Fremmed fugl Skrevet 31. mai #4241 Skrevet 31. mai Daisy R skrev (9 minutter siden): Nei. Prøv igjen. Du viste til en sak som o hendlet mediaomtale. Som er noe annet enn penger til den svært pengeglade kronprinsen. 8 1 2
Fremmed fugl Skrevet 31. mai #4242 Skrevet 31. mai Aricia skrev (19 minutter siden): Følger det av innlegget du siterte synes du? Hint: NEI. Jepp. Det ble vist til en dom som omgjorte en dom i tysk høyesterett som omhandlet bilder publisert i media. 10 1 1
Fremmed fugl Skrevet 31. mai #4243 Skrevet 31. mai Aricia skrev (13 minutter siden): På tide å enten inndra lønnen til alle statsansatte da, evt avkreve dem alle fullstendig budsjett for alle private utgifter en gang i året. Hvorfor det? Du prøver med falske assisjoner. En ansatt i staten får lønn i henhold til en arbeidsavtale i bytte mot arbeidsplikt. Det er ikke relatert til de ulike typer av økonomiske overføringer til Kronprinsen. Han er ikke ansatt i staten og får ikke lønn. 13 1 4
Fremmed fugl Skrevet 31. mai #4244 Skrevet 31. mai Aricia skrev (17 minutter siden): På tide å enten inndra lønnen til alle statsansatte da, evt avkreve dem alle fullstendig budsjett for alle private utgifter en gang i året. "Hei, jeg fikk en faktisk flott eiendom av pappa i bryllupsgave, men den er litt umoderne, så jeg ønsker å pusse opp innen jeg flytter inn" "Hvor mye har du tenkt å bruke?" "X antall millioner" "Ok, da får du en lønnsøkning så du kan betale byggelån et til oppussing, og når lånet er betalt skal du selvfølgelig beholde lønnsøkning" Tror du seriøst at det er slik som lønnen til ansatte i staten blir fastsatt? "Nå tror jeg at jeg og min kone skal jobbe litt mer, men bestemor vil ikke være så mye barnevakt, så vi trenger et par millioner til å kjøpe privat barnevakt" "Ok, da øker vi lønnen din. Selvfølgelig kommer vi ikke å kreve at du og din kone faktisk jobber mer, eller at dere faktisk bruker pengene på barnevakt. Selvfølgelig kan du beholde lønnsøkning også etter barna er voksne" Tror du at sykepleiere ansatt i staten kan gjøre slikt. "Vi har tenkt å bruke våren til å ikke jobbe men reise rundt med våre barn" "Selvfølgelig kan dere få lønn som normalt" Prøv deg med dette som ansatt i staten. "Min datter har lyst å studere på et universitet med høye skolepenger, kan staten dekke det og opphold til henne" "Klar det, er en offisiell oppgave å studere og leve livet langt fra norsk offentlighet" ..... 14 2 21
Forumansvarlig Skrevet 31. mai #4245 Skrevet 31. mai Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger. Forumansvarlig 1
velociraptor Skrevet 31. mai #4246 Skrevet 31. mai Fremmed fugl skrev (43 minutter siden): "Hei, jeg fikk en faktisk flott eiendom av pappa i bryllupsgave, men den er litt umoderne, så jeg ønsker å pusse opp innen jeg flytter inn" "Hvor mye har du tenkt å bruke?" "X antall millioner" "Ok, da får du en lønnsøkning så du kan betale byggelån et til oppussing, og når lånet er betalt skal du selvfølgelig beholde lønnsøkning" Tror du seriøst at det er slik som lønnen til ansatte i staten blir fastsatt? "Nå tror jeg at jeg og min kone skal jobbe litt mer, men bestemor vil ikke være så mye barnevakt, så vi trenger et par millioner til å kjøpe privat barnevakt" "Ok, da øker vi lønnen din. Selvfølgelig kommer vi ikke å kreve at du og din kone faktisk jobber mer, eller at dere faktisk bruker pengene på barnevakt. Selvfølgelig kan du beholde lønnsøkning også etter barna er voksne" Tror du at sykepleiere ansatt i staten kan gjøre slikt. "Vi har tenkt å bruke våren til å ikke jobbe men reise rundt med våre barn" "Selvfølgelig kan dere få lønn som normalt" Prøv deg med dette som ansatt i staten. "Min datter har lyst å studere på et universitet med høye skolepenger, kan staten dekke det og opphold til henne" "Klar det, er en offisiell oppgave å studere og leve livet langt fra norsk offentlighet" ..... Akkurat sånn, dessverre. 8 1 6
Egenskap Skrevet 31. mai #4247 Skrevet 31. mai Gaia skrev (På 7.9.2024 den 15.05): Jeg er imot at det finnes folk i Norge som får fordeler som ingen andre har bare fordi de er "kongelige". Kongehuset er dessuten så utvannet nå, og kommer til å bli det videre i fremtiden, at noen ordentlig kongelighet er det snart ikke snakk om. Kun titler. Hvorfor skal skattebetaerne finansiere at en hel familie lever i luksus? Jeg får også problemer til det. 7 1 3
Isild Skrevet 1. juni #4248 Skrevet 1. juni tvertimot skrev (9 timer siden): At vi har konge i år 2025 er helt uforståelig, det burde vært kastet i historiens søppelbøtte for lengst. Der sa du det veldig mange tenker. Konge i 2025 er kun en gallionsfigur. 7 1 9
Forumansvarlig Skrevet 1. juni #4249 Skrevet 1. juni Tråden er ryddet for avsporinger. Forumansvarlig
Anonym_2024 Skrevet 1. juni #4250 Skrevet 1. juni TigerK skrev (20 timer siden): Jepp. Alle lønnsmottakere må fylle ut selvangivelse hvert år. Det vet alle som har jobb i Norge. Synes jeg ser brevet Skatteetaten hadde sendt meg hvis jeg hadde nektet å fylle ut selvangivelsen et år, og heller skrevet: «Pass deres egne saker. Jeg har en lovfestet rett til privatliv og trenger ikke fortelle dere noe som helst». Dette er faktisk det enkelte kaller «privatliv», samtidig som man så respektløst sammenligner disse privilegerte menneskene med andre statsansatte med dårlig lønn, ugunstige arbeidsforhold, elendige sykelønnsordninger og som må gå kanossagang i et uforutsigbart NAV system hvis de blir syke. Kjenner ingen statsansatte som kan bedrive med eiendomsforvaltning på si, og som tjener 13. millioner i året på å vise fjeset sitt en gang i blant, og som kan la andre ta regningen for utdanningen for eget barn når de selv er formuende. Kom gjerne med eksempler på tilsvarende statsansatte. 10 1 9
Fremmed fugl Skrevet 1. juni #4251 Skrevet 1. juni Anonym_2024 skrev (42 minutter siden): Dette er faktisk det enkelte kaller «privatliv», samtidig som man så respektløst sammenligner disse privilegerte menneskene med andre statsansatte med dårlig lønn, ugunstige arbeidsforhold, elendige sykelønnsordninger og som må gå kanossagang i et uforutsigbart NAV system hvis de blir syke. Kjenner ingen statsansatte som kan bedrive med eiendomsforvaltning på si, og som tjener 13. millioner i året på å vise fjeset sitt en gang i blant, og som kan la andre ta regningen for utdanningen for eget barn når de selv er formuende. Kom gjerne med eksempler på tilsvarende statsansatte. Og er ingen som har ønsket at dem skal være åpne av sensitive ting som tilhører privatlivet. Men om enkle ting som formue, inntekter og hva brukes egentligen statens penger til. En liten øvelse. Hvor mye kan kronprinsen bruke av apanasjen til investeringer per år? Vi vet ikke, men la oss si at det er 2 millioner som er et forsiktig estimat. Med en skattefri real rente på 4 %. Det blir etterhvert svimlende summer. De kommende 100 årene så kommer han, hans barn og barnebarn i så fall ha bygget opp en formue på 2,5 milliarder fra apanasjen og skattefri inntekt. Men dem kan ikke betale 1,5 millioner for et eksklusivt universitetsoppehold i Australia. 11 1 11
K_mb Skrevet 1. juni #4252 Skrevet 1. juni (endret) Anonym_2024 skrev (5 timer siden): Dette er faktisk det enkelte kaller «privatliv», samtidig som man så respektløst sammenligner disse privilegerte menneskene med andre statsansatte med dårlig lønn, ugunstige arbeidsforhold, elendige sykelønnsordninger og som må gå kanossagang i et uforutsigbart NAV system hvis de blir syke. Kjenner ingen statsansatte som kan bedrive med eiendomsforvaltning på si, og som tjener 13. millioner i året på å vise fjeset sitt en gang i blant, og som kan la andre ta regningen for utdanningen for eget barn når de selv er formuende. Kom gjerne med eksempler på tilsvarende statsansatte. Godt sagt! Å sammenligne skattebetalere som drifter AS Norge og som igjen står til ansvar for skatteetaten/staten ved å oppgi riktige opplysninger om absolutt alt man eier, gjeld, formue osv.. hvorpå konsekvensene ved feilaktige opplysninger blir fatale for privatpersonen eller bedriften, med en familie som er fritatt all skatt, men som lever av skattepenger kun fordi de er født inn i denne familien er søkt. Man skal ikke forvente for mye og man skal ikke kreve noe og ei heller ønske innsyn ifølge enkelte her inne. Og nei, det handler ikke om fredags-tacoen eller lørdagsgodteriet. Man skal åpenbart ta det man får, smile og være fornøyd når de dukker opp i ny og ne. Jeg tenker krav kan og bør stilles til et kongehus og at åpenhet bør være en selvfølge når det er folket som betaler gildet. Endret 1. juni av K_mb 14 1 4
Daisy R Skrevet 2. juni #4253 Skrevet 2. juni TigerK skrev (På 31.5.2025 den 21.33): Jepp. Alle lønnsmottakere må fylle ut selvangivelse hvert år. Det vet alle som har jobb i Norge. Synes jeg ser brevet Skatteetaten hadde sendt meg hvis jeg hadde nektet å fylle ut selvangivelsen et år, og heller skrevet: «Pass deres egne saker. Jeg har en lovfestet rett til privatliv og trenger ikke fortelle dere noe som helst». Det er kun du selv og skattemyndighetene som har innsyn i din skattemelding, så det har jo absolutt null overføringsverdi til spørsmålet om almennheten skal ha innsyn i noen private forbruk. 3 4
TigerK Skrevet 2. juni #4254 Skrevet 2. juni Daisy R skrev (1 time siden): Det er kun du selv og skattemyndighetene som har innsyn i din skattemelding, så det har jo absolutt null overføringsverdi til spørsmålet om almennheten skal ha innsyn i noen private forbruk. Jeg registrerer at dette er din mening. Takk for diskusjonen. 4 2 11
Anonym_2024 Skrevet 2. juni #4255 Skrevet 2. juni Daisy R skrev (1 time siden): Det er kun du selv og skattemyndighetene som har innsyn i din skattemelding, så det har jo absolutt null overføringsverdi til spørsmålet om almennheten skal ha innsyn i noen private forbruk. Det er vel ikke helt riktig. Hørt om skattelistene? Der kan alle få innsyn i hva du tjener, hvor mye du har betalt i skatt og ikke minst hvor formuene man er. Kongefamilien er fritatt fra å betale skatt på inntekt og , så derfor finner man dem heller ikke i skattelistene. Så skattemyndighetene er de eneste som har innsyn i skattemeldingen, men at etter at selvangivelsen er levert og oppgjøret er ferdig, så er det offentlig informasjon som alle kan få innsyn i. https://www.skatteetaten.no/skjema/sok-i-skattelistene/ 6 1 7
Kollontaj Skrevet 2. juni #4256 Skrevet 2. juni Anonym_2024 skrev (1 time siden): Det er vel ikke helt riktig. Hørt om skattelistene? Der kan alle få innsyn i hva du tjener, hvor mye du har betalt i skatt og ikke minst hvor formuene man er. Kongefamilien er fritatt fra å betale skatt på inntekt og , så derfor finner man dem heller ikke i skattelistene. Så skattemyndighetene er de eneste som har innsyn i skattemeldingen, men at etter at selvangivelsen er levert og oppgjøret er ferdig, så er det offentlig informasjon som alle kan få innsyn i. https://www.skatteetaten.no/skjema/sok-i-skattelistene/ Ikke hva du har brukt pengene dine til. 3 6
Anonym_2024 Skrevet 2. juni #4257 Skrevet 2. juni Kollontaj skrev (53 minutter siden): Ikke hva du har brukt pengene dine til. Nei? Det har jeg da ikke påstått? 1 1 2
Fremmed fugl Skrevet 2. juni #4258 Skrevet 2. juni Daisy R skrev (4 timer siden): Det er kun du selv og skattemyndighetene som har innsyn i din skattemelding, så det har jo absolutt null overføringsverdi til spørsmålet om almennheten skal ha innsyn i noen private forbruk. Apanasjens og øvrige økonomiske goder til de kongelige er et politisk beslutt. Folket eier statskassen, og den forvaltes av deres valgte representanter i Stortinget. Hvordan tenker du at Stortinget (folket) skal kunne beslutte riktig nivå på disse økonomiske overføringene hvis deres økonomi skal savne innsyn fra folket? Igjen så er det ingen som ønsker å vite hvilke filmer dem har kjøpt på Amazon Prime, men er faktisk relevant om apanasjen brukes til å betale streamingtjenester eller om det dekkes av hoffet. Akkurat som det vil være relevant å vite hvordan deres balanseregnskap utvikles, eller om apanasjen finansierer livsopphold til diverse voksne slektninger. 8 1 6
Eyr Skrevet 2. juni Forfatter #4259 Skrevet 2. juni Når man ser hvor lett politikere og andre embetsmenn omgår systemer for egen vinning så skjønner man jo at det er på en måte slik mennesket fungerer? Litt makt og mulighet for egen vinning så er det kanskje enklere å ikke ha så høy moral lenger? Gjelder egentlig for hele verden det. Mennesker er enkle sjeler selv om vi liker å tro noe annet. 11 1 2
pøbelsara Skrevet 2. juni #4260 Skrevet 2. juni Tre av fire er ærlige også når de kan jukse uten at noen får vite om set. 2
Anbefalte innlegg