TrineTrollet Skrevet 23 timer siden #5621 Skrevet 23 timer siden ~ Ada ~ skrev (2 timer siden): I Kongeriket Norge drikker studenter vin og får skitt på klær. Denne alminneliggjøringen av kongehuset tjener det ikke. Kongehuset og kongefamiliens medlemmer verken kan, skal eller må alminneliggjøres. Den alminneliggjøringens ytterste konsekvens er at det ikke er behov for et kongehus. Om de aldri så mye ønsker å være alminnelige så er det et utopisk ønske. Det er ingenting alminnelig ved, og med, en kongefamilie. 7 2 3
PusheenPusheen Skrevet 23 timer siden #5622 Skrevet 23 timer siden TrineTrollet skrev (9 minutter siden): Denne alminneliggjøringen av kongehuset tjener det ikke. Kongehuset og kongefamiliens medlemmer verken kan, skal eller må alminneliggjøres. Den alminneliggjøringens ytterste konsekvens er at det ikke er behov for et kongehus. Om de aldri så mye ønsker å være alminnelige så er det et utopisk ønske. Det er ingenting alminnelig ved, og med, en kongefamilie. Skal hun ikke få ha et liv ved siden av studiene? 7 1
pøbelsara Skrevet 23 timer siden #5623 Skrevet 23 timer siden (endret) TrineTrollet skrev (14 minutter siden): Denne alminneliggjøringen av kongehuset tjener det ikke. Kongehuset og kongefamiliens medlemmer verken kan, skal eller må alminneliggjøres. Den alminneliggjøringens ytterste konsekvens er at det ikke er behov for et kongehus. Om de aldri så mye ønsker å være alminnelige så er det et utopisk ønske. Det er ingenting alminnelig ved, og med, en kongefamilie. Dette er jeg fullstendig uenig i. Jeg tenker at en skitten kant på en hvis bukse, eller an kasse vin, ikke sier meg noen ting som helst om folks egenskaper og evner til noen ting som helst - unntatt å klare å bære en tung kasse. Hvis man er så kritisk at man mener dette er en karakterbrist, mener jeg man bør tenke seg om en gang til. De ER vanlige mennesker - i en uvanlig posisjon. Jeg er kritisk til svært mange ting med monarkiet, men synes ikke en hvit bukse som subber bakken, eller en kasse med vin har noe å si verken den ene eller den andre retningen. Endret 23 timer siden av pøbelsara 8
pøbelsara Skrevet 23 timer siden #5624 Skrevet 23 timer siden PusheenPusheen skrev (3 minutter siden): Skal hun ikke få ha et liv ved siden av studiene? Ikke sant? 5
PusheenPusheen Skrevet 23 timer siden #5625 Skrevet 23 timer siden (endret) pøbelsara skrev (5 minutter siden): Ikke sant? Ja, sant. Jeg tenker det vil være en styrke som fremtidig dronning å ha erfaringer ute i samfunnet, erfaringer med forskjellige typer mennesker og situasjoner. Det er langt verre om hun som dronning en dag, ikke har en villeste anelse om hva som foregår utenfor slottets vegger fordi hun har blitt isolert fra et mer eller mindre vanlig hverdagsliv, så godt det lar seg gjøre selvsagt. Om hun skulle stenge seg ute fra sånt, blir hun hvertfall helt avskåret fra realiteten. Om ikke dét blir en klassisk ovenfra-og-ned-dronning, vet ikke jeg. Endret 23 timer siden av PusheenPusheen La til et ord 3 8
pøbelsara Skrevet 23 timer siden #5626 Skrevet 23 timer siden PusheenPusheen skrev (4 minutter siden): Ja, sant. Jeg tenker det vil være en styrke som fremtidig dronning å ha erfaringer ute i samfunnet, erfaringer med forskjellige typer mennesker og situasjoner. Det er langt verre om hun som dronning en dag, ikke har en villeste anelse om hva som foregår utenfor slottets vegger fordi hun har blitt isolert fra et mer eller mindre vanlig hverdagsliv, så godt det lar seg gjøre selvsagt. Om hun skulle stenge seg ute fra sånt, blir hun hvertfall helt avskåret fra realiteten. Om ikke dét blir en klassisk ovenfra-og-ned-dronning, vet ikke jeg. Jepp, skulle akkurat til å skrive det samme. Hun må jo vite om hvordan folk lever, hva som skjer i verden, - og veldig bra at hun bærer sin egen vin og lever et studentliv som de fleste andre. 6 3
velociraptor Skrevet 23 timer siden #5627 Skrevet 23 timer siden PusheenPusheen skrev (6 minutter siden): Ja, sant. Jeg tenker det vil være en styrke som fremtidig dronning å ha erfaringer ute i samfunnet, erfaringer med forskjellige typer mennesker og situasjoner. Det er langt verre om hun som dronning en dag, ikke har en villeste anelse om hva som foregår utenfor slottets vegger fordi hun har blitt isolert fra et mer eller mindre vanlig hverdagsliv, så godt det lar seg gjøre selvsagt. Om hun skulle stenge seg ute fra sånt, blir hun hvertfall helt avskåret fra realiteten. Om ikke dét blir en klassisk ovenfra-og-ned-dronning, vet ikke jeg. Mener du seriøst at å feste med overklassen mens hun bor på luksus-dorm ingen normale mennesker har tilgang til gir henne innsikt i hvordan «folket» lever??? 4 1 9
PusheenPusheen Skrevet 23 timer siden #5628 Skrevet 23 timer siden velociraptor skrev (2 minutter siden): Mener du seriøst at å feste med overklassen mens hun bor på luksus-dorm ingen normale mennesker har tilgang til gir henne innsikt i hvordan «folket» lever??? Jeg mener seriøst at det ikke er fornuftig at hun skulle avstå festligheter fordi det ikke "sømmer seg". Så skrev jeg "så godt det lar seg gjøre", og har selvsagt i bakhodet at det ikke er hjemløse hun fester med akkurat. 6 4
PusheenPusheen Skrevet 23 timer siden #5629 Skrevet 23 timer siden pøbelsara skrev (15 minutter siden): Jepp, skulle akkurat til å skrive det samme. Hun må jo vite om hvordan folk lever, hva som skjer i verden, - og veldig bra at hun bærer sin egen vin og lever et studentliv som de fleste andre. Og ikke minst - lære seg å sosialisere med folk. Det er en skill man kun lærer ved å utføre. 4 4
PusheenPusheen Skrevet 22 timer siden #5630 Skrevet 22 timer siden Det er mye man kan kritisere kongehuset for, men synes helt ærlig at det er mye uforståelig kritikk. Jeg ser på det som kritikk kun for å kritisere. Jeg er absolutt ikke for monarki, for å ha det sagt. Det er mye blant dets medlemmer som er kritikkverdig, men at man skal kritisere prinsessen for å leve et helt vanlig studentliv, synes jeg blir feil. 7 1
Morgan Le Fay Skrevet 22 timer siden #5631 Skrevet 22 timer siden Jeg tilhører faktisk det lille mindretallet som ikke hyller at IA valgte å studere i Australia. Det ville vært mye mer naturlig at vårt kommende statsoverhode valgte et land som har tettere forbindelser med Norge, for eksempel UK eller et EU-land. Da ville hun vært nærmere hjemme, hun kunne stilt opp på diverse oppdrag, og hun ville kunne knytte viktige kontakter, og det ville også antakelig vært rimeligere. Men viktigst av alt (for henne), så har land som UK en mye strengere personvern- lovgivning enn Australia. Jeg tror hun ville fått være i fred i mye større grad der. Leonor av Spania studerte i Wales, og jeg tror ikke det kom ut et eneste paparazzi-bilde fra de årene. (Mulig at Leonor har en litt mer …skal vi si.. dempet livsstil også, det vet jeg ikke noe om). Og ja, jeg vet selvsagt at de velger selv og at min mening ikke betyr noe osv osv. 8 1 7
Isild Skrevet 22 timer siden #5632 Skrevet 22 timer siden Har ikke lest igjennom alt her nå, men jeg unner prinsessen å få ha noen "anonyme" år i livet sitt før hun skal leve resten av livet i gullbur. Hun har en livslang oppgave i offentligheten foran seg. Håper hun drikker vin og koser seg med nye venner, slapper av og klarer å føle seg som en helt vanlig 20-åring litt. Det er sikkert også bra for henne å være litt unna alt det som skjer og skal skje rundt broren,. Også syns jeg det er flott at hun tar en utdanning! 4 3
PusheenPusheen Skrevet 22 timer siden #5633 Skrevet 22 timer siden Isild skrev (1 minutt siden): Har ikke lest igjennom alt her nå, men jeg unner prinsessen å få ha noen "anonyme" år i livet sitt før hun skal leve resten av livet i gullbur. Hun har en livslang oppgave i offentligheten foran seg. Håper hun drikker vin og koser seg med nye venner, slapper av og klarer å føle seg som en helt vanlig 20-åring litt. Det er sikkert også bra for henne å være litt unna alt det som skjer og skal skje rundt broren,. Også syns jeg det er flott at hun tar en utdanning! Enig! 3
Rev. Revenge Skrevet 22 timer siden #5634 Skrevet 22 timer siden PusheenPusheen skrev (19 minutter siden): Det er mye man kan kritisere kongehuset for, men synes helt ærlig at det er mye uforståelig kritikk. Jeg ser på det som kritikk kun for å kritisere. Jeg er absolutt ikke for monarki, for å ha det sagt. Det er mye blant dets medlemmer som er kritikkverdig, men at man skal kritisere prinsessen for å leve et helt vanlig studentliv, synes jeg blir feil. Enig. IA har levd et alminnelig liv frem til nå, og fortsetter med alminneligheten som student i Australia. Det er lenge til hun eventuelt skulle bli dronning i fremtiden hvis hennes far følger sin far og bestefar. Om tre år er studiene over, IA blitt eldre og mer verdensvant, og har sannsynligvis utført en del representasjonsoppdrag på egenhånd. Å kritisere henne for å være som alle andre samtidig som hun gjør som sin far og farfar før henne, studerer i utlandet, blir for dumt. 6 3
PusheenPusheen Skrevet 22 timer siden #5635 Skrevet 22 timer siden Rev. Revenge skrev (3 minutter siden): Enig. IA har levd et alminnelig liv frem til nå, og fortsetter med alminneligheten som student i Australia. Det er lenge til hun eventuelt skulle bli dronning i fremtiden hvis hennes far følger sin far og bestefar. Om tre år er studiene over, IA blitt eldre og mer verdensvant, og har sannsynligvis utført en del representasjonsoppdrag på egenhånd. Å kritisere henne for å være som alle andre samtidig som hun gjør som sin far og farfar før henne, studerer i utlandet, blir for dumt. 100% 2 1
velociraptor Skrevet 22 timer siden #5636 Skrevet 22 timer siden https://www.tv2.no/underholdning/bor-pa-skandaleskole-giftig-kultur/17958210/ Stedet høres jo helt perfekt ut for de norske kongelige. 5 1 6
Rev. Revenge Skrevet 21 timer siden #5637 Skrevet 21 timer siden (endret) Kjempeviktig tema: valget av Universitetet i Sydney, et av de beste universitetene skal også kritiseres sønder og sammen ved å trekke frem 10 år og eldre rapporter fra colleget IA bor i. Et college som har huset ikke mindre enn tre statsministre, en rekke andre høytstående myndighetspersoner og kjente idrettsprofiler. Det lønner seg å lese hele artikkelen til slutten, ikke bare ingressen. Endret 21 timer siden av Rev. Revenge 4 6
TrineTrollet Skrevet 21 timer siden #5638 Skrevet 21 timer siden Morgan Le Fay skrev (51 minutter siden): Jeg tilhører faktisk det lille mindretallet som ikke hyller at IA valgte å studere i Australia. Det ville vært mye mer naturlig at vårt kommende statsoverhode valgte et land som har tettere forbindelser med Norge, for eksempel UK eller et EU-land. Da ville hun vært nærmere hjemme, hun kunne stilt opp på diverse oppdrag, og hun ville kunne knytte viktige kontakter, og det ville også antakelig vært rimeligere. Men viktigst av alt (for henne), så har land som UK en mye strengere personvern- lovgivning enn Australia. Jeg tror hun ville fått være i fred i mye større grad der. Leonor av Spania studerte i Wales, og jeg tror ikke det kom ut et eneste paparazzi-bilde fra de årene. (Mulig at Leonor har en litt mer …skal vi si.. dempet livsstil også, det vet jeg ikke noe om). Og ja, jeg vet selvsagt at de velger selv og at min mening ikke betyr noe osv osv. Tiltredes. Leonor av Spania har en dempet livsstil, enig med deg i det. Hun har en meget verdig måte å føre seg i offentligheten, og har fått, og får, åpenbart en kvalitativ god opplæring og innføring i det å være kongelig. Som tidligere nevnt er jeg noe undrende til at IA har valgt en studiested befengt med skandaler. Normaltvis skulle man tro at det ideelt sett skulle lukes bort fremfor et velrennomert universitet. Keg registrerer at noen mener livslæring innbefatter å gjøre som alle andre, det være seg kollektiv drikking, ritualer knyttet til studiesteder osv. Jeg har ikke registrert noen innvendinger ift. disse tingene som er kommet frem vedr. skandaleuniversitetet hun er student. Selv er jeg konservativ, og jeg har valgt tilsvarende godt renommert studiested. Der studerte jeg sammen med seriøse mennesker som tok studiene på alvor, og var ikke en del av et utsvevende festliv. Alle de jeg kjenner fra denne tiden er mennesker med styrke og integritet. Jeg tenker at jeg var heldig med både sted og venner. Langt på vei så gjør man selv sine valg både mht venner og hvilke aktiviteter man ønsker å oppsøke og delta i. Som man reder, ligger man. Evig eies kun et dårlig rykte, og sånn er det faktisk. Dumme ting kan skje, men hjelpes, man eier selv ansvaret for egne valg. 3 1 8
~ Ada ~ Skrevet 21 timer siden #5639 Skrevet 21 timer siden TrineTrollet skrev (1 time siden): Denne alminneliggjøringen av kongehuset tjener det ikke. Kongehuset og kongefamiliens medlemmer verken kan, skal eller må alminneliggjøres. Den alminneliggjøringens ytterste konsekvens er at det ikke er behov for et kongehus. Om de aldri så mye ønsker å være alminnelige så er det et utopisk ønske. Det er ingenting alminnelig ved, og med, en kongefamilie. Men de kravene du kommer med, er jo dehumaniserende. Det følger av grunnleggende menneskerettigheter at alle mennesker har rett på privatliv. Når de kongelige ikke får det, men forfølges av pressen på privaten, så må man ta høyde for at en bukse kan få flekker på seg. Du derimot, poengterer skitt på buksen på privaten som om det er et avvik på samfunnsoppdraget, når det er en grunnleggende situasjon som oppstår hos mennesker støtt og stadig når de er ute og går. Jeg kan ikke se hvordan situasjonen skulle vært løst uten at det ville utgjøre umenneskelig inngripen og trosse grunnleggende menneskerettigheter. Skal hun aldri ha privatliv, men ha egne vakter rundt seg som passer møysommelig på hennes utseende mens hun rusler fra A til B? Skal de ha med skift til henne, og hvor skulle hun i så fall skiftet? Skal hun alltid, uansett ærend, bære rundt på ekstra skift selv? Skal hun ha en egen sensor på klærne som reagerte på skitt, når hun ikke oppdager det selv - finnes det? Skulle hun kastet buksen av umiddelbart, og gått videre i trusa? Er det et krav til kongelige at de ikke kan drikke vin, mener du? Forøvrig også båret på på privaten. 2 7
PusheenPusheen Skrevet 21 timer siden #5640 Skrevet 21 timer siden Rev. Revenge skrev (Akkurat nå): Kjempeviktig tema: Universitetet i Sydney, et av de beste universitetene skal også kritiseres sønder og sammen ved å trekke frem 10 år og eldre rapporter fra colleget IA bor i. Et college som har huset ikke mindre enn tre statsministre, en rekke andre høytstående myndighetspersoner og kjente idrettsprofiler. Det lønner seg å lese hele artikkelen til slutten, ikke bare ingressen. Tenker man kan finne smuss på de fleste store universitetene hvis man bare leter. 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå