PusheenPusheen Skrevet 5. februar #2201 Del Skrevet 5. februar Sier det seg ikke selv at de alltid vil komme til å ville være kongelig? Med alle fordelene det fører med seg. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 5. februar #2202 Del Skrevet 5. februar Freydis skrev (4 minutter siden): Da er det altså dere egen vilje til å stå i stillingen som teller for deg? Det var bare det jeg lurte på. Nei det er det ikke. I bunn og grunn ønsker jeg monarki. Men om de kongelige selv ikke liker jobben sin, og ønsker seg ut. Er ikke jeg en person som liker tvinge folk inn i roller de selv evnt ikke ønsker. Og da støtter jeg dem i evnt det også. For det kan jeg forstå. Hadde ikke selv ønsket å være en kongelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 5. februar #2203 Del Skrevet 5. februar PusheenPusheen skrev (22 minutter siden): Sier det seg ikke selv at de alltid vil komme til å ville være kongelig? Med alle fordelene det fører med seg. Jeg klarer ikke å se noen fordeler med å bli presset inn i en rolle , joda de får kanskje noen fordeler men det hadde ikke veid opp for det negative i en sånn rolle. Mulig de som har blitt født inn i det tenker annerledes🤷♀️ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 5. februar #2204 Del Skrevet 5. februar Orly skrev (3 minutter siden): Jeg klarer ikke å se noen fordeler med å bli presset inn i en rolle , joda de får kanskje noen fordeler men det hadde ikke veid opp for det negative i en sånn rolle. Mulig de som har blitt født inn i det tenker annerledes🤷♀️ Det er ingenting som indikerer på at de føler seg presset inn i rollen, men jeg skjønner hva du mener. Fordeler og ulemper med å være kongelig. Men du ser nu hun prinsesse Märtha. Hun tviholder jo så hardt hun kan på tittelen sin. Uten den er hun jo ingen. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet onsdag kl 10:39 #2205 Del Skrevet onsdag kl 10:39 (endret) Freydis skrev (På 27.12.2024 den 14.39): Kong Harald er virkelig preget av høstens hendelser. Har sett endringer rent utseendemessig hos ham helt siden bryllupet i Geiranger. Det er vanvittig at kongen og dronningen - skal måtte forholde seg til dette kaoset og disse krisene på sine gamle dager. Ja det er virkelig trist. De har vært åpne for at barna skulle kunne velge livspartnere helt selv, for å slippe unna kong Haralds erfaring med å måtte vente i 9 lange år for å endelig få sin Sonja. Men så har de måttet oppleve at begge barna gjorde katastrofale valg av livspartnere, valg som har ført til den ene internasjonale skandalen etter den andre. Virkelig trist. Jeg mener at monarkiet i Norge har utspilt sin rolle av to grunner: 1) Det å fødes inn i hyperprivilegerte, ufortjent fornemme, offentlige roller finansiert av Norges skattebetalere fremstår utdatert og urettferdig. Det er bare merkelig at en helt ordinær familie uten spesielle evner eller prestasjoner skal settes på en urørlig pidestall skyhøyt over alle andre. 2) Det er direkte skremmende med sårbarheten som avsløres, når feil personer innlemmes i familien og river absolutt alt av verdighet, overklasse og tradisjon i fillebiter, på tross av familiens ubegrensede tilgang på skattebetalernes penger og ressurser. Norge har nå et kronprinspar bestående av en konfliktsky tøffel og en navlebeskuende, uføretrygdet kronprinsesse med en psykisk syk, rusmisbrukende serieovergriper av en sønn. Samt en skandaleombrust, gjeldsbefengt, skilt prinsesse som nå er nygift med en svindlersk, arrogant sjarlatan som utleverer sexlivet deres og som mener at kreftsyke har seg selv å takke. Ikke engang dramaserien Hotell Cæsar hadde klart å komme opp med et slikt plott. Endret onsdag kl 16:13 av Rastebenk 25 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet onsdag kl 22:21 #2206 Del Skrevet onsdag kl 22:21 (endret) PusheenPusheen skrev (12 timer siden): Sier det seg ikke selv at de alltid vil komme til å ville være kongelig? Med alle fordelene det fører med seg. Nei, det tror jeg ikke. Jeg syns ikke kronprinsparet virker særlig gira over oppgaven, og IA og SM virrer rundt uten at vi vet hva som er planene der. IA har fullført førstegangstjenesten, men det wer ikke noe snakk om nå skal hun inn på den og den utdanningen fordi det vil være bra for henne når/hvis hun blir dronning. Jeg tror de ønsker fordelene, men jeg har ikke inntrykk av at de ønsker å være kongelige faktisk. Edit: når det gjelder Martha er hun i en annen kategori. Hun vil nok være prinsesse for alt det er verdt, så lenge det kun er fordeler og ingen krav eller kritikk. Resten av gjengen, altså Kronprinsparet, tror jeg likså godt kunne nøyd seg med å være grever eller lignende. Endret onsdag kl 22:24 av pop up bruker 11 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BuffaloDuck Skrevet onsdag kl 23:19 #2207 Del Skrevet onsdag kl 23:19 pop up bruker skrev (55 minutter siden): Nei, det tror jeg ikke. Jeg syns ikke kronprinsparet virker særlig gira over oppgaven, og IA og SM virrer rundt uten at vi vet hva som er planene der. IA har fullført førstegangstjenesten, men det wer ikke noe snakk om nå skal hun inn på den og den utdanningen fordi det vil være bra for henne når/hvis hun blir dronning. Er ikke IA fremdeles i militæret? Tror hun har 2 måneder igjen ifølge denne: https://www.nrk.no/norge/prinsesse-ingrid-alexandra-kunngjor-videre-planer-i-forsvaret_-_-trives-veldig-godt-her-1.17049014 Enig i at det er rart de ikke sier noe om hva slags planer SM har. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet onsdag kl 23:28 #2208 Del Skrevet onsdag kl 23:28 BuffaloDuck skrev (9 minutter siden): Er ikke IA fremdeles i militæret? Tror hun har 2 måneder igjen ifølge denne: https://www.nrk.no/norge/prinsesse-ingrid-alexandra-kunngjor-videre-planer-i-forsvaret_-_-trives-veldig-godt-her-1.17049014 Enig i at det er rart de ikke sier noe om hva slags planer SM har. Beklager, trodde hun var ferdig og hjemme igjen! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BuffaloDuck Skrevet onsdag kl 23:35 #2209 Del Skrevet onsdag kl 23:35 Rastebenk skrev (12 timer siden): Ja det er virkelig trist. De har vært åpne for at barna skulle kunne velge livspartnere helt selv, for å slippe unna kong Haralds erfaring med å måtte vente i 9 lange år for å endelig få sin Sonja. Men så har de måttet oppleve at begge barna gjorde katastrofale valg av livspartnere, valg som har ført til den ene internasjonale skandalen etter den andre. Virkelig trist. Jeg lurer jo også litt på hvilken bagasje de har med hjemmefra. Hva fikk HM og ML til å velge slike partnere? De er jo ikke fra en «normal» familie, og jeg forestiller meg at en kanskje litt streng oppdragelse, med livvakter konstant rundt seg, førte til et ungdomsopprør av dimensjoner. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet torsdag kl 05:58 #2210 Del Skrevet torsdag kl 05:58 BuffaloDuck skrev (6 timer siden): Jeg lurer jo også litt på hvilken bagasje de har med hjemmefra. Hva fikk HM og ML til å velge slike partnere? De er jo ikke fra en «normal» familie, og jeg forestiller meg at en kanskje litt streng oppdragelse, med livvakter konstant rundt seg, førte til et ungdomsopprør av dimensjoner. Streng oppdragelse? Jeg ville sagt heller "fri barneoppdragelse", slik det også virker som de viderefører til sine egne avkom igjen. 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøløs Skrevet torsdag kl 06:27 #2211 Del Skrevet torsdag kl 06:27 Kronprins Haakon valgte First Price prinsessen. Så da får vi bare belage oss på en komedie av et kongehus i en god stund fremover. Det lover ikke så bra for neste generasjon kongelige heller. Da jeg ikke kan si jeg har så stor troen på oppdragelsen de har fått med seg hjemmefra. Man får bare krysse fingrene at de mot alle odds greier seg. Akk, ja det er ståa for monarkiet i Norge. 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet torsdag kl 07:42 #2212 Del Skrevet torsdag kl 07:42 pop up bruker skrev (9 timer siden): Nei, det tror jeg ikke. Jeg syns ikke kronprinsparet virker særlig gira over oppgaven, og IA og SM virrer rundt uten at vi vet hva som er planene der. IA har fullført førstegangstjenesten, men det wer ikke noe snakk om nå skal hun inn på den og den utdanningen fordi det vil være bra for henne når/hvis hun blir dronning. Jeg tror de ønsker fordelene, men jeg har ikke inntrykk av at de ønsker å være kongelige faktisk. Edit: når det gjelder Martha er hun i en annen kategori. Hun vil nok være prinsesse for alt det er verdt, så lenge det kun er fordeler og ingen krav eller kritikk. Resten av gjengen, altså Kronprinsparet, tror jeg likså godt kunne nøyd seg med å være grever eller lignende. Nei, altså, det er jo klart man ikke er gira på oppgavene sine når man har redd senga si så dårlig som de har gjort. De har jo ikke håndtert denne familiekrisa på noe som helst god måte, og dermed vil jeg tro det er slitsomt å være på jobb også. Men før alt eksploderte, virket de jo noenlunde tilfreds i mine øyne. Kan selvsagt ta feil. Når det kommer til IA og SM, så er det jo ingen som vet, eller foreløpig får vite, hva deres planer er. De kan jeg ikke uttale meg om. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet torsdag kl 09:27 #2213 Del Skrevet torsdag kl 09:27 (endret) . Endret torsdag kl 13:21 av Aricia Leste for kjapt og bommet på generasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fabiola Skrevet torsdag kl 13:46 #2214 Del Skrevet torsdag kl 13:46 Se og Hør: Her blir kronprinsparet avslørt Det er selvsagt en liten fillesak, men det er jo litt flaut da - åpenbart at de ikke gidder å "jobbe" flere ganger/dager enn ytterst nødvendig 😂🤡 Én av dem kunne i alle fall skiftet klær... 8 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet torsdag kl 13:55 #2215 Del Skrevet torsdag kl 13:55 Fabiola skrev (7 minutter siden): Se og Hør: Her blir kronprinsparet avslørt Det er selvsagt en liten fillesak, men det er jo litt flaut da - åpenbart at de ikke gidder å "jobbe" flere ganger/dager enn ytterst nødvendig 😂🤡 Én av dem kunne i alle fall skiftet klær... Bittelitt komisk. Men ikke uvanlig, folk gjør jo sånne greier hele tiden. Men ja, det var jo ikke akkurat vanskelig å se siden de ikke byttet klær eller sånt😆 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet lørdag kl 13:06 #2216 Del Skrevet lørdag kl 13:06 Deilig å se intervju med vår flinke dronning Sonja i dag, i forbindelse med iskunst-utstilling på Hunderfossen. Profesjonell til fingerspissene, god på etikette som alltid, og med en unik evne til å få frem hva representasjonsoppdraget hennes egentlig går ut på. Her er det intet fokus på personlig sykehistorie og alt hva man ikke får til å gjøre pga helsa, kun litt humoristisk "vi får se" på spørsmål om når vi får se henne i skiløypa igjen. Virker oppriktig interessert og engasjert i det denne iskunstneren driver med, og betydningen denne utstillingen kan ha. Vi får nyte det så lenge vi kan, kan bli lenge til vi får en så kompetent person til å bekle dronningrollen. 18 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet lørdag kl 16:24 #2217 Del Skrevet lørdag kl 16:24 keops skrev (2 timer siden): Deilig å se intervju med vår flinke dronning Sonja i dag, i forbindelse med iskunst-utstilling på Hunderfossen. Profesjonell til fingerspissene, god på etikette som alltid, og med en unik evne til å få frem hva representasjonsoppdraget hennes egentlig går ut på. Her er det intet fokus på personlig sykehistorie og alt hva man ikke får til å gjøre pga helsa, kun litt humoristisk "vi får se" på spørsmål om når vi får se henne i skiløypa igjen. Virker oppriktig interessert og engasjert i det denne iskunstneren driver med, og betydningen denne utstillingen kan ha. Vi får nyte det så lenge vi kan, kan bli lenge til vi får en så kompetent person til å bekle dronningrollen. Dronning Sonja har alltid utført sine representasjonsoppgaver eksemplarisk. Hun er, og har vært, den eneste som faktisk har bidratt på ulike måter ift det å gjøre en mer innsats for å løfte kongehusets engasjement i ulike sammenhenger. Hun viser en oppriktig interesse i det hun gjør, og hun viser også kunnskap omkring de sakene hun fremmer. Det er laget flere gode programmer hvor hun briljerer som vår dronning. Kronprinsparet derimot er to slappe utgaver av voksne representanter for kongehuset som ikke ser ut til å være særlig opptatt av å tilegne seg kunnskap om de oppgavene de skal representere utover å si noe sånt som at «vi er veldig, veldig imponert, og at ting er «utrolig», «veldig, veldig viktig». Det er det! Deres oppmøte og tilstedeværelse som representanter for monarkiet tilfører så og si ingenting annet enn et tomt skall av kunnskapsløshet og mangel på troverdighet og integritet. De lever, og flyter, ikke på etterkrigstidens surfebrett, den tid er langt forbi. De har åpenbart gitt fullstendig blaffen i hvilken plikt de har til å vokse seg inn i oppgavene ved å tilegne seg all nødvendig kunnskap og forståelse for hva rollene innebærer. MM eier liten verdighet i sin væremåte, og hun har ikke lært seg engang å gå på sin plass ift kronprinsen, ett steg bak, og hun gjør så mange feil at det gjør vondt å se. Ikke smiler hun ekte heller, annet enn en grimase hvor munnvikene peker ned. Hår er et midtskill på repeat, og kronprinsessen er som oftest uten noen form for flatterende makeup. Altså, er hun ikke bevisst at hun er passert 50 år, og at alderen krever noe innsats? Er det ingen som våger å si fra om både det ene og andre? Vi må spørre oss hvordan HM valgte denne kvinnen som sin kone, og hvilke kriterier han satte. I Melnes sin bok er det et sitat hvor en kamerat forteller at HM ønsket seg en kone som ikke er så forutsigbar, han ønsket action! Ja, da kan vi sannelig si at det er noe han har fått så det holder? Jeg går likevel ut ifra at HM da ikke hadde nåtidens skandaler i tankene da han valgte MM. MM, «hun som tok rommet», har HM beskrevet henne som. Kan vi da legge til grunn at hun den gang var mulig ruset på det ene og andre, med ref. til hennes egne ord om utagerende og grenseoverskridende levesett? Hun er ikke enkel å forholde seg til ifølge moren hennes, samt bror. De uttalte i et TV-program at HM må være meget tålmodig! Er det virkelig mulig, spør jeg!? Har hun tiltatt seg en grandiositet som er fullstendig misforstått, og at HM ikke våger å ta et oppgjør med sin kone? Noe må være en balanse feil der? Etter hvert blir disse tingene mer synlig for folk gjennom ting som skjer, og hva som ikke skjer. Det blir utfordrende å se forbi mangel på logikk. De kongelig har valgt sine ledsagere, den ene etter den andre, og vi er ikke videre imponert. ML fikk gifte seg med en sjaman, og hun og ektefellen selger vårt monarki for penger. IA har bodd sammen med en kjæreste allerede, og SM er i et forhold hvor han høyst trolig har vært samboer i tiden de delte i Trondheim. Vi har en prins som folk ikke kjenner overhodet, selv om han nå er blitt voksen. Vi får ikke vite noe som helst, og det er en forunderlig holdning mtp at han er prins. Hva er innholdet i dette? Alt i alt så får de mulighet til å leve et luksusliv på våre penger. Det blir virkelig et seriøst spørsmål om det er hensiktsmessig å videreføre det dysfunksjonelle kongehuset som styreform i vår moderne tid? 18 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet lørdag kl 16:30 #2218 Del Skrevet lørdag kl 16:30 (endret) Istapp skrev (På 6.2.2025 den 6.58): Streng oppdragelse? Jeg ville sagt heller "fri barneoppdragelse", slik det også virker som de viderefører til sine egne avkom igjen. Siden de velger å leve såvidt private liv og påberoper seg privatliv svært ofte, så kan de avvikle monarkiet? De er forsåvidt godt på vei mtp alt som får lov å pågå i det kongelige gemakker. Det er ikke mye kongelig over det hele lenger. Det er trist at kongen ikke har sørget for at det holdes en verdig og korrekt standard for sitt kongehus. Det har fått lov å skli ut, noe som er helt utrolig. Endret lørdag kl 16:30 av TrineTrollet Skrivefeil. 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet lørdag kl 17:03 #2219 Del Skrevet lørdag kl 17:03 TrineTrollet skrev (23 minutter siden): Siden de velger å leve såvidt private liv og påberoper seg privatliv svært ofte, så kan de avvikle monarkiet? De er forsåvidt godt på vei mtp alt som får lov å pågå i det kongelige gemakker. Det er ikke mye kongelig over det hele lenger. Det er trist at kongen ikke har sørget for at det holdes en verdig og korrekt standard for sitt kongehus. Det har fått lov å skli ut, noe som er helt utrolig. Ja, enig i det du skriver. Har alltid, inntil den siste tiden, tenkt hvor heldige vi er med personene vårt kongehus består av, selv om jeg er republikaner. Da det var reportasje fra skytetragedien i Sverige denne uka, hvor det svenske kongeparet var til stedet og viste sin sorg og medfølelse så merket jeg til min forskrekkelse at jeg faktisk misunner svenskene deres kongefamilie! En sånn tanke ville vært utenkelig for et par år siden. Kronprinsparet med sin likegyldighet og sløvhet og alt er " veldig, veldig, veldig..." Märtha og Durek med all sin galskap og uverdige forsøk på å forføre folket. Steprinsen med sin avskyelige adferd ( må han få sin straff). Kongeparet vårt som er så preget av alderdom, og som dessverre har feilet så totalt i sitt sikkert velmente forsøk på å gi barna sine en mest mulig "vanlig" oppvekst. Alt dette i kombinasjon med at jeg så Carl Gustaf og Silvia føre seg med verdighet og gjøre det som situasjonen krever av dem. Ja da ble kontrasten til våre hjemlige forhold så stor. Håper på snarlig avvikling av dette sirkuset 19 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet lørdag kl 17:38 #2220 Del Skrevet lørdag kl 17:38 (endret) keops skrev (35 minutter siden): Ja, enig i det du skriver. Har alltid, inntil den siste tiden, tenkt hvor heldige vi er med personene vårt kongehus består av, selv om jeg er republikaner. Da det var reportasje fra skytetragedien i Sverige denne uka, hvor det svenske kongeparet var til stedet og viste sin sorg og medfølelse så merket jeg til min forskrekkelse at jeg faktisk misunner svenskene deres kongefamilie! En sånn tanke ville vært utenkelig for et par år siden. Kronprinsparet med sin likegyldighet og sløvhet og alt er " veldig, veldig, veldig..." Märtha og Durek med all sin galskap og uverdige forsøk på å forføre folket. Steprinsen med sin avskyelige adferd ( må han få sin straff). Kongeparet vårt som er så preget av alderdom, og som dessverre har feilet så totalt i sitt sikkert velmente forsøk på å gi barna sine en mest mulig "vanlig" oppvekst. Alt dette i kombinasjon med at jeg så Carl Gustaf og Silvia føre seg med verdighet og gjøre det som situasjonen krever av dem. Ja da ble kontrasten til våre hjemlige forhold så stor. Håper på snarlig avvikling av dette sirkuset Tiltredes. Forskjellene er så store at det er direkte pinlig på deres(de norske) vegne, og for det norske folk. Siden du nevnte det svenske kongehuset som forbilder, noe jeg er helt enig med deg i, så må jeg i den anledning få lov å løfte frem det danske kongehuset også, som utfører sine oppgaver på en glitrende og verdig måte. De har forstått sine roller, og de etterlever intensjonen i hva et monarki er ment å være. All respekt og honnør til de! Endret lørdag kl 17:39 av TrineTrollet 9 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå