Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Den norske kirke og andre trossamfunn mottar ca. Kr. 186,- av våre skattepenger, mens kr. 20,- går til kongehuset om vi beregner at vi har en årsinntekt på ca. Kr. 600k 

Så da støtter vi blant annet fordommer mot homofili, tvang, kvinneundertrykkelse, innskrening av enkeltmenneskers frihet, maktmisbruk, religiøs omskjæring, barneekteskap, pedofili og rett og slett overtroen om gud(er), engler, djevler, jomfrufødsel, en mann som delte havet, brennende busker som snakker og en snekker som stod opp fra de døde over skatteseddelen.  

Dette vs. Kr. 20,- som går til Kongehuset.

Av dette går 11,- til det kongelige hoff, mens 1,- er årslønn til konge- og kronprinsparet. 

Jeg har ikke lyst til å gi noe som helst av mine skattepenger til disse trossamfunnene på bakgrunn av ovenstående, når samfunnet er sekularisert og kirke og stat er adskilt, ei heller monarkiet, men staten mener altså noe annet om hva skatten min skal fordeles på. 

https://www.nrk.no/norge/statsbudsjettet-er-lagt-fram_-slik-vil-staten-bruka-skattepengane-dine-1.17055718

Endret av Rev. Revenge
korrektur
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Sur sitron
Skrevet
Rev. Revenge skrev (2 minutter siden):

Den norske kirke og andre trossamfunn mottar ca. Kr. 186,- av våre skattepenger, mens kr. 20,- går til kongehuset om vi beregner at vi har en årsinntekt på ca. Kr. 600k 

Så da støtter vi blant annet fordommer mot homofili, tvang, kvinneundertrykkelse, innskrening av enkeltmenneskers frihet, maktmisbruk, religiøs omskjæring, barneekteskap, pedofili og rett og slett troen på engler, djevler, jomfrufødsel og en snekker som stod opp fra de døde over skatteseddelen.  

Dette vs. Kr. 20,- som går til Kongehuset.

Av dette går 11,- til det kongelige hoff, mens 1,- er årslønn til konge- og kronprinsparet. 

Jeg har ikke lyst til å gi noe som helst av mine skattepenger til disse trossamfunnene på bakgrunn av ovenstående, når samfunnet er sekularisert og kirke og stat er adskilt, ei heller monarkiet, men staten mener altså noe annet om hva skatten min skal fordeles til. 

https://www.nrk.no/norge/statsbudsjettet-er-lagt-fram_-slik-vil-staten-bruka-skattepengane-dine-1.17055718

Selvom jeg er imot det og så går ihvertfall de 186 til MANGE - istedet for de 20 som i all hovedsak går med til å støtte en priviligert familie. 

Skrevet
Sur sitron skrev (11 timer siden):

Selvom jeg er imot det og så går ihvertfall de 186 til MANGE - istedet for de 20 som i all hovedsak går med til å støtte en priviligert familie. 

Den priviligerte familien, til vanlig kjent som kongeparet og kronprinsparet får 1 krone tilsammen.

Om du ikke bor i Oslo og aldri kommer til å kjøre der må du likevel ut med kr. 37,- til ombygging av Ring 1, og kr. 310,- til NRK uansett om du ser på TV eller ikke. Jeg er mer interessert i å vite hvorfor jeg må betale for dette enn til sammenligning de lusne 20 kronene som går til Kongehuset, hoffet, resten og representasjonsoppgavene denne familien er forpliktet til.

Jeg har nok andre interesser og verdier enn det du har, ser det ut til.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
Rev. Revenge skrev (7 timer siden):

Den priviligerte familien, til vanlig kjent som kongeparet og kronprinsparet får 1 krone tilsammen.

Om du ikke bor i Oslo og aldri kommer til å kjøre der må du likevel ut med kr. 37,- til ombygging av Ring 1, og kr. 310,- til NRK uansett om du ser på TV eller ikke. Jeg er mer interessert i å vite hvorfor jeg må betale for dette enn til sammenligning de lusne 20 kronene som går til Kongehuset, hoffet, resten og representasjonsoppgavene denne familien er forpliktet til.

Jeg har nok andre interesser og verdier enn det du har, ser det ut til.

Norge har noen av de sikreste veiene i verden. Jeg kjører på disse veiene hver dag og betaler gladelig min skatt til det formålet. Å betale for en overpriviligert storfamilie skulle jeg mer enn gjerne sluppet. At det norske folks skattepenger skal være med å sponse denne familien er hinsides. Kroner og øre spiller liten rolle i det store og det hele - det er tanken på at jeg jobber og sliter hver dag for å være med å sponse galskapen som er det verste. 

At de dukker opp i norske fjorder, går i land fra kongeskipet og vinker er ikke annet enn provoserende når man hører at bare driften av skipet forløper seg til ca 45 mill pr år. Og det betales selvsagt av norske skattebetalere. 

Gjest TrineTrollet
Skrevet (endret)

Det er mye fokus på Jeffrey Epstein saken, og at den holdes unna mediene. 
I den anledning kan det minnes om at landets kronprinsesse, MM, valgte å omgås ham opptil flere ganger gjennom tid. 

Den gang reiste hun til USA alene, altså uten kronprinsen, og ingen vet hvorfor hun omgikk Epstein, selv på tross av at han var dømt for overgrep. 
https://www.vg.no/nyheter/i/pLOXx6/dn-kronprinsessen-moette-overgrepsdoemte-jeffrey-epstein-i-hans-hjem

Endret av TrineTrollet
Skrevet
Sur sitron skrev (5 timer siden):

Norge har noen av de sikreste veiene i verden. Jeg kjører på disse veiene hver dag og betaler gladelig min skatt til det formålet. Å betale for en overpriviligert storfamilie skulle jeg mer enn gjerne sluppet. At det norske folks skattepenger skal være med å sponse denne familien er hinsides. Kroner og øre spiller liten rolle i det store og det hele - det er tanken på at jeg jobber og sliter hver dag for å være med å sponse galskapen som er det verste. 

At de dukker opp i norske fjorder, går i land fra kongeskipet og vinker er ikke annet enn provoserende når man hører at bare driften av skipet forløper seg til ca 45 mill pr år. Og det betales selvsagt av norske skattebetalere. 

Har du vært nordover og lest noen nettaviser uten bare å fokusere på kongehuset de siste månedene og årene, så vet du godt at noen av de sikreste veiene i verden absolutt ikke befinner seg nord for Stavanger. Smale veier, steinras, svinger, tuneller med kun plass til én bil om gangen, dødsulykker som stanser infrastrukturen for transportbransjen og skremmer turistnæringen. Jeg betaler heller for oppgradering av bedritne veier og Sørfoldtunellene enn både trossamfunn og kongehus.

Men her er det staten som bestemmer, ikke vi. Så dette gnålete opphenget i hva kongehuset og kongefamilien får dekket via din og min inntektsskatt er oppbrukt. Ønsker du en endring, begynn med deg selv. Det er en god rettesnor å leve etter for alle.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er tydeligvis mulig å være motstander av monarkiet men samtidig tilhenger av kongehuset. Det motsatte er også mulig, å være monarkist, men likevel synes at det norske kongehuset gjør en elendig jobb. Til og med i en så stor grad at man ikke er monarkist lengre.

Å latterliggjøre denne oppfatningen og redusere den til at man «mener Mette Marit har feil frisyre»  er veldig barnslig. Ingen har skrevet noe sånt.

Vi som er kritiske til kongehuset har pekt på:

At det norske kongehuset er svinedyrt, det koster like mye som det svenske og danske til sammen.

At de knapt jobber og synes i offentligheten.

At de virker uinspirerte og uengasjerte.

At de ikke markerer avstand til sjamanen og den seriekriminelle stesønnen.

At de virker mer opptatt av jet-set liv og ferier enn av plikter.

At de har en pengebruk og en livsstil som er hinsides det vi kan forestille oss.

Blant veldig mye annet.

Det betyr ikke at de ikke gjør noe bra, at ikke enkelte av dem er dedikerte og interesserte, men hovedinntrykket, spesielt av kronprinsparet er at han tar oppgaven alvorlig, men er for vag og lite tydelig og at hun er lut lei.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva dere som slår knallhardt ned på enhver kritisk bemerkning ser for dere at skal diskuteres i en slik tråd?

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Et relativt viktig poeng i denne debatten, er at vi faktisk bruker penger på både vei, velferd og å holde oss med et kongehus.

Det er både ganske interessant og spennende å vite litt om hvordan og hvorforfolk prioriterer ulikt.

Og folk har faktisk skrevet i denne tråden om dårlig frisyrevalg i ganske mange innlegg. Det er ikke noe jeg finner på. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Et relativt viktig poeng i denne debatten, er at vi faktisk bruker penger på både vei, velferd og å holde oss med et kongehus.

Det er både ganske interessant og spennende å vite litt om hvordan og hvorforfolk prioriterer ulikt.

Og folk har faktisk skrevet i denne tråden om dårlig frisyrevalg i ganske mange innlegg. Det er ikke noe jeg finner på. 

Det siste der har visst ikke jeg heller skrevet om. Dog skrøt jeg av Ingrid A sin frisyre og klesvalg på Miniøya. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg spør igjen, fordi jeg er genuint interessert i å vite - er det noen av dere som leser og skriver her som synes avskaffelsen av monarkiet er så viktig at det bestemmer hvem man skal stemme på i september? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Jeg spør igjen, fordi jeg er genuint interessert i å vite - er det noen av dere som leser og skriver her som synes avskaffelsen av monarkiet er så viktig at det bestemmer hvem man skal stemme på i september? 

Jeg stemmer på det partiet jeg er medlem av og som alltid har ment at monarkiet bør avvikles. 🤭

• Liker 6
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (13 minutter siden):

Og folk har faktisk skrevet i denne tråden om dårlig frisyrevalg i ganske mange innlegg. Det er ikke noe jeg finner på

Stemmer. Det var flere sider om de kvinnelige familiemedlemmenes hår, frisyrer og til og med hvordan tiaraer satt. For ikke å snakke om klær, som forsåvidt et helt greit tema hvis man er interessert i denslags.

Endret av Rev. Revenge
klippet ut avsnitt
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Her

Rev. Revenge skrev (1 minutt siden):

På tale om de 20 kronene til kongehuset er i alle fall ikke det utslagsgivende for hvilke verdier som er viktige for meg og hva jeg stemmer ved valg. Så får andre se hva de får gjort med den 20-kroningen hvis det er viktig for dem.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (1 minutt siden):

Men på tale om de 20 kronene til kongehuset er i alle fall ikke det utslagsgivende for hvilke verdier som er viktige for meg og hva jeg stemmer ved valg. Så får andre se hva de får gjort med den 20-kroningen hvis det er viktig for dem.

20 kroner til denne familien er 20 kroner jeg heller gir en president.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Jeg stemmer på det partiet jeg er medlem av og som alltid har ment at monarkiet bør avvikles. 🤭

Men allikevel mener du vi skal gi over en halv milliard for å drifte kongehuset?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
desillusjon skrev (1 minutt siden):

20 kroner til denne familien er 20 kroner jeg heller gir en president.

De 20 kronene har blitt diskutert her før. De "småkronene" er ikke poenget, noe enkelte har vanskelig for å forstå.

Du skal ha for at du utfordrer den harde kjernen her 👏 Fortsett med det og stå på ditt! 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
desillusjon skrev (3 minutter siden):

Men allikevel mener du vi skal gi over en halv milliard for å drifte kongehuset?

Så lenge vi har et monarki, må vi selvsagt drifte det. Selvsagt. 

• Liker 7
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Så lenge vi har et monarki, må vi selvsagt drifte det. Selvsagt. 

På tide å endre statsform.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest TrineTrollet
Skrevet
pøbelsara skrev (8 minutter siden):

Det er ikke avgjørende da det er mange samfunnsspørsmål som trenger oppmerksomhet og handling før monarkidebatten. 
Når det er sagt så er jeg helt sikker på at debatten kommer om ikke særlig lang tid. Siden deler av kongehuset nå står i en gigantisk krise så sørger de selv for at debatten er relevant. De vil ikke kunne tjene landet på en den måte de er ment å gjøre det, dette fordi de på mange måter diskvalifiserer seg selv gjennom skandalene vi følger. Og - rettsaken er ikke engang startet. 

Et annet faktum jeg har notert meg over tid er at den yngre generasjonen ikke er opptatt av at vi nå har et monarki. De er simpelthen helt uinteressert i dem, og i det ligger en realitet som vil vokse seg frem ganske raskt. De fleste er godt utdannet og samfunnsbevisste, og finner monarkiet så ute på dato som det er mulig i vårt moderne demokrati. Det er realisme. 

Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (25 minutter siden):

Jeg henviser deg for min del til et svar jeg ga din meddebattant og forøvrig deg! 

Det er mye som engasjerer meg både i Norge og i verden. Jeg har mange hensyn som skal taes når jeg velger å stemme. Denne debatten er en liten del av mange andre saker som engasjerer meg. Likefullt har jeg lov å diskutere i denne tråden. Så hva er du etter? Graving etter parti-tilhørlighet? I en avstemning som utelukkende handler om å avskaffe monarkiet, så er saken klar. Men det skjer vel neppe.

Endret av K_mb
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...