Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Janei, livet er en underlig reise der særlig det norske kongehuset får gjennomgå. Det er ikke måte på hvor tragisk det er med alderdom, svekkelse, feil bakgrunn og sykdom å henge seg opp i når det finnes tau.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt og avsporinger.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy R skrev (1 time siden):

Gjør det?

Jeg synes det forteller akkurat det jeg sa - at kongeparet hovedsaklig utfører jobben sin på slottet, mens kronprinsen reiser rundt. 

Fra 22.-30. april. Dronning Sonja har 5 oppdrag.  Kronprinsesse MM har 2 oppdrag (og som vanlig sammen med Haakon M). 
MM blir gruset av ei 87 år gammel dame som fikk operert inn en pacemaker for tre mnd siden. 
Tallene snakker for seg selv. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøløs skrev (12 minutter siden):

Fra 22.-30. april. Dronning Sonja har 5 oppdrag.  Kronprinsesse MM har 2 oppdrag (og som vanlig sammen med Haakon M). 
MM blir gruset av ei 87 år gammel dame som fikk operert inn en pacemaker for tre mnd siden. 

Dronning Sonja er av et helt annet kaliber enn kronprinsesse Mette Marit. Jeg har stor respekt for dronning Sonja og synes hun har gjort en fantastisk jobb i å representere Kongeriket Norge. Mette Marit når ikke Sonja til knærne engang, sykdom eller ei. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøløs skrev (58 minutter siden):

Ja, det er ikke noe å si på konkurranseinstinktet deres, de er jo glad i sport.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snøløs skrev (14 timer siden):

Nå var ikke poenget å gjøre dette om til en sammenligning mellom en syk dame og en gammel dame.

Det jeg kommenterte på var et utsagn om at kongeparet "klarer brasene" alene. Poenget mitt var at de gjør egentlig ikke det, og det har ikke noe med MM å gjøre. Det har med dem selv å gjøre, og er en helt naturlig del av livet. Jeg er helt enig i at de gjør en flott jobb, og mye mer enn man kan forvente av folk i den alderen. Men de klarer ikke like mye som før, og det betyr at kronprinsen er den eneste akkurat nå, som er i full drift. Han gjør ikke bare sin egen jobb, men deler av de andres og.

Min kommentar om at kongeparets program er redusert, og i stor grad foregår på slottet, og at Kronprinsen er den eneste i full drift, er ikke noe jeg har funnet på selv.

Jeg leste det i denne kommentaren av kongehushistoriker Trond Noren Isaksen:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/dRJEbw/kronikk-kongefamilien-har-glemt-kunsten-aa-feire-med-folket

Noen sitater (mine uthevinger):

"I 2013 hadde kongefamilien 267 offisielle oppdrag utenfor kongelige residenser, i fjor 157. Kongen selv hadde 92 eksterne oppdrag i 2013 og 55 i fjor. I skrivende stund har han hatt 11 eksterne oppdrag i år, hvorav fylkesturen står for fem.

«Det går ikke an å være deltidskonge», sa han i 2004. Men året etter ble det på livlegens oppfordring bestemt at han deretter skulle ha firedagers arbeidsuke så sant det lot seg gjøre. I vår ble det kjent at han skulle trappe ytterligere ned.

(...)

Også dronning Sonjas offisielle program er blitt merkbart redusert, mens kronprinsesse Mette-Marits kroniske sykdom sterkt begrenser virket hennes.

(...)

Kun kronprins Haakon er i full drift med 89 eksterne oppdrag i 2023 og 83 så langt i år, men bindes til statsråd og audienser på Slottet når han er regent.

(...)

Dermed er det mye kongefamilien ikke lenger rekker. I år var ingen av dem på plass for å åpne Festspillene i Bergen, som ellers har vært vane. Dronningen er beskytter for Oslo Kammermusikkfestival og pleide å være til stede, men deltok sist i 2017. Utgående statsbesøk har ikke vært gjennomført på fire og et halvt år.

(...)

Selv om kongefamilien er mye mindre ute blant folk enn de pleide, har de mange oppgaver på Slottet. Når brorparten av arbeidet foregår der, må det vises bedre frem."

Endret av Daisy R
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når representasjonsevnen er SÅ redusert blant de kongelige som nå; hvorfor velger da alle å stille opp på samme oppdrag? Måtte vært bedre å fordele oppgavene litt utover flere de dagene de er istand til å jobbe. Hva skjer videre med IA nå? Hun er ferdig med førstegangstjenesten og bør kunne ta noen oppdrag før hun evt. velger å ta høyere utdanning.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krimskrans skrev (Akkurat nå):

Når representasjonsevnen er SÅ redusert blant de kongelige som nå; hvorfor velger da alle å stille opp på samme oppdrag? Måtte vært bedre å fordele oppgavene litt utover flere de dagene de er istand til å jobbe. Hva skjer videre med IA nå? Hun er ferdig med førstegangstjenesten og bør kunne ta noen oppdrag før hun evt. velger å ta høyere utdanning.

Hun var jo på oppdrag i forrige uke, umiddelbart etter at hun dimmet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krimskrans skrev (6 minutter siden):

Nå skal hun slappe av og kose etter et travelt statsbesøk:

https://www.seher.no/kjendis/nyter-friheten/82955362

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krimskrans skrev (27 minutter siden):

Allerede tirsdag 8. april var prinsesse Ingrid Alexandra på offisielt oppdrag for kongehuset, da hun og kong Harald (88), dronning Sonja (87), kronprins Haakon (51), kronprinsesse Mette-Marit (51) tok imot Islands president Halla Tòmasdottir (56) og hennes ektemann Björn Skùlason.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (14 minutter siden):

Nå skal hun slappe av og kose etter et travelt statsbesøk:

https://www.seher.no/kjendis/nyter-friheten/82955362

Dette står øverst i det du linker til, greit å få med det også kanskje..

Prinsessen er ferdig med førstegangstjenesten og har allerede kastet seg ut i kongelige plikter. Nå venter en spennende tid.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orly skrev (15 minutter siden):

Dette står øverst i det du linker til, greit å få med det også kanskje..

Prinsessen er ferdig med førstegangstjenesten og har allerede kastet seg ut i kongelige plikter. Nå venter en spennende tid.

Sitat

Oi, beklager at jeg hang meg mest opp i dette:

Sitat

Nå har hun jo også jo gjort unna de kongelige pliktene som ventet henne da hun kom hjem, nemlig statsbesøket. Så nå kan hun med god samvittighet nyte friheten til det fulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...