Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sur sitron skrev (2 minutter siden):

Men i himmelens navn - det ble jo bare påpekt av en her. Det var ikke kjeft eller krisestemning. 

Det har jeg ikke sagt heller. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest TrineTrollet
Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Fordi det tydeligvis ikke er innafor med menneskelige feil, som å klappe farfar på skuldra. 

Det er menneskelig å glippe, å gjøre feil. Det er slik at man forventer at kongelige får opplæring nettopp for å representere slik regler og kutyme setter standard. Det er en del av det å evne å fremstå verdig, og med respekt for anledning. 
Det burde være unødvendig å si at IA er glad i sin bestefar, og at hun helt sikkert både klapper på ham og klemmer ham i private settinger. Jeg presiserte altså anledning og en mulig mangel på opplæring og forståelse for forskjellene. Ikke verre enn det.  

Vi kunne også observere MM, som Macrons borddame, sitte og veive med hendene i samtale med ham under gallaen. Ingen andre gjør dette. Det går fint å samtale uten å gestikulere.

Skrevet
TrineTrollet skrev (Akkurat nå):

Det er menneskelig å glippe, å gjøre feil. Det er slik at man forventer at kongelige får opplæring nettopp for å representere slik regler og kutyme setter standard. Det er en del av det å evne å fremstå verdig, og med respekt for anledning. 
Det burde være unødvendig å si at IA er glad i sin bestefar, og at hun helt sikkert både klapper på ham og klemmer ham i private settinger. Jeg presiserte altså anledning og en mulig mangel på opplæring og forståelse for forskjellene. Ikke verre enn det.  

Vi kunne også observere MM, som Macrons borddame, sitte og veive med hendene i samtale med ham under gallaen. Ingen andre gjør dette. Det går fint å samtale uten å gestikulere.

Og det er greit å ha forventinger. Samtidig bør man jo ha i bakhodet at det er fort gjort å glippe. Skjer noe igjen og igjen, kan man jo si at kutyme brytes og at det er mangel på følging av regler. Sånn som at MM ofte går foran kronprinsen. Det skjer ofte, og det burde hun ha fått beskjed om at man ikke gjør. Så kanskje kongehuset vårt ikke er så nøye på det.  

• Liker 6
Gjest TrineTrollet
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Og det er greit å ha forventinger. Samtidig bør man jo ha i bakhodet at det er fort gjort å glippe. Skjer noe igjen og igjen, kan man jo si at kutyme brytes og at det er mangel på følging av regler. Sånn som at MM ofte går foran kronprinsen. Det skjer ofte, og det burde hun ha fått beskjed om at man ikke gjør. Så kanskje kongehuset vårt ikke er så nøye på det.  

Det kan se ut til at «de ikke er så nøye på det». 
Likevel, det er gått en del år siden kronprinsparet giftet seg. Man skal ha tungt for det når det glippes da og nå. Likegyldighet?

Skrevet (endret)
TrineTrollet skrev (2 minutter siden):

Likevel, det er gått en del år siden kronprinsparet giftet seg. Man skal ha tungt for det når det glippes da og nå. Likegyldighet?

Mulig. Men vi vet heller ikke om hun har fått beskjed - igjen og igjen. For alt vi vet er det kronprinsparet selv som tenker at det ikke er så nøye, og ikke så mye institusjonen kongehuset. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 8
Skrevet
TrineTrollet skrev (1 minutt siden):

Vel, Mary gikk vel på do en gang midt i slottsmiddagen, det er å bryte etiketten. Gikk bra med henne, tydeligvis. 

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Vel, Mary gikk vel på do en gang midt i slottsmiddagen, det er å bryte etiketten. Gikk bra med henne, tydeligvis. 

For en rar etikette. Understreker bare det jeg sa om at noen av reglene er tullete.

• Liker 8
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

For en rar etikette. Understreker bare det jeg sa om at noen av reglene er tullete.

Ja, det er jo noen timer å sitte🤭 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (3 minutter siden):

Ja, det er jo noen timer å sitte🤭 

Ja, og ikke alle har fornuftige party-blærer heller😅 Tåler selv kun en slurk alkohol før jeg må løpe på do i tide og utide😅 Tipper de blir servert champis og vin😅

Endret av PusheenPusheen
La til en setning
  • Liker 3
Skrevet
TrineTrollet skrev (38 minutter siden):

Link til det siste?

• Liker 4
Skrevet

Snakker MM (godt)  fransk? Hvis ikke, kan gestikuleringen være en metode for å gjøre seg forstått. Kan hende det var hjelpsomt for dem begge akkurat i denne situasjonen. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

For ikke å snakke om den gangen de var kronprinspar og kom ETTER dronningen til et ball. Fytti. Rart de fikk bli værende i kongefamilien etter noe sånt. 😳

Transparens diskuteres også i Danmark (siden noen fremhever landet som et nær sagt perfekt monarki) 

https://kforum.dk/nyheder/offentlig/article16783293.ece

https://www.dr.dk/nyheder/indland/her-er-listen-flere-dyre-gaver-til-kongefamilien

Endret av Kollontaj
  • Liker 7
Skrevet
Svigermor skrev (3 timer siden):

Dette vet da alle kjendiser, inkludert IA, hvis hun har blitt godt nok forberedt på rollen sin. Når man stiller opp i offisielle oppdrag, blir klær, hår og sminke diskutert. 

Hvis det er en kvinne.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Rev. Revenge skrev (18 minutter siden):

Hvis det er en kvinne.

Dessverre er det sånn det er. Har enda til gode å se noen snakke om dressen eller sveisen til SM eller HM.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (2 timer siden):

Det er vel ingen som har kalt det verdens undergang heller. Husk at dette er en rolle hun er født til. Hun har blitt drillet i dette fra ung alder. Vi andre får kanskje et par uker opplæring i vår jobb - hun får årevis. De er priviligerte - folk må slutte å gjøre dem stakkarslige for å være født inn i kongehuset. 

Vi andre tar gjerne en utdannelse, gjerne lang, for å få kompetanse i det vi håper vi skal jobbe med i fremtiden. Så kommer opplæring på arbeidsplassen.

Vi andre har kanskje en oppvekst på en gård med fjøsdyr, og har derfor mye erfaring med melkekuer og fôr men kan velge å utdanne oss til gullsmed/sykepleier/regnskapsfører fremfor å ta over gården.

Ser ikke helt forskjellen.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Dessverre er det sånn det er. Har enda til gode å se noen snakke om dressen eller sveisen til SM eller HM.

Nei, det skjer vel bare om det er et lite avvik. Eller noe spesielt som for eksempel neglelakk, smykkebruk eller sminke.

Kvinner granskes, bedømmes, sammenlignes, kritiseres og finvurderes i minste detalj som objekter, i tillegg skjer dette dobbelt for kongelige i kraft av sin rolle og plasseres i et eller annet terningkast som om folket, den strengeste juryen, både må underholdes og tilfredsstilles ellers har de bommet.

Det er ganske hardt, spør du meg.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Rev. Revenge skrev (3 minutter siden):

Nei, det skjer vel bare om det er et lite avvik. Eller noe spesielt som for eksempel neglelakk, smykkebruk eller sminke.

Kvinner granskes, bedømmes, sammenlignes, kritiseres og finvurderes i minste detalj som objekter, i tillegg skjer dette dobbelt for kongelige i kraft av sin rolle og plasseres i et eller annet terningkast som om folket, den strengeste juryen, både må underholdes og tilfredsstilles ellers har de bommet.

Det er ganske hardt, spør du meg.

Spør du meg, også. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporinger og bilder med opphavsrett. Husk at bilder med opphavsrett ikke skal lastes direkte opp på vår siden, men kan lenkes direkte til. 

Forumansvarlig

Skrevet
Sur sitron skrev (8 timer siden):

Det er vel ingen som har kalt det verdens undergang heller. Husk at dette er en rolle hun er født til. Hun har blitt drillet i dette fra ung alder. Vi andre får kanskje et par uker opplæring i vår jobb - hun får årevis. De er priviligerte - folk må slutte å gjøre dem stakkarslige for å være født inn i kongehuset. 

Jeg har 6 års utdanning til

min jobb. Og jeg fikk velge den utdanningen helt selv. De færreste av oss har vel jobber vi bare trenger et par ukers opplæring for å fikse?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (14 minutter siden):

Jeg har 6 års utdanning til

min jobb. Og jeg fikk velge den utdanningen helt selv. De færreste av oss har vel jobber vi bare trenger et par ukers opplæring for å fikse?

Sant! Jeg har bachelor, og vurderer master. Min jobb lærer man ikke kun på 2 uker. Hadde masse praksis underveis i utdanningen også. Den innføringen man får før oppstart i jobb i mitt felt, baserer seg jo på utdanningen man allerede har. Det er fortsatt rom for feil her og der, fordi man tross alt er menneske. Man må bare passe på å ikke la det gjenta seg.

Er greit at IA har fått "opplæring" allerede fra barnsben av, men selv den mest trente kan "glippe". Uten at jeg har helt oversikt, har vel ikke IA vært på SÅ mange gallamiddager enda heller. Og det skjer jo bare nå og da, og er ikke noe hun gjør hver dag. At hun står på feil plass eller klapper kongen på skuldra, eller hva det var, er jeg sikker på at bedrer seg med tida når hun bare blir mer dreven. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...