Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Daisy R skrev (10 timer siden):

Det er helt riktig at det er et debattforum, men det betyr ikke at vi kan regne med å få operere med alternative fakta uten å bli motsagt.

Jeg noterer meg nå uansett at du ikke lenger har noen innvendinger mot at det som er faktum er at offentligheten har fått møte kronprinsbarna på mange forskjellige måter gjennom deres oppvekst og ungdom, slik at det ikke er dekning for  å si at vi ikke kjenner dem.

Kan man ikke? Du mener at kronprinsparet har balansert dette godt, uten å hverken dokumentere hvorfor du mener det, eller dokumentere hvor ofte de faktisk har vært med på offentlige bilder eller hvorfor du mener at man kjenner disse godt. Når man da trekker paralleller til det danske kongehuset, for å tydeliggjøre hvor mye mer det danske kongehuset har vært åpent for allmenheten, da er det ikke en konkurranse mellom kongehusene (som for øvrig ingen andre har påstått at det har vært heller). Kongehusene er forskjellige, og de velger selv hvordan de ønsker å fremstå. Det danske fremstår som egen klasse for seg selv. Både med verdigrunnlag og menneskene i den institusjonen. Kanskje det norske kronprinsparet har noe å lære av Mary og Fredrik? 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym_2024 skrev (4 minutter siden):

Kan man ikke? Du mener at kronprinsparet har balansert dette godt, uten å hverken dokumentere hvorfor du mener det, eller dokumentere hvor ofte de faktisk har vært med på offentlige bilder eller hvorfor du mener at man kjenner disse godt. Når man da trekker paralleller til det danske kongehuset, for å tydeliggjøre hvor mye mer det danske kongehuset har vært åpent for allmenheten, da er det ikke en konkurranse mellom kongehusene (som for øvrig ingen andre har påstått at det har vært heller). Kongehusene er forskjellige, og de velger selv hvordan de ønsker å fremstå. Det danske fremstår som egen klasse for seg selv. Både med verdigrunnlag og menneskene i den institusjonen. Kanskje det norske kronprinsparet har noe å lære av Mary og Fredrik? 

Jeg skrev et langt innlegg med masse eksempler i starten av denne diskusjonen, så der tar du feil.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Daisy R skrev (På 11.6.2025 den 16.34):

Hva er det du mener du vet om de danske kongebarna, som du ikke vet om de norske kronprinsbarna?

Mener du virkelig å påstå at vi ikke har fått sett familiebilder av kronprinsfamilien opp gjennom årene?

Påstår du i fullt alvor at kronprinsfamilien ikke har hatt barna med på oppdrag opp gjennom oppveksten? 

Det stemmer jo ikke.

Fr å ta noen eksempler som ligger helt fremst i pannebrasken: IA var med på offisielt besøk til Island mens hun var baby. Hun hadde sitt første representasjonsoppdrag, som gjaldt Verdens miljødag da hun bare var 5 år gammel. IA og SM har hilst 17. maitog fra både Skaugum og slottet hvert bidige år siden de ble født, bortsett fra da de var russ. IA ga prinseparet av Wales omvisning i IAs skulpturpark da de var i Norge på offisielt besøk. Skulpturparken, ja, den bærer jo IAs navn fordi hun var involvert og var med og åpnet den selvfølgelig. Hun var brudepike for kronprinsesse Victoria. Det skjedde jo ikke i diskret hemmelighet akkurat. Jeg husker godt at hun var med kongen og markedsførte slottets nettside med en filmsnutt da hun var en ganske liten jente.  Både IA og SM har vært med mange ganger på de årlige fotballkampene på Skaugum. Det var faktisk den tiende i rekken som ble arrangert i år. Har du glemt SM som dabbet på balkongen da de feiret kongeparet? Begge ble intervjuet på tv  ifm sine myndighetsdager. IA har vært gudmor for 2-3 skip allerede.

Er det dette du mener er god dokumentasjon? Har du prøvd å Google danske kongehuset? Anbefales, for å få litt perspektiv på de store forskjellene. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
pop up bruker skrev (7 timer siden):

Angående "vanlige folk" som ofte blir brukt som en arumentasjon. Hvor mange par har: 

- en søster som tror på engler og diversje annet og er gift med en sjaman som er anklaget for en masse ulovligheter, og hvor de begge hevder de har har levd sammen som farao og dronning i et tidligere liv og nå leber som influensere med alt det innebærer 

- en sønn og stesønn som har et utagerend rusmisbruk og er sikta for voldtekt og vold mot flere enn 5 stykker 

- har en bor som er dømt for vold mot tidliger partner

- ene parten har en fortid med mye rus selv 

Altså det her er ikke vanlig. Det er langt utover vanlig i negativ forstand, og jeg kan ikke forstå at noen med disse koblingene skal represtere Norge. 

Du glemte: 

- den ene parten har en far som var rusmisbruker og dømt for vold to ganger

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Daisy R skrev (19 timer siden):

Men hva er poenget ditt?

For det som var temaet her var om IA og SM ikke blir presentert for offentligheten. Jeg antar du ikke mener at det er nødvendig å kopiere den danske kongefamilien i detalj for at vi skal kunne si at også de norske deltar i offentligheten, så derfor spør jeg hvor du egentlig vil med dette eksemplet? Er det publikumsantallet du mener er avgjørende?

Jeg antar at du er kjent med at SM og IA, i motsetning til de danske kongebarna, står på slottsbalkongen foran flere hundretusen mennesker hver eneste 17. mai, og har gjort det siden de var baby.

Å stå på trappa på Skaugum og slottsbalkongen å vinke noen timer på 17. mai er vel og bra det, men det er jo veldig lukket og innebærer ingen reell interaksjon med folket. Å stå oppe på slottsbalkongen eller trappa på Skaugum å vinke til folket er ikke det samme som å faktisk møte folk ansikt til ansikt.

Jeg sier ikke at den norske kongefamilien skal kopiere den danske. Men jeg sier at man ikke har den type uformell arena som danskene har i Royal Run her i Norge. Kanskje det årlige fotballarrangementet på skulle vært lagt til en arena der folket faktisk hadde mulighet til å delta som publikum, fremfor bak lukkede porter inne på Skaugum? Behøver ikke flytte det lenger enn til f.eks. Føyka i Asker, 5 min fra Skaugum.

IA stilte til intervju med NRK i forbindelse med sin 18-års dag. https://tv.nrk.no/serie/kongefamilien/sesong/2022/episode/NNFA31000022

Feiringen var en gallafest på Slottet med kongelige gjester og noen av prinsessens venner til stede.

I forbindelse med at kronprins (daværende prins) Christian av Danmark fylte 18 år dro han på en "dannelsesreise" for å bli bedre kjent med landet sammen med sin far, som ble filmet av DR. https://tv.nrk.no/program/KOID30001324

Feiringen var en gallafest på Christiansborg der to 18-åringer fra hver kommune i Danmark var invitert (i tillegg til "vanlige" gjester på et sånt arrangement).

Da SM fylte 18 stilte han også opp på TV intervju, men det var svært uformelt med storesøster IA som intervjuet ham. https://tv.nrk.no/serie/nyheter/sesong/202312/episode/NNFA15120323

Dagen ble feiret med en lunsj på Slottet.

Da danske prinsesse Isabella fylte 18 tidligere i år ble hun feiret med et arrangement på rådhuset i Aarhus der 100 spesielt inviterte unge fra lokale organisasjoner og 50 som hadde fått billett gjennom loddtrekning  var til stede. Kongefamilien var også tilstede på en festforestilling i Det Kongelige Teater der ca 1000 ungdommer hadde fått billett gjennom loddtrekning.

Nok en gang sier jeg ikke at de norske kongelige skal kopiere de danske, men jeg tenker de kan lære noe av den danske kongefamilien.

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Korpsnerden skrev (6 timer siden):

Angående "vanlige folk" som ofte blir brukt som en arumentasjon. Hvor mange par har: 

- en søster som tror på engler og diversje annet og er gift med en sjaman som er anklaget for en masse ulovligheter, og hvor de begge hevder de har har levd sammen som farao og dronning i et tidligere liv og nå leber som influensere med alt det innebærer 

- en sønn og stesønn som har et utagerend rusmisbruk og er sikta for voldtekt og vold mot flere enn 5 stykker 

- har en bor som er dømt for vold mot tidliger partner

- ene parten har en fortid med mye rus selv 

Altså det her er ikke vanlig. Det er langt utover vanlig i negativ forstand, og jeg kan ikke forstå at noen med disse koblingene skal represtere Norge. 

Korpsnerden skrev (6 timer siden):

Du glemte: 

- den ene parten har en far som var rusmisbruker og dømt for vold to ganger

Du glemte også at familien mottar flere millioner  skattefritt pr år for oppdraget med å være opphøyet familie og representere. 12.9 millioner for 2025(!) I tillegg har familien tilgang på hjelp og bistand til det de måtte ønske- enten det er styling av hår og påkledning, anskaffelse av det de trenger/ønsker (behøver ikke stå i kø for å handle selv), tilrettelegging og planlegging for hvert minste oppdrag de skal på, og listen fortsetter.

Vanlige folk har vanlig lønn og betaler skatt. Vi må planlegge reise til og fra jobb hver dag. Vi må planlegge og  gjøre innkjøp selv, rengjøre boligen selv, lage mat selv, osv.

Kronprinsfamilien er ikke vanlige. De er kanskje helt ordinære mennesker med utfordringer  i utgangspunktet, men i en helt, helt spesiell situasjon. Jeg tror en del andre folk med et ordinært utgangspunkt kunne håndtert oppgaven som kongelige bedre enn dagens kronprinspar. Ordinære folk med en grunnleggende god moral, mottakelige for råd og veiledning,  og evne til å se seg selv utenfra kunne utført oppdraget mye bedre. Nå er det Haakon og Mette vi er henvist til. Utfordringene står i kø for dem framover. Deres omdømme avhenger av hvordan de håndterer presse, sønn/stesønn, søster med ektefelle, hvor synlige de er og hvilket inntrykk de etterlater seg. Om de selv skjønner at de kan gjøre ganske mye for sitt eget omdømme er jeg usikker på. 

Endret av Olsen
skrivefeil
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og bilder med opphavsrett.

Forumansvarlig

Skrevet
Olsen skrev (9 timer siden):

Du glemte også at familien mottar flere millioner  skattefritt pr år for oppdraget med å være opphøyet familie og representere. 12.9 millioner for 2025(!) I tillegg har familien tilgang på hjelp og bistand til det de måtte ønske- enten det er styling av hår og påkledning, anskaffelse av det de trenger/ønsker (behøver ikke stå i kø for å handle selv), tilrettelegging og planlegging for hvert minste oppdrag de skal på, og listen fortsetter.

Vanlige folk har vanlig lønn og betaler skatt. Vi må planlegge reise til og fra jobb hver dag. Vi må planlegge og  gjøre innkjøp selv, rengjøre boligen selv, lage mat selv, osv.

Kronprinsfamilien er ikke vanlige. De er kanskje helt ordinære mennesker med utfordringer  i utgangspunktet, men i en helt, helt spesiell situasjon. Jeg tror en del andre folk med et ordinært utgangspunkt kunne håndtert oppgaven som kongelige bedre enn dagens kronprinspar. Ordinære folk med en grunnleggende god moral, mottakelige for råd og veiledning,  og evne til å se seg selv utenfra kunne utført oppdraget mye bedre. Nå er det Haakon og Mette vi er henvist til. Utfordringene står i kø for dem framover. Deres omdømme avhenger av hvordan de håndterer presse, sønn/stesønn, søster med ektefelle, hvor synlige de er og hvilket inntrykk de etterlater seg. Om de selv skjønner at de kan gjøre ganske mye for sitt eget omdømme er jeg usikker på. 

Jeg kan komme på flere statsansatte som gjør en bedre jobb enn disse to, og som har lønn som er milevis unna det disse får i lønn. Har alltid lurt på hva stillingsbeskrivelsen til en statsansatt kongelig er 🤷‍♀️

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (6 minutter siden):

Jeg kan komme på flere statsansatte som gjør en bedre jobb enn disse to, og som har lønn som er milevis unna det disse får i lønn. Har alltid lurt på hva stillingsbeskrivelsen til en statsansatt kongelig er 🤷‍♀️

Vel, en del av stillingsbeskrivelsen er jo at de forventes å jobbe til de dør, uten å gå av med pensjon, i tillegg til tapet av anonymitet. Barack Obama har uttalt at tapet av anonymitet var vanskelig, og det han savner mest i livet.

Hva er verdien av pensjonen din? Tiden din? Anonymiteten din?

Endret av Daisy R
  • Liker 4
Skrevet
Anonym_2024 skrev (8 minutter siden):

Har lurt på det samme. Hva forventes egentlig, om det er noen forventninger?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (15 timer siden):

Har lurt på det samme. Hva forventes egentlig, om det er noen forventninger?

Dette: https://www.kongehuset.no/seksjon.html?tid=27583

I tillegg: Lag barn. I ekteskapet vel å merke.

Redigert:

En dagsaktuell tilføyelse: Suverenitetshevdelse er en del av jobben:

"Det er symboltungt i seg selv at kongeparet nå besøker Bjørnøya og Svalbard.

Selv uten ord sender kongen et budskap om norsk suverenitet, ifølge forsker og direktør for Fridtjof Nansens Institutt, Iver B. Neumann.

– Det er noe av det viktigste en stat driver med: Å markere at de er i stand til å ta vare på statens territorium, at de er til stede og ikke overlater territorium ubevoktet, sa Neumann til NTB fredag."

Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/i/dRWkkz/taaketroebbel-paa-kongeparets-bjoernoeya-besoek-dronningen-ankom-uten-kongen

Endret av Daisy R
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Dette vil nok irritere enkelte her, men litteraturvitere som var til stede mener altså at MM gjorde en god jobb da hun intervjuet Murakami:

https://www.nrk.no/bokbrevet/bokbrevet-_53-kronprinsessen-og-haruki-murakami-1.17426709

Er det ikke utrolig hva man kan få til med undringskompetanse! 

Uansett, jeg synes det er modig gjort å intervjue en verdenskjent forfatter, som er ganske sjenert, live på en scene foran publikum, og smått imponert over at det går an uten å bli komplett starstruck.

Endret av Daisy R
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Daisy R skrev (1 time siden):

Dette vil nok irritere enkelte her, men litteraturvitere som var til stede mener altså at MM gjorde en god jobb da hun intervjuet Murakami:

https://www.nrk.no/bokbrevet/bokbrevet-_53-kronprinsessen-og-haruki-murakami-1.17426709

Uansett, jeg synes det er modig gjort å intervjue en verdenskjent forfatter, som er ganske sjenert, live på en scene foran publikum, og smått imponert over at det går an uten å bli komplett starstruck.

Lettere sjokkert over at nokon  lirer av seg ein slik kommentar, i eit elles så bra innlegg . Kvifor skal dette irritere nokon? .

Dette er jo kronprinsessa sin jobb , ho er godt skulert til å holde samtalen i gang. Flott levert👍. Får håpe det blir fleire blinkskudd framøve.

Endret av oss-to
  • Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Daisy R skrev (16 timer siden):

Vel, en del av stillingsbeskrivelsen er jo at de forventes å jobbe til de dør, uten å gå av med pensjon, i tillegg til tapet av anonymitet. Barack Obama har uttalt at tapet av anonymitet var vanskelig, og det han savner mest i livet.

Hva er verdien av pensjonen din? Tiden din? Anonymiteten din?

Du blander sammen det å ha arbeidsplikt og lydnadsplikt ovenfor en arbeidsgiver i bytte mot arbeidsgiver og det å ha en rolle. 

Som gjør dine to første retoriske spørsmål nesten meningsløse. 

Jobba mindre, mindre ansvar, mye mer penger... Massevis mer av penger. Mye større reel frihet. Høres ut som en god deal hvis du spør meg. 

Det siste spørsmålet. Sosial isolasjon, sosial ekskludering... Enkelt å greit det å ikke bli sett og verdsatt er noe av det verste et flokkdyr som vi mennesker kan bli utsatt for. 

Det å få positiv oppmerksomhet til stadighet, høy sosial status... Vil tro at det generelt er et gode basert på beste tilgjengelige kunnskap. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (36 minutter siden):

Du blander sammen det å ha arbeidsplikt og lydnadsplikt ovenfor en arbeidsgiver i bytte mot arbeidsgiver og det å ha en rolle. 

Jobba mindre, mindre ansvar, mye mer penger... Massevis mer av penger. Mye større reel frihet. Høres ut som en god deal hvis du spør meg. 

Det siste spørsmålet. Sosial isolasjon, sosial ekskludering... Enkelt å greit det å ikke bli sett og verdsatt er noe av det verste et flokkdyr som vi mennesker kan bli utsatt for. 

Det å få positiv oppmerksomhet til stadighet, høy sosial status... Vil tro at det generelt er et gode basert på beste tilgjengelige kunnskap. 

Lydnadsplikt er ikke et ord på norsk.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Det får du nesten ta opp med den jeg siterte, som brukte ordet "stillingsbeskrivelse" først. I motsetning til deg antok jeg ikke at det var bokstavelig ment. 

Uansett er det litt spesielt å mene at folk som fortsatt står i jobb når de er 87, jobber mindre enn andre. Og frihet? Du skjønte tydeligvis ikke poenget til Obama om tap av anonymitet. Ikke ansvar? Som statsoverhode?

Jeg synes faktisk alle dine synspunkter her, både om arbeidsmengde, frihet og mangel på ansvar rett og slett er en gedigen skivebom. 

Endret av Daisy R
  • Liker 8
Skrevet
oss-to skrev (58 minutter siden):

Lettere sjokkert over at nokon  lirer av seg ein slik kommentar, i eit elles så bra innlegg . Kvifor skal dette irritere nokon? .

Dette er jo kronprinsessa sin jobb , ho er godt skulert til å holde samtalen i gang. Flott levert👍. Får håpe det blir fleire blinkskudd framøve.

Nei, jeg synes jo ikke det er noe å irritere seg over, men du kan jo lese litt bakover i tråden, så skjønner du kanskje hvor forbeholdet kommer fra 😉

Her er et blinkskudd til: https://www.vg.no/rampelys/i/Ppl4eX/ingrid-alexandra-er-paa-minioeya-naa

• Liker 8
Skrevet
Daisy R skrev (3 timer siden):

Nei, jeg synes jo ikke det er noe å irritere seg over, men du kan jo lese litt bakover i tråden, så skjønner du kanskje hvor forbeholdet kommer fra 😉

Her er et blinkskudd til: https://www.vg.no/rampelys/i/Ppl4eX/ingrid-alexandra-er-paa-minioeya-naa

Det er ingen her i tråden som irriterer seg over når kongefamilien gjør en god jobb.. Hvordan du har klart å lese det bakover i tråden er meg en gåte.. 

• Liker 7
  • Nyttig 9
Skrevet
Daisy R skrev (6 timer siden):

Vi to er nok uenige i mye når det gjelder kongehuset og deres opptreden og rolle, men akkurat her er jeg enig med deg:  Jeg synes det er hyggelig at kronprinsessen gjør en bra jobb og får kred for det.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...