Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 11:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Altså - det kommer kritikk fordi man ikke deler om SM. Når kongehuset deler noe om SM så er det uinteressant?

:fnise:

Jeg synes det er fint at de har skjermet privatlivet hans frem til han ble voksen. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Sur sitron
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Det høres ut som du mener du går glipp av å føle tilhørighet, selv om du skriver vi ikke går glipp av noe.

Jeg synes det er helt strålende at han får ha sitt privatliv i fred i større grad enn ML og HM fikk (?), og tenker jeg går glipp av nada interessant av betydning for institusjonen. 

Vi har monarki her til lands enten vi vil eller ikke. De som stemte på dette en gang er ikke lenger i live. 

Så bra at du synes det er strålende at de holder den lave profilen, da får du det akkurat som du ønsker. ML og HM hadde da privatliv nok de og selvom foreldre ikke holdt tilbake informasjon om deres framtidsplaner ol. 

Gjest Miaminmia
Skrevet
Hekken skrev (9 timer siden):

Hæ?

Er « veldig mange ungdommer» på reise et halvt år like etter videregående?

Det var i alle fall nytt for meg 

Ja, veldig vanlig. Det var nokså vanlig da jeg selv var ung på 80-tallet også. Man jobbet og sparte og reiste «jorda rundt» etter videregående. Barna mine har vært ute på langtur flere ganger og tatt pauser fra studiene, og veldig mange av deres venner og jevnaldrende gjør det samme. Det er flott!

Gjest Sur sitron
Skrevet
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Altså - det kommer kritikk fordi man ikke deler om SM. Når kongehuset deler noe om SM så er det uinteressant?

:fnise:

Jeg synes det er fint at de har skjermet privatlivet hans frem til han ble voksen. 

Ja, fotballkamp i Nord-Norge er veldig lite interessant, selv om selveste SM og MM kanskje dukker opp :fnise:

Skrevet
oss-to skrev (37 minutter siden):

Vi veit jo fint lite. Og når ein ikkje veit noko veit en vel ikkje kva  en går glipp av.  Frå spøk til side er han vel berre barnet og fortjenar den skjerminga han har hatt.

Nei vi går vel ikke glipp av noe når man ikke vet noe om livet til prinsen av Norge. Han er voksen og medlem av kongefamilien. De er betalt for å være på utstilling, faktisk

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
42. skrev (11 timer siden):

Nei vi går vel ikke glipp av noe når man ikke vet noe om livet til prinsen av Norge. Han er voksen og medlem av kongefamilien. De er betalt for å være på utstilling, faktisk

Er vel  1år og 4 mnd sidan han vart myndig.  Så no er vel selvfølgeleg naturleg at han framover deltek meir. So framt han ynskjer ta ei anna retning og evt ynskjer seie i frå seg å stå i reserve rekka. 

Endret av oss-to
Retta alder
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
oss-to skrev (1 minutt siden):

Er vel  4 mnd sidan han vart myndig.  Så no er vel selvfølgeleg naturleg at han framover deltek meir. So framt han ynskjer ta ei anna retning og evt ynskjer seie i frå seg å stå i reserve rekka. 

Han blir 20 i år. 

Gjest Daisy R
Skrevet
Sur sitron skrev (22 minutter siden):

Ja, fotballkamp i Nord-Norge er veldig lite interessant, selv om selveste SM og MM kanskje dukker opp :fnise:

Helt enig. Nå som hun trapper opp, burde hun helt klart prioritert begravelser og andre festligheter i utlandet.

Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Nå som hun trapper opp, burde hun helt klart prioritert begravelser og andre festligheter i utlandet.

Men det har hun gjort. To turer til Italia på få dager. 

Skrevet
Sur sitron skrev (31 minutter siden):

Han blir 20 i år. 

Beklager min feil. Han når snart øverste hylle på polet. Ellers meinar eg innlegget står seg.

• Liker 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
oss-to skrev (Akkurat nå):

Beklager min feil. Han når snart øverste hylle på polet. Ellers meinar eg innlegget står seg.

Du kan slette at han er et barn 😅

Skrevet
Sur sitron skrev (2 minutter siden):

Du kan slette at han er et barn 😅

No har vel ikkje gutar fontallappen tilkobla før langt oppi 20 åra . Så kommentaren kan truleg berre stå😅.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (4 timer siden):

Apanasjen til kronprinsparet var i fjor på nesten 13 millioner kroner. Det er ingen grunn til å tro at den har gått ned i år. Samtidig leier kronprinsen ut hus, som han får penger for å vedlikeholde over den delen som ikke er apanasje. Men i leiekontraktene står det at leietaker er ansvarlig for vedlikehold. Hvor mye tjener kronprinsen på utleie? Antall utleieenheter x 25000 kroner pr mnd x 12 mnd. Det blir fort penger av det. Og skattefritt selvsagt, da kronprinsparet ikke er skattepliktig. Og hvilke andre inntekter kronprinsparet har «på si’» vet vi jo ikke, for det er «privat». De kan potensielt rake inn minst 20 millioner i året. Uten skatt! For å reise rundt å være godslige, klippe noen snorer, klappe noen barn på hodet, gråte litt av syke barn eller reise på besøk til andre mektige og privilegerte mennesker rundt om i verden på gallamiddager og røde løpere. 

De har fjernet seg så langt fra den alminnelige norske borger at de knapt vet hvilket liv vanlige folk lever lenger. Og da har de utspilt sin rolle, mener jeg. 

Helt utrolig at de ikke må skatte av utleie av eiendom.. 

Her skattes vi andre i "hue og ræva" hvis vi har mulighet  til å leie ut en leilighet, og attpå til må vi jobbe hver dag for pengene vi tjener...

Kvalmende. Rett og slett. En skam.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Sur sitron skrev (1 time siden):

Vi har monarki her til lands enten vi vil eller ikke. De som stemte på dette en gang er ikke lenger i live. 

Så bra at du synes det er strålende at de holder den lave profilen, da får du det akkurat som du ønsker. ML og HM hadde da privatliv nok de og selvom foreldre ikke holdt tilbake informasjon om deres framtidsplaner ol. 

Takk. Ja, det er strålende at alle unge mennesker, også kjente, får være mest mulig skjermet❤️

• Liker 3
Skrevet

Sverre hveM? Helt greit for min del. MM i Italia to ganger på få dager? Så bra at hun er i form for tiden. Vi har monarki her til lands? Ja, det har vi jo hatt en stund.

Var det ellers noe nytt?

• Liker 5
Skrevet (endret)
Miaminmia skrev (2 timer siden):

Ja, veldig vanlig. Det var nokså vanlig da jeg selv var ung på 80-tallet også. Man jobbet og sparte og reiste «jorda rundt» etter videregående. Barna mine har vært ute på langtur flere ganger og tatt pauser fra studiene, og veldig mange av deres venner og jevnaldrende gjør det samme. Det er flott!

En del gjør det også mens de venter på å komme i militæret etter jul, iallfall flere jeg kjenner til. 
Legger til at mange av de ungdommene vi kjenner jobber mens de går på videregående, også om sommeren, gjerne fra de er 16, noen er også yngre. Tror de trenger både arbeidserfaring og litt utforsker trang, personlig synes jeg to-tre måneder holder. Tenk så mye de lærer! Lærer å kjenne deler av verden de kanskje ikke får anledning til på mange år, ikke minst: lærer å kjenne seg selv og komme bort fra oss «helikoperforeldre». Mye god vekst i det. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva jobbet SM med i Trondheim? Hvor er han på reise? Og hva skal han studere til høsten?

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (11 timer siden):

Nei, ikke mye snakk om det. Det er ihvertfall ikke uvanlig at ungdommer i den alderen tar seg en jobb. Han burde absolutt kunne tatt i et par tak for et vaklende kongehus.

Det er jo "absolutt" det han gjør nå. Fornøyd, eller finner du noe mer å kritisere?

Endret av Miomino
Skrivefeil
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Daisy R skrev (19 timer siden):

Les hva jeg skriver. Jeg har ikke en mening om hva de gjør i andre land. Jeg er ikke enig i at vi ikke vet hva kongefamilien får. Slutt å legge ord og meninger i munnen på meg.

Jeg lurer hvorfor du ikke syns at åpenhet til dem som betaler er på sin plass. Du argumenterer for at det er riktig at folket ikke skal vite hvor mye penger kongefamilien får og hvorfor dem får det. 

Nå vet ingen. Men la oss si at de ulike delene av den totale kompenasjonspakken gjør at kongefamilien øker sin personlige formue med 20 millioner vært år. Hadde du tenkt at det var rimelig og fornuftig bruk av fellesskapets penger? 

Eksemplet fra andre land, det må man nesten ha når det gjelder kongefamilien, da det ikke finnes noe å sammenligne med her i landet. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...