. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Mmmwhatever skrev (4 minutter siden):

Det er et paparazzi-bilde? Tror nok de fleste av oss vil se sånn ut på et bilde eller fem, hvis de tar en haug med bilder av oss når vi kommer rett ut av et fly fra Australia, og kanskje ikke vet man blir tatt bilde av heller, og så velger man et hvor man ser sur og sliten ut. Selv om reisen er på business class så er det LANGT fra Australia. 
Dette synes jeg faktisk var et ganske unødvendig angrep på MM. Kan du ikke heller kritisere henne for noe reelt? Her kritiserer du henne i realiteten for ikke å smile og være pen på et bilde hun IKKE har stilt opp på. 
Problemet med slik type kritikk, er at reell kritikk dermed får mindre plass eller blir sett på som like useriøst. 

Enig!

• Liker 4
Skrevet
Marihønepøne skrev (5 timer siden):

Jeg aner ikke hvor mange ungdommer som jobber på kunstgalleri rett etter videregående, men jeg personlig kjenner i hvert fall flere som har gjort det så så utrolig uhørt er det nå ikke. To av de har avtjent siviltjeneste på museumer, en har rett og slett vært veldig interessert i kunst og startet å jobbe på galleri allerede som 15-åring etter å ha dekket en utstilling mens han hadde praksisplass i en lokalavis og tre har jobbet som guide. 

Hvorfor skriver du "jobber" i hermetegn? Og hvorfor skulle de ikke ha kunnet tjene penger på jobbene sine? Dette er vel ikke akkurat en bransje hvor sosial dumping er så vanlig, eller? 

Jeg har ikke engang hørt at SM har jobbet på kunstgalleri så jeg skal ikke uttale meg om hans tilfelle konkret, men å jobbe for kunstgallerier er på ingen måte å "jobbe", det er på ingen måte noe man må være kongelig for å gjøre og det er ingen grunn til å tro at de ikke har fått betalt. Finnes det ingen grenser for hva dere skal spinne negative historier på? 

Jeg sier ikke at det å jobbe på kunstmuseum ikke er en ordentlig jobb. Mange har det. Men man skal være rimelig naiv hvis man ikke ser at når meget privilegerte 19-åringer jobber på kunstmuseum rett etter videregående, da er det både meget gode kontakter og penger fra foreldrene med i bildet. 

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...