Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Sur sitron skrev (24 minutter siden):

Hva er det du snakker om? Har jeg nevnt ordet, tøffel? 

Nei, det var det jeg som gjorde. Det er et populært uttrykk brukt om HM, og jeg syns det passer når han så uprofesjonelt gir uttrykk for at han er glad i kona si offentlig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rev. Revenge skrev (4 minutter siden):

Nei, det var det jeg som gjorde. Det er et populært uttrykk brukt om HM, og jeg syns det passer når han så uprofesjonelt gir uttrykk for at han er glad i kona si offentlig.

Så snakk for deg selv og ikke sitèr meg på noe jeg ikke har uttalt. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (4 minutter siden):

Så snakk for deg selv og ikke sitèr meg på noe jeg ikke har uttalt. 

Helt enig, og det har jeg heller ikke gjort🙌🏻 Jeg føyde bare til min egen mening som en forlengelse av din mening. Eller var det et spørsmål? Jeg respekterer i alle fall din mening om å ikke sitere det du skrev, så da husker jeg ikke nøyaktig hva du skrev beklageligvis. Vi er i alle fall totalt enige i at dette er høyst uprofesjonelt adferd i det offentlige rom fra disse to.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. statsbesøket fra Island og gallamiddag så tør jeg mene at bortsett fra dronning Sonja så har MM og IA svært mye å lære når det gjelder det å fremstå kongelig. MM har enda ikke tatt inn over seg at hun er passert middagshøyden i alder, og at løsthengende hår med bøyle ikke komplimenterer henne selv og/eller anledning. En pen, klassisk knute i nakken ville være en nydelig detalj, samt en jakke til kjolen, noe hun lot til å ha glemt? Og - hvorfor i all verden utelater hun litt farve i ansiktet? 
Til galla kom MM i en pen kjole, men igjen uten farve i ansiktet. Hva er greia? Med såpass maskuline trekk kunne disse i stedet vært komplimentert med litt makeup. Hår oppsettet stod til stryk, stramt og flatt. 
IA var kledd i en nydelig kjole, men når kommer man til galla som prinsesse i løst og knapt frisert hår med en tiara klasket oppe på hodet? Lekes det kongelig - sånn halvveis «jeg har ikke lyst til å bære tiara og være kongelig, men jeg kjører fristilprinsesse»? 
Er det ikke standard som er satt å praktisere? Selv kongen glapp ved å ha beltet til uniformen opp under armene på bilder fra mottagelsen, noe som ble rettet på til de offisielle bildene. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (10 minutter siden):

Vedr. statsbesøket fra Island og gallamiddag så tør jeg mene at bortsett fra dronning Sonja så har MM og IA svært mye å lære når det gjelder det å fremstå kongelig. MM har enda ikke tatt inn over seg at hun er passert middagshøyden i alder, og at løsthengende hår med bøyle ikke komplimenterer henne selv og/eller anledning. En pen, klassisk knute i nakken ville være en nydelig detalj, samt en jakke til kjolen, noe hun lot til å ha glemt? Og - hvorfor i all verden utelater hun litt farve i ansiktet? 
Til galla kom MM i en pen kjole, men igjen uten farve i ansiktet. Hva er greia? Med såpass maskuline trekk kunne disse i stedet vært komplimentert med litt makeup. Hår oppsettet stod til stryk, stramt og flatt. 
IA var kledd i en nydelig kjole, men når kommer man til galla som prinsesse i løst og knapt frisert hår med en tiara klasket oppe på hodet? Lekes det kongelig - sånn halvveis «jeg har ikke lyst til å bære tiara og være kongelig, men jeg kjører fristilprinsesse»? 
Er det ikke standard som er satt å praktisere? Selv kongen glapp ved å ha beltet til uniformen opp under armene på bilder fra mottagelsen, noe som ble rettet på til de offisielle bildene. 

Takk for innsiktsfull og grundig gjennomgang av gårsdagens antrekk og innføringen i kongelige standarder. Så rart at kongehuset ikke vet om disse.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (33 minutter siden):

Takk for innsiktsfull og grundig gjennomgang av gårsdagens antrekk og innføringen i kongelige standarder. Så rart at kongehuset ikke vet om disse.

Ja, jeg må si det er merkelig at skandinavias dyreste kongehus ikke har råd til skikkelige stylister. 

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sur sitron skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg må si det er merkelig at skandinavias dyreste kongehus ikke har råd til skikkelige stylister. 

Det er vel akkurat det de har dessverre. Men stylister tenker bare look og fashion. De har jo ikke greie på de kongelige etiketter.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må dessverre også si frisyrene til IA og MM skuffet veldig. Ser veldig merkelig ut med synlige ører og håret hengende løst foran tiaraen. Fikk en fornemmelse av at de har hatt dårlig tid ved påkledningen. 

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_D skrev (9 minutter siden):

Det er vel akkurat det de har dessverre. Men stylister tenker bare look og fashion. De har jo ikke greie på de kongelige etiketter.

Det hadde de ihvertfall ikke gjort igår. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (13 minutter siden):

Det hadde de ihvertfall ikke gjort igår. 

Nei, jeg er enig i at tiara ikke er i motebildet nå.

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (2 timer siden):

Prinsessen har ved flere anledninger vist at hun foretrekker dyp utringing og høy splitt…

Tiaraen hun brukte under gallamiddagen gjør seg bedre når den ikke blir brukt som hårbøyle, men som… tiara…

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Så fint med gjenbruk!

Fint? Det skulle vel bare mangle. Sonja har gjenbrukt gallakjolene sine i alle år, sydd de om, nytt tilbehør osv. Det er slett ikke noe nytt selvom det er mer fokus på det nå. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sur sitron skrev (44 minutter siden):

Fint? Det skulle vel bare mangle. Sonja har gjenbrukt gallakjolene sine i alle år, sydd de om, nytt tilbehør osv. Det er slett ikke noe nytt selvom det er mer fokus på det nå. 

Fint, ja. Sola skinner og da overstrømmes man av godord, ikke sant?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (8 minutter siden):

Fint, ja. Sola skinner og da overstrømmes man av godord, ikke sant?

Du mener kanskje det er oppsiktsvekkende at man gjenbruker kjoler og vesker til flere hundre tusen?

Det imponere ikke meg, dessverre.

Dronning Sonja derimot har redesignet sine klær i alle år og hun fremstår alltid stilig og elegant.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (4 minutter siden):

Du mener kanskje det er oppsiktsvekkende at man gjenbruker kjoler og vesker til flere hundre tusen?

Det imponere ikke meg, dessverre.

Dronning Sonja derimot har redesignet sine klær i alle år og hun fremstår alltid stilig og elegant.

Nei, ikke oppsiktsvekkende, men fint. De var fine alle sammen. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er så fint at også kongehuset har bitt seg merke i den regjerende gjenbrukstrenden og ikke bare gjenbruker familiens gamle dåpskjoler. Gamle tradisjoner vi har vokst opp med der kvalitetsklær, sko og vesker med godt håndtverk arves er viktig bærekraft og viser samfunnsengasjement på tross av egen formue.

Jeg syns kanskje ikke at alt de har på seg er like vakkert, så er kvalitet og levetid viktigere. Ingen burde shoppe på Lindex og Temu av hensyn til miljøet og her er kongefamilien i en særstilling med sine kvalitetsplagg som utpeker seg så mye at flere av plaggene sendes til museum for ytterligere beundring.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev. Revenge skrev (3 minutter siden):

Jeg syns det er så fint at også kongehuset har bitt seg merke i den regjerende gjenbrukstrenden og ikke bare gjenbruker familiens gamle dåpskjoler. Gamle tradisjoner vi har vokst opp med der kvalitetsklær, sko og vesker med godt håndtverk arves er viktig bærekraft og viser samfunnsengasjement på tross av egen formue.

Jeg syns kanskje ikke at alt de har på seg er like vakkert, så er kvalitet og levetid viktigere. Ingen burde shoppe på Lindex og Temu av hensyn til miljøet og her er kongefamilien i en særstilling med sine kvalitetsplagg som utpeker seg så mye at flere av plaggene sendes til museum for ytterligere beundring.

Det er jeg helt enig i, og jeg gleder meg til å beundre Sonjas gule kjoler i Nathional Museet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns disse tiaraene hører hjemme på museum, jeg da. Og hattene. Veldig, veldig gammeldags. Samtidig setter tiara- og hattebruken alle gjestene på prøve, for hvor mange eier hatter og tiaraer i garderoben i dag og bruker disse?

Da mener jeg ikke solhatt, disse skal brukes på stranden og har som formål å være en miniparasoll for de nette og slanke i tillegg til høy solfaktor for å bevare en glatt og fin hud med glød. Dronning Sonja og Kong Harald burde kanskje ha vært flinkere til å bruke solhatt litt oftere, men nå er det for sent. Der er de helt like den vanlige nordmann.

Så må jeg samtidig innrømme at å stå i bunad med solhatt på slottsbalkongen hvert år når grunnloven har bursdag blir et upassende stilbrudd, uansett hvilke fylker bunadene kommer fra. Det ville blitt litt enklere å gjøre som japanere, bruke paraplyen. Vi er tross alt vant til å bruke paraplyer i Norge. Og da er gammeldags hodepynt helt unødvendig.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev. Revenge skrev (6 minutter siden):

Jeg syns disse tiaraene hører hjemme på museum, jeg da. Og hattene. Veldig, veldig gammeldags. Samtidig setter tiara- og hattebruken alle gjestene på prøve, for hvor mange eier hatter og tiaraer i garderoben i dag og bruker disse?

Da mener jeg ikke solhatt, disse skal brukes på stranden og har som formål å være en miniparasoll for de nette og slanke i tillegg til høy solfaktor for å bevare en glatt og fin hud med glød. Dronning Sonja og Kong Harald burde kanskje ha vært flinkere til å bruke solhatt litt oftere, men nå er det for sent. Der er de helt like den vanlige nordmann.

Så må jeg samtidig innrømme at å stå i bunad med solhatt på slottsbalkongen hvert år når grunnloven har bursdag blir et upassende stilbrudd, uansett hvilke fylker bunadene kommer fra. Det ville blitt litt enklere å gjøre som japanere, bruke paraplyen. Vi er tross alt vant til å bruke paraplyer i Norge. Og da er gammeldags hodepynt helt unødvendig.

Hatter burde komme tilbake til hvermannsens garderobe, synes jeg. Det gir det lille ekstra til antrekket.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...