Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

For å utdype litt mer av begrunnelsen for Åpen boks positive evaluering av Mette Marits intervju med Murakami: 

De tre litteraturkritikerne i panelet la vekt på at kronprinsessen var flink til å lytte på svarene hans og følge opp med nye improviserte oppfølgingsspørsmål, dvs nettopp slik en god intervjuer skal gjøre. Samt at hun lot ham få tid til å snakke videre i den retningen han ønsket i stedet for å følge sitt eget planlagte løp. 

Murakami er også kjent som et vanskelig intervjuobjekt - han er innesluttet, og han snakker i tillegg ganske dårlig engelsk, så samtaler med ham i slike sammenhenger pleier å gå veldig trått. Til tross for dette kom altså kronprinsessen godt ut av jobben de fleste som har prøvd har slitt med.

Visar til innlegget mitt der eg addreserar dette

oss-to skrev (22 minutter siden):

Når det er sagt .Det er jo spennande å sjå korleis kulturell kapital og personleg respekt kan påverke sjølv ein reservert forfattar som Murakami.      Som kongelig intervjuar har ein truleg eindel fortrinn i dette intervjuet. MM status, hennar litterære truverde og konteksten (en offisiell, respektfull samtale) spelar inn .

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Har du selv fått det med deg for å ta stilling til denne eventuelle helt unntaksvise og skjulte superkraften og om det i det hele tatt er mulig å grave fram positive unntak under NRK's vinger? 

Jeg skjønte ikke spørsmålet ditt her, men som sagt så er det helt sikkert masse positivt å si om Mette-Marit - som det jo er om de fleste andre mennesker. Og det mangler da heller ikke på ros og hyllest rundt i norske medier. Hun skal være både vakker og klok og varm, og nå også en glimrende journalist. (Antakelig er hun også svært begavet, ettersom hun kunne hoppe over Bachelorgraden og gå rett på Master).

Jeg er ikke så veldig overrasket over at hun gjorde et bra inntrykk i denne settingen.  (Det handler stort sett om forberedelse).  Men mener dere at hun er på et profesjonelt nivå som journalist altså, eller mener dere «bra for å være amatør»?

Inntrykket mitt av MM er at hun, når hun vil,  kan være god til å få kontakt med folk i en- til - en situasjoner, men at hun ikke akkurat er heltent på oppgaven som en samlende representant for landet vårt.  Dessverre. 

Ellers mener jeg at det er mye viktigere for en kongelig å ha en solid karakter og dedikasjon til oppgavene, både store og små, enn å være «flink» til alt mulig. Å være hjertelig til stede i møte med verdensstjerner som Obama og Murakami er en ting, å engasjere seg i alle mulige «kjedelige» ting som inngår i rollen er noe helt annet. 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Spennande refleksjonar om kongeparet, deira betydning , Svalbard og Russland på Helgemorgen på nrk1 nett no.

• Liker 3
Skrevet

Ser det pumpes på med glad-saker om de kongelige i de fleste medier om dagen. Tror ikke jeg har sett så mye «kongestoff» på mange år. Interessant. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
TigerK skrev (8 minutter siden):

Ser det pumpes på med glad-saker om de kongelige i de fleste medier om dagen. Tror ikke jeg har sett så mye «kongestoff» på mange år. Interessant. 

Hvor ser du dette? Jeg ser bare at de rapporterer om de oppdragene familiemedlemmene har. Det er vel ikke noe uvanlig i det?

• Liker 6
Skrevet

Til info er tråden fortsatt under moderering, men åpnes igjen da moderering kan ta litt ekstra tid pga sykdom.

Forumansvarlig

Skrevet
TigerK skrev (På 16.6.2025 den 12.14):

Er nesten som eg er sann drømt😅. Skreiv for ei stund sidan no måtte alle mann til pumpene😁

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest TrineTrollet
Skrevet (endret)

3af5b5d6-4cd6-4f6f-9eb3-51ca760db133?fithttps://www.aftenposten.no/trender/i/8qd1Wd/stilpioner-i-mine-beste-tips-litt-for-mange-i-dag-oedelegger-utseendet

Dronning Sonjas tidligere frisør, Tommi Eriksen, mener at valg av hårstil kan ødelegge et utseende. Som ett eksempel trekker han frem den blonde, blekede, halvveis krøllet stil, og illustrert med kronprinsesse Mette Marit. Han påpeker at noen forsøker å se ut som de gjorde i tyveårene selv om de altså ikke lenger tilhører aldersgruppen. De som er unge kler stilen, og motsatt. 
Vi kan slå fast at han har rett. Det er noe forunderlig at kronprinsessen velger å tviholde på en tid som er over for lengst. I de fleste anledninger ser vi henne med et skarpt midtskill og løsthengende hår. Når hun/man er godt voksen så finnes det utrolig mange flotte muligheter til å style også hårpryden. Vi får håpe på at hun også våger å utfordre seg på dette. 

Endret av TrineTrollet
Skrevet
TrineTrollet skrev (4 minutter siden):

3af5b5d6-4cd6-4f6f-9eb3-51ca760db133?fithttps://www.aftenposten.no/trender/i/8qd1Wd/stilpioner-i-mine-beste-tips-litt-for-mange-i-dag-oedelegger-utseendet

Dronning Sonjas tidligere frisør, Tommi Eriksen, mener at valg av hårstil kan ødelegge et utseende. Som ett eksempel trekker han frem den blonde, blekede, halvveis krøllet stil, og illustrert med kronprinsesse Mette Marit. Han påpeker at noen forsøker å se ut som de gjorde i tyveårene selv om de altså ikke lenger tilhører aldersgruppen. De som er unge kler stilen, og motsatt. 
Vi kan slå fast at han har rett. Det er noe forunderlig at kronprinsessen velger å tviholde på en tid som er over for lengst. I de fleste anledninger ser vi henne med et skarpt midtskill og løsthengende hår. Når hun/man er godt voksen så finnes det utrolig mange flotte muligheter til å style også hårpryden. Vi får håpe på at hun også våger å utfordre seg på dette. 

Er det ikke veldig strengt hvilke frisyrer de kongelige kan ha? Tipper MM nå er grå i håret, og en blond farge kamuflerer sikkert det litt. Ikke alle er klare for å gro ut naturlig gråfarge, og skulle hun vært mørkere f.eksempel, hadde det garantert blitt mer arbeid. Når det kommer til klipp og styling vet jeg ikke hvordan "reglene" er. Kanskje denne frisyren er den som er lettest å håndtere for henne, særlig i perioder hun er syk. Spekulasjoner selvsagt. Kanskje det er så enkelt som at hun bare et knyttet til akkurat den frisyren. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
TrineTrollet skrev (21 minutter siden):

Dette avgjør saken.

Republikk nå!!

• Liker 14
  • Nyttig 2
Gjest TrineTrollet
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (14 minutter siden):

Er det ikke veldig strengt hvilke frisyrer de kongelige kan ha? Tipper MM nå er grå i håret, og en blond farge kamuflerer sikkert det litt. Ikke alle er klare for å gro ut naturlig gråfarge, og skulle hun vært mørkere f.eksempel, hadde det garantert blitt mer arbeid. Når det kommer til klipp og styling vet jeg ikke hvordan "reglene" er. Kanskje denne frisyren er den som er lettest å håndtere for henne, særlig i perioder hun er syk. Spekulasjoner selvsagt. Kanskje det er så enkelt som at hun bare et knyttet til akkurat den frisyren. 

Det finnes ingen spesifikke regler, men det er visse uskrevne normer og forventninger. Hårfrisyren skal være stilig, velpleid og passende til formelle anledninger. Det er viktig å huske på at kongehuset er et symbol på tradisjon og verdighet. 
At hun er blitt grå i håret er enkelt å justere om hun ønsker det. Jeg vil absolutt tro at hun har frisør til disposisjon om hun vil, så det spørs vel om hun benytter seg av det. Det står jo ikke på tilgang på penger/apanasje. 
Bildet som er lagt ut jamfør artikkelen kan tyde på at håret er vasket og krøllet litt med en tang. Det ser ikke ut til at det er frisert av en fagperson. Jeg mener at hun har bedre potensiale enn som så. 

Endret av TrineTrollet
Skrevet (endret)
TrineTrollet skrev (27 minutter siden):

MM har jo alltid vært en fashionista, og den frisyren med midtskill og krølltang er jo sånn sett midt i hovedfeltet for tiden. Sånn sett er det litt rart at hun ikke er litt mer i forkant, egentlig 🤔

Men bortsett fra det, så synes jeg det er helt fantastisk at profilerte damer på 50+ går foran som gode eksempler på at det ikke er nødvendig å skifte stil bare fordi man vipper 50. Og det er også veldig fint å se profilerte voksne damer gå foran som gode eksempler på at det er greitt å ha grå striper i håret.

Den ideen om at man absolutt  skifte stil og hår fordi man vipper 50, er forhistorisk.

Jeg er ikke uenig i at det å krampeholde på tenåringsmote langt opp i voksen alder ikke alltid er det mest stilfulle, men det er virkelig ikke det MM holder på med.

Hun kler seg etter sin alder, og det er ingenting med midtskill og krølltang som sier "bare for ungdom". Reinspikka tøv fra Eriksen.

Endret av Daisy R
  • Liker 14
  • Nyttig 2
Gjest TrineTrollet
Skrevet
Daisy R skrev (7 minutter siden):

MM har jo alltid vært en fashionista, og den frisyren med midtskill og krølltang er jo sånn sett midt i hovedfeltet for tiden. Sånn sett er det litt rart at hun ikke er litt mer i forkant, egentlig 🤔

Men bortsett fra det, så synes jeg det er helt fantastisk at profilerte damer på 50+ går foran som gode eksempler på at det ikke er nødvendig å skifte stil bare fordi man vipper 50. Og det er også veldig fint å se profilerte voksne damer gå foran som gode eksempler på at det er greitt å ha grå striper i håret.

Den ideen om at man absolutt  skifte stil og hår fordi man vipper 50, er forhistorisk.

Jeg er ikke uenig i at det å krampeholde på tenåringsmote langt opp i voksen alder ikke alltid er det mest stilfulle, men det er virkelig ikke det MM holder på med.

Hun kler seg etter sin alder, og det er ingenting med midtskill og krølltang som sier "bare for ungdom". Reinspikka tøv fra Eriksen.

83194741.webp?imageId=83194741&x=0.00&y=Jeg mener at en god faglig frisering, evt. en stilig klipp og føning av håret kan komplimentere henne langt bedre enn disse pudderlignende krølltanglokkene. 

Skrevet
TrineTrollet skrev (35 minutter siden):

Du feilsiterer jo Eriksen og vrenger på alt han sier. Leste du artikkelen i det hele tatt????

Det han sier er at  alle har den hårstilen, og at ikke alle kler den. Det har han selvfølgelig rett i. Men han uttaler seg ikke om MM. Det er Aftenposten som har valgt det bildet som eksempel på person med den frisyren han beskriver. Han sier ikke det bare er de unge som kle stilen. Han sier heller ikke at valg av hårstil kan ødelegge et utseende i det avsnittet som handler om denne frisyren. Det han sier er at "moten skapes av kjente mennesker". Utrolig hvordan du klarte å vrenge det til noe helt annet.

• Liker 6
  • Nyttig 9
Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (13 minutter siden):

De fleste vet at man ikke kler samme frisyre som man hadde i 20-årene når man blir eldre. Sette opp håret er ganske vanlig. Kanskje klippe litt av lengden så det blir mer luft i frisyren? Mange som klør i fingrene til å gjøre endringer hos MM, men hun har sikkert stylister som synes dette er kledelig. 

Det er heldigvis lov å diskutere på samme måte som Jan Thomas kaster terning over kjendiser. 

Gjest TrineTrollet
Skrevet
Daisy R skrev (1 minutt siden):

Du feilsiterer jo Eriksen og vrenger på alt han sier. Leste du artikkelen i det hele tatt????

Det han sier er at  alle har den hårstilen, og at ikke alle kler den. Det har han selvfølgelig rett i. Men han uttaler seg ikke om MM. Det er Aftenposten som har valgt det bildet som eksempel på person med den frisyren han beskriver. Han sier ikke det bare er de unge som kle stilen. Han sier heller ikke at valg av hårstil kan ødelegge et utseende i det avsnittet som handler om denne frisyren. Det han sier er at "moten skapes av kjente mennesker". Utrolig hvordan du klarte å vrenge det til noe helt annet.

Vel, la oss registrere at Aftenposten har valgt å illustrere eksempelet med et bilde av MM. Man kan anta at Eriksen ikke velger å peke spesifikt på henne ved tittel og/eller navn. Det er nå slik at MM har et bleket blondt hår som tidvis er delvis krøllet. 

Skrevet
Daisy R skrev (20 minutter siden):

Det uthevede: Veldig enig! 

Min absoultte heltinne i så henseende er Andie MacDowell: 

GettyImages-1327322984.jpg

• Liker 9
  • Hjerte 7
Skrevet
Sur sitron skrev (4 minutter siden):

De fleste vet at man ikke kler samme frisyre som man hadde i 20-årene når man blir eldre. Sette opp håret er ganske vanlig. Kanskje klippe litt av lengden så det blir mer luft i frisyren? Mange som klør i fingrene til å gjøre endringer hos MM, men hun har sikkert stylister som synes dette er kledelig. 

Det er heldigvis lov å diskutere på samme måte som Jan Thomas kaster terning over kjendiser. 

Eh, hun hadde jo ikke den frisyren i 20-årene 🤷‍♀️ Hun er jo en person som har skiftet frisyre mange ganger opp gjennom årene, så det du sier stemmer jo ikke.

Såvidt jeg husker hadde hun en dyp sideskill, og var mye mørkere i håret. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

ENIG! Hun er så fantastisk flott!

• Liker 9
Gjest TrineTrollet
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Har hun blitt kongelig? Det er nemlig temaet i denne lenken. Til påminnelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...