Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Gjest Daisy R
Skrevet
Sur sitron skrev (1 minutt siden):

Det krever jo at man oppfyller kravene.

Nei. Utveksling ble tidligere ikke godkjent som del av vgs under noen omstendighet. Det var et år man måtte ta i tillegg, og man fikk ikke godskrevet noen poeng. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daisy R skrev (2 timer siden):

Hvordan vet du hvilke penger han betalte den reisen med? Han jobbet et halvt år, som er veldig vanlig blant ungdommer som reiser.

Men om det nå var fars apanasjepenger - så hva? for tusende gang: Ja, det er fullstendig unyttig og privat informasjon hva de bruker lønna si på. Du har innsyn i 90 % av kongehusets økonomi, men ikke det private forbruket. Get over it.

Amen!

• Liker 5
Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (23 minutter siden):

Nei. Utveksling ble tidligere ikke godkjent som del av vgs under noen omstendighet. Det var et år man måtte ta i tillegg, og man fikk ikke godskrevet noen poeng. 

Ok, men antar at dere var fullt klar over det på forhånd så det ikke ble noen stor overraskelse at dere må ta et år skstra? Og et år på skole i utlandet er verdifull læring som du sikkert fikk igjen for i andre fag videre.

Skrevet (endret)
Rev. Revenge skrev (2 timer siden):

Stemmer det. Det var sjeldent et tema å ikke reise om en hadde mulighet.

De aller fleste som har mulighet, praktisk og økonomisk ønsker sikkert en slik reise. Og de som har disse midlene tenker sikkert at det er helt vanlig, og det er det sikkert også i deres samfunnslag.

Men dessverre er det veldig mange som ikke har den samme muligheten. Det er ikke bare å «ta seg en jobb», og så reise. Noen må ta seg en jobb for å hjelpe familien med daglige utgifter, eller for å forsørge seg selv. Ikke alle har foreldre de kan bo hos, og mange må flytte på hybel for å gå på videregående. Mange jobber ved siden av skolen for å ha penger til livsopphold fra den dagen de blir myndige. Noen har ansvar for søsken eller familiemedlemmer etc. 

Det er lett å glemme hvor privilegert man er når man alltid har det man trenger. For ikke alle kan dra i bursdag, ikke alle kan invitere til konfirmasjon, ikke alle kan være med på fotball eller seiling eller langrenn. Ikke alle kan reise på ferie, ikke alle kan få nye vintersko hvert år, og ikke alle har sykkel, eller ski eller skøyter. Ting som mange tar som en selvfølge. Og hvis man tar slike ting som en selvfølge, så tilhører man en privilegert del av befolkningen. Og det er ikke noe feil med det, men en viss ydmykhet for de mulighetene man har som ikke er alle forunt, kan være lurt. 

De som har mulighet for å dra på «dannelsesreise» skal selvfølgelig gjøre dette, men dette er langt i fra noe som er mulig eller vanlig for alle ungdommer. 

Endret av TigerK
  • Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
Daisy R skrev (4 timer siden):

Vi har innsyn i 90 prosent av pengene som går til kongehuset.

Apanasjen er til private utgifter. Jeg hadde vært flau om jeg i det hele tatt tenkte at jeg hadde noe med andre familiers privatøkonomi. Det er sladdermentalitet, og alle forsøk på å late som det handler om transparens/offentlighet/innsyn, viser i beste fall at man ikke har satt seg inn i hva apanasjen er, og hva civillisten er. Hvis man fortsatt mener man har noe med det når man kjenner forskjellen, så koker det ned til ren sladdermentalitet.

Apanasjen til kronprinsparet var i fjor på nesten 13 millioner kroner. Det er ingen grunn til å tro at den har gått ned i år. Samtidig leier kronprinsen ut hus, som han får penger for å vedlikeholde over den delen som ikke er apanasje. Men i leiekontraktene står det at leietaker er ansvarlig for vedlikehold. Hvor mye tjener kronprinsen på utleie? Antall utleieenheter x 25000 kroner pr mnd x 12 mnd. Det blir fort penger av det. Og skattefritt selvsagt, da kronprinsparet ikke er skattepliktig. Og hvilke andre inntekter kronprinsparet har «på si’» vet vi jo ikke, for det er «privat». De kan potensielt rake inn minst 20 millioner i året. Uten skatt! For å reise rundt å være godslige, klippe noen snorer, klappe noen barn på hodet, gråte litt av syke barn eller reise på besøk til andre mektige og privilegerte mennesker rundt om i verden på gallamiddager og røde løpere. 

De har fjernet seg så langt fra den alminnelige norske borger at de knapt vet hvilket liv vanlige folk lever lenger. Og da har de utspilt sin rolle, mener jeg. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest Daisy R
Skrevet
Sur sitron skrev (1 time siden):

Ok, men antar at dere var fullt klar over det på forhånd så det ikke ble noen stor overraskelse at dere må ta et år skstra? Og et år på skole i utlandet er verdifull læring som du sikkert fikk igjen for i andre fag videre.

Ja

Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
TigerK skrev (17 minutter siden):

Apanasjen til kronprinsparet var i fjor på nesten 13 millioner kroner. Det er ingen grunn til å tro at den har gått ned i år. Samtidig leier kronprinsen ut hus, som han får penger for å vedlikeholde over den delen som ikke er apanasje. Men i leiekontraktene står det at leietaker er ansvarlig for vedlikehold. Hvor mye tjener kronprinsen på utleie? Antall utleieenheter x 25000 kroner pr mnd x 12 mnd. Det blir fort penger av det. Og skattefritt selvsagt, da kronprinsparet ikke er skattepliktig. Og hvilke andre inntekter kronprinsparet har «på si’» vet vi jo ikke, for det er «privat». De kan potensielt rake inn minst 20 millioner i året. Uten skatt! For å reise rundt å være godslige, klippe noen snorer, klappe noen barn på hodet, gråte litt av syke barn eller reise på besøk til andre mektige og privilegerte mennesker rundt om i verden på gallamiddager og røde løpere. 

De har fjernet seg så langt fra den alminnelige norske borger at de knapt vet hvilket liv vanlige folk lever lenger. Og da har de utspilt sin rolle, mener jeg. 

Ja, det er helt vanvittig. Det er ikke bare apanasjen som er skattefri. Det er inntektene til enkeltmannsforetaket hans hvor det bla går inn leieinntekter fra boligene og lagerbygningen på Skaugum. Forretningen hans er altså også skattefri. Forstå det den som kan. 

Skal Ingrid Alexandra ta over bedriften når hun en gang flytter inn på Skaugum? 

Endret av Sur sitron
Skrevet
TigerK skrev (43 minutter siden):

De aller fleste som har mulighet, praktisk og økonomisk ønsker sikkert en slik reise. Og de som har disse midlene tenker sikkert at det er helt vanlig, og det er det sikkert også i deres samfunnslag.

Men dessverre er det veldig mange som ikke har den samme muligheten. Det er ikke bare å «ta seg en jobb», og så reise. Noen må ta seg en jobb for å hjelpe familien med daglige utgifter, eller for å forsørge seg selv. Ikke alle har foreldre de kan bo hos, og mange må flytte på hybel for å gå på videregående. Mange jobber ved siden av skolen for å ha penger til livsopphold fra den dagen de blir myndige. Noen har ansvar for søsken eller familiemedlemmer etc. 

Det er lett å glemme hvor privilegert man er når man alltid har det man trenger. For ikke alle kan dra i bursdag, ikke alle kan invitere til konfirmasjon, ikke alle kan være med på fotball eller seiling eller langrenn. Ikke alle kan reise på ferie, ikke alle kan få nye vintersko hvert år, og ikke alle har sykkel, eller ski eller skøyter. Ting som mange tar som en selvfølge. Og hvis man tar slike ting som en selvfølge, så tilhører man en privilegert del av befolkningen. Og det er ikke noe feil med det, men en viss ydmykhet for de mulighetene man har som ikke er alle forunt, kan være lurt. 

De som har mulighet for å dra på «dannelsesreise» skal selvfølgelig gjøre dette, men dette er langt i fra noe som er mulig eller vanlig for alle ungdommer. 

Du skjønner vel at du ikke vet noe som helst om min og andres bakgrunn? Det eneste du vet er at jeg har skrevet å ha jobbet fra jeg var 15 år gammel, også ved siden av skole og studier.

• Liker 4
Skrevet

Jeg får dessverre ikke limt inn lenke fra denne enheten. På nettsiden til nrk ligger det nå en sak om at kronprinsessen og Sverre Magnus skal til Bodø 8 mai. De skal på fotballkamp, semifinalen i Europaligaen. 

Så da kan enkelte puste lettet ut. Prinsen er tilbake fra dannelsesreise og skal representere kongehuset. Det samme med hans mor, som stadig vekk får gjennomgå i denne tråden for at hun til tider er sykemeldt. 

Må jo være en gledens dag dette??

• Liker 5
Skrevet (endret)
Rev. Revenge skrev (7 minutter siden):

Du skjønner vel at du ikke vet noe som helst om min og andres bakgrunn? Det eneste du vet er at jeg har skrevet å ha jobbet fra jeg var 15 år gammel, også ved siden av skole og studier.

Det er helt riktig. Jeg vet ingenting om noen her, derfor skriver jeg generelt og ikke til eller om spesifikke mennesker. For det ville vært brukerdebatt og er imot reglene på forumet. 
Og ved å skrive dette, har jeg selv brutt regelen om avsporing. Beklager, og det skal ikke gjenta seg. 

Endret av TigerK
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
Miomino skrev (22 minutter siden):

Jeg får dessverre ikke limt inn lenke fra denne enheten. På nettsiden til nrk ligger det nå en sak om at kronprinsessen og Sverre Magnus skal til Bodø 8 mai. De skal på fotballkamp, semifinalen i Europaligaen. 

Så da kan enkelte puste lettet ut. Prinsen er tilbake fra dannelsesreise og skal representere kongehuset. Det samme med hans mor, som stadig vekk får gjennomgå i denne tråden for at hun til tider er sykemeldt. 

Hun er jo blitt bedre og skal trappe opp jobben framover:

https://www.seher.no/kongelig/slottet-med-gladmelding-om-mette-marit/83023575

Det må jo være en gledens dag for alle royalister der ute. 

Endret av Sur sitron
Skrevet
Miomino skrev (53 minutter siden):

Hva er poenget ditt? Det reageres på at kongehuset og kongefamilien blir mer og mer privat, og kanskje kan oppfattes som nedlatende og berettiget. Om de dukker opp, har ingenting å si for kjernen i diskusjonen. Hva prinsen angår, så aner jeg ikke hvem han er. Kunne likså godt vært sønn av rike foreldre som ikke tilhører kongehuset, eller kongefamilie, og ingen har rett på å vite noe som helst, for da er det selvfølgelig privat. I dette tilfellet så er det selvfølgelig ikke privat

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
42. skrev (10 minutter siden):

Hva er poenget ditt? Det reageres på at kongehuset og kongefamilien blir mer og mer privat, og kanskje kan oppfattes som nedlatende og berettiget. Om de dukker opp, har ingenting å si for kjernen i diskusjonen. Hva prinsen angår, så aner jeg ikke hvem han er. Kunne likså godt vært sønn av rike foreldre som ikke tilhører kongehuset, eller kongefamilie, og ingen har rett på å vite noe som helst, for da er det selvfølgelig privat. I dette tilfellet så er det selvfølgelig ikke privat

Hva interessant er det vi går glipp av, tenker du, som angår oss? Han har jobbet, reiser, skal være på fotballkampen, har kjæreste..Ikke særlig interessant i seg selv, spør du meg. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (19 minutter siden):

Hva interessant er det vi går glipp av, tenker du, som angår oss? Han har jobbet, reiser, skal være på fotballkampen, har kjæreste..Ikke særlig interessant i seg selv, spør du meg. 

Nei, nå har det vært så mye hemmelig og privat at jeg føler ikke vi har en kongefamilie lenger. Det er en priviligert riksmannsfamilie med en stor bedrift på Skaugum hvor de i tillegg til digre overføringer fra Staten har en skattefri bedrift driver med utleie av lager og eneboliger hvor de har årlige skattefrie inntekter på flere millioner. 

Endret av Sur sitron
Skrevet
Sur sitron skrev (12 minutter siden):

Nei, nå har det vært så mye hemmelig og privat at jeg føler ikke vi har en kongefamilie lenger. Det er en priviligert riksmannsfamilie med en stor bedrift på Skaugum hvor de i tillegg til digre overføringer fra Staten har en skattefri bedrift driver med utleie av lager og eneboliger hvor de har årlige skattefrie inntekter på flere millioner. 

Men hva går vi glipp av med Sverre Magnus? 

• Liker 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Vi veit jo fint lite. Og når ein ikkje veit noko veit en vel ikkje kva  en går glipp av.  Frå spøk til side er han vel berre barnet og fortjenar den skjerminga han har hatt.

• Liker 4
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (36 minutter siden):

Vi går ikke glipp av noe med noen av dem. De har selv sørget for denne hemmelige og private tilværelsen. Alle "personlige" spørmål blir besvart med "Det er privat" eller så man ikke noen svar i det hele tatt. Vi går ikke glipp av noe når MM melder avbud fra jobber heller. Hva er det å gå glipp av?

Da HM og ML var unge fikk vi masse informasjon. Da føler man litt tilhørighet til familien og at de betyr noe. Veien de har valgt nå har motsatt effekt. Men kanskje det de ønsker? Tipper at de kunne tenkt seg et liv med surfebrett og vev (hvis det ikke bare var et spill for galleriet). Og inntekt nok til å opprettholde dagens standard, selvsagt. Er redd at dersom landet velger en annen styreform så må vi nok betale gjengen like mye i mange, mange år til - kanskje resten av deres liv? Hvem vet?

Endret av Sur sitron
Skrevet
Sur sitron skrev (12 minutter siden):

Vi går ikke slipp av noe med noen av dem. De har selv sørget for denne hemmelige og private tilværelsen. Alle "personlige" spørmål blir besvart med "Det er privat" eller så man ikke noen svar i det hele tatt. Vi går ikke glipp av noe når MM melder avbud fra jobber heller. Hva er det å gå glipp av?

Da HM og ML var unge fikk vi masse informasjon. Da føler man litt tilhørighet til familien og at de betyr noe. Veien de har valgt nå har motsatt effekt. Men kanskje det de ønsker? Tipper at de kunne tenkt seg et liv med surfebrett og vev (hvis det ikke bare var et spill for galleriet). Og inntekt nok til å opprettholde dagens standard, selvsagt. Er redd at dersom landet velger en annen styreform så må vi nok betale gjengen like mye i mange, mange år til - kanskje resten av deres liv? Hvem vet?

Det høres ut som du mener du går glipp av å føle tilhørighet, selv om du skriver vi ikke går glipp av noe.

Jeg synes det er helt strålende at han får ha sitt privatliv i fred i større grad enn ML og HM fikk (?), og tenker jeg går glipp av nada interessant av betydning for institusjonen. 

• Liker 6
Skrevet
~ Ada ~ skrev (59 minutter siden):

Ok

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...