Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kronprinsfamilien stiller alltid i bunad utenfor Skaugum 17. mai. Både IA og MM har mange forskjellige bunader, og de pleier å bytte på. Kronprinsen har Asker-bunad han pleier å bruke. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Kronprinsfamilien stiller alltid i bunad utenfor Skaugum 17. mai. Både IA og MM har mange forskjellige bunader, og de pleier å bytte på. Kronprinsen har Asker-bunad han pleier å bruke. 

Ja og de er flotte i bunad. Den eneste som ikke bruker bunad er kongen.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep og avsporinger.

Forumansvarlig

Skrevet

Jeg må bare si det; talen til Kongen i går var veldig god. 👏🏻

• Liker 5
Skrevet
TrineTrollet skrev (På 8.5.2025 den 8.06):

Ett eksempel til etterfølgelse. 
https://www.seher.no/kongelig/du-burde-vaere-veldig-stolt/83057576

Prinsesse IA er ikke omtalt i kongehusets deltagelse i anledning 8 mai. 
Hun har avtjent førstegangstjenesten, og bør absolutt representere på frigjøring- og veterandagen. Hun er sågar brigadeveteran (Brigade Nord). 

Kollontaj skrev (36 minutter siden):

Jeg må bare si det; talen til Kongen i går var veldig god. 👏🏻

Ja, 8.mai er en dag man kan bli både rørt og kongetro. Det er i hvert fall en dag som betyr mye for meg. Spesielt i år, 80 år siden frigjøringen.

Fint at kronprinsen og kongen stilte opp på mye, men hvor var resten av familien? (Hvis jeg ikke har gått glipp av noe). 

Jeg ser at hele den engelske kongefamilien var ute, og jeg synes det var spesielt flott å se lille prins George i samtale med en krigsveteran. Dette er en dag da yngste generasjon også burde stilt opp. Kanskje siste sjanse til å snakke med de som var med.

• Liker 11
  • Nyttig 10
Skrevet
Sur sitron skrev (På 30.4.2025 den 9.01):

Dette er en europacupkamp, han liker sikkert fotball og Tottenham. Slik har hun gjort med Marius og diverse konserter. Har til og med fikset møter back stage. 

Så hvis du tror dette er et representasjonsoppdrag på vegne av Norge så tar du feil. Dette gjøres i egenintersse. 

Lurer på hvor lang flytur han tar for å komme til kampen. Tenker på dannelsesreisen han enda er på. Tar han fly direkte tilbake for å fortsette dannelsesreisen?

Sitat Det norske kongehus instagramkonto. Innlegg fra 09.05.25. "Kronprinsessen og prinsen var i går tilstede under kampen på Aspmyra stadion i Bodø. De møtte også  Glimts stjernelag, et  fotballag for jenter og gutter i alderen 6 - 15 år, som ikke finner seg tilrette på ordinære fotballag, eller som har en funksjonsnedsettelse. For Stjernelaget handler det om  den sosiale, mestringsfølelsen og gleden av å drive idrett". 

Wopsan, dette var jo ikke et representasjonsoppdrag. Bare ren skjær egeninteresse. Eller??

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Miomino skrev (1 time siden):

Sitat Det norske kongehus instagramkonto. Innlegg fra 09.05.25. "Kronprinsessen og prinsen var i går tilstede under kampen på Aspmyra stadion i Bodø. De møtte også  Glimts stjernelag, et  fotballag for jenter og gutter i alderen 6 - 15 år, som ikke finner seg tilrette på ordinære fotballag, eller som har en funksjonsnedsettelse. For Stjernelaget handler det om  den sosiale, mestringsfølelsen og gleden av å drive idrett". 

Wopsan, dette var jo ikke et representasjonsoppdrag. Bare ren skjær egeninteresse. Eller??

Det ser virkelig ikke slik ut.

• Liker 4
Gjest Daisy R
Skrevet
Miomino skrev (1 time siden):

De besøkte ikke spillerne i garderoben heller, leste jeg et sted, selv om det antydes av den du siterte.

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og latterliggjøring.

Forumansvarlig

• Liker 2
Skrevet

Fosseforedraget sendes på NRK1 akkurat nå, med foredrag av den franske filosofen Jean-Luc Marion, og med foredragets og Fosseprisens høye beskytter kronprinsesse Mette Marit tilstede (fra 24. april i år).

Anbefales! :) 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Skal vel pusses opp for 100 millioner eller deromkring, dette veldig fine kongeskipet. Blir det egne ekstra overføringer til dette, tro? Klarer seg vel ikke med det de allerede får, kanskje. Hvis de ikke har satt av penger hver måned/år på en oppussingskonto, eller kanskje de tar opp et lån og får det dekket gjennom permanent heving av apanasjen? Blir interessant å følge med på. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Gjest Daisy R
Skrevet
TigerK skrev (10 minutter siden):

Skal vel pusses opp for 100 millioner eller deromkring, dette veldig fine kongeskipet. Blir det egne ekstra overføringer til dette, tro? Klarer seg vel ikke med det de allerede får, kanskje. Hvis de ikke har satt av penger hver måned/år på en oppussingskonto, eller kanskje de tar opp et lån og får det dekket gjennom permanent heving av apanasjen? Blir interessant å følge med på. 

Er ikke det fint da? At man i en sjøfartsnasjon ser verdien av å holde et historisk skip vedlike? Forøvrig er det ikke oppussing, men en vedlikeholdskontrakt over 4 år, som er tildelt et norsk verft i Bergen, så det er jo ikke penger ut vinduet, men verdiskapning som gir arbeidsplasser. Og så er det jo slik at vernepliktige i Sjøforsvaret kan avtjene verneplikt på kongeskipet, så det er jo en nyttig funksjon kongeskipet har utover å være et transportmiddel.

Skrevet
Daisy R skrev (7 minutter siden):

Er ikke det fint da? At man i en sjøfartsnasjon ser verdien av å holde et historisk skip vedlike? Forøvrig er det ikke oppussing, men en vedlikeholdskontrakt over 4 år, som er tildelt et norsk verft i Bergen, så det er jo ikke penger ut vinduet, men verdiskapning som gir arbeidsplasser. Og så er det jo slik at vernepliktige i Sjøforsvaret kan avtjene verneplikt på kongeskipet, så det er jo en nyttig funksjon kongeskipet har utover å være et transportmiddel.

Kjempefint. Håper min arbeidsgiver gir meg noen ekstra millioner til oppussing (eller vedlikehold, om du vil) av huset mitt de neste fire årene. Det er stor mangel på arbeidskraft innen mitt felt, og det ville være til nasjonens beste å sponse meg. Oppussingen av huset mitt vil jo også skape arbeidsplasser og vil heve verdien på eiendommen, så absolutt ikke penger ut av vinduet. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Gjest Daisy R
Skrevet (endret)
TigerK skrev (8 minutter siden):

Kjempefint. Håper min arbeidsgiver gir meg noen ekstra millioner til oppussing (eller vedlikehold, om du vil) av huset mitt de neste fire årene. Det er stor mangel på arbeidskraft innen mitt felt, og det ville være til nasjonens beste å sponse meg. Oppussingen av huset mitt vil jo også skape arbeidsplasser og vil heve verdien på eiendommen, så absolutt ikke penger ut av vinduet. 

Det er sjøforsvaret som drifter og vedlikeholder kongeskipet, så du kan glede deg over at det ikke går midler til kongehuset for dette.

https://doffin.no/notices/2024-105209

Redigert: Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan kongeskipet brukes av forsvaret, og googlet litt. Det fremgår at forsvaret driver treningstokt med kongeskipet når kongen ikke er ombord. Her er et intervju med en som har fått maritim utdanning og fartstid gjennom militærtjeneste på kongeskipet:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/G6BeV/laerte-mye-paa-kongeskipet

Endret av Daisy R
Skrevet

Kong Haralds tale ved markeringen av 80-årsdagen for frigjøringen i Trandumskogen

• Liker 2
Skrevet
Daisy R skrev (10 minutter siden):

Det er sjøforsvaret som drifter og vedlikeholder kongeskipet, så du kan glede deg over at det ikke går midler til kongehuset for dette.

https://doffin.no/notices/2024-105209

Redigert: Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan kongeskipet brukes av forsvaret, og googlet litt. Det fremgår at forsvaret driver treningstokt med kongeskipet når kongen ikke er ombord. Her er et intervju med en som har fått maritim utdanning og fartstid gjennom militærtjeneste på kongeskipet:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/G6BeV/laerte-mye-paa-kongeskipet

Forsvaret vårt ligger, så vidt jeg har fått med meg, i dødskramper, så ikke overbevist om at 100 millioner kroner til en hundre år gammel lystyacht eid av Kongen, tatt fra budsjettet til Sjøforsvaret er best bruk av samfunnets penger.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Gjest Daisy R
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Forsvaret vårt ligger, så vidt jeg har fått med meg, i dødskramper, så ikke overbevist om at 100 millioner kroner til en hundre år gammel lystyacht eid av Kongen, tatt fra budsjettet til Sjøforsvaret er best bruk av samfunnets penger.

Hva i all verden mener du med at forsvaret "ligger i dødskramper", og hvorfor er det ikke nyttig at verneplikt avtjenes på et skip i en sjøfartsnasjon?

Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Fosseforedraget sendes på NRK1 akkurat nå, med foredrag av den franske filosofen Jean-Luc Marion, og med foredragets og Fosseprisens høye beskytter kronprinsesse Mette Marit tilstede (fra 24. april i år).

Anbefales! :) 

Takk! Jeg har ennå en time igjen, men så langt var dette veldig inspirerende og interessant. Og kronprinsessen åpnet det hele verdig og godt.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...