Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Freydis skrev (6 minutter siden):

Og den gang i 1905 var det kun menn over 25 år som fikk lov å stemme.

Svært godt poeng! Da er det iallefall på høy tid med en ny avstemming. Tenker også at dagens yngre generasjoners meninger om styreform er relevant. Jeg tror ikke de nødvendigvis svarer på spørreundersøkelser. Hvis jeg spør mine i 20-årene om monarki, så vet de ikke hva de kongelige etter Harald og Sonja heter en gang. De er ikke spesiellt interessert i historien fra 1905, men de får med seg sakene med MBH og DV, og syns det er flaut. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Freydis
Isild skrev (19 minutter siden):

Svært godt poeng! Da er det iallefall på høy tid med en ny avstemming. Tenker også at dagens yngre generasjoners meninger om styreform er relevant. Jeg tror ikke de nødvendigvis svarer på spørreundersøkelser. Hvis jeg spør mine i 20-årene om monarki, så vet de ikke hva de kongelige etter Harald og Sonja heter en gang. De er ikke spesiellt interessert i historien fra 1905, men de får med seg sakene med MBH og DV, og syns det er flaut. 

Mine barn har heller aldri brydd seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spørreundersøkelsen ja; da er det 1000 «representative» nordmenn som besvarer om hvorvidt de «støtter» monarkiet. Spurt på bursdagen til koselige kong Harald. Nå er det visst rundt 690 som har svart ja, mot 620 tidligere i høst og dermed så «øker oppslutninga». 
Nettavisen har en annen spørreundersøkelse med samme spørsmål relatert til den opprinnelige NRK-saken, og der har 2000+ svart. Der sier 47% ja og 43% nei og 10% vet ikke. I høst besvarte over 35000 samme spørsmål hos nettavisen med et betydelig flertall for «nei». 
Noen av de aller mest aktive ja-menneskene i disse kongehusrelaterte trådene her har jo konkludert fornøyd med seg selv at det er bare hos «tullingene her på KG» at stemninga for videre kongehus er laber. 
I beg to differ. 
Diverse kommentarfelt hvor folk skriver med fullt navn er alltid et underlig skue, men her har vinden uten tvil snudd. Du har de sedvanlige feierne for egen dør med blødende mammahjerter, men ellers er det svært mange av den litt eldre garden som stiller seg svært kritiske. 
Jeg håper virkelig det kunne blitt en reell folkeavstemning om videre statsform etter Haralds dager er omme. 

• Liker 12
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (2 timer siden):

Mine barn har heller aldri brydd seg.

Min datter går på en ungdomsskole kronprinsparet besøkte i fjor. Jeg spurte henne om hun syntes det var stas, hvorpå hun svarte at nesten ingen i hennes klasse syntes det var så kult som læreren ville hype det opp til å være. Tror ikke det er så mange som bryr seg lengre. "De sto jo bare der og smilte pent og sang litt med" sa hun 😅 De gjorde nok mer enn det, men det ga ikke nevneverdig inntrykk.

• Liker 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (2 timer siden):

Den spørreundersøkelsen ja; da er det 1000 «representative» nordmenn som besvarer om hvorvidt de «støtter» monarkiet. Spurt på bursdagen til koselige kong Harald. Nå er det visst rundt 690 som har svart ja, mot 620 tidligere i høst og dermed så «øker oppslutninga». 
Nettavisen har en annen spørreundersøkelse med samme spørsmål relatert til den opprinnelige NRK-saken, og der har 2000+ svart. Der sier 47% ja og 43% nei og 10% vet ikke. I høst besvarte over 35000 samme spørsmål hos nettavisen med et betydelig flertall for «nei». 
Noen av de aller mest aktive ja-menneskene i disse kongehusrelaterte trådene her har jo konkludert fornøyd med seg selv at det er bare hos «tullingene her på KG» at stemninga for videre kongehus er laber. 
I beg to differ. 
Diverse kommentarfelt hvor folk skriver med fullt navn er alltid et underlig skue, men her har vinden uten tvil snudd. Du har de sedvanlige feierne for egen dør med blødende mammahjerter, men ellers er det svært mange av den litt eldre garden som stiller seg svært kritiske. 
Jeg håper virkelig det kunne blitt en reell folkeavstemning om videre statsform etter Haralds dager er omme. 

Hvem er det de spør egentlig? 😅

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronprinsparet/kongefamilien er jo akkurat som oss, sier de. De er foreldre. De er folkelige. De er åpne om sine feil og mangler. Hvorfor tenker vi at små og store barn vil være interessert i å stå i kø for å ta en helt vanlig mamma og pappa i hånda?

Foreldre er kjedelige. Prinser og prinsesser derimot. 

Kongefamilien må nesten bestemme seg. Er de vanlige folk, eller er de prinser og prinsesser? Skal vi behandle dem som vanlige folk, eller skal vi behandle dem som prinser og prinsesser? Skal de være begge deler?

Hvem bestemmer når de skal behandles som helt vanlige folk, og hvem bestemmer når de skal få kongelig særbehandling?

• Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trønder skrev (16 timer siden):

Han fikk er grei bursdagsgave fra VG under middagen da. Kanskje de omside skjønner at de må begynne å åpne kjeften: https://www.vg.no/rampelys/i/dRQ8Pz/kronprins-haakon-i-sms-jeg-hoerte-hva-du-sa

Det var jo ikke fint sagt av han. Setningen minner veldig om den ironiske Ja, Jeg Hører Hva Du Sier.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer at MBH og Durek ikke var til stede på bursdagsfeiringen har det antagelig vært fint for Harald og Sonja. Å slippe de verste av «familien» som ødelegger for den gode gjerningen de selv har utført. Ingen vet om Harald får oppleve neste bursdag, det vet alle som har eldre i familien at ting kan snu fort.

Mange har jo hørt ryktene om IA, men etter en periode i militæret er det mange som vokser på den erfaringen. Hun kunne kanskje vært en fin arvtaker med hjelp fra Sonja? At vi slipper de to andre? Håper på det når Harald går bort ❤️ Men håper han lever noen år til slik at hun lærer mer hvis det fortsatt blir et monarki fremover … Noe jeg personlig ikke ønsker med de to falske HM og MM … 

Endret av Justlooking
Tillegg
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 timer siden):

Det var jo ikke fint sagt av han. Setningen minner veldig om den ironiske Ja, Jeg Hører Hva Du Sier.

Det kan også være det motsatte: En bekreftende setning. Just saying..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange av de mest aktive influencertrådene blir det gjentatt omattatt og omattatt at kg-kritikken mot den aktuelle influenceren kun dreier seg om å kritisere bedriften. Evinnelige gjentakelser om bloggerfoten til Helene Drage og kjevelinjen venstre/høyre til CBE er altså og angivelig ikke kritikk mot disse personene men mot bedriften de fronter og jobben de gjør. Dette ifølge ivrige deltakere i disse trådene. 
Ok! Da har vi her altså med influencere verdt å kritisere i regi av måten de skjøtter jobben sin på å gjøre.

Men, når Mette Marit, som også er en slags influencer, bare hardt sponset av statskassa og ikke Brun og Blid, ikke gjør en god nok jobb som dette landets kronprinsesse; da er det straks tolket som et angrep på hennes person. 

Snedig.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
Justlooking skrev (43 minutter siden):

Hvis det stemmer at MBH og Durek ikke var til stede på bursdagsfeiringen har det antagelig vært fint for Harald og Sonja. Å slippe de verste av «familien» som ødelegger for den gode gjerningen de selv har utført. Ingen vet om Harald får oppleve neste bursdag, det vet alle som har eldre i familien at ting kan snu fort.

Mange har jo hørt ryktene om IA, men etter en periode i militæret er det mange som vokser på den erfaringen. Hun kunne kanskje vært en fin arvtaker med hjelp fra Sonja? At vi slipper de to andre? Håper på det når Harald går bort ❤️ Men håper han lever noen år til slik at hun lærer mer hvis det fortsatt blir et monarki fremover … Noe jeg personlig ikke ønsker med de to falske HM og MM … 

Du kommer nok aldri unna HM og MM - de er neste på stigen etter Harald og Sonja.

Jeg ser ikke for meg de to som et samlende kongepar for Norge - jeg gremmes rett og slett ved tanken. Skikkelig usympatiske og egoistitske begge to. 

Krysser fingrene for en folkeavstemming den dagen Harald ikke er her lenger. Kan ikke forstille meg at HM ønsker å over stafettpinnen uten å vite at de har tillit i folket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
rebella81 skrev (14 minutter siden):

I mange av de mest aktive influencertrådene blir det gjentatt omattatt og omattatt at kg-kritikken mot den aktuelle influenceren kun dreier seg om å kritisere bedriften. Evinnelige gjentakelser om bloggerfoten til Helene Drage og kjevelinjen venstre/høyre til CBE er altså og angivelig ikke kritikk mot disse personene men mot bedriften de fronter og jobben de gjør. Dette ifølge ivrige deltakere i disse trådene. 
Ok! Da har vi her altså med influencere verdt å kritisere i regi av måten de skjøtter jobben sin på å gjøre.

Men, når Mette Marit, som også er en slags influencer, bare hardt sponset av statskassa og ikke Brun og Blid, ikke gjør en god nok jobb som dette landets kronprinsesse; da er det straks tolket som et angrep på hennes person. 

Snedig.

Det er bare her på Kvinneguiden - andre steder skriver folk hva de mener. Merkelig nok ses det på som en majestetsfornærmelse å sette spørsmål ved hennes evne som kronprinsesse og kommende dronning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (54 minutter siden):

Hvorfor skulle MBH være med i kongens bursdag - han droppet sin egen mors 50-årsfeiring på slottet og festet heller sammen med vennene sine lenger «borti gata.»

Hva tilsier at IA skulle være mer skikket som landets neste monark enn HM?

Jeg håper Harald er vår siste monark og at denne foreldede styreformen ender med han. Så kan resten av familien slippes fri og MM’s drøm om en medisinstuderende datter gå i oppfyllelse.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Freydis skrev (16 minutter siden):

Du kommer nok aldri unna HM og MM - de er neste på stigen etter Harald og Sonja.

Jeg ser ikke for meg de to som et samlende kongepar for Norge - jeg gremmes rett og slett ved tanken. Skikkelig usympatiske og egoistitske begge to. 

Krysser fingrene for en folkeavstemming den dagen Harald ikke er her lenger. Kan ikke forstille meg at HM ønsker å over stafettpinnen uten å vite at de har tillit i folket.

Hvorfor ikke, hvis han er så skikkelig usympatisk og egoistisk? 

Da burde han vel gi blanke blaffen i hva folket skulle mene? :vetikke: 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (15 minutter siden):

Det er bare her på Kvinneguiden - andre steder skriver folk hva de mener. Merkelig nok ses det på som en majestetsfornærmelse å sette spørsmål ved hennes evne som kronprinsesse og kommende dronning. 

Er det noen her som har argumentert det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krimskrans skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skulle MBH være med i kongens bursdag - han droppet sin egen mors 50-årsfeiring på slottet og festet heller sammen med vennene sine lenger «borti gata.»

Jeg håper Harald er vår siste monark og at denne foreldede styreformen ender med han. Så kan resten av familien slippes fri og MM’s drøm om en medisinstuderende datter gå i oppfyllelse.

Jeg er selvsagt enig i det siste.

Det gikk mer på hvisomatte deromatte …  Het enig i at Harald bør være vår siste monark. 

Endret av Justlooking
Tillegg
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Freydis
Aricia skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke, hvis han er så skikkelig usympatisk og egoistisk? 

Da burde han vel gi blanke blaffen i hva folket skulle mene? :vetikke: 

HM har vist en side av seg selv som jeg ikke visste om i saken med stesønnen. Jeg har aldri vært overbegeistret for ham for jeg har følt at han aldri er helt seg selv - han har strevd med å fremstå politisk korrekt - dog vist et snev av humor innimellom. 

I saken med stesønnen har jeg blitt sjokkert hvor lite sympatisk og hvor særs egoistisk han har fremstått. 

Norge er et demokratisk land og et kongepar ville nok kjent sin besøkelsestid dersom de følte seg uønsket og foraktet av folket de faktisk er satt til å tjene. 

Snart står vi overfor en rettssak. Hva som kommer fram der vil nok ha mye å si på folks oppslutning om kongehuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
~ Ada ~ skrev (10 minutter siden):

Er det noen her som har argumentert det?

De har ikke nevnt ordet "majestetsfornærmelse" - men det var ment som en beskrivelse av hva man blir møtt med når man er så frekke å sette spørsmål ved MM`s evne som kronprinsesse og kommende dronning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
Krimskrans skrev (18 minutter siden):

Kunne ikke vært mer enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (11 minutter siden):

De har ikke nevnt ordet "majestetsfornærmelse" - men det var ment som en beskrivelse av hva man blir møtt med når man er så frekke å sette spørsmål ved MM`s evne som kronprinsesse og kommende dronning. 

Aldri sett noen motargumentere ("møtt med") med det. Ikke i nærheten engang. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...