Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Daisy R skrev (21 minutter siden):

ja, det er riktig. Og det er jo ikke noe annerledes etter en eventuell folkeavstemning. Det er ikke sånn at vi kan ha en folkeavstemning, og poff! så er monarkiet borte. Man må fremdeles følge reglene i grunnloven som du skisserer. Folkeavstemninger er kun rådgivende.

Men det er nå uansett en avsporing, for mitt poeng var bare å møtegå en påstand om at monarkiet ikke er demokratisk valgt. For det er det. Vi velger monarkiet hver gang vi velger et storting som vi vet ikke har endring av statsform på agendaen.

Det er valg til høsten, så da er det bare å gjøre sine stemmer hørt, få sine argumenter frem i offentligheten i håp om at nok folk åpner øynene for hva dette antikvariske pengesluket av en statsform, egentlig koster oss -ikke bare i penger, men også i tap av anseelse og et stadig dårligere rykte ute i verden, jo flere skjeletter som raser ut av skapene rundt om i de kongelige residenser.  
Forøvrig er jeg uenig i at det er en avsporing å diskutere fremtiden til kongehuset og prosessen rundt valg for eller imot monarki, i en tråd som handler om nettopp kongehuset. 

Endret av TigerK
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (5 timer siden):

Sier du at kongeskipet er privat eiendom, som Skaugum og alle de andre eiendommene samt hyttene kongefamilien disponerer? 

Ja kongeskipet er privat eiendom. Det ble gitt i gave til kong Haakon den VII etter en landsomfattende innsamlingsaksjon i 1947. 
Etter hans død overtok kong Olav skipet, og etter hans død overtok kong Harald. Kongen har ingen personlige utgifter på skipet som han eier, da det driftes og vedlikeholdes av sjøforsvaret. Eller kanskje vi skal si skattebetalerne.

Endret av Junijulia
  • Liker 10
  • Nyttig 10
Skrevet
TigerK skrev (11 minutter siden):

Det er valg til høsten, så da er det bare å gjøre sine stemmer hørt, få sine argumenter frem i offentligheten i håp om at nok folk åpner øynene for hva dette antikvariske pengesluket av en statsform, egentlig koster oss -ikke bare i penger, men også i tap av anseelse og et stadig dårligere rykte ute i verden, jo flere skjeletter som raser ut av skapene rundt om i de kongelige residenser.  
Forøvrig er jeg uenig i at det er en avsporing å diskutere fremtiden til kongehuset og prosessen rundt valg for eller imot monarki, i en tråd som handler om nettopp kongehuset. 

Du misforstår. Det er ikke en avsporing fra trådens tema. Men det hun sa var en avsporing i forhold til det innlegget hun siterte. Eller en misforståelse, om du vil.

Skrevet (endret)
Daisy R skrev (44 minutter siden):

Veldedighet? Førerhund dekkes over folketrygden, etter reglene om tekniske hjelpemidler.

Det stemmer at førerhund dekkes av folketrygden, men selve hundeskolen er driftet av blindeforbundet en interesseorganisasjon for blinde og svaksynte. De er avhengig av midler fra staten og at NAV bruker deres tjenester for at dette skal kunne være et hjelpemiddel. 

Endret av Anonym_2024
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
Daisy R skrev (33 minutter siden):

ja, det er riktig. Og det er jo ikke noe annerledes etter en eventuell folkeavstemning. Det er ikke sånn at vi kan ha en folkeavstemning, og poff! så er monarkiet borte. Man må fremdeles følge reglene i grunnloven som du skisserer. Folkeavstemninger er kun rådgivende.

Men det er nå uansett en avsporing, for mitt poeng var bare å møtegå en påstand om at monarkiet ikke er demokratisk valgt. For det er det. Vi velger monarkiet hver gang vi velger et storting som vi vet ikke har endring av statsform på agendaen.

Det er feil det du skriver her. Jeg har på ingen måte skrevet at monarkiet ikke er demokratisk valgt? Det var et tilsvar til din påstand om at «Vi kan jo sitte her hele sommeren og finne ting vi personlig liker bedre eller dårligere å bruke penger på, men det erjo ganske irrelevant». Poenget mitt er at å ha et monarki er et valg, og at man demokratisk kan velge det bort, derfor er det ikke irrelevant å diskutere hva pengene kunne vært brukt på istedenfor kongehuset. 

•  
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
K_mb skrev (1 time siden):

Absolutt ingenting å glise av, med tanke på hva mennesker i svært samfunnsnyttige jobber lever av og skatter for at blant annet kongehuset skal holde seg gående med sine million-utbetalinger i form av apanasje. Er det så urimelig å stille krav?  Og de viktige menneskene jeg snakker om er blant annet sykepleiere, helsefagarbeidere, barnehageansatte, lærere, rengjøringspersonell, politi, rørleggere osv.... Mennesker som AS Norge er helt avhengige av, og så skal det latterliggjøres at så og så mange "småkroner" av deres lønn avsees til kongehuset som igjen sitter med millioner og X-antall eiendommer? Det er denne gjengen som får Norge til å gå rundt, det er deres arbeidsinnsats og derav skatt som gjør at kongehuset kan driftes, således som sykehus, skoler, barnehager og andre viktige samfunnsinstitusjoner. 

Ok.

• Liker 1
Skrevet
Daisy R skrev (8 timer siden):

Kan du ikke bare finne det ut selv da? Hvorfor skal jeg finne det ut for deg?

Vi kan jo sitte her hele sommeren og finne ting vi personlig liker bedre eller dårligere å bruke penger på, men det er jo ganske irrelevant.

Fordi det var du som svarte mine retoriske spørsmål med en påstand om at svaret på spørsmålene var å finne i linken din:

Daisy R skrev (14 timer siden):

Alt det kan du finne ut i den artikkelen jeg lenket til 🤗

For så å rette det til at  alt det var sauset sammen under den store fellesposten «folketrygden» - altså NULL svar på spørsmålene.

Daisy R skrev (2 timer siden):

Nå må du slutte. Jeg skrev at vedlikeholdet av kongeskipet ikke blir betalt av midler til kongehuset.

Betyr det at 100 millioner i oppussing av denne private yatchen kommer i tilmegg til de 24 kronene dine? da må du nesten oppdatere regnestykket ditt. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
velociraptor skrev (5 timer siden):

Betyr det at 100 millioner i oppussing av denne private yatchen kommer i tilmegg til de 24 kronene dine? da må du nesten oppdatere regnestykket ditt. 

Det må hun - og med MYE mer enn de 100 mill til kongeskipet… Dette regnestykket er bare tullete.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Til ettertanke...

Kong Haakon taler 17. mai 1940
Kong Haakons tale 17. mai 1940. Lest inn på "Trangenhytta" i Balsfjord, Troms og kringkastet fra NRKs frie sendere i nord. Også tilgjengelig som lydfil
https://www.kongehuset.no/tale.html?tid=27732

Kong Haakons tale 17. mai 1940
Jeg tror at alle i dette land vil forstå at det er med dyp vemod og sorg at jeg i dag minnes de mange lykkelige ganger jeg med min familie fra slottsaltanen i Oslo har tatt imot barnetoget den 17. mai, representerende det glade og jublende Norge.

Når jeg i dag ikke kan gjøre dette, vil det forstås at jeg føler en dyp trang til på denne vår frihetsdag å sende en hilsen til hele det norske folk.

I over hundre år har denne dag samlet det norske folk om frihetstanken og om frihetsverket fra Eidsvoll, og vi har alltid lovet hverandre at vi ville få eie dette land.

Vår utenrikspolitikk har alltid gått ut på å holde Norge utenfor alle européiske konflikter, men til tross for at vi har inntatt en strengt nøytral holdning til alle sider, ble vi den 9. april overfalt av en nasjon som, fordi den selv ikke vet hva personlig frihet betyr, ikke kan forstå hvilken forferdelig urett den har begått overfor et frihetselskende lite folk.

Vi ble stillet overfor valget mellom ettergivenhet og underkastelse, eller forsøk på å forsvare alt det som vi anser som hellig og verd å leve for.

For bevarelsen av vår selvstendighet og vår selvrespekt som nasjon var det kun én vei å velge. Vi valte så langt det lot seg gjøre å sette alt inn på å bevare selvstendigheten. Det har allerede kostet betydelige ofre, og etter tre ukers heltemodig motstand har hele det sørlige Norge måttet oppgis.

Men Nord-Norge kan vi ennå kalle vårt. Denne landsdel som i tidligere år kanskje ikke har vært påaktet etter fortjeneste, men som i disse dager viser at den med dyktighet og verdighet kan representere et fritt og selvstendig Norge. Og det er mitt håp at vi herfra med våre alliertes hjelp må kunne organisere vårt forsvar på ny og herigjennom gjenvinne friheten for hele det norske folk.

Jeg takker alle som i de forløpne krigsuker har gjort sitt til å stanse og oppholde den inntrengende fiende. En særlig takk ønsker jeg å uttale til marinen for dens innsats, som har stått fullt på høyde med marinens tradisjoner, og som har vunnet stor anerkjennelse også hos våre allierte.

Jeg takker hæren for hva den til tross for de mest fortvilte mobiliseringsforhold har kunnet utrette.

Videre uttrykker jeg en takk til alle som på forskjellig vis har hjulpet militærvesenet i disse vanskelige dager, som f. eks. telegraffolk, jernbanefolk, arbeidere som under luftangrep og mitraljøseild har arbeidet med å holde våre kommunikasjoner i orden lengst mulig.

Sist, men ikke minst, en hjertelig takk til sivilbefolkningen i alle deler av landet for den beherskelse, offervilje og resignasjon som er vist, til tross for at så mange har måttet se sine hjem og sitt livsverk ødelagt.

Til landsmenn i det besatte område vil jeg uttale det håp at dere ikke må tape motet, at det om ikke altfor lenge må lykkes å skaffe deres frihet tilbake, og jeg ber dere ikke å oppgi troen på og håpet om at dere skal befries.

Vær forvisset om at det for de kommende slekter, som skal bygge landet opp igjen etter all ødeleggelsen, vil være av avgjørende betydning at dere setter alt inn for å bevare Norge som et fritt, selvstendig land. Ser vi slik på det, vil prøvelsens tid kanskje falle lettere.

Jeg vil til slutt minne om dikterens ord:

"Denne Bostavn er vor,
og vi elsker den for,
hvad den var, hvad den er, hvad den bliver igjen.
Og som Kjerlighed gror
af den hjemlige Jord,
skal den gro af vor Kjerligheds Frøkorn igjen."

Gud signe vårt dyre fedreland!

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Forumansvarlig

Skrevet
test1e skrev (9 timer siden):

Til ettertanke...

Kong Haakon taler 17. mai 1940
Kong Haakons tale 17. mai 1940. Lest inn på "Trangenhytta" i Balsfjord, Troms og kringkastet fra NRKs frie sendere i nord. Også tilgjengelig som lydfil
https://www.kongehuset.no/tale.html?tid=27732

Kong Haakons tale 17. mai 1940
Jeg tror at alle i dette land vil forstå at det er med dyp vemod og sorg at jeg i dag minnes de mange lykkelige ganger jeg med min familie fra slottsaltanen i Oslo har tatt imot barnetoget den 17. mai, representerende det glade og jublende Norge.

Når jeg i dag ikke kan gjøre dette, vil det forstås at jeg føler en dyp trang til på denne vår frihetsdag å sende en hilsen til hele det norske folk.

I over hundre år har denne dag samlet det norske folk om frihetstanken og om frihetsverket fra Eidsvoll, og vi har alltid lovet hverandre at vi ville få eie dette land.

Vår utenrikspolitikk har alltid gått ut på å holde Norge utenfor alle européiske konflikter, men til tross for at vi har inntatt en strengt nøytral holdning til alle sider, ble vi den 9. april overfalt av en nasjon som, fordi den selv ikke vet hva personlig frihet betyr, ikke kan forstå hvilken forferdelig urett den har begått overfor et frihetselskende lite folk.

Vi ble stillet overfor valget mellom ettergivenhet og underkastelse, eller forsøk på å forsvare alt det som vi anser som hellig og verd å leve for.

For bevarelsen av vår selvstendighet og vår selvrespekt som nasjon var det kun én vei å velge. Vi valte så langt det lot seg gjøre å sette alt inn på å bevare selvstendigheten. Det har allerede kostet betydelige ofre, og etter tre ukers heltemodig motstand har hele det sørlige Norge måttet oppgis.

Men Nord-Norge kan vi ennå kalle vårt. Denne landsdel som i tidligere år kanskje ikke har vært påaktet etter fortjeneste, men som i disse dager viser at den med dyktighet og verdighet kan representere et fritt og selvstendig Norge. Og det er mitt håp at vi herfra med våre alliertes hjelp må kunne organisere vårt forsvar på ny og herigjennom gjenvinne friheten for hele det norske folk.

Jeg takker alle som i de forløpne krigsuker har gjort sitt til å stanse og oppholde den inntrengende fiende. En særlig takk ønsker jeg å uttale til marinen for dens innsats, som har stått fullt på høyde med marinens tradisjoner, og som har vunnet stor anerkjennelse også hos våre allierte.

Jeg takker hæren for hva den til tross for de mest fortvilte mobiliseringsforhold har kunnet utrette.

Videre uttrykker jeg en takk til alle som på forskjellig vis har hjulpet militærvesenet i disse vanskelige dager, som f. eks. telegraffolk, jernbanefolk, arbeidere som under luftangrep og mitraljøseild har arbeidet med å holde våre kommunikasjoner i orden lengst mulig.

Sist, men ikke minst, en hjertelig takk til sivilbefolkningen i alle deler av landet for den beherskelse, offervilje og resignasjon som er vist, til tross for at så mange har måttet se sine hjem og sitt livsverk ødelagt.

Til landsmenn i det besatte område vil jeg uttale det håp at dere ikke må tape motet, at det om ikke altfor lenge må lykkes å skaffe deres frihet tilbake, og jeg ber dere ikke å oppgi troen på og håpet om at dere skal befries.

Vær forvisset om at det for de kommende slekter, som skal bygge landet opp igjen etter all ødeleggelsen, vil være av avgjørende betydning at dere setter alt inn for å bevare Norge som et fritt, selvstendig land. Ser vi slik på det, vil prøvelsens tid kanskje falle lettere.

Jeg vil til slutt minne om dikterens ord:

"Denne Bostavn er vor,
og vi elsker den for,
hvad den var, hvad den er, hvad den bliver igjen.
Og som Kjerlighed gror
af den hjemlige Jord,
skal den gro af vor Kjerligheds Frøkorn igjen."

Gud signe vårt dyre fedreland!

Kong Haakon var den uten sammenligning mest imponerende Kongen i verden på 1900-talet. En helt gjennomgående fantastisk person og konge. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror jammen MM har hukommelsesproblemer eller kanskje det er hennes dobbeltmoral som er så gjennomført: Jeg sier det jeg skal si, men etterlever noe helt annet.

Dette sa hun i 2019: "Gjennom mitt langvarige arbeid med internasjonale helsespørsmål har jeg sett på nært hold de store skadene seksuelle overgrep påfører barn og kvinner. Vi har alle et medansvar for å bekjempe seksuelle overgrep og støtte ofrene, og jeg ønsker å uttrykke min dype sympati og solidaritet med ofrene for de overgrep Jeffrey Epstein har begått, forklarte Mette-Marit til DN i 2019." https://www.seher.no/kjendis/nytt-dodsfall-ryster-verden/83053772

Dette har hun tydeligvis glemt når det gjelder hennes egen sønn.

HM og MM fremstår som uegnede til rollen de skal overta og desverre har vi politiske krefter i dette landet som er mer opptatt av og sole seg i glansen til de kongelige enn å tørre å stille spørsmålet: er vår nåværende og kommende kongefamilie det Norge trenger, merkevaremessig, omdømmemessig og økonomisk?

Kongen og dronningen fremstår som tafatte og med strutsementalitet rundt sine barn, svigerbarn og barnebarns (her inkludert bonuskaosbarnebarnet) gjøren og laden.

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Istapp skrev (39 minutter siden):

Jeg tror jammen MM har hukommelsesproblemer eller kanskje det er hennes dobbeltmoral som er så gjennomført: Jeg sier det jeg skal si, men etterlever noe helt annet.

Dette sa hun i 2019: "Gjennom mitt langvarige arbeid med internasjonale helsespørsmål har jeg sett på nært hold de store skadene seksuelle overgrep påfører barn og kvinner. Vi har alle et medansvar for å bekjempe seksuelle overgrep og støtte ofrene, og jeg ønsker å uttrykke min dype sympati og solidaritet med ofrene for de overgrep Jeffrey Epstein har begått, forklarte Mette-Marit til DN i 2019." https://www.seher.no/kjendis/nytt-dodsfall-ryster-verden/83053772

Dette har hun tydeligvis glemt når det gjelder hennes egen sønn.

HM og MM fremstår som uegnede til rollen de skal overta og desverre har vi politiske krefter i dette landet som er mer opptatt av og sole seg i glansen til de kongelige enn å tørre å stille spørsmålet: er vår nåværende og kommende kongefamilie det Norge trenger, merkevaremessig, omdømmemessig og økonomisk?

Kongen og dronningen fremstår som tafatte og med strutsementalitet rundt sine barn, svigerbarn og barnebarns (her inkludert bonuskaosbarnebarnet) gjøren og laden.

Her sier hun jo faktisk at hun mener at alle har et medansvar for å støtte ofre. Mens de i praksis ikke engang fulgte opp da de ble varslet. 

Hun bare prater med andre ord, sier det som er riktig å si osv- men ordene betyr tydeligvis ingenting . Har ingen tillit til henne.  overhodet. 

Og nei, jeg syns ikke dagens kongehus er bærekraftig. Alle bryllupene med "hvermansen" har skapt en storfamilie rundt kongehuset som bare lager støy og problemer for dem. Mange mener at dette er helt greit, jeg syns det er bortkastede penger å ha en heeeelt vanlig familie i et slott hvor de vasser i penger og tant og fjas. 

Hvis det ikke skal være høyhetlig lenger, så er det bare tull alt sammen. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Forumansvarlig

Skrevet

Flotte kongebarn på 17. mai. Magnus i sin flotte bunad og Ingrid i bunadsgaven fra Målselv, det var en fin måte å takke for gaven på. Og staselig bruk av flosshatt på yngstegutten seinere på dagen, da! Og hatten til dronningen var kul. Hatten til Mette så ut som en vrengt kantarell, men skygget godt for sola, og det var vel poenget? 

Måtte flire litt i skjegget av det korpset som spilte «the final countdown» i det de marsjerte forbi slottsbalkongen. Sikkert tilfeldig, men dog…

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Annonse
Skrevet

Leste et sted at prinsen holder på med utdanning. Noen som vet hva han utdanner seg til?

• Liker 4
Skrevet
Krimskrans skrev (1 time siden):

Leste et sted at prinsen holder på med utdanning. Noen som vet hva han utdanner seg til?

Vi får knapt vite noe som helst om prins SM og IA. Det synes å være en uvillighet til å dele informasjon, både stort og smått. De synes å trives best i det private. 

Det danske kongehuset er imidlertid dyktige på å kommunisere ut hva som til en hver tid skjer. Dette gjelder alle de voksne medlemmene i kongehuset. 
https://www.kongehuset.dk/nyheder/h-k-h-kronprinsen-er-nu-gardehusar-og-fortsaetter-paa-uddannelsen-som-loejtnant-til-august

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Krimskrans skrev (6 timer siden):

Reiseleder?

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
TrineTrollet skrev (10 timer siden):

Vi får knapt vite noe som helst om prins SM og IA. Det synes å være en uvillighet til å dele informasjon, både stort og smått. De synes å trives best i det private. 

Det danske kongehuset er imidlertid dyktige på å kommunisere ut hva som til en hver tid skjer. Dette gjelder alle de voksne medlemmene i kongehuset. 
https://www.kongehuset.dk/nyheder/h-k-h-kronprinsen-er-nu-gardehusar-og-fortsaetter-paa-uddannelsen-som-loejtnant-til-august

Vårt kongehus har gått "full private", og det er veldig spesiellt. Forstår at de skal ha privatliv, men med denne avstanden de har skapt og markerer til folket, så er de igrunn bare en helt vanlig familie nå - jeg ser iallefall ikke det kongelige med de lenger.

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...