Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Flott tale av Kong Harald i dag! Mye humor, men også alvor - erkjenner at det har vært et vanskelig år. Men han virker å være i vigør innimellom, i hvert fall.  Flott tale av stortingspresidenten også. Håper at de hygger seg, det er vel fortjent for alle, av og til.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Johan uten land skrev (2 minutter siden):

Flott tale av Kong Harald i dag! Mye humor, men også alvor - erkjenner at det har vært et vanskelig år. Men han virker å være i vigør innimellom, i hvert fall.  Flott tale av stortingspresidenten også. Håper at de hygger seg, det er vel fortjent for alle, av og til.

Helt enig. For en flott, varm konge Norge har. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
Johan uten land skrev (3 minutter siden):

De bruker profesjonelle taleskrivere så det skulle bare mangle at de ikke er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han så nu skrøpelig ut da han gikk, han kongen. Men han klarte seg bra, og han er morsom når han holder tale. Artig type.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (1 minutt siden):

De bruker profesjonelle taleskrivere så det skulle bare mangle at de ikke er bra.

Joda, men evnen til å formidle er også viktig! Det synes jeg kongen alltid har vært god på 😃 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Joda, men evnen til å formidle er også viktig! Det synes jeg kongen alltid har vært god på 😃 

Jeg synes han stotrer og stotrer - prater veldig utydelig når han holder taler. 

Han har masse humor, men det vises best i litt mer uhøytidelige settinger. Som den gangen han sa at værstasjonen Troll var oppkalt etter Sonja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nelliken skrev (1 minutt siden):

Jeg synes han stotrer og stotrer - prater veldig utydelig når han holder taler. 

Han har masse humor, men det vises best i litt mer uhøytidelige settinger. Som den gangen han sa at værstasjonen Troll var oppkalt etter Sonja. 

Han er gammel, da. Og har vært mye syk de siste årene. Det kan han nok bære preg av. Men ja, det med Troll var jo dritmorsomt 🤣

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Han er gammel, da. Og har vært mye syk de siste årene. Det kan han nok bære preg av. Men ja, det med Troll var jo dritmorsomt 🤣

Ja, han er er herlig gammel mann - men talene synes jeg er forferdelige å høre på. Ikke på grunn av innholdet, men på grunn av fremførelsen. Jeg klarer ikke å slappe av når han holder taler. Nesten like nervepirrende som når han går 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (3 minutter siden):

Ja, han er er herlig gammel mann - men talene synes jeg er forferdelige å høre på. Ikke på grunn av innholdet, men på grunn av fremførelsen. Jeg klarer ikke å slappe av når han holder taler. Nesten like nervepirrende som når han går 😅

Holdt pusten da han gikk idag, ja. Fru Ferner så mer komfortabel og trygg ut i stolen sin😅

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinoor
Nelliken skrev (14 minutter siden):

viktig at ingenting positivt får stå uimotsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
Ellinoor skrev (2 minutter siden):

viktig at ingenting positivt får stå uimotsagt.

Ja, ikke sant. 
Skrev det bare så du skulle få noe å ta meg på. Lenge siden sist. 

Endret av Nelliken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (2 timer siden):

Det du driver med er virkelig stygt! Og du er ikke alene om det her i tråden!

For å ta noen fakta.

Mange med lungefibrose (det er ulike typer lungefibrose) går på immundempende medisiner. Slike medisiner gir bivirkninger, bl.a. hodepine, mageproblemer, betennelser i kroppen, hyppigere infeksjoner, noen får svært lite energi... listen er lang...

Så har du medisiner som skal hemme arrdannelse i lungevevet. Dette er medisiner som ofte har langt større bivirkninger:

- Magesmerter, diaré og kvalme er svært vanlige bivirkninger.

- Oppkast er en vanlig bivirkning.

- Utslett og blødninger er vanlige bivirkninger.

- Hodepine er vanlig.

- Det er svært vanlig med forhøyede leververdier, som kan gi flere av overnevnte og andre bivirkninger.

Videre har man en rekke andre bivirkninger, noen med ukjent frekvens, andre mindre vanlige, noen fatale... Listen er også her lang over bivirkninger, og noen kan være svært alvorlige.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/ofev-boehringer-ingelheim-593183;jsessionid=URX3DGt6y3CkXd0ueVLC39sxBcb2iaV04tN1At5R.fkweb-live-fkweb-live-76f586894f-b6bpf

Det er ulike slike medisiner, dette er bare en av dem.

https://www.oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/lungefibrose/

Ørlite grann kunnskap om det man velger å uttale seg om offentlig, det burde vært et minimum.

Nå er livet slik at jeg har personlig erfaring i det å være alvorlig syk. Jeg ønsker ikke å gå i detaljer, men jeg lever, og det får stå for den beskrivelsen. 
Du bør selv være varsom med å dømme andre - i dette tilfellet - meg. Jeg er relativt kvalifisert til å kunne mene om det å orke på tross av. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (Akkurat nå):

Nå er livet slik at jeg har personlig erfaring i det å være alvorlig syk. Jeg ønsker ikke å gå i detaljer, men jeg lever, og det får stå for den beskrivelsen. 
Du bør selv være varsom med å dømme andre - i dette tilfellet - meg. Jeg er relativt kvalifisert til å kunne mene om det å orke på tross av. 

Vel, noen lærer noe om empati av å være syk, andre ikke. Jeg har empati for det du har opplevd, men måten du kunnskapsløst rakker ned på MM, den er og blir stygg!

Mener du virkelig at MM burde sittet ved Kongens bord i en så offisiell situasjon, når det er stor fare for at hun bare må springe ut for å gå på do eller for å kaste opp? Eller om hun er helt ødelagt av magesmerter og hodepine pga bivirkninger? Hadde du gjort det selv i en slik tilstand?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frisk Frosk skrev (13 minutter siden):

Vel, noen lærer noe om empati av å være syk, andre ikke. Jeg har empati for det du har opplevd, men måten du kunnskapsløst rakker ned på MM, den er og blir stygg!

Mener du virkelig at MM burde sittet ved Kongens bord i en så offisiell situasjon, når det er stor fare for at hun bare må springe ut for å gå på do eller for å kaste opp? Eller om hun er helt ødelagt av magesmerter og hodepine pga bivirkninger? Hadde du gjort det selv i en slik tilstand?

Dette er jeg veldig enig i. Man kan ikke bruke egne erfaring som målestokk for hvordan andre takler sykdommer eller bivirkninger spesielt når det gjelder slike alvorlige sykdommer. Heller ikke hva de har kapasitet til. Uansett så er jeg enig med deg at litt empati og forståelse hadde gjort seg. 

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener mye om MM og hennes håndtering i pågående sak, om arbeidsmengde og kapasitet, men at hun er i behandling og evt sliter med bivirkninger, må man jo faktisk ha takhøyde for uansett hva man ellers måtte mene. Ingen vet hvordan hun reagerer på behandling, men at hun er sykemeldt er jo en indikasjon på at hun ikke er frisk nok til å stille på jobb. En stortingsmiddag der man må være påskrudd og blid og hyggelig, er slitsomt uansett. Men med sykdom og behandling oppå det hele... Jeg synes det sier seg selv at det er best at hun holder seg i ro. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongen er raus og snill og morsom. Vi skal være heldig som har en sånn konge. Synd de som er tatt inn i familien ikke respekterer han og oppfører seg pent og snilt tilbake. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
makkapakka skrev (3 minutter siden):

Kongen er raus og snill og morsom. Vi skal være heldig som har en sånn konge. Synd de som er tatt inn i familien ikke respekterer han og oppfører seg pent og snilt tilbake. 

Enig, kongen er flott! 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (På 21.10.2024 den 14.43):

Ja, de burde så absolutt svart på dette. 

Dersom hun har fått kjolen i gave så er det helt imot egne retningslinjer. 

Ikke hvis hun fikk den i gave før 2015. Og det er vel det mest sannsynlige, at hun fikk den i etterkant av at hun brukte den på Met-gallaen? 

Men det jeg lurer på er hvorfor Mette-Marit får så mye kritikk for dyre kjoler og dyrt tilbehør? Hun er da virkelig ikke den eneste kongelige som går med Valentino eller lignende. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (4 timer siden):

Ikke så mange som er på alder med kongen som jobber heller da. Og han utsettes for mye mer smitte enn en som ikke reiser rundt og møter masse mennesker osv.

Så har vi den danske avgåtte monarken da, som ikke sparer seg: https://www.dagbladet.no/kjendis/ny-helseoppdatering/82134427

Sykemeldt etter fall og har brukt/bruker nakkekrage osv. men hun greier å representere og delta dog.

Kan se ut som de to eldste kongelige i Europa presterer bedre, enn den langt yngre MM noen gang har gjort eller kommer til å gjøre. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...