AnonymBruker Skrevet 6. september #1 Del Skrevet 6. september Jeg har det siste året lykkes med vektnedgang, og gått ned 30 kg. Har gjennom sommeren forsøkt å stabilisere vekten, men jeg går konsekvent opp en kg i uken nå. Har gått opp 6 kg siden starten av juli, og er så fortvilet. Jeg lever så sunt jeg klarer, grunnsaker, proteiner, lite fett og karbo, kun rene råvarer (lager all mat fra bunnen). Nesten ikke søtt, snacks eller alkohol (kun i kombinasjon med større fysiske anstrengelser, f.eks etter lange fjellturer). Lever på 1300 - 1500 kalorier/døgn, men går likevel opp. Går jeg under dette går jeg sikkert ned, meb blir uopplagt, svimmel og hodepine. Praktiserer periodisk faste for å holde kontroll med inntaket, takler sult greit - men ikke svimmelhet/slapphet. Har en krevende jobb og er aleneforsørger for 2 aktive barn. Sitter sjeldent i sofaen, sover 6-7 t i døgnet…. Hjelp meg! Ønsker å stabilisere vekt på 65 kg, men i dag tidlig viste den 68.5 kg. Jeg er 172 cm høy… K41 Anonymkode: 9f6f2...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #2 Del Skrevet 6. september Frøolje er ondskap. Anonymkode: 05aef...646 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #3 Del Skrevet 6. september For høyt stressnivå? (Økt kortisol=økt fettlagring og økt væskeretensjon) Hvis du prøver å få en ekstra time med søvn, og hviler litt innimellom slagene vil det kanskje slippe litt? Anonymkode: 89497...184 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #4 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har det siste året lykkes med vektnedgang, og gått ned 30 kg. Har gjennom sommeren forsøkt å stabilisere vekten, men jeg går konsekvent opp en kg i uken nå. Har gått opp 6 kg siden starten av juli, og er så fortvilet. Jeg lever så sunt jeg klarer, grunnsaker, proteiner, lite fett og karbo, kun rene råvarer (lager all mat fra bunnen). Nesten ikke søtt, snacks eller alkohol (kun i kombinasjon med større fysiske anstrengelser, f.eks etter lange fjellturer). Lever på 1300 - 1500 kalorier/døgn, men går likevel opp. Går jeg under dette går jeg sikkert ned, meb blir uopplagt, svimmel og hodepine. Praktiserer periodisk faste for å holde kontroll med inntaket, takler sult greit - men ikke svimmelhet/slapphet. Har en krevende jobb og er aleneforsørger for 2 aktive barn. Sitter sjeldent i sofaen, sover 6-7 t i døgnet…. Hjelp meg! Ønsker å stabilisere vekt på 65 kg, men i dag tidlig viste den 68.5 kg. Jeg er 172 cm høy… K41 Anonymkode: 9f6f2...4d5 Vel. Kroppen din har stabilisert seg og tviholde på alt etter alt for lang periode med for lavt kalorinivå. Anonymkode: 9899c...aa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #5 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vel. Kroppen din har stabilisert seg og tviholde på alt etter alt for lang periode med for lavt kalorinivå. Anonymkode: 9899c...aa3 Det stemmer kanskje, men hva skal jeg gjøre? Føles ut som den suger til seg alt, og at forbrenningen stopper fullstendig opp😭😭😭 Anonymkode: 9f6f2...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #6 Del Skrevet 6. september Jeg har ikke akkurat doktorgrad i dette, men tenker jo det har med at kroppen vil tilpasse seg lavt kaloriinntak over tid, og for å overleve hungersnød så må den tviholde på kaloriene som kommer inn. Det finnes jo typ "zig zag" dietter som liksom skal bøte på dette, i stedet for konsekvent lavt kalori-inntak så har man dager med høyt, sånn at kroppen ikke tilpasser seg. Ikke erfaring med det selv, men du kan jo google. Ellers så er det jo å legge seg enda lavere, men det kan fort bli usunt. Anonymkode: cf503...85a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 6. september #7 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg har det siste året lykkes med vektnedgang, og gått ned 30 kg. Har gjennom sommeren forsøkt å stabilisere vekten, men jeg går konsekvent opp en kg i uken nå. Har gått opp 6 kg siden starten av juli, og er så fortvilet. Jeg lever så sunt jeg klarer, grunnsaker, proteiner, lite fett og karbo, kun rene råvarer (lager all mat fra bunnen). Nesten ikke søtt, snacks eller alkohol (kun i kombinasjon med større fysiske anstrengelser, f.eks etter lange fjellturer). Lever på 1300 - 1500 kalorier/døgn, men går likevel opp. Går jeg under dette går jeg sikkert ned, meb blir uopplagt, svimmel og hodepine. Praktiserer periodisk faste for å holde kontroll med inntaket, takler sult greit - men ikke svimmelhet/slapphet. Har en krevende jobb og er aleneforsørger for 2 aktive barn. Sitter sjeldent i sofaen, sover 6-7 t i døgnet…. Hjelp meg! Ønsker å stabilisere vekt på 65 kg, men i dag tidlig viste den 68.5 kg. Jeg er 172 cm høy… K41 Anonymkode: 9f6f2...4d5 Mulig du bør stabilisere vekta på nærmere 70 kg, og at det er riktig for kroppen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #8 Del Skrevet 6. september Unngå frøolje. Det er selve satan for kostholdet. Anonymkode: 05aef...646 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet 6. september #9 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det stemmer kanskje, men hva skal jeg gjøre? Føles ut som den suger til seg alt, og at forbrenningen stopper fullstendig opp😭😭😭 Anonymkode: 9f6f2...4d5 Insulin er ganske ødeleggende når det gjelder vekt nedgang, å gjøre vinduet man spiser litt kortere, dvs ikke spise sent på dagen, utsette frokosten. Om du greier kan du også faste 1-2 dager i uka. Ellers når kroppen begynner å stritte i mot vekt nedgang, mange kommer ofte til et platå bare ved 10kg vektnedgang. Så vil en forandring sette i gang vekt nedgang på nytt, feks en forandring i trening i kosthold og trening. Prøv å spis en mer protein rik mat som kjøtt/fisk. Tren styrke og beveg deg litt mer. Prøv også å ha en dag i uken hvor du har et lite kalori overskudd slik at kroppen ikke stritter i mot. Om vekten stabiliserer seg, la den ligge der et par mnd, slik at kroppen føler at det er den nye normal vekten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #10 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har ikke akkurat doktorgrad i dette, men tenker jo det har med at kroppen vil tilpasse seg lavt kaloriinntak over tid, og for å overleve hungersnød så må den tviholde på kaloriene som kommer inn. Det finnes jo typ "zig zag" dietter som liksom skal bøte på dette, i stedet for konsekvent lavt kalori-inntak så har man dager med høyt, sånn at kroppen ikke tilpasser seg. Ikke erfaring med det selv, men du kan jo google. Ellers så er det jo å legge seg enda lavere, men det kan fort bli usunt. Anonymkode: cf503...85a Jeg har brukt denne metoden med dager med lavt inntak, 1200-1300 kcal avbrutt av dager med 4000 kcal ca. hver 5 dag. Har gått ned 25 kg og holdt vekten i 5 år. Bruker fortsatt samme metode så den fungerer for meg i hvert fall. Anonymkode: b88cf...931 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #11 Del Skrevet 6. september Anekdotisk er det mange ting som har fungert for folk. Noen ser ut til å få det vanskeligere på sikt hvis de spiser for mye protein. Spesielt blant folk som spiser streng keto og/eller bare kjøtt er det en del som finner ut at de fungerer best med tanke på både vektnedgang og helse, på mye mer fett og mindre protein. Det aller viktigste er uansett å få i seg næringen kroppen vil ha. Sult handler ikke bare om energi, men vitaminer og mineraler osv. Så man kan ikke anta at man skal bli varig mett bare fordi man pøser på med protein, i alle fall ikke over tid. Det er ikke sånn at kroppen din "ønsker" å være fetest mulig, eller "prøver å komme tilbake" til din høyeste vekt. Kroppen er ikke dum. Men feilernæring eller dårlig regulert insulin osv kan gjøre at den sparer på energien i stedet for å bruke den. Hvis du har for mye fett på kroppen forårsakes ikke sulten av energimangel. Anonymkode: 10afd...9e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymLala Skrevet 6. september #12 Del Skrevet 6. september Med den høyden og vekten må du være ganske slank nå? Er 65 er urealistisk lavt tall å ligge på over tid? Høres ut som du har lagt deg alt for lavt med 13-1500/døgn og aktiv hverdag, og at vektnedgangen dun har gått litt for fort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #13 Del Skrevet 6. september Jeg kunne skrevet dette innlegget selv, med unntak av alder og vekt nå.... Har også gått ned over 30 kg, men nå virker det som om det er bom stopp og vekta bare øker uforklarlig til tross for allverdens riktige valg hele tiden. Og jeg har fortsatt BMI på 29ognoe, så jeg er på ingen måte for slank! Har ingen tips altså, ville bare si at det nesten var "godt" å se at det ikke bare er meg (misforstå meg rett, jeg unner deg av hele mitt hjerte å ikke ha det sånn!) Anonymkode: 1c5cc...c54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #14 Del Skrevet 6. september anonymLala skrev (1 time siden): Med den høyden og vekten må du være ganske slank nå? Er 65 er urealistisk lavt tall å ligge på over tid? Høres ut som du har lagt deg alt for lavt med 13-1500/døgn og aktiv hverdag, og at vektnedgangen dun har gått litt for fort. Ja, jeg er slank nå - for første gang siden videregående… Men jeg vil jo helst fortsette å være det😭 Anonymkode: 9f6f2...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #15 Del Skrevet 6. september Nå syns jo jeg da at 68 er innafor å veie innimellom hvis man ønsker å stabilisere seg på 65. Man kan ikke forvente at vekten alltid sier 65 når man står på den. Det er så mye som spiller inn! Men, siden du har gått opp over en lenger periode så lurer jeg på om du fortsatt teller alle kalorier? Hvilken hastighet hadde du på vektnedgangen på slutten i snitt og hvor mange kcal spiste du? 0.5 kg i uka? Det er 500 Kcal om dagen sånn ca i underskudd. Så du skal jo ikke spise mer enn 500kcal over kcal du spiste for å gå ned. Har du endret kosten siden vektnedgangen? Eller spiser du samme men litt mer? Hvis du ikke teller så kan man jo fort ende over det. Jeg sluttet selv å telle når jeg nådde målet. Men det gikk fort oppover igen til tross for trening og sunn kosthold. Så må vi jo regne med å spise mindre for vedlikehold etter vektnedgang enn hva vi gjorde før vi gikk ned i vekt. Dette er et kjent problem. Det er ikke for intet at folk sliter med å holde vekten etter vektnedgang. OG premenopause kan være i opptil 10 år før menopausen! Kvinnekroppen er en liten 👿 Anonymkode: 2054f...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #16 Del Skrevet 6. september Det er faktisk bevist at de som har slanket seg fra høyere vekt, må ligge lavere i kaloriinntaket for å holde på normalvekta enn de som aldri har vært overvektige. Det er også bevist at kroppen faktisk forsøker å komme tilbake til sin opprinnelige (høye) vekt. https://www.aftenposten.no/sprek/i/jd3vJq/slankemyten-stemmer-ikke-jeg-avkrefter-den-hver-dag I tillegg kan tarmflora påvirke om man suger til seg næring eller fører mye av den ut igjen uten å ta den opp. Forsøk på mus viste at mus som fikk innført tarmflora fra mennesker med fedme, la på seg mye mer enn andre mus, selv om de spiste de samme mengdene av den samme maten. Det ble funnet mindre energi i avføringen til mus som har fått tilført tarmflora fra mennesker med fedme, altså ble mer næring tatt opp i kroppen til disse musene. I tillegg er det også bevist at man legger på seg i overgangsalderen, med mye fett rundt magen og indre organer, selv om man ikke øker kaloriinntaket. Kvinnekroppen er noe dritt. Anonymkode: 63162...0b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #17 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lever på 1300 - 1500 kalorier/døgn, men går likevel opp. Går jeg under dette går jeg sikkert ned, meb blir uopplagt, svimmel og hodepine. Praktiserer periodisk faste for å holde kontroll med inntaket, takler sult greit - men ikke svimmelhet/slapphet. Har en krevende jobb og er aleneforsørger for 2 aktive barn. Sitter sjeldent i sofaen, sover 6-7 t i døgnet…. Hjelp meg! Ønsker å stabilisere vekt på 65 kg, men i dag tidlig viste den 68.5 kg. Jeg er 172 cm høy… K41 Anonymkode: 9f6f2...4d5 Etter hvert som man går ned, må man også redusere inntaket. En mindre kropp trenger mindre energi. Så brutalt. Anonymkode: e97f9...49e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #18 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter hvert som man går ned, må man også redusere inntaket. En mindre kropp trenger mindre energi. Så brutalt. Anonymkode: e97f9...49e Men de færreste fungerer i hverdagen på færre enn 1300 kcal per dag. Anonymkode: 63162...0b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #19 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men de færreste fungerer i hverdagen på færre enn 1300 kcal per dag. Anonymkode: 63162...0b5 Det kommer jo selvsagt an på hva kroppen faktisk trenger. Vi snakker ikke om de færreste her, vi snakker om TS. Kroppen hennes har blitt mindre, ergo trenger den også mindre energi. Jeg har ikke nevnt noen tall. Det er det ts som har. Kanskje ts må ligge på 1300 alle dager, ikke slik som nå når det er 13-1500 om dagen. Min kropp klarer fint å leve på under det, fordi jeg har vært overvektig flere ganger og har gått ned. Nå er jeg veldig høyt oppe igjen, og skal gjennom operasjon snart. Da blir jeg levende på langt under 1300 om dagen, rett og slett pga fysiske hindringer til å spise mer. Med tanke på hvor mange som blir operert hvert år, så vil jeg si at det er veldig mange som klarer å fungere i hverdagen på under 1300 kcal. Men slike diskusjoner er ikke lov her, for retningslinjene på KG sier 1500 er minsteinntaktet 🙄 Anonymkode: e97f9...49e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #20 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå syns jo jeg da at 68 er innafor å veie innimellom hvis man ønsker å stabilisere seg på 65. Man kan ikke forvente at vekten alltid sier 65 når man står på den. Det er så mye som spiller inn! Men, siden du har gått opp over en lenger periode så lurer jeg på om du fortsatt teller alle kalorier? Hvilken hastighet hadde du på vektnedgangen på slutten i snitt og hvor mange kcal spiste du? 0.5 kg i uka? Det er 500 Kcal om dagen sånn ca i underskudd. Så du skal jo ikke spise mer enn 500kcal over kcal du spiste for å gå ned. Har du endret kosten siden vektnedgangen? Eller spiser du samme men litt mer? Hvis du ikke teller så kan man jo fort ende over det. Jeg sluttet selv å telle når jeg nådde målet. Men det gikk fort oppover igen til tross for trening og sunn kosthold. Så må vi jo regne med å spise mindre for vedlikehold etter vektnedgang enn hva vi gjorde før vi gikk ned i vekt. Dette er et kjent problem. Det er ikke for intet at folk sliter med å holde vekten etter vektnedgang. OG premenopause kan være i opptil 10 år før menopausen! Kvinnekroppen er en liten 👿 Anonymkode: 2054f...19f Jeg forsøker å holde et kaloriregnskap ja, men det er krevende å logge absolutt alt - og egentlig umulig. Lunsjen på jobb i dag f.eks: Salatbar med div. grønnsaker, litt fetaost, litt couscous, litt pesto, og en liten brødskive med litt smør. Aner ikke hva totalen er, for har ikke begrep på mengden som skal logges. Spiser ca. 60% av det jeg spiste før vektnedgang (80% mindre sukker/snacks/alkohol). Anonymkode: 9f6f2...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå