pop up bruker Skrevet 20. april #3361 Skrevet 20. april Rev. Revenge skrev (1 minutt siden): Jeg syns kanskje Mary har den kledeligste offentlige stilen for hennes type virke, men fritidsmessig er stilene til alle tre lettere kjedelige etter min smak. Men, det er vel en del av jobben å ikke skille seg så mye ut at det gir rom for kritikk. Vi er heldigere med å bokstavelig talt ikke bli ettergått i sømmene på samme måte som disse. Jeg er veldig glad i den klassiske britiske stilen, så det kan hende det er derfor jeg er litt ekstra svak for Kate sine hverdags antrekk. De kongelige mottar midler nettopp for å kunne kle seg godt, og hvilke merker og produkter og hvilken stil de har er viktige signaler. Det kan være ganske mye verdt for en liten bedrift om Kate plutselig viser seg med øredobbene fra denne bedriften. De kongelige bør også være ansvarlige, med tanke på hvilke produkter de bruker og hvor mye de forbruker. Både Kate og MM er gode på gjenbruk, og nå bruker IA flere av antrekkene til MM også, så det er veldig bra. 1
Sur sitron Skrevet 20. april #3362 Skrevet 20. april pop up bruker skrev (8 minutter siden): Om man skal se noe positivt i dette er det at det ser ut som IA vil gjenbruke mange av plaggene fra MM. Nå som MM skal representere mindre, vil hun ha behov for et mindre klesbudsjett, og med allerede en så stor og eksklusiv garderobe vil det ikke være så behov for et så stort klesbudsjett for IA heller. IA kan også gå på skattejakt i Sonja sitt klesskap, og det er sikker masse der som også kan gjenbrukes. Håper bare hun velger å få tilpasset klærne før hun bruker dem. Dronning Sonja er utdannet innen kjole og draktsøm og vet akkurat hvordan et plagg skal sitte på kroppen. Derfor er hun alltid stilig i klærne. De er alltid tilpasset hennes kropp. 10 3
pop up bruker Skrevet 20. april #3363 Skrevet 20. april Sur sitron skrev (13 minutter siden): Håper bare hun velger å få tilpasset klærne før hun bruker dem. Dronning Sonja er utdannet innen kjole og draktsøm og vet akkurat hvordan et plagg skal sitte på kroppen. Derfor er hun alltid stilig i klærne. De er alltid tilpasset hennes kropp. Det visste jeg ikke at hun var. Kult! Enig at Sonja alltid har klær som passer perfekt, men visste ikke at hun hadde utdannelse innen det. 1 1
velociraptor Skrevet 20. april #3364 Skrevet 20. april Rev. Revenge skrev (1 time siden): Vi var inne i en debatt om stil, var vi ikke? Jeg skrev følgende: "Kate, Mary og Mette-Marit har i alle fall sluttet med gjennomsiktige, anonyme og helt alminnelige outfits fra dengang de var unge." Jeg kategoriserte disse som helt vanlige folk i stil, (Helt vanlige kvinner av folket med et litt uvanlig yrke. Hatt eller ikke.) og skrev absolutt ingenting om noen av disses bakgrunn og utdannelse. I anledning ekteskapsinngåelse er det vanlig å motta opplæring i blant annet kongelig etikette og kleskoder, noe som ikke følger med i morsmelken uansett bakgrunn. Som jeg altså ikke nevnte noe om. Jeg nevnte heller ikke avdøde Diana med et ord, men nå kan jeg godt tilføye at heller ikke hun hadde noen stil å snakke om som ung verken som ugift eller gift, men fikk mye omtale etterhvert som hun brøt med de rådende kleskodene for en kongelig, noe som medførte mange overskrifter i avisene på den tiden. pop up bruker skrev (26 minutter siden): Om man skal se noe positivt i dette er det at det ser ut som IA vil gjenbruke mange av plaggene fra MM. Nå som MM skal representere mindre, vil hun ha behov for et mindre klesbudsjett, og med allerede en så stor og eksklusiv garderobe vil det ikke være så behov for et så stort klesbudsjett for IA heller. IA kan også gå på skattejakt i Sonja sitt klesskap, og det er sikker masse der som også kan gjenbrukes. IA er vel alt for stor for nette dronning Sonja sine klær, men MM sine kan hun sikkert få sydd inn til å passe ja. Og hatter, smykker, vesker etc funker jo 😊 2 1
~ Ada ~ Skrevet 20. april #3365 Skrevet 20. april amit skrev (55 minutter siden): MM sin luksuriøse livsstil har vært en årsak til alvorlig misnøye også hos hoffet og befolkningen generelt. Kronprinsessen har utviklet en preferanse for dyr haute couture, og klesskapet hennes er fylt med designermerker. Det har utløst kritikk, og hennes kjærlighet til luksus har skandalisert den jordnære kongefamilien og generert betydelig dårlig presse. Kronprinsessen viser en preferanse for tvilsomme designerkombinasjoner og har vært kjent for å kjøpe store mengder designerkjoler, men har ikke brukt dem, de fleste av kjøpene hennes bare forsvinner i klesskapet hennes. Preferansen for design som Prada, Valentino, Oscar de la Renta (en eksepsjonelt dyr kjolelinje) og Chanel har skapt motvilje i øynene til tradisjonalister som ser på prinsessens ekstravaganse som meningsløs og uansvarlig. Hun har også mottatt kritikk fordi hun åpenbart foretrekker utenlandsk design fremfor norsk. https://www.vg.no/rampelys/i/jRd2n/derfor-snakker-ikke-mette-marit-om-luksusmoten MM har en garderobe som koster flere millioner. I bryllupet til danskeprinsen i 2004 hadde MM på seg en kjole verd 250000. https://www.klikk.no/mote/detnye/mette-marits-kjole-koster-en-kvart-million-3184309 Hoffet i Norge er forholdsvis lite, har vært lavbudsjett og siden kronprinsessen ikke gjør mange plikter, er det en stadig mer motvilje fra befolkningen og hoffet som ser på prinsessen som en som oppfører seg som en jetsetter (til tross for at hun angivelig har flyskrekk). «Prinsessen har ikke gjort annet enn å oppføre seg som en lottovinner, og hun har ikke endret noen av vanene sine.» sier en medarbeider. Avsløringer om at hun også har mottatt mye av luksusvarene som gaver eller med en «kongelig rabatt» har nå utløst en bombardement av kritikk mot det kongelige palasset, fordi dets tjenestemenn har unnlatt å avsløre gavene eller avsløre kilden. Enhver gave av klær, sko, vesker eller smykker som for eksempel aksepteres og brukes offentlig, «utgjør i realiteten sponsing», sa Dag Jørgen Hveen, juridisk ekspert og foreleser ved Handelshøyskolen BI, til Dagbladet. «Designerne gjør dette for å ha en effekt. Svaret er at det skal være åpenhet rundt gavene. Hvis ikke, blir de en form for snikreklame.» Mette-Marit er blitt omtalt i sosiale og konvensjonelle medier som både en «levende reklame» for motebransjen, en «kommersiell prinsesse» og en «nyttig idiot» for motehusene. Hun har ofte promotert norsk design gjennom årene, og brukt klær fra norske designere, men har også brukt kjoler og tilbehør fra noen av Europas mest eksklusive designere, inkludert Valentino og Prada, ved offisielle og svært offentlige anledninger. Det forble uklart hvilke kjoler, sko og vesker hun har mottatt gratis eller til rabatterte priser. https://www.newsinenglish.no/2013/07/10/storm-grows-over-royal-wardrobe/ Hennes preferanse for bittesmå spisse sko og stiletthæler har fremstått som ekstravagant, og hun viser ikke mye fornuft i hva hun foretrekker å ha på seg. Hoffet har mislikt prinsessen, ikke bare på grunn av hennes vanlige oppførsel, men at det var mye arbeid som krevdes for å gjøre henne akseptabel for offentligheten. Det ville være et av de største tilbakeslagene dersom kvinnen de jobbet så hardt for å få akseptabel for folket i Norge og verden, endte opp med å bevise at de hadde rett i sitt syn på at hun var uegnet for rollen. Ifølge denne lista kom hun på en 14.plass i 2024. https://ufonomore.com/blog/how-much-is-it-all-worth-2024 1
Sur sitron Skrevet 20. april #3366 Skrevet 20. april pop up bruker skrev (4 minutter siden): Det visste jeg ikke at hun var. Kult! Enig at Sonja alltid har klær som passer perfekt, men visste ikke at hun hadde utdannelse innen det. Her er hennes utdannelse. Kopiert fra kongehuset sine sider: Sitat Etter realskolen tok Sonja Haraldsen utdanning i kjole- og draktsøm på Oslo Yrkesskole og ved en moteskole i Sveits. Senere studerte hun også engelsk, fransk og kunsthistorie ved Universitetet i Oslo. 4 3
pop up bruker Skrevet 20. april #3367 Skrevet 20. april Sur sitron skrev (30 minutter siden): Her er hennes utdannelse. Kopiert fra kongehuset sine sider: Kult! Fin utdannelse å ha når man skal jobbe med det hun har gjort 1
Sur sitron Skrevet 21. april #3368 Skrevet 21. april Og så,, tilbake til det norske kongehuset. Kronprinsparet kommer nok aldri til å uttale seg om den meget omtalte økonomien på Skaugum: https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tause-om-ukjente-millionlan/82866698 alt er visst privat ... helt til de trenger mer penger. 11 11
Rastebenk Skrevet 21. april #3369 Skrevet 21. april Rev. Revenge skrev (16 timer siden): Jeg syns kanskje Mary har den kledeligste offentlige stilen for hennes type virke, men fritidsmessig er stilene til alle tre lettere kjedelige etter min smak. Men, det er vel en del av jobben å ikke skille seg så mye ut at det gir rom for kritikk. Vi er heldigere med å bokstavelig talt ikke bli ettergått i sømmene på samme måte som disse. Om jeg hadde klesstylist og årlig klesbudsjett på mange millioner kroner slik som dem, så hadde jeg veldig fint klart å stå i eventuell kritikk altså 😁 11 1 4
Jdjdkdudjbs Skrevet 21. april #3370 Skrevet 21. april Sur sitron skrev (3 timer siden): Det er ikke godt å si hvem som får mest, men kronprinsesse Amalia sa ihvertfall fra seg apanasjen mens hun var student. Hun mente det var urettferdig at hun skulle motta apanasje uten å jobbe for pengene, mens hennes medstudenter måtte jobbe. Men ser ut til at hun har snudd: https://www.tv2.no/underholdning/prinsessen-snur-skal-motta-apanasje/17317287/ Men nå skal hun jo representere også, altså jobbe. Så kan man jo vurdere om lønnen står i samsvar med arbeidsoppgaver og verdiskapning. Men det er vanskelig å representere og kle seg kongelig på studentbudsjett.
Jdjdkdudjbs Skrevet 21. april #3371 Skrevet 21. april Sur sitron skrev (2 timer siden): Og så,, tilbake til det norske kongehuset. Kronprinsparet kommer nok aldri til å uttale seg om den meget omtalte økonomien på Skaugum: https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tause-om-ukjente-millionlan/82866698 alt er visst privat ... helt til de trenger mer penger. Ikke sant! Tenk om vi andre kunne gå til arbeidsgiver å si at «jeg vil bygge en etasje til på huset/en garasje og må ha byggelån» og så får du en permanent økning i lønn? For å dekke lånet så klart, men ingen ser på om lånet er nedbetalt? 16 2 5
Londonjenta Skrevet 21. april #3372 Skrevet 21. april Sur sitron skrev (23 timer siden): Håper bare hun velger å få tilpasset klærne før hun bruker dem. Dronning Sonja er utdannet innen kjole og draktsøm og vet akkurat hvordan et plagg skal sitte på kroppen. Derfor er hun alltid stilig i klærne. De er alltid tilpasset hennes kropp. Ja, Dronning Sonja har klær som sitter perfekt, men MM har svært ofte klær i feil størrelse som strammer for mye både her og der. MM er en pen dame, men hun ville sett mer elegant ut om klærne faktisk passet henne. 8 4
Sur sitron Skrevet 21. april #3373 Skrevet 21. april Londonjenta skrev (3 minutter siden): Ja, Dronning Sonja har klær som sitter perfekt, men MM har svært ofte klær i feil størrelse som strammer for mye både her og der. MM er en pen dame, men hun ville sett mer elegant ut om klærne faktisk passet henne. Det slår meg gang på gang, har hun ikke stylister? Virker dessverre som om hun kjøper klær fordi de er dyre og populære, uten tanke for at de passer henne. Vi norske kvinner er ofte mye lengre og større enn italienske kvinner som vel oftest kan betegnes som petite. Da må vi kjøpe klær skapt for nordiske kvinner. Det er SÅ vanvittig mange flinke nordiske designere som kan lage klær som passer hennes kropp og henne som person. Stilige klær som kunne fått henne til å blomstre istedet for å se ut som hun ønsker å krype gjennom gulvet. Det virker ikke som om disse spinndyre italienske designklærne får henne til å føle seg vel. Tenk så god reklame det ville vært om hun fikk skikkelig vist fram sitt flotte nordiske utseende i klær som var skapt for henne. "Nei, Mette Marit, skaff deg en god stylist eller fem, stopp ihjelblekingen av håret, klipp noen cm av det 😅 Det er ikke for sent enda 😅 og til slutt, husk å sette opp håret i en lav knute, lav hestehale eller flette - ikke la det henge rett ned når du er kledd til galla eller ute og representerer" Sånn - det var dagens utblåsing 😂 19 1 7
TrineTrollet Skrevet 21. april #3374 Skrevet 21. april Jdjdkdudjbs skrev (5 timer siden): Ikke sant! Tenk om vi andre kunne gå til arbeidsgiver å si at «jeg vil bygge en etasje til på huset/en garasje og må ha byggelån» og så får du en permanent økning i lønn? For å dekke lånet så klart, men ingen ser på om lånet er nedbetalt? Hvorfor tar kronprinsparet opp store millionlån, og som blir betalt ned med apanasjepenger, dvs penger fra det norske folk? Det er en skandale, og kongehuset velger å være tause om dette. Pengene skal angivelig gå til privat bruk? Kronprinsen driver et enkeltmannsforetak og mottar i tillegg apanasje. Han leier ut tolv utleieboliger pluss det nye lageret i låven. Slottet vil ikke kommentere hva han har av leieinntekter. Hvorfor lånes det millioner av kroner til privat bruk? Det høres fullstendig på trynet ut. Hvor går alle pengene? Alt dette MÅ være transparent, men så er ikke tilfelle. Det er uakseptabelt at denne økonomien ikke opplyses. 18 1 12
Istapp Skrevet 21. april #3375 Skrevet 21. april Londonjenta skrev (33 minutter siden): Ja, Dronning Sonja har klær som sitter perfekt, men MM har svært ofte klær i feil størrelse som strammer for mye både her og der. MM er en pen dame, men hun ville sett mer elegant ut om klærne faktisk passet henne. Skyld ikke på klærne! At MM bruker for små størrelser på klærne er så, men klær vil aldri bli sittende pent, selv med riktige størrelse, når kroppsholdningen er så dårlig (faktisk helt katastrofal) som hos MM. En kroppsholdning, dessverre, som ser ut til å gå i arv. 18 2 5
Sur sitron Skrevet 21. april #3376 Skrevet 21. april TrineTrollet skrev (6 minutter siden): Hvorfor tar kronprinsparet opp store millionlån, og som blir betalt ned med apanasjepenger, dvs penger fra det norske folk? Det er en skandale, og kongehuset velger å være tause om dette. Pengene skal angivelig gå til privat bruk? Kronprinsen driver et enkeltmannsforetak og mottar i tillegg apanasje. Han leier ut tolv utleieboliger pluss det nye lageret i låven. Slottet vil ikke kommentere hva han har av leieinntekter. Hvorfor lånes det millioner av kroner til privat bruk? Det høres fullstendig på trynet ut. Hvor går alle pengene? Alt dette MÅ være transparent, men så er ikke tilfelle. Det er uakseptabelt at denne økonomien ikke opplyses. Du har helt rett - det er helt på trynet. Og de slipper å forklare seg. De kan gjøre akkurat som de vil, konge og dronning blir de, penger har de sikret seg (og resten av familien) for resten av livet. 5 1 10
Sur sitron Skrevet 21. april #3377 Skrevet 21. april Istapp skrev (1 minutt siden): Skyld ikke på klærne! At MM bruker for små størrelser på klærne er så, men klær vil aldri bli sittende pent, selv med riktige størrelse, når kroppsholdningen er så dårlig (faktisk helt katastrofal) som hos MM. En kroppsholdning, dessverre, som ser ut til å gå i arv. Ja, jeg kan ikke fatte og begripe at det ikke er blitt tatt tak i dette. At de ikke ser det selv, de som er avbildet og filmet støtt og stadig. Ikke til å forstå. 8 1 4
TrineTrollet Skrevet 21. april #3378 Skrevet 21. april (endret) Sur sitron skrev (17 minutter siden): Ja, jeg kan ikke fatte og begripe at det ikke er blitt tatt tak i dette. At de ikke ser det selv, de som er avbildet og filmet støtt og stadig. Ikke til å forstå. Helt enig. Om de selv ikke ser det, eller forstår at der er forbedringspotensiale, så har de ansatte som bør ha plikt til å hjelpe til med sånne ting også. Det å si fra kan muligens falle tungt for enkelte, både i avlevering omkring dette, og i mottaket. Spørsmålet er om de i det hele tatt er interessert i å fremstå så godt som mulig? Kronprinsen gynger i vei med laaaange skritt, MM er lutrygget og kalvbeint, IA tilsvarende sin mor. Ser de ikke film og bilder til evaluering? Hva skal man med mange ansatte om de ikke bidrar på ulike måter, også mht til slike ting? Endret 21. april av TrineTrollet 19 1 3
Sur sitron Skrevet 21. april #3379 Skrevet 21. april TrineTrollet skrev (3 minutter siden): Helt enig. Om de selv ikke ser det, eller forstår at der er forbedringspotensiale, så har de ansatte som bør ha plikt til å hjelpe til med sånne ting også. Det å si fra kan muligens falle tungt for enkelte, både i avlevering omkring dette, og i mottaket. Spørsmålet er om de i det hele tatt er interessert i å fremstå så godt som mulig? Kronprinsen gynger i vei med laaaange skritt, MM er lutrygget og kalvbeint, IA tilsvarende sin mor. Ser de ikke film og bilder til evaluering? Hva skal man med mange ansatte om de ikke bidrar på ulike måter, også mht til slike ting? Det er nok ikke så lett å avlevere slik informasjon i dette tilfellet, er jeg redd. 3 1 6
TrineTrollet Skrevet 21. april #3380 Skrevet 21. april Sur sitron skrev (2 minutter siden): Det er nok ikke så lett å avlevere slik informasjon i dette tilfellet, er jeg redd. Ideelt sett så må det være mulig å gi tilbakemeldinger hvor mottaket forstås positivt og i beste mening. 3 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå