Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Gjest Daisy R
Skrevet
Istapp skrev (Akkurat nå):

Er det unyttig informasjon hva skattepengene våre blir brukt til?

Hvordan vet du hvilke penger han betalte den reisen med? Han jobbet et halvt år, som er veldig vanlig blant ungdommer som reiser.

Men om det nå var fars apanasjepenger - så hva? for tusende gang: Ja, det er fullstendig unyttig og privat informasjon hva de bruker lønna si på. Du har innsyn i 90 % av kongehusets økonomi, men ikke det private forbruket. Get over it.

Videoannonse
Annonse
Gjest Daisy R
Skrevet
Sur sitron skrev (Akkurat nå):

Det står: "Her jeg bor" Når ble det hele landet?

Idet du generaliserte selvfølgelig. Det er jo generaliseringens hovedfunksjon.

Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet du hvilke penger han betalte den reisen med? Han jobbet et halvt år, som er veldig vanlig blant ungdommer som reiser.

Men om det nå var fars apanasjepenger - så hva? for tusende gang: Ja, det er fullstendig unyttig og privat informasjon hva de bruker lønna si på. Du har innsyn i 90 % av kongehusets økonomi, men ikke det private forbruket. Get over it.

Synes du. Kanskje på tide å forstå at alle er ikke som du? Vi er noen som faktisk bryr oss hva skattepengene våre går til. 

Skrevet
Sur sitron skrev (19 minutter siden):

Ingen som reiser et halvt år på dannelsesreise her jeg bor ihvertfall. Dersom de reiser så er det for å jobbe eller studere i utlandet. 

Jeg er født og oppvokst i nord Norges største by. Min tvillingbror og jeg jobbet seks måneder etter vi var ferdig med Videregående skole, før vi dro på reise det neste halvåret. 

Vi startet begge studier på høsten. Så jo, det er fullstendig normalt med "dannelsesreise" ,om det er benevnelsen du foretrekker å bruke.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest Sur sitron
Skrevet
Miomino skrev (4 minutter siden):

Jeg er født og oppvokst i nord Norges største by. Min tvillingbror og jeg jobbet seks måneder etter vi var ferdig med Videregående skole, før vi dro på reise det neste halvåret. 

Vi startet begge studier på høsten. Så jo, det er fullstendig normalt med "dannelsesreise" ,om det er benevnelsen du foretrekker å bruke.

Nå er det ikke jeg som har funnet opp ordet, "dannelsesreiser". Det var et ord som ble brukt ifm prinsens reise. 

Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/mr/heile-60-prosent-tek-friar-i-staden-for-a-studere-like-etter-vidaregaande-skule-1.16943164

Men særdeles tvilsomt at de fleste av disse har mulighet for å "la skuta segle" måned etter måned.

Vi har en kongefamilie som ikke oppgir en dritt når det passer deres forgodtbefinnende. SM "jobbet" noen måneder i høst i Trondheim, men selv ikke i ettertid er det oppgitt hvilken nyttig arbeidserfaring har har skaffet seg. Kjæresten derimot vet vi hva gjorde. Nå er SM på "dannelsesreise" eller benytter friåret til å reise. Her oppgis det ikke hvor, hvor lenge eller om dette er i forbindelse med noe jobb-eller studierelatert. Da er vi mer informert om andre monarkiet oppvoksende generasjon, det være seg de danske, de svenske, de belgiske og de spanske f.eks. Disse arvebarna kan vi lære å kjenne. Våre egne er "privat anliggende". 

Vårt monarki koster nå mer enn det gjør noe nytte!

Endret av Istapp
Men i navnet var skrevet med liten bokstav, rettet opp.
  • Liker 18
  • Nyttig 6
Gjest Daisy R
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (20 minutter siden):

Synes du. Kanskje på tide å forstå at alle er ikke som du? Vi er noen som faktisk bryr oss hva skattepengene våre går til. 

Vi har innsyn i 90 prosent av pengene som går til kongehuset.

Apanasjen er til private utgifter. Jeg hadde vært flau om jeg i det hele tatt tenkte at jeg hadde noe med andre familiers privatøkonomi. Det er sladdermentalitet, og alle forsøk på å late som det handler om transparens/offentlighet/innsyn, viser i beste fall at man ikke har satt seg inn i hva apanasjen er, og hva civillisten er. Hvis man fortsatt mener man har noe med det når man kjenner forskjellen, så koker det ned til ren sladdermentalitet.

Endret av Daisy R
Skrevet
Sur sitron skrev (1 time siden):

Ingen som reiser et halvt år på dannelsesreise her jeg bor ihvertfall. Dersom de reiser så er det for å jobbe eller studere i utlandet. 

DET er jeg enig i ; veldig mange som reiser for ut for å jobbe eller studere , kanskje ikke så mange som reiser rundt et halvt år på en såkalt «dannelsesreise» , hva nå det måtte bety …

• Liker 9
  • Nyttig 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
Hekken skrev (Akkurat nå):

DET er jeg enig i ; veldig mange som reiser for ut for å jobbe eller studere , kanskje ikke så mange som reiser rundt et halvt år på en såkalt «dannelsesreise» , hva nå det måtte bety …

De har vært på dannelesreise før - hele familien. Tok barna ut av skolen i 2 måneder, tror jeg det var. Dannelsesreise høres vel kanskje bedre ut enn ferie? Selvom jeg tenker at det går ut på det samme. 

Skrevet

Er det noen som er på «dannelsesreise» rett som det er, så er det vel kongelige. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
Miomino skrev (1 time siden):

Jeg og mine medstudenter fra universitetet reiste på "dannelsesreise" gjennom hele Sørøst-Asia midt i semesteret, kom hjem og tok eksamen. Så jobbet vi, og reiste på nytt. Helt normalt. Andre, mellom 15-18 reiser til en vertsfamilie for et par måneder gjennom 4H der jeg kommer fra.

Jeg tviler sterkt at hjemstedet ditt og mitt skiller seg særlig ut fra andre steder i landet.

• Liker 7
Gjest Daisy R
Skrevet
Rev. Revenge skrev (7 minutter siden):

Jeg og mine medstudenter fra universitetet reiste på "dannelsesreise" gjennom hele Sørøst-Asia midt i semesteret, kom hjem og tok eksamen. Så jobbet vi, og reiste på nytt. Helt normalt. Andre, mellom 15-18 reiser til en vertsfamilie for et par måneder gjennom 4H der jeg kommer fra.

Jeg tviler sterkt at hjemstedet ditt og mitt skiller seg særlig ut fra andre steder i landet.

Nemlig. Helt vanlig. I min klasse på videregående var det fem som tok et utvekslingsår, og det var i tillegg til de andre fem på trinnet. Det var jo ren "dannelsesreise", idet man ikke fikk noen som helst poeng/formell kompetanse ut av det. I mitt tilfelle ble det betalt av pappas apanasje 😉 (= lønn fra statlig stilling). Noen år senere, når man var blitt student, dro jo annenhver person på backpacking i både 6 og 12 måneder, eller de var au pair eller Erasmusstudent.  

Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
Rev. Revenge skrev (35 minutter siden):

Det er jo fint at så mange av dere kan kjenne dere igjen i denne måten å leve ungdommen på. For meg var det helt ukjent. Har jobbet hver ledige stund siden jeg startet på videregående. Og da for å ha mulighet til å kjøpe meg bolig etterhvert. Å reise for pengene hadde vært uhørt. 

Endret av Sur sitron
Skrevet

Min første jobb fikk jeg som 15-åring, og jeg har jobbet ved siden av skolen og studier i alle år. Å reise var alltid en mulighet.

• Liker 4
Gjest Sur sitron
Skrevet
Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

Min første jobb fikk jeg som 15-åring, og jeg har jobbet ved siden av skolen og studier i alle år. Å reise var alltid en mulighet.

Ja, så forskjellig har vi måttet prioritere. 

Skrevet
Daisy R skrev (23 minutter siden):

Nemlig. Helt vanlig. I min klasse på videregående var det fem som tok et utvekslingsår, og det var i tillegg til de andre fem på trinnet. Det var jo ren "dannelsesreise", idet man ikke fikk noen som helst poeng/formell kompetanse ut av det. I mitt tilfelle ble det betalt av pappas apanasje 😉 (= lønn fra statlig stilling). Noen år senere, når man var blitt student, dro jo annenhver person på backpacking i både 6 og 12 måneder, eller de var au pair eller Erasmusstudent.  

Stemmer det. Det var sjeldent et tema å ikke reise om en hadde mulighet.

• Liker 5
Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (31 minutter siden):

Utveksling er jo en del av utdanningen. Det er ikke en feriereise. De fleste tar opp studielån for å finansiere turen, dersom ikke mamma og pappa betaler. 

Gjest Daisy R
Skrevet
Sur sitron skrev (30 minutter siden):

Utveksling er jo en del av utdanningen. Det er ikke en feriereise. De fleste tar opp studielån for å finansiere turen, dersom ikke mamma og pappa betaler. 

Det ble ikke formelt godkjent som del av utdanning den gangen, ergo var det per def "dannelsesreise".

Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (Akkurat nå):

Det ble ikke formelt godkjent som del av utdanning den gangen, ergo var det per def "dannelsesreise".

Det krever jo at man oppfyller kravene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...