Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daisy R skrev (20 minutter siden):

Flisespikkeri. Man anslår. Eksperter anslår. Den eneste som gjetter her er du.

Jeg har sett tallene 30, 90 og 15-20 milliarder. Her i tråden er det jo ikke mulig å komme med en enkel faktaopplysning, uten at reaksjonene går i taket, så jeg tenkte det var best å safe med det laveste tallet.

Og med "enkel faktaopplysning" refererer jeg til det at eksperter har gjort informerte anslag. Jeg sier altså ikke at noen av disse tallene er verifiserbare fakta. 

Kan ikke du gi oss en eller to inntektskilder det norske monarkiet bidrar med til staten da? 
Tror du utlendinger kjøper norsk olje fordi vi har et kongehus?

• Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Vi må bruke Danmark som eksempel:

De kongelige er nemlig med til at fortælle historien om Danmark. Dermed hjælper de også mere eller mindre bevidst med til at sælge danske eksportvarer, tiltrække turister og give Danmark omtale i udlandet helt generelt.

https://nyheder.tv2.dk/business/2024-01-09-danmark-tjener-milliarder-paa-kongehuset-vurderer-ekspert

Ja, og takket være Marius og Durek blir også endelig det norske kongehuset omtalt i utenlandske medier! 

Tviler bare blitte litt på at turister kommer på grunn av det eller at utlendinger spiser norsk fisk på grunn av dem gitt…

Altså ærlig talt. Alle skjønner at disse påstandene bare er det - påstander. Det går selvsagt ikke an å kvantifisere noe sånt eller isolere i hvilken grad de kongelige - selv i Danmark - bidrar til å «selge» landet.

Uansett har Danmark masse design- og forbruksvarer å selge til utlandet, i motsetning til Norge, som eksporterer råvarer og kraftkrevende industriprodukter.  (Når det er sagt så er jo finsk design både kjent og populært helt uten kongelig drahjelp).

Så: nei, ingen kommer til Norge fordi vi er et kongerike. De kommer for å se fjorder og fjell og dramatisk natur. Og nei, ingen kjøper norske produkter fordi vi har et kongehus. Ingen.

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Conradi skrev (12 timer siden):

Tenker at hvis valget mellom monarki og republikk er så viktig politisk, så har en det ikke så verst. Nevner helse, skole, klima, bistand, forsvar, kraft. Utgiftene til monarkiet er lave i det store bildet. Å være navlebeskuende er en begrensning når en debatterer.

Så man kan ikke engasjere seg i alt det du oppsummerer her og i tillegg ønske å fjerne et unødvendig pengesluk? Den var ny for meg, det høres ensporet ut. 

Gjest Anonym_2024
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (11 minutter siden):

Ja, og takket være Marius og Durek blir også endelig det norske kongehuset omtalt i utenlandske medier! 

Tviler bare blitte litt på at turister kommer på grunn av det eller at utlendinger spiser norsk fisk på grunn av dem gitt…

Altså ærlig talt. Alle skjønner at disse påstandene bare er det - påstander. Det går selvsagt ikke an å kvantifisere noe sånt eller isolere i hvilken grad de kongelige - selv i Danmark - bidrar til å «selge» landet.

Uansett har Danmark masse design- og forbruksvarer å selge til utlandet, i motsetning til Norge, som eksporterer råvarer og kraftkrevende industriprodukter.  (Når det er sagt så er jo finsk design både kjent og populært helt uten kongelig drahjelp).

Så: nei, ingen kommer til Norge fordi vi er et kongerike. De kommer for å se fjorder og fjell og dramatisk natur. Og nei, ingen kjøper norske produkter fordi vi har et kongehus. Ingen.

Støtter denne! Festlig at det argumenteres for at danske kongehuset  selger et land, som i seg selv er tuftet på verdenskjent design, og ikke minst en innovativ og verdenskjent brikke kalt Lego. Da tenker jeg at man bommer litt. Når det er sagt, så fremstår det norske kongehuset, litt sånn First price versjon kontra det svenske og danske kongehuset. Fremover nå blir det norske kongehuset assosiert med en voldsmann og en løgnaktig sjarlatan som kan rense vaginaer. Selv om ingen av de er formelt medlemmer. Det var vel ikke helt det Sonja og Harald så for seg stakkars. 

Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (2 timer siden):

Vi må bruke Danmark som eksempel:

De kongelige er nemlig med til at fortælle historien om Danmark. Dermed hjælper de også mere eller mindre bevidst med til at sælge danske eksportvarer, tiltrække turister og give Danmark omtale i udlandet helt generelt.

https://nyheder.tv2.dk/business/2024-01-09-danmark-tjener-milliarder-paa-kongehuset-vurderer-ekspert

Og jeg antar at du samtidig er klar over at sammen med Storbritannia så har Danmark det mest populære kongehuset i Europa. Som det sies her så er det norske kongehus i det siste blitt mest kjent for kronprinsessesønnen, Marius Borg Høiby og Durek Verret. Jeg tror ikke det slår så stort ut på salg av norske varer til utlandet. 

https://www.nettavisen.no/derfor-er-dronning-margrethe-sa-popular/s/12-95-3422775698

Endret av Sur sitron
Skrevet
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep.

Forumansvarlig

• Liker 2
Skrevet
Kollontaj skrev (20 timer siden):

Nei, du har helt rett, disse mekanismene du snakker om her forstår jeg faktisk ikke. Forklar gjerne for oss som ikke forstår.

At noen websider/magasiner med sterkt fokus på kjendiser og kongelige skriver om kjoler og tiaraer er jo ingen bombe. Hva skulle de ellers skrive om? Disse magasinene skriver jo om alle kongelige og kjendiser, og da er nok dessverre norske kongelige blant de minst interessante (eller var, før Marius og Durek).

Målgruppen for kongestoff er som regel kvinner over 55. Jeg er veldig spent på hva slags inntekter denne omtalen av kjoler og tiaraer skaper for Norge. Mener du at kvinnene i Spania som sluker kongestoff (hvorav 99% handler om helt andre kongelige enn de norske) drar på ferie til akkurat Norge? Hint: det gjør de ikke.

For du kan vel umulig mene at omtale av Ingrids kjole og tiara har noen påvirkning på råvareprisene eller salget av maritim elektronikk?

Hvis du mener at dette er mer «generell Norgesreklame»  verdt millioner, hvor mange hundre millioner i NEGATIV  reklame har da Marius og Durek skaffet oss? Marius-saken omtales i mange flere, langt større og langt mer seriøse medier enn disse kongestoff-sidene du henviser til. Og her snakker vi om en skandale av dimensjoner. Netto «reklamen» for landet vårt av kongefamilien er med andre ord et stort minus.

(Nå tilhører jeg dem som mener at vår styringsform ikke har noen påvirkning på Norges attraktivitet som verken turistmål eller handelspartner, men dere som mener det må nå i hvert fall være konsekvente).

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (20 timer siden):

Mener du at de kongelige skaffer inntekt til AS Norge ved å vise frem klær og smykker? Som en slags modell eller influencer hvis jobb er å tjene penger til oss som et samfunn? Nesten som at de er ansatt av oss for å vise fram klær? 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Daisy R skrev (På 28.6.2025 den 13.00):

Flisespikkeri. Man anslår. Eksperter anslår. Den eneste som gjetter her er du.

Jeg har sett tallene 30, 90 og 15-20 milliarder. Her i tråden er det jo ikke mulig å komme med en enkel faktaopplysning, uten at reaksjonene går i taket, så jeg tenkte det var best å safe med det laveste tallet.

Og med "enkel faktaopplysning" refererer jeg til det at eksperter har gjort informerte anslag. Jeg sier altså ikke at noen av disse tallene er verifiserbare fakta. 

Kilde på hvem disse «ekspertene» er? Er det slik at de antar eller anslår? Du har brukt begge ord, og de betyr ikke det samme. Kilde på hvor disse tallene er hentet fra, og hvilke tallgrunnlag som er brukt for å komme fram til dem? Kilde på hvilken overføringsverdi dette har for det norske kongehuset? Uten ovennevnte kilder er dette kun useriøse spekulasjoner, rykter og visvas. Som foresten er strengt ulovlig på KG. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (2 timer siden):

Mener du at de kongelige skaffer inntekt til AS Norge ved å vise frem klær og smykker? Som en slags modell eller influencer hvis jobb er å tjene penger til oss som et samfunn? Nesten som at de er ansatt av oss for å vise fram klær? 

Nei, det er det jo du som forfekter. 

TigerK skrev (På 26.6.2025 den 23.07):

Bodyshaming ville vært: «Nei, så feit hu’ har blitt det siste året. Og de korte beina og det store hodet gjør at hun ser ut som en hagenisse» (Hun=oppdiktet person). 

Kritikk av klær etc (som kongefamilien er ansatt for å vise frem, på samme måte som modeller) slik som «Kjolen virket alt for stor. Den hang som en striesekk og fikk henne til å se ut som hun var åtti år gammel». 

Dette er jobben deres, vi er arbeidsgivere, det er vår jobb å passe på at de gjør jobben sin på en tilfredsstillende måte. 

• Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (14 minutter siden):

Nei, det er det jo du som forfekter. 

Men de skaffer inntekt til landet ved å vise frem klær? Det var poenget med alle linkene du postet i store bokstaver? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Oppmerksomheten vil ingen ende ta;

https://www.dagbladet.no/kjendis/happy-pride-fra-en-bifil-person/83283072

Hvem, hva og hvor blir neste sak? Ikke noe gale med at det også er bifile i kongefamilien (eller to bifile blir det vel nå), men hva blir det neste? Vi mangler snart ikke noe som rører seg i samfunnet og det samlet i en og samme familie. Godt gjort å få hele samfunnet samlet slik...

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Mme Blavatsky skrev (2 minutter siden):

Interessant lesing. Tusen takk!

Særdeles lite av dette skyldes at Norge as er et monarki. Dette viser vel i aller høyeste grad, at Norge as kunne greid seg godt uten utgiftspostene som tilføres monarkiet og alt rundt det. De midlene kunne blitt benyttet til helse, eldre, utdanning m.m. 

Vi har en fin Stortingspresident, faktisk mer samlende enn kongefamilien, synes jeg. Han kunne glatt overtatt kongehuset/kongefamiliens oppgaver som å klippe snorer, besøke byer/steder, tatt imot og snakket med folk og vinket fra balkongen 17.mai. Nei, vent nå litt! Alt dette gjør han jo allerede - og han lønnes allerede fra Norge as og han blir passet på av sikkerhetsfolk. Ergo kan alle utgiftpostene til monarkiet fordeles til sårt tiltenkte andre områder.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (På 28.6.2025 den 13.37):

Synd om Durek og Marius er det som er spikeren i kista for kongehuset sin fremtid men med utviklingen..hvem vet.. Likevel vil jeg fastholde at kongen og dronningen har gjort en strålende god jobb i å representere og formidle Norge. Så får vi håpe deres barn vokse inn i rollen og klarer rette opp noe av det frynsete greiene som skjer akkurat nå.. For jeg kan ikke tenke meg hvem som ville gjort en god jobb som president av Norge evt om vi skulle erstattet dem! 
Jonas? Erna, eller Sylvi? (guuud bedre!) 

• Liker 4
Skrevet

Vi burde hatt folkeavstemning om vi skal la monarkiet leve!

• Liker 7
Skrevet
Istapp skrev (26 minutter siden):

Særdeles lite av dette skyldes at Norge as er et monarki. Dette viser vel i aller høyeste grad, at Norge as kunne greid seg godt uten utgiftspostene som tilføres monarkiet og alt rundt det. De midlene kunne blitt benyttet til helse, eldre, utdanning m.m. 

Vi har en fin Stortingspresident, faktisk mer samlende enn kongefamilien, synes jeg. Han kunne glatt overtatt kongehuset/kongefamiliens oppgaver som å klippe snorer, besøke byer/steder, tatt imot og snakket med folk og vinket fra balkongen 17.mai. Nei, vent nå litt! Alt dette gjør han jo allerede - og han lønnes allerede fra Norge as og han blir passet på av sikkerhetsfolk. Ergo kan alle utgiftpostene til monarkiet fordeles til sårt tiltenkte andre områder.

Ja, elsker stortingspresidenten, for en samlende og et genuint fint menneske han er.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Ingenting i veien med stortingspresidenten, men han kan da i menneskelig og symbolsk verdi for de aller fleste overhodet ikke måle seg med Kong Harald. Stortingspresidenten er en fyr man kan treffe på gata og snakke med. Kongen er høyt der oppe og man må virkelig ha gjort noe speseilt for å få treffe. Man kan jo bare se på oppslutningen blant lokalfbefolkningen og begeistringen når Kongen møter opp på deres hjemsted. Jeg tror ikke detter tilgjort eller pådytttet, det er virkelig noe som betyr mye for mange. Å bli sett av Kongen er noe helt spesielt. Det er kanskje et av våre viktigste nasjonale symboler. Så lenge man har kongehus i våre naboland og UK, synes jeg man bør beholdet det så lenge de som selv har i lodd å arve titlene orker å holde ut. Har stor tro på at Kong Haakon blir en god figur og etter det Dronning Ingrid. Som barnløs synes jeg faktisk det er litt fint å tenke på at når jeg er borte så blir det en gang Dronning Ingrid. Det er ikke rasjonelt, selvsagt, men tenk hvor fattig livet ville vært om alt skulle være rasjonelt og fornfutig.  

Endret av Johan uten land
  • Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...