Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Snurrevippen skrev (6 timer siden):

Det er ikke slik at KOFA er et laveterskeltiltak uten betydning, og det endrer heller ikke realiteten i KOFAs begrunnelse. Det er de som er klageorganet for offentlige anskaffelser. Faktisk spesialister innen dette feltet. Deres vurderinger har dermed faglig tyngde, og de ville hatt det i en eventuell rettsprosess også. At ingen profesjonelle aktører har tatt dette videre tyder jeg slik jeg nevnte, at det ikke finnes noen juridisk grunnlag for en rettslig prosess. 

Selv om anskaffelser er åpen for konkurranse betyr det heller ikke at det MÅ være en konkurranse. Det er altså ikke juks og KOFA konkluderte med at det juridiske grunnlaget for anskaffelser var oppfylt. Regelverket åpner nettopp for direkte anskaffelser av unike kunstverk, og det er det som er vurdert i denne saken. 

Nei, er ikke slik at Europeisk høyesterett hadde vektlagt en uttalelse fra KOFA.

Akkurat som en tingrett ikke vektlegger enn uttelse fra for eksempel pasientskadenemda. Tingretten vil vurdere saken selvstendig.

Som jeg skrev så er det ikke gjort en prøving av denne saken i en rettsak, og vi vet ikke hvordan saken hadde blitt vurdert hvis den hadde blitt ført av en ressurssterk part i rettssystemet. 

Det kan ha vært helt ok, men det kan ha vært forhold som tilsa at det ikke var det. 

Husker her i kommunen, der det var sterke ønsker fra mange om at en spesiell fotograf skulle ta bilder til skolefotograferinger. Etter en del støy, så ble det ikke direkteanskaffelse, men konkurranse. 

Hverken du, jeg, eller en domstol har vurdert denne saken grundig. Med mulighet å få se et samlet bevisbilde med vitneførsel. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

Ja, hvis Kongen ikke av en eller annen grunn sier nei. 

Men hvor trygt hadde det vært? Og er det i praksis mulig å gjennomføre, med all sikkerhet disse folkene har rundt seg? Selvsagt, er jo ikke kun pasientkontakt leger driver med, så finnes jo andre områder innen yrket også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (9 timer siden):

Kongelige oppgaver er langt mer en bare vinking og snorklipping, og Kongen har vært en meget dedikert statsoverhode i mange år. Det fremstår svært urimelig av deg å sammenligne en 87-år gammel monark med en vanlig arbeidstaker. Det er heller ikke unaturlig at en eldre mann som har tjent landet sitt hele livet ønsker å ha privat tid med familie og reise rundt. Det burde vært en selvfølge at han fikk bruke sine siste år med mer frihet, uten at det blir fremstilt som ufortjent eller uansvarlig. Alderdom og helseutfordringer rammer alle. Slik er livet. 

Han er 88 :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosabløff skrev (På 2.3.2025 den 20.35):

Arbeidsjern. Var også på oppdrag i Nidarosdomen. Er det ikke bare en måned siden hun måtte få satt inn hjerteklaff? Etter det har hun også rukket å åpne Munch-utstilling i Roma.

Hun har fått satt inn pacemaker, ikke hjerteklaff. Det ble engang i tiden sagt, at dronning Sonja var den mest kongelige i kongehuset, og dèt var ikke positivt ment, hun er kjent for å være et petimeter av rang. Å sammenligne MM med sin svigermor, blir ikke rettferdig. Sonja Haraldsen, fra ‘beste vestkant’, sirkulerte i samme miljø som kronprins Harald, og de møttes i selskap hos felles venner, - venner de beholdt. Hun har utdannelse fra Sveits, og høyskoleutdanning fra Norge mm. Hjemmet var fylt med ekte kunst,osv. …MM kommer fra en vanlig gjennomsnittsfamilie i Vågsbygd, og hadde naturlig nok ikke opparbeidet seg den «dannelse», Sonja var oppvokst med. Dronningen har i tillegg vært velsignet med god helse helt frem til sine eldre dager. Så vidt vi vet, har hun ingen alvorlige sykdommer, men er nå kun svekket grunnet høy alder. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så mange her inne som har så rørende og hjertevarm omsorg for kronprinsessen, og lurer så veldig på hvordan sykdommen påvirker hennes Gjerning. Idag kom det jo ny informasjon fra kongehuset om akkurat det, der de forteller at sykdommen har utviklet seg, slik at arbeidet blir mer påvirket fremover. 

Samtidig har hun jo vært veldig synlig de siste dagene, og selv om hun avlyser et oppdrag i kveld, så møtte hun opp på et oppdrag i formiddag, og da fortalte hun litt selv om hvordan det arter seg:

Kronprinsesse Mette-Marit med «kranglete lunger» – avlyste i Trondheim

Så da har vi fått noen svar og så slipper vi å lure mer på det.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mollami skrev (42 minutter siden):

Hun har fått satt inn pacemaker, ikke hjerteklaff. Det ble engang i tiden sagt, at dronning Sonja var den mest kongelige i kongehuset, og dèt var ikke positivt ment, hun er kjent for å være et petimeter av rang. Å sammenligne MM med sin svigermor, blir ikke rettferdig. Sonja Haraldsen, fra ‘beste vestkant’, sirkulerte i samme miljø som kronprins Harald, og de møttes i selskap hos felles venner, - venner de beholdt. Hun har utdannelse fra Sveits, og høyskoleutdanning fra Norge mm. Hjemmet var fylt med ekte kunst,osv. …MM kommer fra en vanlig gjennomsnittsfamilie i Vågsbygd, og hadde naturlig nok ikke opparbeidet seg den «dannelse», Sonja var oppvokst med. Dronningen har i tillegg vært velsignet med god helse helt frem til sine eldre dager. Så vidt vi vet, har hun ingen alvorlige sykdommer, men er nå kun svekket grunnet høy alder. 

Dronningen ser vel hvilke vei dette går og prøver å redde monarkiet helt på egenhånd. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MM bør bli ufør. I en rolle som hennes må det være forutsigbarhet, ikke hun kommer/nei, hun kommer ikke/hun kommer ikke/jo, hun kommer allikevel osv osv. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mollami skrev (2 timer siden):

Familien til MM er nå ikke helt gjennomsnittlig… betydelig mer rus og vold enn i gjennomsnittsfamilien, vil nå jeg si. Men ellers er jeg enig, det var stor forskjell i sosial status og sosial kapital i oppvekstene til MM og Sonja. 

• Liker 10
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (14 timer siden):

Nei, er ikke slik at Europeisk høyesterett hadde vektlagt en uttalelse fra KOFA.

Akkurat som en tingrett ikke vektlegger enn uttelse fra for eksempel pasientskadenemda. Tingretten vil vurdere saken selvstendig.

Som jeg skrev så er det ikke gjort en prøving av denne saken i en rettsak, og vi vet ikke hvordan saken hadde blitt vurdert hvis den hadde blitt ført av en ressurssterk part i rettssystemet. 

Det kan ha vært helt ok, men det kan ha vært forhold som tilsa at det ikke var det. 

Husker her i kommunen, der det var sterke ønsker fra mange om at en spesiell fotograf skulle ta bilder til skolefotograferinger. Etter en del støy, så ble det ikke direkteanskaffelse, men konkurranse. 

Hverken du, jeg, eller en domstol har vurdert denne saken grundig. Med mulighet å få se et samlet bevisbilde med vitneførsel. 

Du fremlegger en rekke urelaterte sammenligninger som ikke er reelt for denne saken og hopper glatt over at KOFA er spesialister som klageorgan med en faglig tyngde. Det du nevner gjelder selvsagt i en rettssak, men i fravær av en slik prosess er det KOFAs vurdering man forholder seg til. En domstol er ikke bundet av KOFAs konklusjon, men den ville helt klart hatt betydning.

Sammenligningen med skolefotografen og pasientskadenemda er ikke overførbar til denne saken. Det er som å sammenligne epler og pærer, og har helt ulike juridiske rammer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig leit at MM nå har forverret sykdom, noe som ikke gjør henne lat, og synes ikke det er noe å diskutere at hun uteblir.

Diskutere rollen som dronning og evt ufør synes jeg så absolutt må være lov.

Og ellers det som har blitt skrevet om at flere har hatt inntrykk av at kronprinsessen er lat, og det inntrykket kom for maaange år siden, det synet deler jeg og, som så mange andre, og det var nok lenge før sykdommen.

Sånn går det når Johnny fra Stovner gifter seg med røkla. All kongelig standard bare * poff *  borte på noen tiår. 

Endret av 42.
La til mellomrom i teksten
  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (3 timer siden):

Familien til MM er nå ikke helt gjennomsnittlig… betydelig mer rus og vold enn i gjennomsnittsfamilien, vil nå jeg si. Men ellers er jeg enig, det var stor forskjell i sosial status og sosial kapital i oppvekstene til MM og Sonja. 

Fysj for en kommentar. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmmwhatever skrev (3 timer siden):

Dette er ikke annet enn sannheten, desverre.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor skrev (5 timer siden):

MM bør bli ufør. I en rolle som hennes må det være forutsigbarhet, ikke hun kommer/nei, hun kommer ikke/hun kommer ikke/jo, hun kommer allikevel osv osv. 

Enig. Så får hun heller komme som en overraskelse sammen med Kronprinsen på hans oppdrag.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus skrev (1 time siden):

Fysj for en kommentar. 

Sannheten er tung å forholde seg til for enkelte. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Svigermor skrev (7 timer siden):

Hun kommer til festligheter, men ikke til praktiske gjøremål som vink, hils og nikk...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor skrev (7 timer siden):

Prinsesse Astrid bistod sin far kong Olav med representasjon oppgaver og var landets første dame, da han ble enkemann.
Dette samme kan IA gjøre, representere sammen med sin far HM. Da er det mulighet for MM og trekke seg helt tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (1 minutt siden):

Prinsesse Astrid bistod sin far kong Olav med representasjon oppgaver og var landets første dame, da han ble enkemann.
Dette samme kan IA gjøre, representere sammen med sin far HM. Da er det mulighet for MM og trekke seg helt tilbake.

Prinsesse Astrid har bistått mye, men jeg tenker at hun representerte en helt annen generasjon kongelig verdighet enn den som vokser opp i dagens Norge.

Jeg synes både kronprinssirkus og arveprinsessen hans burde fått slippe - la Norge bli et moderne land 2025 verdig! Slipp de kongelige (som har mistet all sin opphøyethet, verdighet og glød) fri!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (11 minutter siden):

Prinsesse Astrid har bistått mye, men jeg tenker at hun representerte en helt annen generasjon kongelig verdighet enn den som vokser opp i dagens Norge.

Jeg synes både kronprinssirkus og arveprinsessen hans burde fått slippe - la Norge bli et moderne land 2025 verdig! Slipp de kongelige (som har mistet all sin opphøyethet, verdighet og glød) fri!

Er enig, prinsesse Astrid har og hadde en helt annen verdighet. 

Dessverre er det en omfattende prosess å endre styresett. Tror HM kommer til å bli konge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...