Daisy R Skrevet 21. april #3401 Skrevet 21. april (endret) Morgan Le Fay skrev (6 minutter siden): Det er ikke spekulasjon. De har fått en apanasjeøkning på 84 millioner for å dekke et lån på 18 millioner. Det er fakta. Det får virkelig være måte på å blindt hylle alt kongefamilien gjør. De har dessuten for vane å trikse med penger: https://www.dagbladet.no/kultur/kong-harald-og-kronprins-haakon-bruker-hoffets-penger-pa-private-hus-og-hytter/60372975 Men hva har de bevilgende myndigheters manglende kontroll med disse lånene å gjøre? Hvorfor gnåler dere om manglendee transparens i kronprinsparets privatøkonomi, når problemet er at stortinget har mistet kalkulatoren? eller hukommelsen? eller kanskje bare mente at apanasjen uansett skulle vært oppjustert? Jeg forstår ikke hvorfor dere legger dere flate for den spekulative sammensausingen av ting som mangler sammenheng. Alle vet at dette kommer fra Dagbladet, og alle vet at dagbladet har en agenda når det gjelder kritisk kongestoff. Det betyr ikke at de ikke gjør viktige gravejobber når det gjelder kongehuset, men de må leses med en solid dose skepsis. Og i dette tilfellet mener jeg at de retter baker for smed. Endret 21. april av Daisy R 5 1
TigerK Skrevet 21. april #3402 Skrevet 21. april Daisy R skrev (3 minutter siden): Men hva har de bevilgende myndigheters manglende kontroll med disse lånene å gjøre? Hvorfor gnåler dere om manglendee transparens i kronprinsparets privatøkonomi, når problemet er at stortinget har mistet kalkulatoren? eller hukommelsen? eller kanskje bare mente at apanasjen uansett skulle vært oppjustert? Jeg forstår ikke hvorfor dere legger dere flate for den spekulative sammensausingen av ting som mangler sammenheng. Alle vet at dette kommer fra Dagbladet, og alle vet at dagbladet har en agenda når det gjelder kritisk kongestoff. Det betyr ikke at de ikke gjør viktige gravejobber når det gjelder kongehuset, men de må leses med en solid dose skepsis. Og i dette tilfellet mener jeg at de retter baker for smed. Hvis jeg søker om 10 millioner i lån fra banken fordi jeg sier jeg skal kjøpe meg villa, men bruker alle pengene på jordomseiling, så er det bankens feil som trodde på meg og lånte ut pengene? Ser for meg at det er mange som er uskyldig dømte for økonomisk svindel og snusk hvis det er dette som skal være gjeldende. Men det passer godt inn i narrativet «ikke min feil» da, om ikke annet. 7 1 8
Morgan Le Fay Skrevet 21. april #3403 Skrevet 21. april Daisy R skrev (5 minutter siden): Men hva har de bevilgende myndigheters manglende kontroll med disse lånene å gjøre? Hvorfor gnåler dere om manglendee transparens i kronprinsparets privatøkonomi, når problemet er at stortinget har mistet kalkulatoren? eller hukommelsen? eller kanskje bare mente at apanasjen uansett skulle vært oppjustert? Jeg forstår ikke hvorfor dere legger dere flate for den spekulative sammensausingen av ting som mangler sammenheng. Alle vet at dette kommer fra Dagbladet, og alle vet at dagbladet har en agenda når det gjelder kritisk kongestoff. Det betyr ikke at de ikke gjør viktige gravejobber når det gjelder kongehuset, men de må leses med en solid dose skepsis. Og i dette tilfellet mener jeg at de retter baker for smed. Det går ærlig talt ikke an å skjønne hva du mener. Jeg skjønner at fakta som ikke stiller kongehuset i et positivt lys er vanskelig å svelge for enkelte her inne, men om strategien deres er «nei, fakta stemmer ikke» eller «ok, men det er ikke så farlig, for de er tross alt prinsesser og sånn» det skjønner jeg ikke. Når man ikke engang kan innrømme at kongehuset vårt er et pengesluk hinsides det meste (koster like mye som det danske og det svenske til sammen), så er det ikke noe poeng i å diskutere. 9 2 11
Justlooking Skrevet 21. april #3404 Skrevet 21. april Morgan Le Fay skrev (12 minutter siden): Det er ikke spekulasjon. De har fått en apanasjeøkning på 84 millioner for å dekke et lån på 18 millioner. Det er fakta. Det får virkelig være måte på å blindt hylle alt kongefamilien gjør. De har dessuten for vane å trikse med penger: https://www.dagbladet.no/kultur/kong-harald-og-kronprins-haakon-bruker-hoffets-penger-pa-private-hus-og-hytter/60372975 Visst har de det. Det er viktigst å berike seg selv. På lik linje som mange politikere også. Trikse og lure for å få mest mulig ut av statskassa til seg selv. 8 2 7
Daisy R Skrevet 21. april #3406 Skrevet 21. april (endret) TigerK skrev (8 minutter siden): Hvis jeg søker om 10 millioner i lån fra banken fordi jeg sier jeg skal kjøpe meg villa, men bruker alle pengene på jordomseiling, så er det bankens feil som trodde på meg og lånte ut pengene? Ser for meg at det er mange som er uskyldig dømte for økonomisk svindel og snusk hvis det er dette som skal være gjeldende. Men det passer godt inn i narrativet «ikke min feil» da, om ikke annet. Sier du at kronprinsparet ikke har pusset opp Skaugum som de skulle? Det tror jeg ikke du har rett i. Endret 21. april av Daisy R 4 2
TigerK Skrevet 21. april #3407 Skrevet 21. april Daisy R skrev (2 minutter siden): Sier du at kronprinsparet ikke har pusset opp Skaugum som de skulle? Beklager at analogien ikke var helt vanntett. Bytt ut første del med: «Hvis jeg lånte 20 millioner av banken for å kjøpe meg villa, men brukte 5 mill. på hus og reiste på jordomseiling for resten…» 3 1 6
Morgan Le Fay Skrevet 21. april #3408 Skrevet 21. april Daisy R skrev (4 minutter siden): Sier du at kronprinsparet ikke har pusset opp Skaugum som de skulle? Det tror jeg ikke du har rett i. Poenget - som du og noen andre sliter med å forstå - er at det er 66 millioner til overs etter oppussingen på 18 millioner. 84-18=66 9 2 8
Daisy R Skrevet 21. april #3409 Skrevet 21. april TigerK skrev (Akkurat nå): Beklager at analogien ikke var helt vanntett. Bytt ut første del med: «Hvis jeg lånte 20 millioner av banken for å kjøpe meg villa, men brukte 5 mill. på hus og reiste på jordomseiling for resten…» Men det ligner jo ikke litt på det som har skjedd her. 2 2
Daisy R Skrevet 21. april #3410 Skrevet 21. april (endret) Morgan Le Fay skrev (1 minutt siden): Poenget - som du og noen andre sliter med å forstå - er at det er 66 millioner til overs etter oppussingen på 18 millioner. 84-18=66 Jeg forstår det helt fint, takk. Jeg forstår derimot ikke hvilken relevans det har for de nye lånene. Eller hvorfor du ikke retter kritikken mot de som bevilger det du mener er for mye penger. Endret 21. april av Daisy R 3 2
Justlooking Skrevet 21. april #3411 Skrevet 21. april oss-to skrev (11 minutter siden): Håpar alt står bra til med dronninga🙏💐 Ja, får håpe det og godt de var i Norge nå https://www.vg.no/rampelys/i/8qAqPw/dronningen-innlagt-paa-rikshospitalet 4 3
Morgan Le Fay Skrevet 21. april #3412 Skrevet 21. april Daisy R skrev (2 minutter siden): Jeg forstår det helt fint, takk. Jeg forstår derimot ikke hvilken relevans det har for de nye lånene. Eller hvorfor du ikke retter kritikken mot de som bevilger det du mener er for mye penger. Men i all verden. Det er jo nettopp det jeg gjør. Det er sprøtt at vi lar en familie koste oss flere hundre millioner i året. Disse enorme skattefrie overføringene har blant annet gjort det mulig for dem å opparbeide seg verdier i milliardklassen. I tillegg må det være lov å kritisere både kongehusets rot og sammenblandingen de driver med av egne og offentlige penger, samt sløsingen de bedriver, med blant annet klesbudsjett i millionklassen. 7 3 14
rebella81 Skrevet 21. april #3413 Skrevet 21. april Morgan Le Fay skrev (4 minutter siden): Men i all verden. Det er jo nettopp det jeg gjør. Det er sprøtt at vi lar en familie koste oss flere hundre millioner i året. Disse enorme skattefrie overføringene har blant annet gjort det mulig for dem å opparbeide seg verdier i milliardklassen. I tillegg må det være lov å kritisere både kongehusets rot og sammenblandingen de driver med av egne og offentlige penger, samt sløsingen de bedriver, med blant annet klesbudsjett i millionklassen. Dette er så strøkent. Blir spennende å se hvordan det responderes på dette. Ellers er det Dagbladet Børsen som tydeligvis må leses med «et kritisk blikk» nå, siden de etter sigende skal ha en agenda mot kongehuset. For ikke lenge siden var det Se og hør som var svarteper i så henseende. Det kan ikke være at det de skriver faktisk stemmer da, enkelt og greit? 10 1 8
Krimskrans Skrevet 22. april #3414 Skrevet 22. april Nå får vi håpe at pressen viser varsomhet mht. spørsmål om dronningens helse slik at kronprinsessen slipper å irettesette dem igjen… 2 2 1
parmanoia Skrevet 22. april #3415 Skrevet 22. april Krimskrans skrev (1 time siden): Nå får vi håpe at pressen viser varsomhet mht. spørsmål om dronningens helse slik at kronprinsessen slipper å irettesette dem igjen… Hva skjedde?
Kollontaj Skrevet 22. april #3416 Skrevet 22. april Krimskrans skrev (2 timer siden): Nå får vi håpe at pressen viser varsomhet mht. spørsmål om dronningens helse slik at kronprinsessen slipper å irettesette dem igjen… Du vet sikkert at kronprinsen har uttalt seg i sakens anledning, men ikke en gang ved en slik hendelse kan man unnlate å diskreditere MM. 2 4
Sol79 Skrevet 23. april #3417 Skrevet 23. april parmanoia skrev (8 timer siden): Hva skjedde? Hun refset pressen for at de var pågående da kongen måtte flys hjem fra Malaysia i "Året med de kongelige" på tv i jula. Haakon var tross alt først og fremst pårørende. Haakon så litt brydd ut. Kongeparet på sin side takket folket for omsorgen. 5 2 6
Sur sitron Skrevet 23. april #3418 Skrevet 23. april Kollontaj skrev (7 timer siden): Du vet sikkert at kronprinsen har uttalt seg i sakens anledning, men ikke en gang ved en slik hendelse kan man unnlate å diskreditere MM. Kanskje fordi det virker som om hun handler mye på impuls, ref hva Sol79 skrev over her. Slottet har kommunikasjonsrådgivere, selvom det ikke virker slik alltid. Den tiraden hun kom med om pressen ifm kongens sykdom i Malaysia var rett og slett uhørt. 15 1 4
Isild Skrevet 23. april #3419 Skrevet 23. april Alle gode tanker til dronningen. Håper hun kommer seg. Godt for de at de får all tilgjengelig hjelp og behandling. Uten at det har noe som helst med at dronningen nå er innlagt på Rikshospitalet, eller noe å gjøre med det Norske kongehuset spesiellt - så liker jeg ikke at vi i 2025 velger å betale svært dyrt for å ha en (helt vanlig) familie som vi syns skal være mye mer verdt enn andre. Monarki for meg representerer det. Vi andre som har mistet foreldrene våre vet hva eldre-"omsorgen" her i landet egentlig går ut på. Det er ikke å hente en eldre dame med luftambulanse hvis hun puster tungt - for å si det som det er! Selvsagt forstår jeg at dronningen ikke er "hvem som helst", men det er nettopp det eldgamle opplegget jeg er imot. 19 2 5
Aricia Skrevet 23. april #3420 Skrevet 23. april Dronning Sonja er ikke innlagt på Rikshospitalet - hun ble utskrevet allerede i går. https://www.nrk.no/norge/dronning-sonja-er-skrevet-ut-fra-sykehuset-1.17389028 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå