Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (20 timer siden):

Det er vel i morgen. Jeg flagger kun på 1. og 17.mai, samt på egen families bursdager (og konfirmasjoner ol, også naboens). 

PusheenPusheen skrev (20 timer siden):

Åja, trodde det var idag. Ser at det selvfølgelig er i morgen. Bare leste en kjapp overskrift med HM og bursdag, så koblet ikke helt datoen. Men, samme her. Har aldri flagget på kongelige bursdager hvert fall. 

Jeg flagger aldri, så disse flaggdagene, særlig de kongeliges, går meg hus forbi, unntatt nasjonaldagen.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rev. Revenge skrev (1 minutt siden):

Jeg flagger aldri, så disse flaggdagene, særlig de kongeliges, går meg hus forbi, unntatt nasjonaldagen.

Kanskje det var mer vanlig før? Eller så var bare mine besteforeldre over gjennomsnittet interessert😅

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (12 minutter siden):

Kanskje det var mer vanlig før? Eller så var bare mine besteforeldre over gjennomsnittet interessert😅

Har inntrykk av at det var vanligere før, og litt i den retningen at hvis man ikke var med på flaggingen var det for å markere misnøye. I hvert fall der jeg vokste opp, så skal ikke uttale meg om andre steder.

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (14 minutter siden):

Tror ikke det er vanlig for privatpersoner å flagge på fødselsdagene til de kongelige. Det er vel mest ved offentlige bygninger; rådhus og slikt?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Cookie123 skrev (1 minutt siden):

Tror ikke det er vanlig for privatpersoner å flagge på fødselsdagene til de kongelige. Det er vel mest ved offentlige bygninger; rådhus og slikt?

Ja, sant. Var bare så vant med at bestemor var så nøye på det. Brukte å ringe for å opplyse at HM hadde bursdag og sånn😅 Akkurat dét er jo fordi hun var spesielt interessert, da. 

• Liker 2
Gjest TrineTrollet
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Ja, sant. Var bare så vant med at bestemor var så nøye på det. Brukte å ringe for å opplyse at HM hadde bursdag og sånn😅 Akkurat dét er jo fordi hun var spesielt interessert, da. 

http://www.flaggdager.no/
Offentlige flaggdager er da de med flaggstang skal heise flagg. Dette inkluderer kronprinsens fødselsdag. 
Jeg tenker at det du forteller om hvor nøye din bestemor var på å sørge for at flagget ble heist viser forskjellen vi tydelig kan se dd når det gjelder det å være opptatt av kongehuset. Din bestemors (- og min ) generasjon støttet opp om monarkiet slik det fylte sin rolle den gang, og jeg forstår dem godt slik det engang var. 

Endret av TrineTrollet
Skrevet
TrineTrollet skrev (9 minutter siden):

Offentlige flaggdager er da de med flaggstang skal heise flagg. Dette inkluderer kronprinsens fødselsdag. 

https://lovdata.no/forskrift/1927-10-21-9733/§4
Statlige virksomheter må flagge ja, men det ikke noe krav til at privatpersoner med flaggstang må det. Selv om at det er vanlig praksis at man prøver å følge flaggreglene.

• Liker 6
Gjest TrineTrollet
Skrevet
Sydney skrev (9 minutter siden):

https://lovdata.no/forskrift/1927-10-21-9733/§4
Statlige virksomheter må flagge ja, men det ikke noe krav til at privatpersoner med flaggstang må det. Selv om at det er vanlig praksis at man prøver å følge flaggreglene.

Helt riktig presisering, og jeg skulle skrevet «bør» flagge. Takk for korrigering. 

Skrevet
Kollontaj skrev (23 timer siden):

Det er vel i morgen. Jeg flagger kun på 1. og 17.mai, samt på egen families bursdager (og konfirmasjoner ol, også naboens). 

Vi flagger kun 1. påskedag, 8, mai, 17. mai, 1. pinsedag, 1. juledag og 1. nyttårsdag. Aldri 1. mai.

• Liker 1
Skrevet
TrineTrollet skrev (52 minutter siden):

Jeg tenker at det du forteller om hvor nøye din bestemor var på å sørge for at flagget ble heist viser forskjellen vi tydelig kan se dd når det gjelder det å være opptatt av kongehuset. Din bestemors (- og min ) generasjon støttet opp om monarkiet slik det fylte sin rolle den gang, og jeg forstår dem godt slik det engang var. 

Det uthevede: Ja, back then var det av større betydning. De hadde opplevd Kong Haakon under krigen og alt, og følte nok på en større trygghet og ære ved å ha et kongehus. For all del, Harald, som selvsagt er den jeg husker best (var så liten da Olav døde), har vært fin. Ingenting å utsette på han. Men han har, heldigvis kan man si, ikke trengt å stå i det som hans bestefar sto i. 

Skrevet
Honey Dew skrev (10 minutter siden):

Vi flagger kun 1. påskedag, 8, mai, 17. mai, 1. pinsedag, 1. juledag og 1. nyttårsdag. Aldri 1. mai.

Jeg kan ikke tenke meg noe tristere syn enn (demonstrativt) nakne flaggstenger på Arbeidernes internasjonale kampdag. Ikke fordi jeg tilhører arbeiderklassen selv, men i solidaritet med de som står nederst ved bordet og deres rett til å kjempe for bedre vilkår, og ikke minst for å vise internasjonal solidaritet.

Nåvel, når det gjelder de kongelige, som jo egentlig er trådens tema, er deres fødselsdager/flaggdager  bare et googleklikk unna. Ellers finnes en kjekk liten brosjyre som følger med ved innkjøp av flagg eller vimpel, med oversikt over alle de offisielle flaggdagene. Kjekk å ha på oppslagstavla. Jeg er en av de som setter pris på at folk med flaggstang flagger på alle de offisielle dagene. Om man ikke orker eller ønsker det, er løsningen vimpel! Henger ute hele året, og provoserer eller diskriminerer ingen.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Rev. Revenge skrev (3 timer siden):

Nasjonaldagen, 1.mai (viktig), frigjøringsdagen 8.mai, 8.mars kvinnedagen (viktig når man ser på verden rundt seg og at kvinnefrigjøring fortsatt er aktuelt selv om det ikke er flaggdag) og selvfølgelig mine barns bursdager flagges det på vår balkong og unntaksvis store happeninger som konfirmasjon o.l. Sameiet derimot flagger på de kongelige bursdager og alle andre offisielle flaggdager. 

Endret av K_mb
  • Nyttig 1
Skrevet
K_mb skrev (1 time siden):

Nasjonaldagen, 1.mai (viktig), frigjøringsdagen 8.mai, 8.mars kvinnedagen (viktig når man ser på verden rundt seg og at kvinnefrigjøring fortsatt er aktuelt selv om det ikke er flaggdag) og selvfølgelig mine barns bursdager flagges det på vår balkong og unntaksvis store happeninger som konfirmasjon o.l. Sameiet derimot flagger på de kongelige bursdager og alle andre offisielle flaggdager. 

8.mars er ikke flaggdag.

Skrevet
Honey Dew skrev (1 minutt siden):

8.mars er ikke flaggdag.

Det skriver jeg også i parentes 😊

• Liker 2
Skrevet
Villroses hage skrev (På 20.7.2025 den 15.42):

Jeg kan ikke tenke meg noe tristere syn enn (demonstrativt) nakne flaggstenger på Arbeidernes internasjonale kampdag. Ikke fordi jeg tilhører arbeiderklassen selv, men i solidaritet med de som står nederst ved bordet og deres rett til å kjempe for bedre vilkår, og ikke minst for å vise internasjonal solidaritet.

Nåvel, når det gjelder de kongelige, som jo egentlig er trådens tema, er deres fødselsdager/flaggdager  bare et googleklikk unna. Ellers finnes en kjekk liten brosjyre som følger med ved innkjøp av flagg eller vimpel, med oversikt over alle de offisielle flaggdagene. Kjekk å ha på oppslagstavla. Jeg er en av de som setter pris på at folk med flaggstang flagger på alle de offisielle dagene. Om man ikke orker eller ønsker det, er løsningen vimpel! Henger ute hele året, og provoserer eller diskriminerer ingen.

Jeg flagger noen dager, men jeg flagger absolutt ikke på kongelige bursdager. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det koster omtrent 45 millioner kroner i året bare for drift av Kongeskipet og Stjernen (følgebåten som frakter kongefamilien mellom Kongeskipet og land).

I statsbudsjettet inngår skipet som én av mange poster – og monarkiets totale regning beløper seg til minst 460 millioner kroner i året.

-

Etter noen dager med generasjonsferie på Kongeskipet drar familien hver til sitt. Barna er voksne nå – med egne liv, kjærester og ferieplaner.

I sommer har vi sett dem spredd utover; Marius i Cannes, Ingrid Alexandra på hyttetur med venninner, og Sverre Magnus med kjæresten i Lillesand. Kong Harald har vært på fisketur i Namsen i Trøndelag i juli – men hva de faktisk gjør i ferien, vet vi lite om. Det finnes ingen offisielle ferieplaner, ingen bilder legges ut fra Slottet – og ingen forklaring blir gitt.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kongefamiliens-ferietradisjoner-er-smart-strategi/o/5-95-2535626

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest Sur sitron
Skrevet
desillusjon skrev (57 minutter siden):

Det koster omtrent 45 millioner kroner i året bare for drift av Kongeskipet og Stjernen (følgebåten som frakter kongefamilien mellom Kongeskipet og land).

I statsbudsjettet inngår skipet som én av mange poster – og monarkiets totale regning beløper seg til minst 460 millioner kroner i året.

-

Etter noen dager med generasjonsferie på Kongeskipet drar familien hver til sitt. Barna er voksne nå – med egne liv, kjærester og ferieplaner.

I sommer har vi sett dem spredd utover; Marius i Cannes, Ingrid Alexandra på hyttetur med venninner, og Sverre Magnus med kjæresten i Lillesand. Kong Harald har vært på fisketur i Namsen i Trøndelag i juli – men hva de faktisk gjør i ferien, vet vi lite om. Det finnes ingen offisielle ferieplaner, ingen bilder legges ut fra Slottet – og ingen forklaring blir gitt.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kongefamiliens-ferietradisjoner-er-smart-strategi/o/5-95-2535626

Ja, jeg leste dette og kjenner jeg blir mer og mer irritert. For et sinnsykt pengesluk dette monarket er blitt. 

Skrevet
Sur sitron skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg leste dette og kjenner jeg blir mer og mer irritert. For et sinnsykt pengesluk dette monarket er blitt. 

Viktig at de får dra på ferie. Det er vel noe av det de bruker mest tid på?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Sur sitron
Skrevet
desillusjon skrev (18 minutter siden):

Viktig at de får dra på ferie. Det er vel noe av det de bruker mest tid på?

På ferier og komme fram og vinke litt dann og vann 😅 med halve slekten på slep. 

Skrevet
Sur sitron skrev (1 minutt siden):

På ferier og komme fram og vinke litt dann og vann 😅 med halve slekten på slep. 

Og dette bekoster vi.

Selv om en president hadde kostet oss tilsvarende hadde dette vært en jobb med helt andre krav om tilstedeværelse.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...