Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym_2024 skrev (3 minutter siden):

Klart det er normalt å feste som student, selv som kongelig. 

Det er vi enig i!

• Liker 1
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (19 timer siden):

Tviler f.eks.  på at noen forstyrrer eller stopper de kongelige i sin private tid, har møtt på flere av dem i feriene deres og det er så anonymt som det går an.  

Kan være veldig anonymt ja. Har vært tilknyttet sprangridningsmiljøet via familie og venner så og si hele livet og har vært på mange stevner med kongelige deltakere, først ML og i nyere tid datteren hennes, med kongelig heiagjeng på tribunen. Spesielt dronningen er ivrig tilskuer når barnebarnet konkurrerer, og kronprinsfamilien dukker også opp fra tid til annen. De er kledd i vanlige fritidsklær (sikkert uverdig i følge enkelte i tråden) og forlanger ingen spesialbehandling e.l. (jeg har i alle fall aldri hørt noe om at de har forlangt det).

Tilføyelse: Mitt inntrykk har vært at pressen respekterer at de kongelige er tilstede som privatpersoner, de er ikke på offentlig oppdrag, og lar dem være i fred. Et unntak var under NM i sprangridning i Drammen i 2021, da var både dronningen og kronprinsparet tilskuere, og Se & Hør hadde fotograf tilstede og publiserte en artikkel i etterkant. 

Endret av Christiane_W
Rettet skrivefeil og la til litt.
  • Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Christiane_W skrev (21 minutter siden):

Kan være veldig anonymt ja. Har vært tilknyttet sprangridningsmiljøet via familie og venner så og si hele livet og har vært på mange stevner med kongelige deltakere, først ML og i nyere tid datteren hennes, med kongelig heiagjeng på tribunen. Spesielt dronningen er ivrig tilskuer når barnebarnet konkurrerer, og kronprinsfamilien dukker også opp fra tid til annen. De er kledd i vanlig fritidsklær (sikkert uverdig i følge enkelte i tråden) og de forlanger ingen spesialbehandling e.l., har jeg i alle fall aldri hørt noe om.

Mulig vi i Norge eller Norden har ett litt bekymringsløst forhold til kjente personer. Jeg kjenner ingen som ville stoppet kjendis A eller B eller tatt bilder i smug o.l. virker for meg som at «paparazzi» er en mye større greie i det store utland

• Liker 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 timer siden):

Selvsagt ikke, men det er så rart at det kritiseres at hun skal på fest eller hva det nå var, og at buksa er litt skittent. Det er helt normalt for en student å dra på fest, og det er normalt for folk generelt at buksa blir litt skitten når den dras langs bakken.  Jeg synes det er innafor at også hun deltar på fest, og at buksa blir litt skitten når hun kun er sitt private selv og bare går langs veien. 

Enig! Helt hinsides at dette er blitt en diskusjon. Latterlig spør du meg!

• Liker 7
Skrevet
velociraptor skrev (5 timer siden):

Dette! Det er ingenting ved dette som tyder på at IA skal ha noe i nærheten av et normalt studentliv. Tvert i mot skal hun leve i luksus sammen med andre steinrike og privilegerte studenter, hevet over almuen. Hadde hatt mer respekt om hun gikk inn i et vanlig kollektiv og sov på en skumgummimadrass og spiste nudler for å ha til noen øl, i .tre år. Da kunne man snakket om å leve som vanlige studenter og få et innblikk i hvordan livet er for «folket».

Nå er jeg av  "almuen", som du sier. Men jeg har aldri bodd i kollektiv, sovet på skumgummimadrass eller spist nudler. I min studietid delte jeg leilighet med min bror, sov på rammemadrass fra Ikea og hadde deltidsjobb. 

Noe jeg vil påstå er det rimelig normalt for studenter fra "almuen".

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Miomino skrev (1 time siden):

Nå er jeg av  "almuen", som du sier. Men jeg har aldri bodd i kollektiv, sovet på skumgummimadrass eller spist nudler. I min studietid delte jeg leilighet med min bror, sov på rammemadrass fra Ikea og hadde deltidsjobb. 

Dere var heldige som hadde en leilighet for kun dere to søsken som bodde sammen. Alle de unge jeg kjenne nå som studerer til høyere yrker som advokat, lege, psykolog etc bor i kollektiv med fem personer per leilighet. De har hvert sitt lille rom til åtte tusen + i måneden og deler stue, kjøkken og bad..Da er det vel et par tre tusen kroner til overs til mat, husholdningsartikler/personlig hygiene, mobil og evt noe moro i måneden. Derfor må de fleste jobbe ved siden for å få råd til det absolutt nødvendigste. Jobben skal heller ikke gå ut over tunge studier. Så fett er det absolutt ikke 😊

Endret av Justlooking
Tillegg
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Miomino skrev (7 timer siden):

Nei, det vil jeg ikke si at er rimelig normalt, det høres svært privilegert ut.

Justlooking skrev (6 timer siden):

Dere var heldige som hadde en leilighet for kun dere to søsken som bodde sammen. Alle de unge jeg kjenne nå som studerer til høyere yrker som advokat, lege, psykolog etc bor i kollektiv med fem personer per leilighet. De har hvert sitt lille rom til åtte tusen + i måneden og deler stue, kjøkken og bad..Da er det vel et par tre tusen kroner til overs til mat, husholdningsartikler/personlig hygiene, mobil og evt noe moro i måneden. Derfor må de fleste jobbe ved siden for å få råd til det absolutt nødvendigste. Jobben skal heller ikke gå ut over tunge studier. Så fett er det absolutt ikke 😊

Nettopp!

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (11 timer siden):

Helt tydelig at vi tilhører helt forskjellig omgangskrets. Det er mulig dette er vanlig for studenter på BI og på det juridiske fakultetet (da jeg studerte juss var der fascinerende mange fra Bærum og Oslo Vest, med perleøredobber, kasjmirkåper og pappas penger!), men det er definitivt ikke vanlig å ha så rike foreldre at de kan kjøpe en leilighet i Oslo som man kan bo i mens man er student - foreldrene til de fleste jeg kjenner hadde ikke kunnet kjøpe en hybel i Oslo om de så solgte sitt eget hjem og bodde på gata selv. En enebolig på Toten, på Sauda, i Fosnavågen, Farsund, Porsgrunn etc er verdt ca halvparten av en ettroms i Oslo.

Nei, og de fleste gjør heller ikke det.

Det vet du ingenting om. Jeg har aldri eid en perleøredobb.

Når det publiseres artikler hver høst om den store boligmangelen for studenter dukker det også alltid opp artikler om de heldige studentene som sponses med egen leilighet.

For min del bodde jeg i 3-romsleilighet med samboer de tre årene vi studerte i Trondheim. Vi klarte oss helt fint, jobbet i ferier og spiste vanlig mat. Ingen av våre medstudenter vi kjente spiste tapet og sov på skumgummi. Vi var alle fra "almuen".

Tilføyelse: Prinsessens studietiden kan ikke sammenlignes med "almuen" av helt åpenbare årsaker. Samtidig bør hun få fred for overdreven kritikk fra sine egne landsmenn. Det er mer enn nok mobilkameraer og  paparazzi som gjemmer seg i buskene på jakt etter skandalebilder for penger. Det er noe ingen av oss fra den såkalte almuen har måttet leve med under studietiden.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner.

Forumansvarlig

• Liker 3
Skrevet
velociraptor skrev (19 timer siden):

Dette! Det er ingenting ved dette som tyder på at IA skal ha noe i nærheten av et normalt studentliv. Tvert i mot skal hun leve i luksus sammen med andre steinrike og privilegerte studenter, hevet over almuen. Hadde hatt mer respekt om hun gikk inn i et vanlig kollektiv og sov på en skumgummimadrass og spiste nudler for å ha råd til noen øl, i tre år. Da kunne man snakket om å leve som vanlige studenter og få et innblikk i hvordan livet er for «folket».

Tror du et øyeblikk at Ingrid Alexandra selv har valgt bosted? Det kan jeg love deg at hun ikke har. Her har både Australsk politi og PST lett og sjekket og undersøkt for å finne fram til et sted som enklest mulig kan tilpasses det sikkerhetsopplegget som skal være rundt henne. 

• Liker 14
Skrevet
Marihønepøne skrev (9 minutter siden):

Tror du et øyeblikk at Ingrid Alexandra selv har valgt bosted? Det kan jeg love deg at hun ikke har. Her har både Australsk politi og PST lett og sjekket og undersøkt for å finne fram til et sted som enklest mulig kan tilpasses det sikkerhetsopplegget som skal være rundt henne. 

Enig. Mye enklere på et sted som allerede har vakthold på plass. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (33 minutter siden):

Enig. Mye enklere på et sted som allerede har vakthold på plass. 

Ja. Og som er vant til VIP-studenter fra før og har både rutinene og bygningsmassen på plass. 

• Liker 7
Skrevet
Marihønepøne skrev (1 time siden):

Ja. Og som er vant til VIP-studenter fra før og har både rutinene og bygningsmassen på plass. 

«VIP -student» passer fint i denne sammenhengen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Marihønepøne skrev (4 timer siden):

Godt poeng.

• Liker 8
Skrevet
Anonym_2024 skrev (2 timer siden):

«VIP -student» passer fint i denne sammenhengen. 

Selvfølgelig gjør det det. Hun er per definisjon både VIP og student ved dette universitetet. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Vin og gjørme på bukse er vel ikke så farlig. Syns det er langt verre at hun snuser. Dessverre helt normalt for mange 20-åringer i dag, men IA skal være et forbilde og kunne holdt seg for god til det. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Sol79 skrev (1 time siden):

Vin og gjørme på bukse er vel ikke så farlig. Syns det er langt verre at hun snuser. Dessverre helt normalt for mange 20-åringer i dag, men IA skal være et forbilde og kunne holdt seg for god til det. 

Vet vi at det faktisk var en snusboks hun hadde i lomma? Det lignet på min egen altså, så det var sikkert det, men uansett...😅 Snusing er svineri ja, men som du sier, normalt for mange. 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (8 minutter siden):

Vet vi at det faktisk var en snusboks hun hadde i lomma? Det lignet på min egen altså, så det var sikkert det, men uansett...😅 Snusing er svineri ja, men som du sier, normalt for mange. 

Nei, vi vet ikke det. Og det er litt av greia når sånt nevnes - man ser noe i en bukselomme man ikke vet hva er men tror noe om, så utvikler det seg til en trådsannhet i fortsettelsen.

• Liker 6
Skrevet
~ Ada ~ skrev (25 minutter siden):

Nei, vi vet ikke det. Og det er litt av greia når sånt nevnes - man ser noe i en bukselomme man ikke vet hva er men tror noe om, så utvikler det seg til en trådsannhet i fortsettelsen.

Det kunne vært en boks breath mints eller tyggis for den saks skyld. Aner ikke hvilke tyggisbokser de har der nede. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener at det eneste hensiktsmessige man kan trekke ut av paparazzi-bilder er at de er etisk uakseptable - først å ta, så å selge, dernest å publisere, og til slutt å bruke som faktagrunnlag for en diskusjon om offentlige personer og deres offisielle roller. Alt utgjør etiske overtramp.

Paparazzi-bilder krenker offentlige personers privatliv. Alle har rett på privatliv - det er en menneskerett, også for kongelige. Å ta paparazzi-bilder som god fisk og som gangbart faktagrunnlag for en diskusjon om kjente personers offentlige rolle er å delta i slike krenkelser av deres privatliv.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...