Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

keops skrev (På 19.1.2025 den 23.16):

Så kampen og den påfølgende opptreden av kronprinsparet med sønn, da de skulle dele ut bestemannspris til Lyse. Nå er ikke jeg noen fan av MM så min oppfatning er jo preget av det, men synes ikke hun gjorde noen god figur. Virket som hun var misfornøyd med kronprinsens plassering eller noe, voldsomt til peking og fakter. Svært lite elegant.

Prins SM virket heller ikke veldig komfortabel.

På tide å la disse få noe annet å gjøre. 

Jeg la også merke til dette. Virker som det er lite som skal til før hun blir irritert og sinna. Veldig tydelig at det er hun som er sjefen og HM må spille annenfiolin og følge hennes minste vink. 
Hun opptrer lite respektfullt ovenfor HM og den gamle institusjonen kongehuset er. 
Hun hadde trengt seg en realitycheck. Uten HM og inngifte i kongefamilien hadde hun mest sannsynlig vært en fattig trygda dame i en kommunal leilighet. Som brukte mye av fritida si til å besøke sin kriminelle sønn i fengsel. 

• Liker 16
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snøløs skrev (17 timer siden):

Jeg la også merke til dette. Virker som det er lite som skal til før hun blir irritert og sinna. Veldig tydelig at det er hun som er sjefen og HM må spille annenfiolin og følge hennes minste vink. 
Hun opptrer lite respektfullt ovenfor HM og den gamle institusjonen kongehuset er. 
Hun hadde trengt seg en realitycheck. Uten HM og inngifte i kongefamilien hadde hun mest sannsynlig vært en fattig trygda dame i en kommunal leilighet. Som brukte mye av fritida si til å besøke sin kriminelle sønn i fengsel. 

MM har uttalt at hun selv vil definere sin rolle som kongelig og gjøre det på hennes egen måte. Hun har også tidligere uttalt at hun har problemer med å forholde seg til forventninger. 

I intervjuet under her forteller hun om sine problemer med å finne sin vei i utdanning, samt problemer som synes å være av personlig og psykisk karakter. Hun karakteriserer HM som personen som reddet henne fra problemer ift livets valg, og at hennes vei videre ble lagt som følge av deres forhold/ekteskap. 
I sum har vi blitt opplyst om en hel del problemstillinger hun selv har fortalt i intervju, og svært mye er psykisk relatert. 
Ser vi et mønster hvor kronprinsessen har hatt utfordringer fra dag 1? HM reddet henne fra å måtte ta valg hun selv ikke taklet. I videregående skole beskriver hun problemer hvor hun angivelig ikke ble sett og forstått? Hun hadde et liv som fremstår som noe rotløst uten konkrete planer, og hun levde i flere år et utagerende og grenseoverskridende liv, dette i følge henne selv. 
I intervju som godt voksen har hun også gitt uttrykk for å fortsatt ha mye opprør i seg! Hun har i svært mange settinger brukt offentlige anledninger/representasjon til å belyse egne traumer, og hvor hun selv har fortalt om mye personlig problematikk/psykisk. MM fremstår svært selvopptatt. I stedet for å løfte frem mennesker hun møter på sin vei, så nytter hun gjerne anledninger til å fokusere på seg selv og sine problemer. 

Om vi ser noe av dette i sum, hva jeg har referert litt fra, så er det bekymringsverdige at det har vært så mye problemer gjennom alle årene som er gått. Det er betimelig å bekymre seg over hvordan sønnen MBH kan ha opplevd sin mor som omsorgsperson når hun åpenbart har stått i alt dette, og muligens mer, uten at opprørstrang, ulike personlige konflikter og utfordringer projiseres sønnen?  

• Liker 9
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (Akkurat nå):

MM har uttalt at hun selv vil definere sin rolle som kongelig og gjøre det på hennes egen måte. Hun har også tidligere uttalt at hun har problemer med å forholde seg til forventninger

I intervjuet under her forteller hun om sine problemer med å finne sin vei i utdanning, samt problemer som synes å være av personlig og psykisk karakter. Hun karakteriserer HM som personen som reddet henne fra problemer ift livets valg, og at hennes vei videre ble lagt som følge av deres forhold/ekteskap. 
I sum har vi blitt opplyst om en hel del problemstillinger hun selv har fortalt i intervju, og svært mye er psykisk relatert. 
Ser vi et mønster hvor kronprinsessen har hatt utfordringer fra dag 1? HM reddet henne fra å måtte ta valg hun selv ikke taklet. I videregående skole beskriver hun problemer hvor hun angivelig ikke ble sett og forstått? Hun hadde et liv som fremstår som noe rotløst uten konkrete planer, og hun levde i flere år et utagerende og grenseoverskridende liv, dette i følge henne selv. 
I intervju som godt voksen har hun også gitt uttrykk for å fortsatt ha mye opprør i seg! Hun har i svært mange settinger brukt offentlige anledninger/representasjon til å belyse egne traumer, og hvor hun selv har fortalt om mye personlig problematikk/psykisk. MM fremstår svært selvopptatt. I stedet for å løfte frem mennesker hun møter på sin vei, så nytter hun gjerne anledninger til å fokusere på seg selv og sine problemer. 

Om vi ser noe av dette i sum, hva jeg har referert litt fra, så er det bekymringsverdige at det har vært så mye problemer gjennom alle årene som er gått. Det er betimelig å bekymre seg over hvordan sønnen MBH kan ha opplevd sin mor som omsorgsperson når hun åpenbart har stått i alt dette, og muligens mer, uten at opprørstrang, ulike personlige konflikter og utfordringer projiseres sønnen?  

Høres ut som kronprinsesse/dronning er perfekt da. Finnes jo null forventning til rolleforståelse, kutyme eller oppdragsdeltakelse :ironi:

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^

^

Det var jo mye diskusjon og skepsis i starten med MM da det kom fram at hun var ei dame som hadde en del problemer, og at ei "fest-glad dame" som var kjent for å fly på byen i helgene virkelig ikke kunne være noe godt dronningemne

Mette-Marit angrer på sin fortid – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio

Endret av Millimani
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani skrev (9 minutter siden):

Det var jo mye diskusjon og skepsis i starten med MM da det kom fram at hun var ei dame som hadde en del problemer, og at ei "fest-glad dame" som var kjent for å fly på byen i helgene virkelig ikke kunne være noe godt dronningemne

Personlig syns jeg at hun ikke er et godt dronningemne i det hele tatt. Hun er for vanlig og hun vil ha det sånn. Av de kongelige må en kunne forvente "noe mer". Folket skal kunne ha dem å strekke seg etter. Rett og slett uklanderlige skal de være, så bærta fra kristiansand egner seg ikke. De to vil aldri bli mitt kongepar for norge. For mye rot og tafatthet der. 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 18
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (8 minutter siden):

Personlig syns jeg at hun ikke er et godt dronningemne i det hele tatt. Hun er for vanlig og hun vil ha det sånn. Av de kongelige må en kunne forvente "noe mer". Folket skal kunne ha dem å strekke seg etter. Rett og slett uklanderlige skal de være, så bærta fra kristiansand egner seg ikke. De to vil aldri bli mitt kongepar for norge. For mye rot og tafatthet der. 

Mette-Marit er i feil stol ja. Hun passer ikke til å bestige tronen

• Liker 12
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoppetaujenta skrev (14 minutter siden):

Helt enig. Alt for mye rot.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (På 23.1.2025 den 9.37):

Enig med deg. Hele opplegget med monarki er at vi sponser noen vi skal bukke, nikke og neie for og kalle for høyheter (forstå det den som kan at vi har dette middelalderske systemet fortsatt.. ) For å kalle noen for høyhet så må vi iallefall forvente å kunne se opp til de mener nå jeg. Jeg forventer at de er uklanderlige som du sier og jeg forventer at de har moral, verdier og verdighet som vi andre skal strekke oss etter. 

Hvis de nå skal være helt vanlige folk, så får vi vel begynne å lønne de deretter? Eller, så får det være åpent for ALLE vanlige folk da - å bli kongehus. Vi kan jo ha valg på det hvert 4 år - på hvem som skal være kongehus den neste perioden. Hvem som skal få bo i pompøse boliger, reise på dyre ferier,  kjøre kongeskip, kjøpe dyre designerklær - og vinke til "undersåtter" fra balkongen på et slott. 

MM er mer `vanlig` enn mange av mine venninner på samme alder for å si det sånn. Det virker ikke som hun har noen som helst interesse av å tre inn i rollen - annet enn som staffasje. 

Endret av Isild
  • Liker 20
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (10 minutter siden):

Hvor ble det av MBH tråden? 

Stengt for moderering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dagbladet.no/kjendis/smk-vi-er-informert/82575762

Hvorfor har vi et svindyrt monarki med en kongefamilie som ikke har noe eleganse og verdighet igjen, når Regjeringen overtar styret av A/S Norge så lett som bare dette. Da kan vi gå for Rema1000 modellen heretter og spare hele utgiftsposten "Monarki og kongefamilie" og heller være "Det enkle er ofte det beste" og kun ha et demokrati med innvalgte og mulighet for å skifte ut folket om de ikke ter seg, hvert 4. år. Stortingspresidenten kan vinke og klippe snorer!

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (52 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/kjendis/smk-vi-er-informert/82575762

Hvorfor har vi et svindyrt monarki med en kongefamilie som ikke har noe eleganse og verdighet igjen, når Regjeringen overtar styret av A/S Norge så lett som bare dette. Da kan vi gå for Rema1000 modellen heretter og spare hele utgiftsposten "Monarki og kongefamilie" og heller være "Det enkle er ofte det beste" og kun ha et demokrati med innvalgte og mulighet for å skifte ut folket om de ikke ter seg, hvert 4. år. Stortingspresidenten kan vinke og klippe snorer!

Så sant som det er sagt. Jeg er helt sikker på at vi skal finne en løsning på både vinking og snorklipping. Monarkiet  burde avvikles etter Kong Harald. Den gjengen som er i arverekken nå er eksentrikere uten kongelige interesser utover privilegiene, og helt vanlige folk - og flere av dem har en rekke problemer som gjør at de ikke "orker" å forholde seg til hverken folk eller oppgaver. 

Da vil jeg heller at man deler den utgiftsposten ut til flere familier med problemer faktisk, ikke bare EN. 

• Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.seher.no/kongelig/der-fikk-jeg-mye-tyn/82570935

Dronningen av Danmark og også Kronprinsessen av Sverige er særdeles dyktige til å fremme eget land på klesfronten, de løfter klesdesignere og klesmerker fra landet sitt. I motsetning til MM som fremmer utenlandske merker hovedsakelig, men også sin venninne her i Norge, Pia Tjeltas kjoler. En skuespiller som vel egentlig har plagiert kjolene fra samarbeidet med ByTimo i sin tid og laget eget merke etterpå. Ser knapt forskjell på ByTimos originale kjoler og Pia Tjeltas kjoler.

MM har, som sine kongelige kollegaer i nabolandene, en unik mulighet til å løfte frem norske designere egentlig. Men gjør hun dette når hun skal representere landet og vise frem norsk kultur og næring? Nei, ikke i nevneverdig mengde. Men å fremme og løfte rådyre luksusmerker - det kan hun! Også når hun skal besøke et norskt motemuseum!

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pernille Sørensen hadde for mange år siden en episk parodi av MM som står lutrygget og litt klein og med en hatt med masse dilldall som konstant detter ned i ansiktet på henne. Her står hun og trøkker og sier at det er veldig, veldig fint å være her og det er veldig, veldig fint vær, og selv synes jeg dette har vært betegnende for MM under hele hennes gjerning som kronprinsesse. Litt ulenkelig, lut i holdningen, ikke veldig innovativ da, for å si det diplomatisk. Hun er åpenbart brifet på forhånd om å si at Jeg tror det er veldig, veldig viktig at folk leser bøker (på bokmesse), Jeg tror det er veldig, veldig viktig å komme seg ut og nyte naturen (på friluftsdagen). Ingen stengte dører som hun sparker opp med sine rådyre Diorsko, for å si det sånn.

Stakkars MM. Selv om det er et liv i sus og dus og med minimal arbeidsinnsats, så er det jammen ikke sikkert at dette overhodet ble slik hun hadde tenkt seg. Alt det sinnet som tydeligvis har kommet frem i intervjuer til tross for slottssensuren. Den forhatte pressen. Alle som skal mene noe om henne og hennes kjære.
Dette livet i gullburet besto jo av så mye mer enn å bare jet-sette rundt på yachten til Valentino og *host* Epstein. Det er krav og forventninger og en rolle hun må passe inn i. 
MM passer ikke til dette. Hadde dette vært en ordinær jobbutlysning hadde hun ikke kommet til første intervjurunde engang.

• Liker 21
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald er som kjent på tur med Stein Erik Hagen og forloveden hans. De dro i Hagens privatfly. Hagen sponset dyr hest til Martha da hun var ung og var blant næringstoppene som ville gi noen millioner for de berømte videoene av MM før bryllupet. 
Men, kom over en artikkel i nettavisen der de forsøker å anslå kongefamiliens private formuer/verdier. Det er tydelig at de har mer enn nok verdier selv.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kongehuset-har-private-eiendommer-for-over-to-milliarder/s/5-95-2083977

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (På 25.1.2025 den 16.00):

Så sant som det er sagt. Jeg er helt sikker på at vi skal finne en løsning på både vinking og snorklipping. Monarkiet  burde avvikles etter Kong Harald. Den gjengen som er i arverekken nå er eksentrikere uten kongelige interesser utover privilegiene, og helt vanlige folk - og flere av dem har en rekke problemer som gjør at de ikke "orker" å forholde seg til hverken folk eller oppgaver. 

Da vil jeg heller at man deler den utgiftsposten ut til flere familier med problemer faktisk, ikke bare EN. 

Vårt kronprinspar utfordres i sine oppgaver for landet, og vi kan registrere en lang rekke ekspempler på hvor de på flere måter kunne fylle representasjonen med innhold som reflekterer rollene de har som kongelige. MM har uttalt at hun vil gjøre tingene på sin egen måte, og at hun har problemer med forventninger. Grunnleggende forståelse for krav og forventninger til utøvelsen av en kongelig rolle er selvsagt, og det er i seg selv fullstendig uakseptabelt at MM bagatelliserer det hele ved å opptre som hun føler for, og etter dagsform. I følge henne selv har hun tunge dager rett som det er, noe hun beskriver som en stor personlig kostnad å gjennomføre. I seg selv er det helt surrealistisk å høre henne si disse tingene til offentligheten. MM er en godt voksen dame på over 50 år, og hun eier åpenbart ikke forståelse for hva som skal deles og ikke! 

MM representerte kongehuset ved motebiblioteket ILFR, og hvor hun ved sin selvfokuserende væremåte «klarte» å ta oppmerksomheten bort fra selve oppdraget og til å handle om henne selv. Det skal jo ikke være verken mulig eller korrekt å gjøre noe så på viddene langt bort fra hva hennes oppmøte skulle handle om!? Likevel, det fjottes og fjases alt for ofte der hvor kunnskap og seriøsitet skal reflekteres i ord. 
Landets kronprinsesse velger å rette kritikk mot Kikki Sørum fordi hun mente om hennes valg av antrekk. MM eier altså ikke forståelse for at det vises interesse for bekledning til ulike anledninger. Hun velger å trekke krenkekortet, og hun evner ikke å forstå at en slik uttalelse ville få stor oppmerksomhet. I praksis ødela kommentaren/kritikken pakket inn i latter hele representasjonsoppgaven. 

Hvor er verdighet, respekt, stil og tilstedeværelse for oppgaven? MM tar ikke sin rolle på alvor etter hva vi kan se. Det skal ikke være mulig å fjase på denne måten, og heller ikke det at hun ofte trekker seg selv inn i representasjon som skal løfte andre/saker. 

Har de rådgivere? Mulig det, men de gjør i så fall ikke jobben sin. 
Det meste kan gjøres bedre, mildt sagt. Hvorfor skal landets befolkning betale vanvittige summer for dette surret! Ærlig talt. 

Endret av TrineTrollet
  • Liker 21
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TrineTrollet skrev (1 time siden):

Vårt kronprinspar utfordres i sine oppgaver for landet, og vi kan registrere en lang rekke ekspempler på hvor de på flere måter kunne fylle representasjonen med innhold som reflekterer rollene de har som kongelige. MM har uttalt at hun vil gjøre tingene på sin egen måte, og at hun har problemer med forventninger. Grunnleggende forståelse for krav og forventninger til utøvelsen av en kongelig rolle er selvsagt, og det er i seg selv fullstendig uakseptabelt at MM bagatelliserer det hele ved å opptre som hun føler for, og etter dagsform. I følge henne selv har hun tunge dager rett som det er, noe hun beskriver som en stor personlig kostnad å gjennomføre. I seg selv er det helt surrealistisk å høre henne si disse tingene til offentligheten. MM er en godt voksen dame på over 50 år, og hun eier åpenbart ikke forståelse for hva som skal deles og ikke! 

MM representerte kongehuset ved motebiblioteket ILFR, og hvor hun ved sin selvfokuserende væremåte «klarte» å ta oppmerksomheten bort fra selve oppdraget og til å handle om henne selv. Det skal jo ikke være verken mulig eller korrekt å gjøre noe så på viddene langt bort fra hva hennes oppmøte skulle handle om!? Likevel, det fjottes og fjases alt for ofte der hvor kunnskap og seriøsitet skal reflekteres i ord. 
Landets kronprinsesse velger å rette kritikk mot Kikki Sørum fordi hun mente om hennes valg av antrekk. MM eier altså ikke forståelse for at det vises interesse for bekledning til ulike anledninger. Hun velger å trekke krenkekortet, og hun evner ikke å forstå at en slik uttalelse ville få stor oppmerksomhet. I praksis ødela kommentaren/kritikken pakket inn i latter hele representasjonsoppgaven. 

Hvor er verdighet, respekt, stil og tilstedeværelse for oppgaven? MM tar ikke sin rolle på alvor etter hva vi kan se. Det skal ikke være mulig å fjase på denne måten, og heller ikke det at hun ofte trekker seg selv inn i representasjon som skal løfte andre/saker. 

Har de rådgivere? Mulig det, men de gjør i så fall ikke jobben sin. 
Det meste kan gjøres bedre, mildt sagt. Hvorfor skal landets befolkning betale vanvittige summer for dette surret! Ærlig talt. 

Veldig enig i det du skriver. Jeg forstår ikke hvofor vi skal betale for å ha dette "tullet" lenger. Jeg syns ikke det har vært tull frem til nå, men nå er det nettopp det du sier - surr! 

Det å være et lands dronning kommer med visse krav til hvordan man skal te seg, kle seg, opptre, representere og være. MM har ingen interesse av å rette seg etter noen annen enn seg selv ser det ut til - tviler egentlig på at hun hører noe særlig på rådgiverne de evt måtte ha. 

MM har helt sikkert mange flotte egenskaper, men noen interesse av å innrette seg som dronning ser det ikke ut til at hun har. Hun viser og sier egentlig at det er rollen som skal tilpasses henne og ikke hun som skal tilpasse seg rollen. 

Det blir veldig rart å høre på. 

• Liker 16
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MM tok mange dårlige valg før hun ble kjæreste med kronprinsen, i motsetning til f. eks dronning Mary av Danmark som kom fra en solid bakgrunn, tok urdannelse, jobbet og oppførte seg bra. Synes det sier sitt om hvorfor vi har en kronprinsesse som ikke kler rollen, og som kanskje ikke trives all verden med den heller

Endret av missLynch
  • Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alt for Norge" falmes mer og mer, og det blir tydeligere for hver dag som går (eller nyhet som kommer på trykk), at Kongens valgspråk ikke samsvarer med holdning og væremåte;

Pri1- Alt for familien

Pri2- Alt for privatlivet

Pri3- Alt for millionærene og "Gutteklubben Rik"

Pri4- Alt for å få mer inn i "egen kasse" (økt apanasje)

Pri5- Alt for Norge muligens, om ikke det var noe annet som fristet istedenfor.

• Liker 19
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (På 26.1.2025 den 13.41):

Harald er som kjent på tur med Stein Erik Hagen og forloveden hans. De dro i Hagens privatfly. Hagen sponset dyr hest til Martha da hun var ung og var blant næringstoppene som ville gi noen millioner for de berømte videoene av MM før bryllupet. 
Men, kom over en artikkel i nettavisen der de forsøker å anslå kongefamiliens private formuer/verdier. Det er tydelig at de har mer enn nok verdier selv.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kongehuset-har-private-eiendommer-for-over-to-milliarder/s/5-95-2083977

Se der ja. Ante ikke at kongen og Stein Erik Hagen hadde kontakt etter skandalen med Marthas hest på 90-tallet. Men det har de altså. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...