Gå til innhold

7-åring som er overdrevent opptatt av utseende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 7-åring som jeg opplever som overdrevent opptatt av eget utseende. Hvis vi er hjemme, innenfor huset fire vegger bare kjernefamilien, så er det tydeligvis ikke så viktig. Men med en gang vi skal ut, eller det kommer noen på besøk så skal det ordnes og fikses. Ta et eksempel i dag. Hun speiler seg og grer håret før vi drar hjemmefra. Etter å ha parkert bilen utenfor skolen, så blir hun sint fordi hun ønsket å speile seg i sidespeilene på bilen og disse legger seg inntil bilen når den låses. Hun løser dette ved å speile seg i sidespeilene på bilen som er parkert ved siden av. Vi går så inn, setter fra oss ting på plassen hennes og skal gå inn på SFO. Da må hun først innom badet for å speile seg igjen.

Jeg har prøvd å nøste i hva det er som gjør at hun er så opptatt av og bevisst på eget utseende. Slik jeg forstår det, er det særlig håret hun er opptatt av at ikke skal være bustete. Hun har et litt tynt, krøllete hår som lett floker seg, men hun nekter å sette det opp. Jeg finnes IKKE jålete. Jeg bruker ikke sminke, har alltid håret i en hårstrikk i en kjip vanlig hestehale. Hun har holdt på slik nå i et års tid. Jeg hadde håpet at det skulle roe seg, men det gjør det ikke. Spør veldig ofte om hun er fin, om håret er finest slik eller sånn. Vi har som sagt prøvd å snakke med henne, uten å få klarhet i hva dette egentlig bunner i. Vi snakker mye om at utseende er det minst interessante ved en person. Man er ikke et bedre menneske av å være pen eller ha fint hår. Ingenting av det vi har gjort så langt ser ut til å ha noen effekt. Er det noen som har noen tips til hvordan vi kan hjelpe henne med å få fokus vekk fra hår, klær og utseende?

Anonymkode: d135e...235

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mest håret eller er det andre ting også? Kan hun ha fått en kommentar på skolen en gang som har gått inn på henne? Jeg merker at denne jenteverdenen er noe helt annet enn det har vært med min eldste som er gutt. 

Min jente er seks og har veldig tydelige meninger om klær for det meste. Bukser skal ikke være løse, gensere skal være sånn og sånn, jakker må ha riktig farge. Hun er mest opptatt av hvordan håret er om hun skal i bursdag f.eks. Dette med bukser kom etter hun fikk en kommentar, etter det var det full nekt på halvparten av buksene hun tidligere hadde brukt. Det henger i enda. 

Anonymkode: c6615...951

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en 7-åring som jeg opplever som overdrevent opptatt av eget utseende. Hvis vi er hjemme, innenfor huset fire vegger bare kjernefamilien, så er det tydeligvis ikke så viktig. Men med en gang vi skal ut, eller det kommer noen på besøk så skal det ordnes og fikses. Ta et eksempel i dag. Hun speiler seg og grer håret før vi drar hjemmefra. Etter å ha parkert bilen utenfor skolen, så blir hun sint fordi hun ønsket å speile seg i sidespeilene på bilen og disse legger seg inntil bilen når den låses. Hun løser dette ved å speile seg i sidespeilene på bilen som er parkert ved siden av. Vi går så inn, setter fra oss ting på plassen hennes og skal gå inn på SFO. Da må hun først innom badet for å speile seg igjen.

Jeg har prøvd å nøste i hva det er som gjør at hun er så opptatt av og bevisst på eget utseende. Slik jeg forstår det, er det særlig håret hun er opptatt av at ikke skal være bustete. Hun har et litt tynt, krøllete hår som lett floker seg, men hun nekter å sette det opp. Jeg finnes IKKE jålete. Jeg bruker ikke sminke, har alltid håret i en hårstrikk i en kjip vanlig hestehale. Hun har holdt på slik nå i et års tid. Jeg hadde håpet at det skulle roe seg, men det gjør det ikke. Spør veldig ofte om hun er fin, om håret er finest slik eller sånn. Vi har som sagt prøvd å snakke med henne, uten å få klarhet i hva dette egentlig bunner i. Vi snakker mye om at utseende er det minst interessante ved en person. Man er ikke et bedre menneske av å være pen eller ha fint hår. Ingenting av det vi har gjort så langt ser ut til å ha noen effekt. Er det noen som har noen tips til hvordan vi kan hjelpe henne med å få fokus vekk fra hår, klær og utseende?

La henne være. Yngstejenta mi på fem er også opptatt av utseendet sitt, og får lov å utforske dette. Hun har «barnesminke» som lipglosser og øyenskygger, neglelakker og klister-øredobber.
Eget speil på rommet har hun også.

Vi foreldre gjør ikke noe stort poeng ut av dette. Hun er en egen person med egne interesser, og interessen for pynting er bare én av mange. 

Anonymkode: 954af...62a

Skrevet

Dem begynner tidlig nå. La hun holde på, er ikke så drastisk det hun gjør syntes jeg. 

Har selv en gutt som er noen få år eldre, men han begynte tidlig han også. Veldig forfengelig opptatt av hva han har på seg og hvordan håret er. Han dusjer før skolen. 

Syntes de aller fleste i klassen både jenter og gutter er veldig opptatt av at velvære og hvordan de ser ut. 

Anonymkode: 4c250...922

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det mest håret eller er det andre ting også? Kan hun ha fått en kommentar på skolen en gang som har gått inn på henne? Jeg merker at denne jenteverdenen er noe helt annet enn det har vært med min eldste som er gutt. 

Min jente er seks og har veldig tydelige meninger om klær for det meste. Bukser skal ikke være løse, gensere skal være sånn og sånn, jakker må ha riktig farge. Hun er mest opptatt av hvordan håret er om hun skal i bursdag f.eks. Dette med bukser kom etter hun fikk en kommentar, etter det var det full nekt på halvparten av buksene hun tidligere hadde brukt. Det henger i enda. 

Anonymkode: c6615...951

Det er mest hår, men gjelder også klær. Jeg kan bare glemme å mene noe om hva hun skal ha på seg. Men der er hun uansett innenfor de rammene jeg synes er akseptable, så det er en kamp jeg ikke tar. Og ja, jeg mistenker at noen kanskje har sagt noe på et eller annet tidspunkt, men det har jeg ikke helt klart å få noe konkret svar på. 

Skrevet

La henne være. Yngstejenta mi på fem er også opptatt av utseendet sitt, og får lov å utforske dette. Hun har «barnesminke» som lipglosser og øyenskygger, neglelakker og klister-øredobber.
Eget speil på rommet har hun også.

Vi foreldre gjør ikke noe stort poeng ut av dette. Hun er en egen person med egne interesser, og interessen for pynting er bare én av mange. 

Anonymkode: 954af...62a

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dem begynner tidlig nå. La hun holde på, er ikke så drastisk det hun gjør syntes jeg. 

Har selv en gutt som er noen få år eldre, men han begynte tidlig han også. Veldig forfengelig opptatt av hva han har på seg og hvordan håret er. Han dusjer før skolen. 

Syntes de aller fleste i klassen både jenter og gutter er veldig opptatt av at velvære og hvordan de ser ut. 

Anonymkode: 4c250...922

Jeg synes faktisk ikke at det er uproblematisk at hun føler behov for å speile seg tre ganger i løpet av en 10-minuttersperiode. Dette er et usunt fokus. At man er opptatt av å kle seg fint, fikse håret og leke litt med sminke er helt greit. Men dette med at man hele tiden må sjekke hvordan håret ligger og at verden går i grus hvis man ikke kan gre håret når man går ut av bilen når man gredde seg rett før man dro hjemmefra, det ønsker jeg å plukke av henne. Er redd for at dette skal utvikle seg å bli enda verre. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Har hun tilgang på tiktok eller andre sosiale medier?

Anonymkode: b776b...399

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hun tilgang på tiktok eller andre sosiale medier?

Anonymkode: b776b...399

Nei, det har hun aldri hatt. Ingen eldre søsken har det enda heller. 

Skrevet

Ingen av mine jenter har hatt den  type fokus. Skjønner godt at det bekymrer deg. Det kommer jo fra et sted. Venner?

Anonymkode: 92b01...6bb

Skrevet

Ingen av mine jenter har hatt den  type fokus. Skjønner godt at det bekymrer deg. Det kommer jo fra et sted. Venner?

Anonymkode: 92b01...6bb

Ja, jeg har har mine mistanker. Det er en jentegjeng i klassen som for meg fremstår som veldig "jålete". Det er langt hår, pynting, korte magetopper osv. Har blitt fortalt at de er de populære. Om de har sagt noe til datteren min, eller om det er hun selv som har fått for seg at disse setter standarden for hva som er pent og fint vet jeg ikke. Vurderer å ta det opp med læreren hennes, spørre om hun har inntrykk av at det er mye fokus på utseende og det å være pen og fin blant ungene. 

• Hjerte 1
Skrevet

Tenker at dette er en interesse, og det er det bra å ha! Ville ikke tenkt for mye på dette. 

Anonymkode: ac06b...1c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker at dette er en interesse, og det er det bra å ha! Ville ikke tenkt for mye på dette. 

Du mener det er en interesse, som i hobby, å se seg i speilet? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du mener det er en interesse, som i hobby, å se seg i speilet? 

Kanskje det handler om at hun sjekker håret sitt, som hun liker å pleie. Hår og skjønnhet er en egen interesse, ja til og med en egen bransje 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, jeg har har mine mistanker. Det er en jentegjeng i klassen som for meg fremstår som veldig "jålete". Det er langt hår, pynting, korte magetopper osv. Har blitt fortalt at de er de populære. Om de har sagt noe til datteren min, eller om det er hun selv som har fått for seg at disse setter standarden for hva som er pent og fint vet jeg ikke. Vurderer å ta det opp med læreren hennes, spørre om hun har inntrykk av at det er mye fokus på utseende og det å være pen og fin blant ungene. 

Jeg ville tatt det du nevner her opp med læreren, ja. Læreren har garantert oversikt over de sosiale strukturene i klassen, hvem som er poppis, hvem som er mobbete og hvem som strever med å bli sosialt inkludert. 

Anonymkode: 74ba4...6c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har selv tynt hår med krøller som lett floker seg. Jeg var mye opptatt av håret mitt. Ikke like tidlig som din men i starten var det frustrasjon fordi håret mitt krevde en spesiell type stell for å være fint og lett og stelle.

Når jeg endelig oppdaget hvordan mann pleie krøller sluttet jeg å børste håret så mye og sørget for at det var vått når jeg børster det. Håret mitt var ikke lengre så tørt og folket seg mindre. Min jålete tilnærming til hår gikk over til å være opptatt av riktig pleie og stell fremfor å hele tiden prøve å fikse håret.

Krøller trenger egne produkter, mye fukt i balsam og leave inn. Finnes egne krølleprodukter også for barn. Shampoo hadde jeg valgt etter hodebunn og ikke nødvendigvis for krøller viss hun har tynt hår.

Når håret floker seg mye er det gjerne tørt.

Anonymkode: 90faa...232

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...