Freydis Skrevet 27. desember 2024 #1841 Del Skrevet 27. desember 2024 Kvittre skrev (4 minutter siden): Ja, de folk stemmer på ihvertfal. Det er jo ikke nok motstand mot monarki i befolkningen heller, selvom flere begynner og våkne, så ingen grunn for de populære og endre politikk. kanskje dette kunne reddet Støre og ap? Komme med et forslag om republikk og smi den økende skepsisen til monarkiet for stemmer . 😅 Ja, hvis bare noen kunne legge fram et forslag - med økonomisk og praktisk overslag og løsninger for de forskjellige alternativene man kunne se for seg om Norge skulle bli en republikk. Da hadde befolkningen fått et konkret forslag å forholde seg til, så kunne man sammenligne med monarkiet og alle kostnadene det medfører - og da mener jeg ALLE. Når alle regnestykker og forslag er ferdige så kan det presenteres for befolkningen og vi kunne fått en folkeavstemning. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 27. desember 2024 #1842 Del Skrevet 27. desember 2024 Kvittre skrev (2 timer siden): Nei, det er vi ikke. Jeg tror vi har veldig ulike verdier. Hva tenker du på vedrørende verdier? Plikt er en viktig verdi for meg, akkurat som medmenneskelighet og rettferdighet er viktige verdier. Er du uenig? 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 27. desember 2024 #1843 Del Skrevet 27. desember 2024 Freydis skrev (4 minutter siden): Ja, hvis bare noen kunne legge fram et forslag - med økonomisk og praktisk overslag og løsninger for de forskjellige alternativene man kunne se for seg om Norge skulle bli en republikk. Da hadde befolkningen fått et konkret forslag å forholde seg til, så kunne man sammenligne med monarkiet og alle kostnadene det medfører - og da mener jeg ALLE. Når alle regnestykker og forslag er ferdige så kan det presenteres for befolkningen og vi kunne fått en folkeavstemning. Ja, det høres jo ut på noen som at det bare er og stemme ja eller nei, men vi må jo også vite godt hva alternativet er. Så det er et godt stykke arbeid før en kan legge fram et godt forslag. ja, jeg ville hatt det i den rekkefølgen . Et godt gjennomtenkt forslag. Folkeavstemning ja/ nei til forslaget, lik eu avstemningen. . Stortinget tar det videre hvis folket vil. for min del kan folkeavstemningen vente til etter Haralds bortgang, men og starte jobben med et forslag kan settes i gang med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 27. desember 2024 #1844 Del Skrevet 27. desember 2024 Fremmed fugl skrev (6 minutter siden): Hva tenker du på vedrørende verdier? Plikt er en viktig verdi for meg, akkurat som medmenneskelighet og rettferdighet er viktige verdier. Er du uenig? ja, plikt er viktig, og hun har gjort sin plikt og gjorde mye utover sin plikt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøløs Skrevet 27. desember 2024 #1845 Del Skrevet 27. desember 2024 Dronning Mette Marit. For meg høres det veldig malplassert ut. Hun er jo uten klasse, syter og klager, er arrogant og kverulerende. Mangler takt og tone. Selv etter over 20 år i kronprinsesseskolen har hun ennå ikke skjønt rollen sin. 20 år med desperat imagebygging fra det norske kongehuset (falsk mastergrad, høye beskytter for diverse organisasjoner etc) lurer ikke meg. Noe av dette hentet fra kongehuset.no: "I januar 2010 ble Kronprinsessen utnevnt til Young Global Leader av World Economic Forum. I 2012 ble hun styremedlem i det internasjonale Foundation Board of the Global Shapers Community. I 2016 ble Kronprinsessen utnevt til en av verdens mest kreative personer av Fast Company og til en av verdens 100 ledende tenkere (Leading Global Thinkers) av Foreign Policy Magazine." Det er nesten til å le av. Før MM møtte HM så hadde hun ikke gjort noen verdens ting som beviser karakter, viljestyrke og gjennomføringsevne. Bare en halvstudert røver, partyqueen og noen deltids kafejobber når exene hennes ikke greide å forsørge henne. Hvorfor går det ikke an stille høyere krav til hvem en tronarving velger å gifte seg med annet enn at de har forelsket seg og er fornøyd med hva som skjer på soverommet? Se på Kronprinsesse Kate i Storbritannia. Før hun møtte William hadde hun allerede en master i kunsthistorie. Og jobbet i familiens foretak. Forøvrig gjenopptok hun sine representasjonsoppgaver bare dager etter siste cellegiftkur. Hva med Mary som nylig ble dronning av Danmark? Før hun møtte Fredrik hadde hun bachelor i juss og økonomi. Og jobbet i mange år. Bl.a. i et reklamebyrå, var engelsklærer på en språkskole og jobbet som prosjektkonsulent hos Microsoft. Og kronprinsesse Victorias prinsgemal i Sverige? Før Daniel møtte Victoria hadde han istedet for skoleveien bygget seg opp som en selfmade treningskjedegründer. Felles for alle disse er at de ikke klager på pressen. Og de forstår sine roller. Forskjellen på f.eks. Kate og Mette Marit er at Kate ser på det som en rolle for landet sitt mens Mette Marit oppfører seg mer som om det er en vanlig jobb. 16 2 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 27. desember 2024 #1846 Del Skrevet 27. desember 2024 Kvittre skrev (18 minutter siden): ja, plikt er viktig, og hun har gjort sin plikt og gjorde mye utover sin plikt. Hva var utover hennes plikt? Hun var datter av en konge og dronning (som var født prinsesse av Sverige), og ble følge til sin far på arrangementer som var med følge etter hennes mor dødet alt for ung. Var priviligert fra overklassen, vokst opp med tjenere uten bekymringer for økonomi. Jeg har kun positivt inntrykk av henne, men hun var fra en meget priviligert bakgrunn. Samtidig var det vanlig for kvinner i hennes generasjon å jobbe fra midten av tenårene med ofte tungt arbeid for å hjelpe til å forsørge sine familier. Du rakket ned på bestemoren til enn annen bruker, som jeg vil tro hadde en slik bakgrunn. Men igjen var poenget med Astrid at den generøse ærespensjonen til denne rike og priviligerte kvinnen må ses på en del av den totale økonomiske pakken som staten gir til den meget formuende kongefamilien. Men uheldigvis har den familien null intresse å gi folket innsikt i deres økonomi, inklusive den faktiske verdien av det dem samlet får av økonomiske goder. Hvis dem hadde gjort det, så hadde man kunnet hatt en saklig diskusjon om nivået er rimelig. Er mye mye mer enn hva statssjefer (med ofte mye mer ansvar) har som økonomisk erstatning i de fleste land. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 27. desember 2024 #1847 Del Skrevet 27. desember 2024 Istapp skrev (4 timer siden): Jeg er delvis enig i det du skriver, men nå er det jo faktisk slik, at det er nettopp kongen spesifikt og kongen og dronningen sammen, som kunne vært tydelige overhoder. De kunne satt foten ned og plassert skapet der det skal stå, både overfor egne avkom og deres svigerbarn, samt oppgitt tydelige forventninger som stilles fra regentene til sine familiemedlemmer. Dette nettopp grunnet privilegier de har, rollen som skal utføres og hvilke forventninger det stilles til en familie i denne posisjonen. Det blir for teit og unnskylde kongen og dronningen. Joda, de er gamle, men om de er så gamle at de ikke greier å holde styr på roller og forventninger innad, så er de ikke kapable til å gjennomføre oppgavene de er satt til. Eller er det slik at rollen og oppgaven som regentpar er så enkel med å møte opp at den kan gjennomføres okke som med å være fysisk til stede og thats it? Da fortjener de ikke så godt betalt for sin fysiske tilstedeværelse. Nei, kongen og dronningen fremstår tafatt og likegyldige til hva barn, svigerbarn og øvrige foretar seg - eller skrevet annerledes - den som tier samtykker. Og da virker det som at Norges regentpar aksepterer voldsbruk, rusbruk, kriminalitetskontakt, overgrep og seksuelle overtramp fra sine nærmeste. Noe som er i min virkelighetsoppfatning, totalt uakseptabelt og særdeles lite forenelig med noe opphøyet kongelighet. Monarkiet i Norge er blitt et sirkus uten struktur, rammer og regler! Det eneste som kan redde monarkiet (tror jeg) er at kong Harald finner ork til å rydde opp i alt rotet. Han får selvsagt ikke MBH til å bli nykter og from, ei heller kan han få Durek og ML til å slutte å tro de er tidligere faraoer fra Egypt, Andromeda eller en eller annen englelandsby. Men det han kan er å si at nok er nok. Han har enorm autoritet i både familien og folket - i motsetning til vår neste konge. En offentlig klar tale fra kong Harald ville gjort mye tror jeg. Der burde han ta avstand fra vold, voldtekt og rus, og han burde si at det ikke passer seg for kongehuset og omgås mistenkte for noe av dette. Han burde fjerne prinsessetittel med et pennestrøk og be Durek om slutte å "klø han på ryggen" - bokstavelig talt. Han burde dra HM og MM i ørene og si at de må jobbe for å få folkets tillit - og slutte å furte, sutre og klage på pressen. Viser ikke kong Harald vei nå før tiden hans er ute, så tror jeg dette går gradvis til helvete. 34 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 27. desember 2024 #1848 Del Skrevet 27. desember 2024 Isild skrev (15 minutter siden): Det eneste som kan redde monarkiet (tror jeg) er at kong Harald finner ork til å rydde opp i alt rotet. Han får selvsagt ikke MBH til å bli nykter og from, ei heller kan han få Durek og ML til å slutte å tro de er tidligere faraoer fra Egypt, Andromeda eller en eller annen englelandsby. Men det han kan er å si at nok er nok. Han har enorm autoritet i både familien og folket - i motsetning til vår neste konge. En offentlig klar tale fra kong Harald ville gjort mye tror jeg. Der burde han ta avstand fra vold, voldtekt og rus, og han burde si at det ikke passer seg for kongehuset og omgås mistenkte for noe av dette. Han burde fjerne prinsessetittel med et pennestrøk og be Durek om slutte å "klø han på ryggen" - bokstavelig talt. Han burde dra HM og MM i ørene og si at de må jobbe for å få folkets tillit - og slutte å furte, sutre og klage på pressen. Viser ikke kong Harald vei nå før tiden hans er ute, så tror jeg dette går gradvis til helvete. Kongen må ordne oppi dette rotet, ellers skyver han over dritten til HM. HM vil havne i skvis med søsteren sin. 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 27. desember 2024 #1849 Del Skrevet 27. desember 2024 (endret) Jadaomatte skrev (9 minutter siden): Kongen må ordne oppi dette rotet, ellers skyver han over dritten til HM. HM vil havne i skvis med søsteren sin. Veldig enig! Gjør ikke Harald noe nå mens han kan, så vil det bli svært vanskelig for HM når han overtar. HM har ikke den samme respekten, og han har en kone som folket har mistet tillit til. Søsteren og svogeren har ikke tenkt til å gi opp å gjøre penger på "prinsessen og sjamanen" - og respekterer konsekvent ikke avtaler. Skal MBH også være et vedvarende problem i årene som kommer, så ser jeg ikke for meg at det er mulig for kongehuset å kombinere all denne private støyen i familien med å representere og fungere som monark. Endret 27. desember 2024 av Isild 13 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momma Skrevet 27. desember 2024 #1850 Del Skrevet 27. desember 2024 Freydis skrev (5 timer siden): Så har jeg det andre - det som gjør meg forbanna. At han og fruen aldri har stilt krav til barnas ektefeller. Barna deres er ikke Kari og Ola i gaten vår - de er priviligerte medlemmer av kongefamilien med alt det medfører. Da burde det faktisk vært stilt krav til deres ektefeller - at de er utdannede og klarer å føre seg i det offentlige rom. Du har helt rett. Så lenge ansvaret til de kongelige innebærer både nokså spesielle og krevende arbeidsrammer, samtidig som jobben inneholder voldsomme økonomiske fordeler, bør det stilles krav til de som "ansettes", særlig til de som giftes inn i rollen. Her har kongeparet sviktet grundig, synes jeg, dersom det er deres ansvar å etterfylle disse kravene. Og selvsagt også barna deres, som har valgt gemaler fullstendig blottet for "riktig" kompetanse og bakgrunn. Og til dere som synes dette høres ut som en riktig gammeldags tankegang: Ja, det er det, og monarkiet kan derfor ikke forsvares lenger. 17 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 27. desember 2024 #1851 Del Skrevet 27. desember 2024 Isild skrev (2 minutter siden): Veldig enig! Gjør ikke Harald noe nå mens han kan, så vil det bli svært vanskelig for HM når han overtar. HM har ikke den samme respekten, og han har en kone som folket har mistet tillit til. Søsteren og svogeren har ikke tenkt til å gi opp å gjøre penger på "prinsessen og sjamanen" - og respekterer konsekvent ikke avtaler. Skal MBH også være et vedvarende problem i årene som kommer, så ser jeg ikke for meg at det er mulig for kongehuset å kombinere all denne private støyen i familien med å representere og fungere som monark. Det kan ikke jeg heller se for meg. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 27. desember 2024 #1852 Del Skrevet 27. desember 2024 Fremmed fugl skrev (27 minutter siden): Hva var utover hennes plikt? Hun var datter av en konge og dronning (som var født prinsesse av Sverige), og ble følge til sin far på arrangementer som var med følge etter hennes mor dødet alt for ung. Var priviligert fra overklassen, vokst opp med tjenere uten bekymringer for økonomi. Jeg har kun positivt inntrykk av henne, men hun var fra en meget priviligert bakgrunn. Samtidig var det vanlig for kvinner i hennes generasjon å jobbe fra midten av tenårene med ofte tungt arbeid for å hjelpe til å forsørge sine familier. Du rakket ned på bestemoren til enn annen bruker, som jeg vil tro hadde en slik bakgrunn. Men igjen var poenget med Astrid at den generøse ærespensjonen til denne rike og priviligerte kvinnen må ses på en del av den totale økonomiske pakken som staten gir til den meget formuende kongefamilien. Men uheldigvis har den familien null intresse å gi folket innsikt i deres økonomi, inklusive den faktiske verdien av det dem samlet får av økonomiske goder. Hvis dem hadde gjort det, så hadde man kunnet hatt en saklig diskusjon om nivået er rimelig. Er mye mye mer enn hva statssjefer (med ofte mye mer ansvar) har som økonomisk erstatning i de fleste land. Hennes rolle som førstedame var ikke hennes naturlige plikt. hun vokste opp som flyktning også, så bekymringer har hun hatt. jeg rakket ned på bestemoren til en annen bruker? Hennes generasjon var veldig klassedelt. Jeg har en bestemor som jobbet fulltid som vaskekjerring fra hun var 14 år og ferdig på real skolen, og en bestemor fra fin Frognerfamilie som studerte til hun var 22 for og bli godt gift, og hadde sin første betalte jobb når hun var nesten 40. Begge typiske for sin og Ragnhild sin tid, og jeg har ikke rakket ned på noen bestemødre. Om vi « må» se på Astrid sin pensjon som en del av den totale økonomiske pakken som staten gir til kongefamilien, så får Astrid smuler, og de er heller ikke hemmelige. Regner med du snakket om hennes bror sin familie når du snakker om « dem « og « den familien «. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junijulia Skrevet 27. desember 2024 #1853 Del Skrevet 27. desember 2024 Kvittre skrev (2 timer siden): Ja, det høres jo ut på noen som at det bare er og stemme ja eller nei, men vi må jo også vite godt hva alternativet er. Så det er et godt stykke arbeid før en kan legge fram et godt forslag. ja, jeg ville hatt det i den rekkefølgen . Et godt gjennomtenkt forslag. Folkeavstemning ja/ nei til forslaget, lik eu avstemningen. . Stortinget tar det videre hvis folket vil. for min del kan folkeavstemningen vente til etter Haralds bortgang, men og starte jobben med et forslag kan settes i gang med. Det kommer ikke til å skje Det er ikke et politisk parti, bortsett fra rødt som ønsker/tørr å ta diskusjonen engang. Kongehuset kommer dessverre til å vakle videre med totalt uegnede personer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 27. desember 2024 #1854 Del Skrevet 27. desember 2024 Isild skrev (3 timer siden): Det eneste som kan redde monarkiet (tror jeg) er at kong Harald finner ork til å rydde opp i alt rotet. Han får selvsagt ikke MBH til å bli nykter og from, ei heller kan han få Durek og ML til å slutte å tro de er tidligere faraoer fra Egypt, Andromeda eller en eller annen englelandsby. Men det han kan er å si at nok er nok. Han har enorm autoritet i både familien og folket - i motsetning til vår neste konge. En offentlig klar tale fra kong Harald ville gjort mye tror jeg. Der burde han ta avstand fra vold, voldtekt og rus, og han burde si at det ikke passer seg for kongehuset og omgås mistenkte for noe av dette. Han burde fjerne prinsessetittel med et pennestrøk og be Durek om slutte å "klø han på ryggen" - bokstavelig talt. Han burde dra HM og MM i ørene og si at de må jobbe for å få folkets tillit - og slutte å furte, sutre og klage på pressen. Viser ikke kong Harald vei nå før tiden hans er ute, så tror jeg dette går gradvis til helvete. Kanskje det kommer noe i nyttårstale? Dronning Margrete abdiserte jo i sin tale, så store ting kan skje i slike taler 🙏 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 28. desember 2024 #1855 Del Skrevet 28. desember 2024 Isild skrev (5 timer siden): Viser ikke kong Harald vei nå før tiden hans er ute, så tror jeg dette går gradvis til helvete. Dette har allerede gått til helvete, for lengst. Ellers enig i det du skriver. 8 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 28. desember 2024 #1856 Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) At Mette Marit har uttrykt interesse for både Karl Ove Knausgårds og Virginie Despentes' litteratur trenger ikke å bety noe annet enn at anerkjente samtidsforfattere som er mye lest og diskutert i offentligheten appellerer også til henne. Evt indikerer det at hun er et menneske, og at intet menneskelig er henne fremmed. Man skal ellers lete godt for å finne særlige forbindelseslinjer mellom de to forfatterne - ingen har så langt jeg kan finne tenkt på å sammenlikne dem på noen måte. Så det å prøve å gjøre et poeng ut av det med masse skumling og hinting fremstår noe oppkonstruert. Det eneste Despentes og Knausgård med litt velvilje kan sies å ha felles er at rusproblematikk inngår i tematikken for begge forfatterskap. Mette Marit har ellers vært helt åpen om at tematiseringen av forholdet til en alkoholisert far var grunnen til at Min kamp traff henne så sterkt: https://www.nrk.no/trondelag/mette-marit-besokte-nord-trondelag-1.11644627 Sitat Det føltes som om forfatteren forsto hvem jeg var og hva jeg trengte for å komme videre i mitt liv. – Da min far døde var mye usagt. Det var mye jeg ikke forsto og mye jeg klandret meg selv for. Knausgård skrev om sin far. Jeg opplevde at han skrev om min. Så ja - veldig sjokkerende og urovekkende grunner til at Knausgårds bøker har betydd noe for Mette Marit altså. Da må hun VIRKELIG ha en slett moral. Det er alarm! Endret 28. desember 2024 av Aricia 16 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 28. desember 2024 #1857 Del Skrevet 28. desember 2024 pop up bruker skrev (8 timer siden): Kanskje det kommer noe i nyttårstale? Dronning Margrete abdiserte jo i sin tale, så store ting kan skje i slike taler 🙏 Vi kan jo håpe, men jeg har mine tvil desverre. Kongeparet har i altfor lang tid vist at de finner seg i alt. 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freydis Skrevet 28. desember 2024 #1858 Del Skrevet 28. desember 2024 Isild skrev (10 minutter siden): Vi kan jo håpe, men jeg har mine tvil desverre. Kongeparet har i altfor lang tid vist at de finner seg i alt. Tviler veldig sterkt på at vi får oppleve kong Harald abdisere i nyttårstalen sin. Jeg håper ihvertfall ikke det. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 28. desember 2024 #1859 Del Skrevet 28. desember 2024 rebella81 skrev (På 26.12.2024 den 17.01): Fulgte sånn delvis med på det programmet i går, og registrerte at MM hadde invitert med en fransk kvinnelig «rebellforfatter» til det boktoget sitt. Hun skriver visstnok litt hardt og drøyt, sex og vold er nå så, men også om hvordan kontrollere sitt eget mørke og eget raseri, når det tar over. MM syntes visst bøkene var helt topp. Jeg personlig har ingen kunnskap om MM liker disse bøkene FORDI hun kjenner seg igjen i temaet, men det var egentlig litt snedig vinkling vil jeg si. Det er jo lett å tenke i de banene; når noe virkelig appellerer til en så er det fordi det er noe en gjerne kjenner seg igjen i. Bare spekulasjon og digresjon dette. MM har fullt lov til å like det hun selv vil, jeg bare spekulerte litt på timinga. Mitt poeng med å dra frem denne Despentes i diskusjonen var om hvorvidt timingen for å løfte denne boka som en favoritt var helt «på sin plass» i et TV-program som «Året med kongefamilien». Dette var jo tydeligvis en bok med en hovedperson sitt «indre mørke» og raseri. Som seer av dette programmet er det da lett å tenke at MM kjenner seg igjen i noe her. Som innlegget over viser, har jo MM tidligere vist til at Knausgårds bøker har «truffet henne sterkt» da de har åpenbart vært gjenkjennbare for henne. Her i tråden var det vel én annen bruker som nevnte det at Knausgårds bøker også appellerte til MM. Det var ikke nevnt noe om at det var sjokkerende og urovekkende, og viste tegn på slett moral hos MM. Det bare understøttet det at bøker en faller for gjerne har noe gjenkjennbart hos en. Det var, faktisk, ikke ment som noe kritikk mot MM, mer bare en undring over måten (noen andre) har bygd opp dette programmet på. Dette er jo et koseprogram på første juledag, hvor gjerne flere generasjoner sitter samlet. Programmet er, vil jeg tro, ment som en liten titt inn i kongehusets liv, hvor de helt sikkert har mye regien selv. Vi får se kroning fra Danmark, at de rojale har mye støtte i hverandre, at det var krevende for alle da kongen var syk i Malaysia, at kronprinsparet åpnet senter for voldsutsatte kvinner, at det har vært en krevende høst og et krevende år, fylkestur i Trøndelag med selbuvotter og klemmer, krevende presse, mange møter med skjønne mennesker. Og også en fransk rebellforfatter som skriver om kvinner med indre mørke og raseri. Da var poenget at det KAN være en kort vei til å tolke dette til at MM kjenner seg igjen i dette, som seer av dette programmet. Jeg undret meg derfor over vinklingen; er dette et inntrykk man ønsker å gi utad? 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 28. desember 2024 #1860 Del Skrevet 28. desember 2024 Momma skrev (12 timer siden): Du har helt rett. Så lenge ansvaret til de kongelige innebærer både nokså spesielle og krevende arbeidsrammer, samtidig som jobben inneholder voldsomme økonomiske fordeler, bør det stilles krav til de som "ansettes", særlig til de som giftes inn i rollen. Her har kongeparet sviktet grundig, synes jeg, dersom det er deres ansvar å etterfylle disse kravene. Og selvsagt også barna deres, som har valgt gemaler fullstendig blottet for "riktig" kompetanse og bakgrunn. Og til dere som synes dette høres ut som en riktig gammeldags tankegang: Ja, det er det, og monarkiet kan derfor ikke forsvares lenger. Dette! Jeg har vært i diskusjoner med folk her tidligere om at "de må jo få lov til å gifte seg med hvem de vil". Det er klart at de skal få lov til det, de skal få gjøre hva de vil, men da må de si opp som kongelig rett og slett. Monarki er en middelalderinstitusjon som kun fungerer hvis den er innenfor de rammene som er satt - og som deg mener jeg derfor at det er helt absurd at vi faktisk har monarki i 2024 - ingen kan forvente at noen skal trives med å leve i "gullbur" i dag. Men, det må være enten eller. Enten må de leve i det fordums rigide opplegget, eller så må det avskaffes. Det kan ikke være begge deler. Idet de skal bli helt vanlige folk, så er det ikke lenger mulig å forsvare at de skal ha de privilegiene de har. De må spille rollen for å få heve lønnen. Vi ser nå resultatet av at de skal få være vanlige og borgerlige, det fungerer ikke rett og slett. Det blir borgerlig storfamilie som er kongehusets nærmeste, og det er klart at det vil by på problemer. Monarki er fullstendig utdatert 23 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå