Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Gjest Daisy R
Skrevet (endret)
Christiane_W skrev (28 minutter siden):

Royal Run og det årlige fotballarrangementet på Skaugum er to helt forskjellige arrangementer.

2025 utgaven av Royal Run hadde over 97.000 deltakere i fordelt i fem forskjellige byer, alle som ønsker kan melde seg på og det er folkefest i gatene i vertsbyene der publikum heier frem deltakerene.

Fotballarrangementet på Skaugum er derimot et lukket arrangement med inviterte deltakere og akkreditert presse tilstede. Folk flest kan ikke møte opp som publikum og heie på deltakerene.  Det er sikkert artig for de som deltar, men noe folkefest eller et arrangement der de kongelige møter folk flest er det ikke. 

Poenget mitt er at Royal Run er en uformell møteplass mellom de kongelige og folket. Hele den danske kongefamilien deltar. De er ute å løper i gatene sammen med andre deltakere, hilser på folk, stiller opp på selfies og de voksne stiller til intervjuer dagen gjennom. Noe tilsvarende har vi ikke i Norge.

Men hva er poenget ditt?

For det som var temaet her var om IA og SM ikke blir presentert for offentligheten. Jeg antar du ikke mener at det er nødvendig å kopiere den danske kongefamilien i detalj for at vi skal kunne si at også de norske deltar i offentligheten, så derfor spør jeg hvor du egentlig vil med dette eksemplet? Er det publikumsantallet du mener er avgjørende?

Jeg antar at du er kjent med at SM og IA, i motsetning til de danske kongebarna, står på slottsbalkongen foran flere hundretusen mennesker hver eneste 17. mai, og har gjort det siden de var baby.

Endret av Daisy R
Videoannonse
Annonse
Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (7 minutter siden):

Men hva er poenget ditt?

For det som var temaet her var om IA og SM ikke blir presentert for offentligheten. Jeg antar du ikke mener at det er nødvendig å kopiere den danske kongefamilien i detalj for at vi skal kunne si at også de norske deltar i offentligheten, så derfor spør jeg hvor du egentlig vil med dette eksemplet? Er det publikumsantallet du mener er avgjørende?

Jeg antar at du er kjent med at SM og IA, i motsetning til de danske kongebarna, står på slottsbalkongen foran flere hundretusen mennesker hver eneste 17. mai, og har gjort det siden de var baby.

Antar at poenget var at du sammenlignet kjendis-arrangementet på Skaugum med et dansk arrangement som er åpent for alle som ønsker det og som tiltrekket seg MANGE. 

Skrevet
Daisy R skrev (11 minutter siden):

Tsk. Så lenge hun var dronning vinket Margrethe fra soveromsvinduet sitt til folket på bursdagen, med morgenkåpe og bustete hår. Det trumfer faktisk all vinking fra en skarve norsk slottbalkong, uansett lanke! :opplyser: 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Daisy R skrev (29 minutter siden):

Men hva er poenget ditt?

Jeg antar du er kjent med at Danmark ikke feirer Grunnlovsdagen på samme måte som i Norge. Det er ikke en offentlig fridag og folkefest som her, så naturlig nok står ikke de danske kongebarna på slottsbalkongen da. De står der på regentens fødselsdag som alltid samler store menneskemengder på Amalienborg.  I Norge er stort sett alt av feiringer private, med unntak av kongeparets runde jubileer.

Den danske kongefamilien har valgt å være mer åpne og dele mer av seg seg med sitt folk. Det tror jeg de fleste som følger med ser, med unntak av deg.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest Daisy R
Skrevet (endret)
Londonjenta skrev (8 minutter siden):

Jeg antar du er kjent med at Danmark ikke feirer Grunnlovsdagen på samme måte som i Norge. Det er ikke en offentlig fridag og folkefest som her, så naturlig nok står ikke de danske kongebarna på slottsbalkongen da. De står der på regentens fødselsdag som alltid samler store menneskemengder på Amalienborg.  I Norge er stort sett alt av feiringer private, med unntak av kongeparets runde jubileer.

Den danske kongefamilien har valgt å være mer åpne og dele mer av seg seg med sitt folk. Det tror jeg de fleste som følger med ser, med unntak av deg.

Jeg vet ikke hvem som er mest åpne, og det tror jeg ikke du vet heller, men det er uansett en avsporing. Det er ikke en konkurranse, og det jeg prøver å si er jo nettopp at det ikke gir så mye å sammenligne ett og ett arrangement, når noen av dem er spesifikke for det ene landet. Som f.eks Royal run i DK og 17. mai i Norge.

Poenget her var at det ble fremsatt påstander om at de norske kronprinsbarna ikke blir presentert for offentligheten, ikke er med på familiebilder og at vi ikke får bli kjent med dem.

Det mener jeg er fullstendig feil. Det blir jo ikke mer eller mindre feil av en sammenligning med Danmark.

Det er feil uavhengig av hva danskene gjør. Danskene er jo helt irrelevante for spørsmålet om hvor mye vi har sett til de norske kronprinsbarna.

Selv om det stemmer at DK er mer åpne, så er jo ikke det synonymt med at de norske kronprinsbarna ikke er offentlig kjent og har vært med på mange oppdrag og familiebilder.

Det er jo en logisk kortslutning 🤷‍♀️

Endret av Daisy R
Gjest TrineTrollet
Skrevet
Daisy R skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke hvem som er mest åpne, og det tror jeg ikke du vet heller, men det er uansett en avsporing. Det er ikke en konkurranse, og det jeg prøver å si er jo nettopp at det ikke gir så mye å sammenligne ett og ett arrangement, når noen av dem er spesifikke for det ene landet. Som f.eks Royal run i DK og 17. mai i Norge.

Poenget her var at det ble fremsatt påstander om at de norske kronprinsbarna ikke blir presentert for offentligheten, ikke er med på familiebilder og at vi ikke får bli kjent med dem.

Det mener jeg er fullstendig feil. Det blir jo ikke mer eller mindre feil av en sammenligning med Danmark.

Det er feil uavhengig av hva danskene gjør.

Selv om det stemmer at DK er mer åpne, så er jo ikke det synonymt med at de norske kronprinsbarna ikke er offentlig kjent og har vært med på mange oppdrag og familiebilder.

Det er jo en logisk kortslutning 🤷‍♀️

La oss være enige om at vi ikke deler lik oppfatning om dette. Du har rett til å mene slik du gjør, og vise versa. 

Til glede for de som måtte ønske å se hva det norske og danske kongehus holder på med, så linker jeg hjemmesidene deres, 

https://www.kongehuset.no/

https://www.kongehuset.dk/

Gjest Daisy R
Skrevet (endret)
TrineTrollet skrev (8 minutter siden):

La oss være enige om at vi ikke deler lik oppfatning om dette. Du har rett til å mene slik du gjør, og vise versa. 

Til glede for de som måtte ønske å se hva det norske og danske kongehus holder på med, så linker jeg hjemmesidene deres, 

Det er jeg overhodet ikke enig i. Dette er jo ikke en meningsutveksling. 

Jeg har utfordret det du fremlegger som fakta. Virkelighetsforståelsen for å si det på en annen måte.

Jeg ser ikke at du har svart på det, så da kan jeg bare anta at du ved nærmere ettertanke har kommet til at du må erkjenne at det ikke stemmer at vi ikke har sett de norske kronprinsbarna presentert for offentligheten opp gjennom årene, enten det er på familiebilder, representasjonsoppdrag eller andre former for offentlig opptreden.

Endret av Daisy R
Gjest TrineTrollet
Skrevet
Daisy R skrev (11 minutter siden):

Det er jeg overhodet ikke enig i. Dette er jo ikke en meningsutveksling. 

Jeg har utfordret det du fremlegger som fakta. Virkelighetsforståelsen for å si det på en annen måte.

Jeg ser ikke at du har svart på det, så da kan jeg bare anta at du ved nærmere ettertanke har kommet til at du må erkjenne at det ikke stemmer at vi ikke har sett de norske kronprinsbarna presentert for offentligheten opp gjennom årene, enten det er på familiebilder, representasjonsoppdrag eller andre former for offentlig opptreden.

Du må gjerne være uenig med meg. Jeg tenker ikke å bruke mye tid på å lete opp linker gjennom alle årene som er gått. Dette er ingen rettssak, men et debattforum. 

Gjest Daisy R
Skrevet (endret)
TrineTrollet skrev (56 minutter siden):

Du må gjerne være uenig med meg. Jeg tenker ikke å bruke mye tid på å lete opp linker gjennom alle årene som er gått. Dette er ingen rettssak, men et debattforum. 

Det er helt riktig at det er et debattforum, men det betyr ikke at vi kan regne med å få operere med alternative fakta uten å bli motsagt.

Jeg noterer meg nå uansett at du ikke lenger har noen innvendinger mot at det som er faktum er at offentligheten har fått møte kronprinsbarna på mange forskjellige måter gjennom deres oppvekst og ungdom, slik at det ikke er dekning for  å si at vi ikke kjenner dem.

Endret av Daisy R
Skrevet
Daisy R skrev (15 minutter siden):

Det er helt riktig at det er et debattforum, men det betyr ikke at vi kan regne med å få operere med alternative fakta uten å bli motsagt.

Jeg noterer meg nå uansett at du ikke lenger har noen innvendinger mot det faktum at offentligheten har fått møte kronprinsbarna på mange forskjellige måter gjennom deres oppvekst og ungdom, slik at det ikke er dekning for  å si at vi ikke kjenner dem.

Poenget, som du likar referere til, er vel at nokre  synast det kunne vore meir. Eg sjølv er delt i kva eg syns.  Eg veit meir om influensar born ,som eg meinar skal være skjerma. Born burde/skal  ha rett til privatliv.Samtidig er det noko om kongehuset skal skape tillit ,må ein ha kjennskap til dei ein skal ha tillit til.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Gjest Daisy R
Skrevet
oss-to skrev (Akkurat nå):

Poenget, som du likar referere til, er vel at nokre  synast det kunne vore meir. Eg sjølv er delt i kva eg syns.  Eg veit meir om influensar born ,som eg meinar skal være skjerma. Born burde/skal  ha rett til privatliv.Samtidig er det noko om kongehuset skal skape tillit ,må ein ha kjennskap til dei ein skal ha tillit til.

Selvfølgelig kunne det vært mer. Det kunne også vært mindre.

Men da må man jo si at det er det man mener, istedet for å si noe helt annet, som i dette tilfellet var å slå fast, som om det var sant, at de ikke har vært i offentligheten.

Forøvrig er jeg enig med deg i at barn skal skjermes, og sammenligningen med influenserbarn er interessant. Nå er jo ikke influenserbarna en god målestokk akkurat, for de folka der går jo langt over streken, men det er absolutt et tankekors.

Jeg synes kronprinsparet har hatt en god balanse mellom å skjerme dem vs ta dem med på ting gjennom oppveksten. Haakon og Märtha var jo mye mer eksponert da de var ungdommer, og jeg synes ikke det var bra eller  nødvendig.

Jeg er ikke uenig i at kronprinsbarna er gamle nok til å være med på mye nå, men jeg har ikke tenkt å drive med forhåndskritikk før vi ser hvordan de løser det på sikt ift studier/andre forpliktelser.

Skrevet
Daisy R skrev (57 minutter siden):

Jeg noterer meg nå uansett at du ikke lenger har noen innvendinger mot at det som er faktum er at offentligheten har fått møte kronprinsbarna på mange forskjellige måter gjennom deres oppvekst og ungdom, slik at det ikke er dekning for  å si at vi ikke kjenner dem.

Et meget godt utsagn som jeg støtter ett hundre prosent. Så blir spørsmålet hvem som skal få definere hva som er «fakta». Fakta er (pun intended) at ingen av oss vet hva som rører seg inne på Skaugum, bak lukkede dører. Vi vet enda mindre om vurderinger, intensjoner, planer etc. gjort av enkeltpersoner. Så fremt ingen av oss er medlem av kongefamilien, blir alt vi diskuterer et produkt av hvordan vi tolker og vurderer de utsagn, bilder og handlinger som kommer ut til oss, folket. Noen trekker èn konklusjon basert på den informasjonen, andre trekker en annen konklusjon. Men felles for oss alle er at vi kan ikke vite helt sikkert. Fordi ingen av oss er part i saken. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
TrineTrollet skrev (På 11.6.2025 den 15.16):

Det er veldig fint at de svarer. All honnør til kongeparet for det. 

Hva som menes med «å få tilbake med rentesrente» ift. spørsmålet om avstand er jeg usikker på hvordan skal tolkes. At det først skal representeres ETTER utdanningen, sies det fra kongeparet. Det er svært lang tid for et kongehus med store utfordringer i å kunne klare å stille representanter til representasjon. De er i minus, og aktiviteten er etter hvert blitt svært lav.

Det er fint å endelig få oppleve prins SM i jobb for kongehuset, og han gjorde et flott inntrykk. Vi får håpe at han vil påta seg flere oppgaver med jevne mellomrom. Utfordringene ift. IA og SM er at foreldrene/kongehuset ikke har ønsket å slippe dem til i offentligheten. Derfor har det norske folk heller ikke fått lære dem å kjenne - vi vet ikke hvem de er som personer. Om vi ser til Danmark så praktiserer de motsatt - der publiserer de ofte bilder av hele familien, samt at alle deltar tidvis ved aktiviteter og representasjon. Dette er viktig for et monarkis legitimitet, som det å være relevant og bygge støtte hos landets befolkning. 

Jeg stusser også på at det uttales at IA ikke skal representere før hun er ferdig med studiene. Med tanke på kongeparets høye alder og skrantende helse, og kronprinsessens kroniske sykdom som begrenser hennes arbeidskapasitet, risikerer kronprinsen å ende med å dra mesteparten av lasset de årene IA studerer. Aktiviteten er lav og risikerer å bli enda lavere. Men det kan jo se ut som de har endret standpunkt angående SMs rolle.

I et intervju i forbindelse med at han fylte 50 år uttalte jo kronprinsen at det er IA som er tronarving og skal ha en offentlig rolle, mens SM ikke er tiltenkt en offentlig rolle og "må finne sin egen vei".  Det virker det sin de har gått bort fra nå, SM har vært mer synlig i det siste og også har vært ute å representert på egenhånd. 

oss-to skrev (På 11.6.2025 den 16.52):

Tenkjer at mykje av oppgåvene deira/prinsessa sine ,best blir lært gjennom erfaring. Difor er det  viktig å kunne følgje Konge , Dronning, og Kronprins på oppdrag, for å lære.  

Jeg tenker det samme. Og da tenker jeg også på oppdrag der de møter folket, som f.eks. å være med kongeparet på fylkestur. Ikke bare å vinke til folket fra trappa på Skaugum eller Slottsbalkongen 17. mai, å være brudepike i kongelig bryllup eller å vise andre kongelige rundt i skulpturparken.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
TrineTrollet skrev (8 timer siden):

De to kongehusene er som natt og dag. 

Gjest pop up bruker
Skrevet (endret)

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan kongehuset skal klare seg når Kommunekongen Harald og Dronning Sonja går ut av verden, og det nye Kongeparet skal slite med både ei søster som er gift men sjarlatan som skal saksøke alle og enhver og skiker om det, og som også anklages for blant annet seksuelle overgrep og en mengde andre ting. I tilegg har de en sønn og stestønn som på nåværende tidspunkt ti kvinner har status som fornærmet i straffesaken mot han, og han mistenkt for fem seksuelle overgrep. Det er nok av uheldigheter på den inngifta siden også, men de er om ikke annet ikke offentlige personer. 

Selv om kronprinsparet skulle vært tipp topp rusta ville de slitt med dette utgangspunktet. Alle ville slitt med dette utgangspunktet vil jeg si. 

Jeg ønsker ikke et kongehus som har så mye kladd og babb festa til seg. Det er bare skammelig at en familie med slike koblinger skal represtere Norge. Det her er langt fra hva "vanlige folk", og må i så fall være type ekstremversjonen av "vanlige folk gange negativt med 100". 

Jeg håper inderlig at det slutter med dagens konge. Da kan vi avslutte med en viss form av verdighet. 

Endret av pop up bruker
Gjest pop up bruker
Skrevet

Angående "vanlige folk" som ofte blir brukt som en arumentasjon. Hvor mange par har: 

- en søster som tror på engler og diversje annet og er gift med en sjaman som er anklaget for en masse ulovligheter, og hvor de begge hevder de har har levd sammen som farao og dronning i et tidligere liv og nå leber som influensere med alt det innebærer 

- en sønn og stesønn som har et utagerend rusmisbruk og er sikta for voldtekt og vold mot flere enn 5 stykker 

- har en bor som er dømt for vold mot tidliger partner

- ene parten har en fortid med mye rus selv 

Altså det her er ikke vanlig. Det er langt utover vanlig i negativ forstand, og jeg kan ikke forstå at noen med disse koblingene skal represtere Norge. 

Gjest Anonym_2024
Skrevet
Daisy R skrev (10 timer siden):

Kan man ikke? Du mener at kronprinsparet har balansert dette godt, uten å hverken dokumentere hvorfor du mener det, eller dokumentere hvor ofte de faktisk har vært med på offentlige bilder eller hvorfor du mener at man kjenner disse godt. Når man da trekker paralleller til det danske kongehuset, for å tydeliggjøre hvor mye mer det danske kongehuset har vært åpent for allmenheten, da er det ikke en konkurranse mellom kongehusene (som for øvrig ingen andre har påstått at det har vært heller). Kongehusene er forskjellige, og de velger selv hvordan de ønsker å fremstå. Det danske fremstår som egen klasse for seg selv. Både med verdigrunnlag og menneskene i den institusjonen. Kanskje det norske kronprinsparet har noe å lære av Mary og Fredrik? 

Gjest Daisy R
Skrevet
Anonym_2024 skrev (4 minutter siden):

Kan man ikke? Du mener at kronprinsparet har balansert dette godt, uten å hverken dokumentere hvorfor du mener det, eller dokumentere hvor ofte de faktisk har vært med på offentlige bilder eller hvorfor du mener at man kjenner disse godt. Når man da trekker paralleller til det danske kongehuset, for å tydeliggjøre hvor mye mer det danske kongehuset har vært åpent for allmenheten, da er det ikke en konkurranse mellom kongehusene (som for øvrig ingen andre har påstått at det har vært heller). Kongehusene er forskjellige, og de velger selv hvordan de ønsker å fremstå. Det danske fremstår som egen klasse for seg selv. Både med verdigrunnlag og menneskene i den institusjonen. Kanskje det norske kronprinsparet har noe å lære av Mary og Fredrik? 

Jeg skrev et langt innlegg med masse eksempler i starten av denne diskusjonen, så der tar du feil.

Gjest Anonym_2024
Skrevet
Daisy R skrev (På 11.6.2025 den 16.34):

Hva er det du mener du vet om de danske kongebarna, som du ikke vet om de norske kronprinsbarna?

Mener du virkelig å påstå at vi ikke har fått sett familiebilder av kronprinsfamilien opp gjennom årene?

Påstår du i fullt alvor at kronprinsfamilien ikke har hatt barna med på oppdrag opp gjennom oppveksten? 

Det stemmer jo ikke.

Fr å ta noen eksempler som ligger helt fremst i pannebrasken: IA var med på offisielt besøk til Island mens hun var baby. Hun hadde sitt første representasjonsoppdrag, som gjaldt Verdens miljødag da hun bare var 5 år gammel. IA og SM har hilst 17. maitog fra både Skaugum og slottet hvert bidige år siden de ble født, bortsett fra da de var russ. IA ga prinseparet av Wales omvisning i IAs skulpturpark da de var i Norge på offisielt besøk. Skulpturparken, ja, den bærer jo IAs navn fordi hun var involvert og var med og åpnet den selvfølgelig. Hun var brudepike for kronprinsesse Victoria. Det skjedde jo ikke i diskret hemmelighet akkurat. Jeg husker godt at hun var med kongen og markedsførte slottets nettside med en filmsnutt da hun var en ganske liten jente.  Både IA og SM har vært med mange ganger på de årlige fotballkampene på Skaugum. Det var faktisk den tiende i rekken som ble arrangert i år. Har du glemt SM som dabbet på balkongen da de feiret kongeparet? Begge ble intervjuet på tv  ifm sine myndighetsdager. IA har vært gudmor for 2-3 skip allerede.

Er det dette du mener er god dokumentasjon? Har du prøvd å Google danske kongehuset? Anbefales, for å få litt perspektiv på de store forskjellene. 

Skrevet
pop up bruker skrev (7 timer siden):

Angående "vanlige folk" som ofte blir brukt som en arumentasjon. Hvor mange par har: 

- en søster som tror på engler og diversje annet og er gift med en sjaman som er anklaget for en masse ulovligheter, og hvor de begge hevder de har har levd sammen som farao og dronning i et tidligere liv og nå leber som influensere med alt det innebærer 

- en sønn og stesønn som har et utagerend rusmisbruk og er sikta for voldtekt og vold mot flere enn 5 stykker 

- har en bor som er dømt for vold mot tidliger partner

- ene parten har en fortid med mye rus selv 

Altså det her er ikke vanlig. Det er langt utover vanlig i negativ forstand, og jeg kan ikke forstå at noen med disse koblingene skal represtere Norge. 

Du glemte: 

- den ene parten har en far som var rusmisbruker og dømt for vold to ganger

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...