Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Era Vulgaris skrev (2 minutter siden):

En kan vel i grunnen slå fast at denne tråden i bunn og grunn dreier seg om å være for/imot monarki som styreform, og at det er på høy tid med en ny folkeavstemning. 

Vi vet jo selv uten folkeavstemning at flertallet ønsker å beholde monarkiet, så det fremstår som bortkastet energi og unødig støy enn så lenge. Bedre å bruke den energien på å ha en folkeavstemning om noe som faktisk er viktig, som EU.

Skrevet
Era Vulgaris skrev (3 minutter siden):

En kan vel i grunnen slå fast at denne tråden i bunn og grunn dreier seg om å være for/imot monarki som styreform, og at det er på høy tid med en ny folkeavstemning. 

Det er overhodet ikke mitt inntrykk av det faktiske innholdet i tråden.

Jeg er ellers republikaner rent prinsipielt sett, noe jeg har flagget her med jevne mellomrom. Det har lite med min deltakelse i denne tråden å gjøre, for det som foregår her oppfatter jeg som alt annet enn monarkidebatt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

jeg er republikaner av prinsipp. Jeg er også imot smålig sladder og spekulasjoner om eventuelle genetiske disposisjoner og selvrettferdig kritikk av krøller, midtskill, blekingsgrad av hår begrunnet med at egne skattepenger finansierer, så derfor kan man drive både karakterdrap og annen finurlig nedsnakking. 

Og de fleste nordmenn støtter monarkiet, så folkeavstemning vil ikke være veien å gå for å kvitte seg medmonarkiet.

• Liker 7
Skrevet (endret)
Daisy R skrev (1 time siden):

Vi vet jo selv uten folkeavstemning at flertallet ønsker å beholde monarkiet, så det fremstår som bortkastet energi og unødig støy enn så lenge. Bedre å bruke den energien på å ha en folkeavstemning om noe som faktisk er viktig, som EU.

Spennende påstand. Finnes det noen kilde på dette? Med tanke på alt som renner ut av kongefamilien nesten daglig, med rusmisbruk, voldtekt, svindel, økonomisk snusk som ikke ser ut til å stoppe, så raser tilliten til kongehuset jevnt og trutt, og at det finnes kilder som viser at det er flertall i Norges befolkning per 20. juni 2025 som ønsker å beholde monarkiet, stiller jeg meg tvilende til. 

Kan legge til at selv de mest ihuga forsvarerne av kongefamilien i denne tråden, åpent flagger at de er republikanere, og følgelig ville stemt imot å beholde monarkiet. Støtten til kongehuset må åpenbart være lavt, når det er flertall mot monarkiet selv i et debattforum fullt av kongelige støtteerklæringer. 

Endret av TigerK
Lagt til siste avsnitt
  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
PusheenPusheen skrev (47 minutter siden):

Dratt frem her eller i media som motsetningen? Uansett, det kan jo hende hun ER motsetningen. Helt uten at det gjøres taktisk. Eller kanskje det er taktisk. Å slukke branner, begynner de å bli vant med. Uansett så er ikke søsknene til MBH ham, og jeg synes ikke det er fair om de skal settes opp mot hverandre - gener eller ei. IA har et helt annet utgangspunkt enn det Marius har hatt, og stemmer det at Marius i tillegg til rus, har diagnoser, så er det høyst sannsynlig at IA faktisk er rake motsetningen. Hun har allerede vist større ansvar over livet sitt. 15 mnd i Øverbygd, og nå studier. Ingen siktelser for vold eller voldtekt, og ingen "fuck you's" til Se og Hør som avslører kriminalitet. Bare dét gjør at jeg automatisk liker henne, for hun virker normal. Og så er hun bare et menneske selv om hun er prinsesse. Hun har nok gjort, og kommer til å gjøre feil. 

IA blir, som MBH lenge ble, beskyttet av norsk presse og det dysses ned og feies under gulvet det jevngamle ser og opplever. Hadde disse jevngamle foretatt seg det samme ville det fått konsekvenser for dem. Synes "den fjerde statsmakt" skal begynne å være ærlige med oss om alt som egentlig foregår i denne privilegerte familien og deres medlemmer. Vi liker jo å tro at vi ikke har verken korrupsjon, urettferdighet i landet vårt og vi har likhet for loven (tror vi naivt nok). 

Er vi tjent med å ha familiemedlemmer av kongefamilien, som utnytter sine privilegier og bruker tilknytningen i økonomisk og kommersiell hensikt? "Alt for Norge" tjener ikke folket - folket har bare en vannvittig utgiftspost!

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
TigerK skrev (26 minutter siden):

Spennende påstand. Finnes det noen kilde på dette? Med tanke på alt som renner ut av kongefamilien nesten daglig, med rusmisbruk, voldtekt, svindel, økonomisk snusk som ikke ser ut til å stoppe, så raser tilliten til kongehuset jevnt og trutt, og at det finnes kilder som viser at det er flertall i Norges befolkning per 20. juni 2025 som ønsker å beholde monarkiet, stiller jeg meg tvilende til. 

Kan legge til at selv de mest ihuga forsvarerne av kongefamilien i denne tråden, åpent flagger at de er republikanere, og følgelig ville stemt imot å beholde monarkiet. Følgelig må støtten til kongehuset være åpenbart lavt, når det er flertall mot monarkiet selv i et debattforum fullt av kongelige støtteerklæringer. 

Tja, jeg tror ikke at denne tråden er representativ for hva folket mener. Jeg mener å ha lest meningsmålinger som viser at et klart flertall av folket støtter monarkiet, selv om støtten har vært fallende, særlig når det er mye støy, som rundt MLs bryllup. Dette kan sikkert googles. 
Det er vel ingen som ønsker å knuse Harald og Sonja nå på slutten av livet med en folkeavstemning om monarkiet? Det naturlige er å vente til de dør, se hvordan det fungerer med konfliktsky HM og MM (med stadig mindre arbeidskapasitet), hvordan IA viser seg å vokse opp og om det blir noen større skandaler der, og hva den utvidede kongefamilien måtte finne på av krumspring. Dette inkluderer ammunisjonslageret jeg er sikker på at DV har opparbeidet seg de siste årene, som han kan selge for 💰💰💰💰💰💰når skilsmissen er et faktum. Du skal ikke se bort fra at nettopp drittpakker fra en fraskilt DV er det som kan velte kongehuset på sikt. Hvordan det går med MBH har også betydning, det er vel sannsynlig at han ender opp i fengsel, og hvem vet hvor mye dritt om MM (spesielt) og HM som vil dukke opp i rettssaken. Den virkelige skandalen er vel hvis det viser seg - og blir dokumentert - at MM og/eller HM har gjort noe ulovlig for å hjelpe MBH. Makt de har fått gjennom posisjonene sine. Dette er også ting som kan velte monarkiet, særlig hvis dette dukker opp etter at HM har blitt konge. 
Men ellers er jeg enig med den du quotet i at en EU-avstemning er mye viktigere for landet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Istapp skrev (2 minutter siden):

IA blir, som MBH lenge ble, beskyttet av norsk presse og det dysses ned og feies under gulvet det jevngamle ser og opplever. Hadde disse jevngamle foretatt seg det samme ville det fått konsekvenser for dem. Synes "den fjerde statsmakt" skal begynne å være ærlige med oss om alt som egentlig foregår i denne privilegerte familien og deres medlemmer. Vi liker jo å tro at vi ikke har verken korrupsjon, urettferdighet i landet vårt og vi har likhet for loven (tror vi naivt nok). 

Er vi tjent med å ha familiemedlemmer av kongefamilien, som utnytter sine privilegier og bruker tilknytningen i økonomisk og kommersiell hensikt? "Alt for Norge" tjener ikke folket - folket har bare en vannvittig utgiftspost!

Det var jo flere medier som gikk i seg selv etter at Marius-saken eksploderte i offentligheten i fjor. De drev en slags selvransakelse og stilte spørsmål ved om de, med sitt hemmelighold, hadde vært med på legge til rette for hans lovbrudd. Hvis det viser seg at medier sitter med, og på, lignende informasjon om flere kongelige uten å foreta seg noe, og dette på et tidspunkt lekker ut (det har så vidt startet gjennom lekkasjer av informasjon fra vitner i Marius sin sak) så er det over og ut for tilliten til både kongehuset, kongefamilien og norsk presse!

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Istapp skrev (39 minutter siden):

Det jeg har hørt om henne, omhandler rus på fest. Dessverre et økende problem idag, så at også hun skulle ha prøvd, er ingen overraskelse i så fall. Likevel er det milevis fra alt det Marius nå er siktet for. At dét har blitt dysset ned, er det som er mest kritikkverdig oppi alt. Vi får håpe de 15 månedene i Forsvaret har bidratt til perspektiv. 

Endret av PusheenPusheen
Fjernet en ekstra bokstav som hadde sneket seg inn
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (4 minutter siden):

Det var jo flere medier som gikk i seg selv etter at Marius-saken eksploderte i offentligheten i fjor. De drev en slags selvransakelse og stilte spørsmål ved om de, med sitt hemmelighold, hadde vært med på legge til rette for hans lovbrudd. Hvis det viser seg at medier sitter med, og på, lignende informasjon om flere kongelige uten å foreta seg noe, og dette på et tidspunkt lekker ut (det har så vidt startet gjennom lekkasjer av informasjon fra vitner i Marius sin sak) så er det over og ut for tilliten til både kongehuset, kongefamilien og norsk presse!

Er en stund siden nå, men siste meningsmåling om saken, viste fortsatt flertall for monarki. Dog var nei-siden større enn den hadde vært på flere år. 

• Liker 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Er en stund siden nå, men siste meningsmåling om saken, viste fortsatt flertall for monarki. Dog var nei-siden større enn den hadde vært på flere år. 

Joda, men den meningsmålingen ble gjort for flere voldtekter siden. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Joda, men den meningsmålingen ble gjort for flere voldtekter siden. 

Det er sant. Vært interessant med en rykende fersk, en. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Mmmwhatever skrev (14 minutter siden):

Tja, jeg tror ikke at denne tråden er representativ for hva folket mener. Jeg mener å ha lest meningsmålinger som viser at et klart flertall av folket støtter monarkiet, selv om støtten har vært fallende, særlig når det er mye støy, som rundt MLs bryllup. Dette kan sikkert googles. 
Det er vel ingen som ønsker å knuse Harald og Sonja nå på slutten av livet med en folkeavstemning om monarkiet? Det naturlige er å vente til de dør, se hvordan det fungerer med konfliktsky HM og MM (med stadig mindre arbeidskapasitet), hvordan IA viser seg å vokse opp og om det blir noen større skandaler der, og hva den utvidede kongefamilien måtte finne på av krumspring. Dette inkluderer ammunisjonslageret jeg er sikker på at DV har opparbeidet seg de siste årene, som han kan selge for 💰💰💰💰💰💰når skilsmissen er et faktum. Du skal ikke se bort fra at nettopp drittpakker fra en fraskilt DV er det som kan velte kongehuset på sikt. Hvordan det går med MBH har også betydning, det er vel sannsynlig at han ender opp i fengsel, og hvem vet hvor mye dritt om MM (spesielt) og HM som vil dukke opp i rettssaken. Den virkelige skandalen er vel hvis det viser seg - og blir dokumentert - at MM og/eller HM har gjort noe ulovlig for å hjelpe MBH. Makt de har fått gjennom posisjonene sine. Dette er også ting som kan velte monarkiet, særlig hvis dette dukker opp etter at HM har blitt konge. 
Men ellers er jeg enig med den du quotet i at en EU-avstemning er mye viktigere for landet. 

Hvorfor ikke ta en folkeavstemning på monarkiet og EU-medlemskap sammen? Man greier å ta stilling til flere saker på en og samme gang.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Sur sitron skrev (4 minutter siden):

Det var den og ble ikke den meningsmålingen gjort tett opp under kongens fødselsdag: 

https://www.nrk.no/norge/kong-harald-fyller-88-ar-_-med-okt-stotte-i-folket-1.17275460

Fiffig tidspunkt. Lett å "mene" etter hvor vinden blåser. Uten å være for bastant, jeg er sikker på at folk tenker seg bedre om hvis det skulle vært snakk om en faktisk folkeavstemning enn en meningsmåling. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Daisy R skrev (1 time siden):

Ok, vi får ta en folkeavstemning om vi skal ha folkeavstemning. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Annonse
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Det er overhodet ikke mitt inntrykk av det faktiske innholdet i tråden.

Jeg er ellers republikaner rent prinsipielt sett, noe jeg har flagget her med jevne mellomrom. Det har lite med min deltakelse i denne tråden å gjøre, for det som foregår her oppfatter jeg som alt annet enn monarkidebatt.

Men det er mitt inntrykk. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet
TigerK skrev (2 timer siden):

Kan legge til at selv de mest ihuga forsvarerne av kongefamilien i denne tråden, åpent flagger at de er republikanere, og følgelig ville stemt imot å beholde monarkiet. Støtten til kongehuset må åpenbart være lavt, når det er flertall mot monarkiet selv i et debattforum fullt av kongelige støtteerklæringer. 

Til tross for alt som har skjedd i det siste så vet vi det, ja. GIYF.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
TigerK skrev (3 timer siden):

Som deg er jeg heller ikke så sikker på at det ville gått så opplagt i monarkiets favør hvis det faktisk ble en folkeavstemming. Enn så lenge så ser man ikke helt for seg hvordan et alternativ skulle vært, men ved en reell folkeavstemming ville man fått presentert masse for/imot og hva alternativer kunne være og hva de ville innebære. 

Nå er de sånn "det får bare være som det er og alltid har vært vel" og de aller fleste har et veldig godt forhold til Kong Harald og Dronning Sonja. Men tiden etter dem - jeg tar det ikke som en selvfølge. 

Endret av Isild
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

I disse urolige tidene, som handler om annen uro enn MMs hårfarge og manglende stilsans, vil jeg tro at et ganske stort flertall vil stemme for monarkiet. Krig og uro gjør at mennesker samles om det trygge. Vi har noen kriger som må avsluttes før denne eventuelle folkestemningen bør foregå, samt et regimeskifte i et land vi samarbeider med, anslår derfor, tja, om 5-6 år. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (9 minutter siden):

I disse urolige tidene, som handler om annen uro enn MMs hårfarge og manglende stilsans, vil jeg tro at et ganske stort flertall vil stemme for monarkiet. Krig og uro gjør at mennesker samles om det trygge. Vi har noen kriger som må avsluttes før denne eventuelle folkestemningen bør foregå, samt et regimeskifte i et land vi samarbeider med, anslår derfor, tja, om 5-6 år. 

Tror du ikke bedre om folk enn at de klarer å mer enn en tanke (og mening) i hodet? Og synes du virkelig dagens kongehus utstråler stødighet og trygghet? 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...