Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Villroses hage skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig var hun preget av situasjonen hun står i. Derfor tolket jeg hennes innsats som brukbar, i lys av det. Vet at folk som var til stede satte stor pris på det hele.

Er du heeelt sikker på at det ikke var noen forhåndsskseptisisme?

Hjelper det om jeg sier nei? Tror du på det? Jeg analyserte det uansett slik jeg gjorde det. Og jeg synes ikke hun presenterte det godt i det hele tatt. Hun minnet meg om en ungdomsskoleelev som skulle ha et dårlig innøvd foredrag. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PusheenPusheen skrev (15 minutter siden):

Hjelper det om jeg sier nei? Tror du på det? Jeg analyserte det uansett slik jeg gjorde det. Og jeg synes ikke hun presenterte det godt i det hele tatt. Hun minnet meg om en ungdomsskoleelev som skulle ha et dårlig innøvd foredrag. 

Det hjelper nok ikke, gitt din historikk her inne.

Jeg var forhåndsskeptisk, men lot tvilen komme tiltalte til gode i dette tilfellet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villroses hage skrev (1 minutt siden):

Det hjelper nok ikke, gitt din historikk her inne.

Jeg var forhåndsskeptisk, men lot tvilen komme tiltalte til gode i dette tilfellet.

Selv ikke med helt blanke ark hadde jeg trodd på det hun sa. For så dårlig synes jeg faktisk det var😅 Selv når man tar i betraktning kaoset som er rundt henne. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (1 time siden):

Og hvor pokker er regjeringen i dette landet? Vi kan ikke akseptere mer tull og f...skap fra denne priviligerte familien. Dette er direkte flaut å være vitne til - og det får pågå med samme aksepten som tydeligvis har vært gjort ovenfor MBH uten at ting får konsekvenser. 

Politikerne våre er merkelig stille. Tipper mange av dem sitter så stille i båten som de kan nå, de har nok kjennskap til litt av hvert de og mistenker jeg. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (1 minutt siden):

Politikerne våre er merkelig stille. Tipper mange av dem sitter så stille i båten som de kan nå, de har nok kjennskap til litt av hvert de og mistenker jeg. 

De er vel redde for å forsnakke seg...

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (19 minutter siden):

De er vel redde for å forsnakke seg...

Forsnakke seg? Politikerne er valgt inn av folket for å representere oss på tinget. De bør virkelig snakke om det som foregår i kongefamilien. Å sitte rundt kongens bord og late som om alt er i den skjønneste orden - ja, det blir jo på sett og vis samme praksis som HM og MM har gjort ovenfor MBH og kongens tafatthet ovenfor ML og DV.

Vi kan ikke ha en gjeng, overbetalte strutser på de høyeste styrenivåene (storting, regjering og kongehus) i dette landet - hvor alle inntar en holdning hvor selv østers gir høyere og tydeligere lyd. 

• Liker 17
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istapp skrev (24 minutter siden):

Forsnakke seg? Politikerne er valgt inn av folket for å representere oss på tinget. De bør virkelig snakke om det som foregår i kongefamilien. Å sitte rundt kongens bord og late som om alt er i den skjønneste orden - ja, det blir jo på sett og vis samme praksis som HM og MM har gjort ovenfor MBH og kongens tafatthet ovenfor ML og DV.

Vi kan ikke ha en gjeng, overbetalte strutser på de høyeste styrenivåene (storting, regjering og kongehus) i dette landet - hvor alle inntar en holdning hvor selv østers gir høyere og tydeligere lyd. 

Det er jeg enig i, men i feighetens navn tør de tydeligvis ikke si noe. Jeg regner med, i frykt for å "forsnakke" seg. De vil jo sikkert helst være på godfot med de kongelige, sole seg i glansen av å ha vært på gallamiddag på slottet osv.

Endret av PusheenPusheen
Autokorrektur
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellinoor skrev (24 minutter siden):

Overdramatisk tullprat.

Norge sto ikke uten fungerende regent. For det første så kom Kongen hjem til statsrådet fredag. Og om han ikke hadde gjort, så er regelen at regjeringen trer inn som regent når både Kongen og Kronprinsen er borte.

Norge står aldri uten regent. 

Men fra da HM meldte avbud (lunsjmøte med statsforvaltetne) til Kongen var på plass i statsråd stod Norge uten regjerende monark.
Det er faktisk første gang det har skjedd at den kongelige regent melder avbud på så kort varsel. 
Selv om regjering tar over er det likefullt betenkelig at vi har kongelige som melder avbud fra plikter og representasjonsoppdrag for å sitte barnevakt for en godt voksen narkoman kjeltring. Skal dette bli føljetongen i årene som kommer? Hva er vitsen med et monarki?

• Liker 7
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellinoor skrev (1 time siden):

Det har ingen betydning, fordi regjeringen overtar den funksjonen hvis begge er ute av landet.

Det er en ikke-sak.

Kritikken fra enkelte, deriblant Trond Noren Isaksen var vel at kongehuset ikke kommuniserte dette tilstrekkelig til folk. Man har formell rett på å vite hvem som er landets regent, en praksis som blant annet gjøres i Danmark.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har de tenkt å ikke uttale seg om det som skjer? Til rettssaken er over? Blir bare dummere og dummere for hver dag. Trodde ikke ting kunne bli verre etter lydklippet der Marius truer på telefon, men det har jo blitt verre og verre for hver uke i flere mnd. Nå er tydeligvis kronprinsparet veldig involvert. 

• Liker 11
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte på det i dag da det var en lang kortesje som medførte kaos i trafikken i Oslo-området. Det var kongen i Nederland og Haakon som var omringet av mange politibiler med blålys. Dette er sikkert vanlig, men nå ser jeg på det med nye øyne. Hvorfor denne ståheien på grunn av to middelaldrende menn? Holder det ikke med feks en politibil foran og en bak? Hva er egentlig greia?

• Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (19 minutter siden):

Tenkte på det i dag da det var en lang kortesje som medførte kaos i trafikken i Oslo-området. Det var kongen i Nederland og Haakon som var omringet av mange politibiler med blålys. Dette er sikkert vanlig, men nå ser jeg på det med nye øyne. Hvorfor denne ståheien på grunn av to middelaldrende menn? Holder det ikke med feks en politibil foran og en bak? Hva er egentlig greia?

Jeg syns det formelle sikkerhetsopplegget blir ganske ironisk når vi vet at HA har festa på Skaugum, og Marius og vennen hans har hatt fest inne i den private boligen til kronprinsparet. 

Det er sikkert en risiko for at noen galninger vil angripe Kongen, men han fremstår ikke akkurat som et terror mål (altså vår Konge, jeg vet ikke med den nederlanske).  Det virker mer risikofylt at medlemmer av organisert klimamøtet har tilgang til kronprinsparet bolig og familiemedlemmer. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 16
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var kongen og kronprinsen samtidig i London? Mener jeg leste i en av trådene her at kongen var på privat ferie i England/London da kronprinsen dro til London. Om de var, og det ikke var for rusbehandling for Marius, kuuunne det være at de hadde møter med noen for å håndtere krisen i kongehuset? Både for å håndtere saken med Marius og saken med Märtha og Durek. Halmstrå her, jeg vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LullaSkrulla skrev (11 timer siden):

Var kongen og kronprinsen samtidig i London? Mener jeg leste i en av trådene her at kongen var på privat ferie i England/London da kronprinsen dro til London. Om de var, og det ikke var for rusbehandling for Marius, kuuunne det være at de hadde møter med noen for å håndtere krisen i kongehuset? Både for å håndtere saken med Marius og saken med Märtha og Durek. Halmstrå her, jeg vet. 

Tviler på det. Kronprinsen ankom London torsdag (ettermiddag?), og kongen ledet statsråd fredag kl 11.00.  Mulig de møttes i forbifarten, men jeg innbiller meg at de ville hatt et slikt møte hjemme? 

Familien liker forøvrig å ha sine rådgivere tilstede, som hoffsjef, kabinettsekretær og andre rådgivere. 

Da skandalene rundt slottsoppussingen eksploderte i juli 1998 var et av problemene at det skjedde i fellesferien, og man hadde svare strev med å få samlet troppene.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (16 timer siden):

Jeg brukte 2,5 timer hjem fra jobb i går på en strekning som vanligvis tar 30 min på samme tidspunkt. Dette fordi de hadde stengt Operatunellen pga kortesje for Kong Wilhelm fra Nederland. Det gjorde meg så sur. Hadde det i det minste vært kommunisert på forhånd så kunne jeg tatt hjemmekontor. Aner ikke hvor mange mennesker som ble stående i samme kø både i biler og på busser, pga et statsbesøk som ingen egentlig bryr seg om. Samtidig som Marius og alle hans kriminelle kompiser har full tilgang til alt. Vanvittig.

• Liker 22
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MM besøkte IA og Forsvaret i Skjold i dag. Arrangementet ble først lagt til i kalenderen i dag, og pressen ble ikke invitert.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-besokte-prinsesse-ingrid-alexandra-i-haeren-1.17128071

Sitat

Besøket i Skjold leir vart lagt til i den offisielle kalenderen til kongehuset fyrst same dag.

Besøket vart gjennomført utan pressa til stades.

Det er Kongehuset og Forsvaret som har dokumentert besøket, og NRK har difor ikkje hatt moglegheit til å stilla spørsmål til dei involverte.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...