Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Sur sitron skrev (4 minutter siden):

Joda - han er norsfødt, men jeg forbinder ham med italiensk luksusdesign. Mulig han driver for seg selv nå, det vet ikke jeg. 

Han har sitt eget merke, ja. Siden 2017.

Endret av Daisy R
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sur sitron skrev (12 minutter siden):

Joda - han er norsfødt, men jeg forbinder ham med italiensk luksusdesign. Mulig han driver for seg selv nå, det vet ikke jeg. 

Men jeg tror nok de fleste reagerte på den merkelige bekledningen hun hadde på Slottsplassen tidligere på dagen. 

Nei, det tror jeg nok helt sikkert ikke at de fleste gjorde. :) 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (12 minutter siden):

De fleste tenker nok at en blazerkjole fra Dior er et passe kongelig valg.

Jeg siterer moteeksperten Ida Einarsdottir igjen:

"Einarsdóttir roser bruken av blazer-kjolen fra det franske luksusmotehuset.

– Denne kan brukes på flere måter, såkalt versatil design. Det er bra også med tanke på prislappen. Her er den stylet til perfeksjon med de hvite kjolen under. Den er elegant, men også chic. "

https://www.kk.no/mote/i-ny-luksuskape-til-50-000/82945602

Endret av Daisy R
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (22 minutter siden):

Oi, var jeg uklar? Jeg mente de fleste av de som reagerte på påkledningen hennes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MMs Blazerkjole er fantastisk anvendelig😍 Jeg ser uendelige muligheter med et slikt vakkert sydd kvalitetsplagg i klassisk snitt, og prisen er ikke verst når man tenker krone per bruk også når den arves.

Tror jeg skal se etter akkurat denne når feriepengene kommer. Well done, MM👏🏻

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev. Revenge skrev (3 minutter siden):

MMs Blazerkjole er fantastisk anvendelig😍 Jeg ser uendelige muligheter med et slikt vakkert sydd kvalitetsplagg i klassisk snitt, og prisen er ikke verst når man tenker krone per bruk også når den arves.

Tror jeg skal se etter akkurat denne når feriepengene kommer. Well done, MM👏🏻

Ja, det må du vel gjøre. Jeg har mye annet å bruke 50.000 på:

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sur sitron skrev (15 minutter siden):

Ja, det må du vel gjøre. Jeg har mye annet å bruke 50.000 på:

Kr. 50 000,- i feriepenger er flott det, altså.

Takk for hjelpen med prisen, det var veldig hyggelig. Da koster den bare kr. 3000,- mer enn prisen jeg så på nett

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (På 9.4.2025 den 17.38):

Og jeg synes det er tragisk at man blir latterliggjort og "lynsjet" for å mene noe om norges mektigste familie, hvordan de ter seg på jobb og hvordan de kler seg. 

Noen som tar dette som en personlig fornærmelse. 

Det er helt vanlig at man mener noe om hva influsnere har på seg, og ikke har på seg, og hva slags signal de sender i absolutt alle tråder her på rampelyset, så hvorfor det ikke skal være et tema for de Kognelige forstår jeg virkelig ikke. Reprenstasjon gjennom klær og stil er jo store deler av jobben, og livet deres. Er det noen der er interassant å diskutere hva de går kledd i er det nettopp de Kongelige. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (15 timer siden):

Det er ganske besynderlig at man blir tatt for å kritisere medlemmer av kongefamiliens bekledning og hårfrisyrer. Idag hørt jeg på podcasten Audiens hvor det ble kastet terning på klær og frisyrer på de kongelige ifm mottakelse av det islandske presidentparet og gallamiddagen på kvelden. 

De påpekte akkurat det samme som noen av oss har kommentert her og det var befriende og få bekreftet at det ikke bare er noen få av oss som skulle sett prinsessen og kronprinsessen legge om stilen sin. Mette Marit fikk veldig "hard medfart" for både frisyre og bekledning og det ble sagt at frisyren til Ingrid Alexandra ikke passet kjolen hun bar. 

Men det som de sa og som ikke er sagt her i tråden er mangelen av norsk design. De burde har brukt denne anledningen til å fronte norsk design slik som Kate og Mary er så flinke til med hhv britisk og dans design. OG når man går for gjenbruk så må plaggene tilpasses, kroppene er forskjellige så justeringer må gjøres for at ting skal sitte skikkelig på. 

Jeg syns IA var veldig fint kledd, men enig at kjolen/kåpa var nok litt for stor.

IA har nettopp fått en nordlandbunad til 50000 kroner (den syvende i buanden hun nå eier) fordi hun tjenestegjorde der, så hun kunne kanskje stilt i den? 

MM sin kledning på slottsplassen syns jeg ikke var noe særlig. Kjempefin kjole for formelle anlednigner i arbeidslivet, men ikke presidentbesøk syns jeg. 

Fint og flott at hun bruker norsk design, men det må også passe situasjonen, og her syns jeg ikke kledningen passet. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (50 minutter siden):

Jeg syns IA var veldig fint kledd, men enig at kjolen/kåpa var nok litt for stor.

IA har nettopp fått en nordlandbunad til 50000 kroner (den syvende i buanden hun nå eier) fordi hun tjenestegjorde der, så hun kunne kanskje stilt i den? 

MM sin kledning på slottsplassen syns jeg ikke var noe særlig. Kjempefin kjole for formelle anlednigner i arbeidslivet, men ikke presidentbesøk syns jeg. 

Fint og flott at hun bruker norsk design, men det må også passe situasjonen, og her syns jeg ikke kledningen passet. 

Ja, det er fint at klærne gjenbrukes - de er altfor dyre til å ikke gjøre det. Men mor og datter er forskjellige så klærne må tilpasses. 

Stemmer at hun fikk sin bunad nr. 6 eller 7 etter at hun var ferdig i militæret. Hun kunne gjerne brukt den eller en av de andre bunadene hun eier da de tok imot det islandske presidentparet. Håper ihvertfall at bunadene blir brukt og ikke stuet bort i bomberommene som slottet leier og hvor de setter vekk gaver de mottar og som de ikke har plass til (eller lyst på).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (10 minutter siden):

Ja, det er fint at klærne gjenbrukes - de er altfor dyre til å ikke gjøre det. Men mor og datter er forskjellige så klærne må tilpasses. 

Stemmer at hun fikk sin bunad nr. 6 eller 7 etter at hun var ferdig i militæret. Hun kunne gjerne brukt den eller en av de andre bunadene hun eier da de tok imot det islandske presidentparet. Håper ihvertfall at bunadene blir brukt og ikke stuet bort i bomberommene som slottet leier og hvor de setter vekk gaver de mottar og som de ikke har plass til (eller lyst på).

Jeg visste ikke at gaven lagres i et bomberom? 

Jeg syns det er vel meget at hun både får hedersmedalje og en budnad bare for å ha fullført førstagangstjenesten - som veldig mange unge mennesker gjør. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg visste ikke at gaven lagres i et bomberom? 

Jeg syns det er vel meget at hun både får hedersmedalje og en budnad bare for å ha fullført førstagangstjenesten - som veldig mange unge mennesker gjør. 

Slottet leier 6 tilfluktsrom i Oslo. Disse brukes som lager til gaver kongehuset ikke har plass til/lyst til å ha. 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/slik-skjulte-de-hemmelig-lager/82200616

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/fyller-bomberom-med-kongelige-verdier/81044906

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (1 time siden):

Slottet leier 6 tilfluktsrom i Oslo. Disse brukes som lager til gaver kongehuset ikke har plass til/lyst til å ha. 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/slik-skjulte-de-hemmelig-lager/82200616

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/fyller-bomberom-med-kongelige-verdier/81044906

Det er simpelthen ikke sant at de kongelige "ikke har lyst å ha" bunadene sine. De bruker bunad ofte. 

Endret av Daisy R
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daisy R skrev (1 minutt siden):

Det er 100 prosent usant at de kongelige ikke har lyst å ha bunadene sine. De bruker bunad ofte. 

Jeg har ikke skrevet at de ikke har lyst til å ha bunadene sine. Skrev at jeg ikke håper at bunaden (den 6. i rekken) ikke blir brukt og havner på et av bomberommene hvor de stuer bort gaver de får og ikke har plass til. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder budandene så er det egentlig ingen stor motstsetnig  i å stue de bort i et bomberom som @Sur sitronviser til i arikelene, og være glad i de. Hvis du har 7 budander sier det seg selv at de alle 7 ikke er hyppig brukt, men da trenger man kanske ikke flere heller slik det var debatt om på dax18 denne uka?

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (58 minutter siden):

Når det gjelder budandene så er det egentlig ingen stor motstsetnig  i å stue de bort i et bomberom som @Sur sitronviser til i arikelene, og være glad i de. Hvis du har 7 budander sier det seg selv at de alle 7 ikke er hyppig brukt, men da trenger man kanske ikke flere heller slik det var debatt om på dax18 denne uka?

Men du tar feil. Alle de kongelige damene har mange bunader, og alle disse bunadene er i hyppig bruk. De kongelige begrenser ikke bunadbruken sin til 17. mai.

Det slottet lagrer i bomberommene er helt andre ting, fra det de kaller "slottets samlinger". Hvis du leser artikkelen Freydis lenket til, ser du at det er snakk om ting av typen kroningsvognen, og strikkegenseren prins Harald brukte da kongefamilien rømte til Sverige under krigen.

Alt dette er et kort googlesøk unna. Eller så kan du vente et par uker på de utallige årlige før-17.mai-kavalkadene over de kongeliges bunadbruk.

Endret av Daisy R
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daisy R skrev (2 minutter siden):

Men du tar feil. Alle de kongelige damene har mange bunader, og alle disse bunadene er i hyppig bruk. De kongelige begrenser ikke bunadbruken sin til 17. mai.

Det slottet lagrer i bomberommene er helt andre ting, fra det de kaller "slottets samlinger". Hvis du leser artikkelen Freydis lenket til, ser du at det er snakk om ting av typen kroningsvognen, og strikkegenseren prins Harald brukte da kongefamilien rømte til Sverige under krigen.

Alt dette er et kort googlesøk unna. Alternativt kan du vente et par uker på de utallige årlige før-17.mai-kavalkadene av de kongeliges bunader i aktiv bruk.

Hvordan vet du hvor ofte de blir brukt? Ser de jo så og si aldri i bunaf..

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monky skrev (45 minutter siden):

Hvordan vet du hvor ofte de blir brukt? Ser de jo så og si aldri i bunaf..

Sitat fra en artikkel om Dronningens bunader, https://www.kk.no/livet/se-dronning-sonjas-imponerende-bunadssamling-denne-betyr-noe-helt-spesielt/73729945:

"– Jeg fryder meg over å bære bunad – og gjør det så ofte jeg kan – fra åpning av turstier i fjellet, til slottsbalkongen 17. mai. Bunaden forteller vanligvis noe om hvor en kommer fra. Det er et vakkert identitetsmerke. I vår familie er vi så heldige å ha bunader, drakter og kofter i vårt eie som gjør at vi kan være «hjemme» i mange deler av landet, sa hun i åpningstalen."

Sitat fra et intervju med Kronprinsessen, https://husflid.no/jeg-gjorde-selvfolgelig-alt-feil/:

For de kongelige er bunaden både festplagg og arbeidsantrekk. Mette-Marit har seks: En rogalandsbunad med mønster fra Jelsa, som hun fikk til konfirmasjonen. En hardangerbunad hun fikk i bryllupsgave fra syv kommuner. En askerbunad hun fikk i gave fra kommunen på det nye hjemstedet Skaugum. En Jubileumsdrakt for Oslo, designet til byens 1000-årsjubileum i år 2000. Samt to varianter fra fødebyen Kristiansand: En bunad fra Vest-Agder og en rekonstruert Vest-Agder-drakt basert på draktskikken i 1810.

Fra en artikkel om Prinsessens bunader, https://www.kk.no/underholdning/na-har-hun-snart-disse-6-bunadene/82544405:

"Prinsessen har allerede mange bunader, og hun bruker de flittig. Det sender et viktig signal både i forhold til folks bunadsbruk og er selvsagt ekstra stas for stedet bunaden er fra."

Endret av Daisy R
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy R skrev (10 minutter siden):

Alt dette er et kort googlesøk unna. Alternativt kan du vente et par uker på de utallige årlige før-17.mai-kavalkadene av de kongeliges bunader i aktiv bruk.

Når man har så mange som 7 bunader sier det vel seg selv at de ikke er så hyppig brukt, og kanskje pengene som blir brukt på å gi disse i gave da helller kan bli brukt til andre kommunale foremål?

50000 kan være ganske mye for frivillige organisasjoner. 

Jeg vet ikke hva som lagees hvor -kanskke @Sur sitron kan si noe der?

Endret av pop up bruker
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...