Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sur sitron skrev (11 minutter siden):

Bør sjekke Finland og Island som er land vi best kan sammenligne oss med. 

Finlands president tjener i underkant av 19 millioner i året, skattefritt. I tillegg kommer selvsagt utgifter til personell, bygninger, vakthold og hva har du. 
Anbefaler å lese en sammenligning av Sverige og Finland her:

https://www.rojf.se/artiklar/jamforelse-av-kostnaderna-for-sveriges-och-finlands-statschefsambete/

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Sur sitron
Skrevet
Kollontaj skrev (7 minutter siden):

Finlands president tjener i underkant av 19 millioner i året, skattefritt. I tillegg kommer selvsagt utgifter til personell, bygninger, vakthold og hva har du. 
Anbefaler å lese en sammenligning av Sverige og Finland her:

https://www.rojf.se/artiklar/jamforelse-av-kostnaderna-for-sveriges-och-finlands-statschefsambete/

Tror nok ikke jeg forholder meg til den svenske royalistiske foreningen`s utregninger når jeg skal sammenligne disse utgiftene 😅 Vi skal nok få et regnestykke her Norge når det en dag blir aktuelt. 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger.

Forumansvarlig

Skrevet
Sur sitron skrev (47 minutter siden):

Tror nok ikke jeg forholder meg til den svenske royalistiske foreningen`s utregninger når jeg skal sammenligne disse utgiftene 😅 Vi skal nok få et regnestykke her Norge når det en dag blir aktuelt. 

Morsomt regnestykke. Med tanke på at svenskene som er dobbelt så mange som oss i Norge, har satt av kun 5,5 millioner til kronprinsparet sitt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
Anonym_2024 skrev (5 minutter siden):

Morsomt regnestykke. Med tanke på at svenskene som er dobbelt så mange som oss i Norge, har satt av kun 5,5 millioner til kronprinsparet sitt. 

Ja, og med tanke på at det norske kongehuset koster med enn det svenske og danske til sammen.

Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Av ren nysgjerrighet - hva vil en republikk koste oss? Er det noen som vet hva slags utgifter og kostnader det ville medført?

Garantert mindre, og om det så ble like dyrt så har det fordelen at du har valg så du blir kvitt dem om de er udugelige.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Sur sitron skrev (1 time siden):

Ja, og med tanke på at det norske kongehuset koster med enn det svenske og danske til sammen.

Hvordan vet du at du bruker sammenlignbare tall? Har du f.eks tatt med oppussing av slottene i alle tre beløpene? Har du f.eks tatt med sikkerhet i alle tre beløpene?

• Liker 6
Skrevet
velociraptor skrev (14 minutter siden):

Garantert mindre, og om det så ble like dyrt så har det fordelen at du har valg så du blir kvitt dem om de er udugelige.

Sant!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (22 timer siden):

Kan hende at å ha et visst innblikk i hvilken makt som ble utøvd i disse landene du nevner, spesielt innvirkningen den hadde på folks levekår, er lurt. Det er lite som tilsier at tilsvarende levekår vil oppstå i Norge på grunn av monarkiet, da er det i tilfelle store endringer i verdens-situasjonen som vil ha mest innflytelse. 

Kunne ikke vært mer enig. Den skjeve fordelingen av ressurser og den totale virkelighetsfjerne kongemakten i Frankrike, hvor kronen ble rikere og rikere mens folket ble fattigere og fattigere, som var en stor faktor i at sinnet mot monarkiet vokste seg så stort at kongen og dronningen til slutt ble halshugget i full offentlighet. Neida, vi er ikke der, og verden har utviklet seg, men maktsyke og grådighet lever enda i beste velgående. Det norske folk BLIR fattigere og fattigere, reallønna i Norge har gått ned i flere år, mens den kongelige apanasjen har skutt i været noe helt vanvittig. Samtidig slipper kongelige unna med rusmisbruk, voldtekt, drapstrusler, uvettig kjøring, vold, økonomisk snusk, svindel, overgrep og kontraktsbrudd, mens vanlige folk blir straffa for å reise på ferie mens de får uføretrygd. Sinnet vokser i «folket» og kongefamilien er naive hvis de tror det vil roe seg av seg selv. 

Og sjarlatanen Rasputin som sjarmerte seg helt inn i de kongelige russiske makt-korridorer med påfølgende fall for hele monarkiet er bare altfor apropos! 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (11 minutter siden):

Hvordan vet du at du bruker sammenlignbare tall? Har du f.eks tatt med oppussing av slottene i alle tre beløpene? Har du f.eks tatt med sikkerhet i alle tre beløpene?

Nå er det ikke jeg som har sittet med kalkulatoren her, men du kan jo høre med Dagbladet, for eksempelØ

https://www.dagbladet.no/kjendis/dyrest-i-skandinavia/79107932

Skrevet
Sur sitron skrev (2 minutter siden):

Tredje dyrest i Europa og det dyreste i Skandinavia. 

Rettelse - dyrest i Norden: 

https://www.vg.no/nyheter/i/ngRg1o/det-norske-kongehuset-er-dyrest-i-norden

Du må se på hva som er inkludert i tallene.

Det kan godt være det norske fremdeles er dyrest, det overlater jeg til deg å regne ut.

Poenget mitt er at det fremgår at f.eks oppussing av slottene ikke er med i tallene for det svenske kongehuset.

Jeg ville bare vise at det er ikke så veldig nyttig å slenge ut påstander om hvem som er dyrest, uten å vite eller vise til hvilke tall du sammenligner.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Regnestykke gjort av Nettavisen som ble postet i Marius-tråden av en eller annen grunn, viser at kongehuset nå koster oss minst 600 millioner kroner i året. Dette er ekskludert kostnad til Garden, den kostnaden er gradert. Det vi vet er at det er 160 fulltidsansatte i Garden (med lønn, arbeidsgiveravgift, trygdeavgift, pensjon etc er nok kostnaden per ansatt minimum en million i året, så der har vi 160 millioner til) pluss 1200 vernepliktige (jeg vet ikke hva det koster med «lønn» til disse 1200, men bare å huse 1200 mennesker, holde dem med klær, utstyr, mat, varme, transport etc for et helt år, vil vel komme opp i noen hundre millioner vil jeg tro.) Og vips er vi oppe i nærmere en milliard kroner. Hvor mye var utgiften for president, igjen?

Endret av TigerK
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (10 minutter siden):

Du må se på hva som er inkludert i tallene.

Det kan godt være det norske fremdeles er dyrest, det overlater jeg til deg å regne ut.

Poenget mitt er at det fremgår at f.eks oppussing av slottene ikke er med i tallene for det svenske kongehuset.

Jeg ville bare vise at det er ikke så veldig nyttig å slenge ut påstander om hvem som er dyrest, uten å vite eller vise til hvilke tall du sammenligner.

Jeg stoler på de som har gjort utregningene i de vedlagte linkene. Dersom du mistror disse så får du finne fram kalkulatoren selv. 

Skrevet
Sur sitron skrev (1 minutt siden):

Jeg stoler på de som har gjort utregningene i de vedlagte linkene. Dersom du mistror disse så får du finne fram kalkulatoren selv. 

Jeg har ikke sagt at jeg mistror noen. Jeg sier bare at du bør sjekke at lenkene dine viser det du sier de viser. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at jeg mistror noen. Jeg sier bare at du bør sjekke at lenkene dine viser det du sier de viser. 

Så hver gang du legger ut en lenke her så har du sittet med kalkulatoren og googlet deg fram til at de oppgitte tallene er riktige? Er det et av reglene her?

Skrevet
Sur sitron skrev (Akkurat nå):

Så hver gang du legger ut en lenke her så har du sittet med kalkulatoren og googlet deg fram til at de oppgitte tallene er riktige? Er det et av reglene her?

Det var virkelig ikke det jeg sa.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
Daisy R skrev (6 minutter siden):

Det var virkelig ikke det jeg sa.

Neivel - hva var det du egentlig mente da?

Beklageligvis så er lenkene til Dagbladets avsløringer bak betalmur så det er mye vi ikke får lest. Men avsløringene deres har vist at det er store skjulte kostnader knyttet til det norske kongehuset. Kostnadene til sikkerhet er blant annet ikke tatt med i de offisielle tallene. Utgifter til livvakttjenestene blir bla ført i PST sine budsjetter. Så er det Garden og kostnadene knyttet til den. 

Endret av Sur sitron
Skrevet
Kollontaj skrev (6 timer siden):

Nøytral? Begrepet er ikke brukt i undersøkelsen (ble brukt av brukeren jeg svarte, du får spørre hva vedkommende siktet til). 

Angående eksemplet ditt med Støre. Ja, slike spørsmål kan du få. Vil du ha en annen regjering? Hvilket parti ville du stemt på om det var valg i morgen? Hvem mener du er best skikket til å være statsminister i Norge? Hvem ønsker du som statsminister etter stortingsvalget? Bør Støre eller Solberg lede regjeringen? Bør Støre eller Listhaug lede regjeringen? 

Helt vanlige spørsmål i en gallup. 

Spørsmålet var omkring neutralitet og ikke vanlighet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...