AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #1 Skrevet 6. september 2024 Jeg har en på 11 år, som er en del sammens med 2 i klassen som finner på veldig mye tull, de stjeler blant annet, knuser ruter , er frekke mot lærerene på skolen og frekke mot andre voksne, har aldri vert direkte frekt mot meg,men de endevender huset for noe snop, roter sikkelig over alt, leker med kniver,noe som aboslutt ikke er greit, og de maser veldig på barnet mitt om og spørre om jeg kan vippse han penger. For meg virker det litt som de bare er sammens med min sønn kun for pengene sin del, jeg vippset ikke han i går ,da jeg skjønte de var der, for han maser aldri om penger slik da han vet han får hver fredag. Han har mange andre gode kompiser også som oppfører seg bedre og jeg faktisk synes er hyggelige. hvordan gjør dere det ? sier dere fra at barnet ikke kan leke med forskejllige barn eller lar du de finne det ut selv? han er jo stor nå,men føler jeg svikter hvis jeg bare overser dette Anonymkode: 03bf9...682
Belima Skrevet 6. september 2024 #2 Skrevet 6. september 2024 Når barna er så unge, så må vi foreldre ta vårt voksne ansvar og rett og slett fortelle våre barn, at det disse barna driver med er helt feil. Så jeg hadde nektet mitt barn at de var sammen ute. Det med å vippse penger skjønner jeg ikke hva du prøver å fortelle oss. Hva mener du med at du vippser barnet penger og hvorfor? Mitt barn, ble nektet av meg å bli med hjem til ei i klassen fordi foreldrene ruset seg. Jenta kunne være så mye hun ville hos oss. Da hadde jeg oversikten. Ungen var ikke ansvarlig for hva foreldrene gjorde. Må si at det ikke alltid var enkelt å være den voksne som måtte ta alt ansvar. Barn forstår ikke hvor "feil" det er å ha venner som gjør "ting" som vi voksne ikke mener er bra for dem. 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #3 Skrevet 6. september 2024 Selvsagt gjør vi det Anonymkode: d9ab9...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #4 Skrevet 6. september 2024 Absolutt! her hadde jeg prøvd å begrense det. Anonymkode: aa692...814 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #5 Skrevet 6. september 2024 Mitt barn hadde ikke fått være sammen med andre som oppfører seg sånn. Selvfølgelig skal barn teste grenser og gjøre feil, men det er da måte på.. Anonymkode: 47693...167 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #6 Skrevet 6. september 2024 Det du beskriver er veldig drøyt for 11-åringer. Åpenbar dårlig innflytelse, så ville begrenset kontakt og samtidig varslet barnevern eller skole om hva de gjør. Anonymkode: ac494...810 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #7 Skrevet 6. september 2024 Jeg var for noen år siden borte i en lignende situasjon. Min datters klassevenninne begynte å stjele, var ufattelig frekk og stjal også hjemme hos oss. Jeg sa til min datter at hvis de skulle møtes så måtte det være ute, da jeg ikke stolte på henne. Moren til jenta ble rasende og mente at jeg ekskluderte henne og meldte det faktisk til rektor. 😳 Jeg sa til rektor som sant var og saken var død. Drittoppførsel skal ha konsekvenser og vennskapet mellom dem døde ut. Anonymkode: ac494...810 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #8 Skrevet 6. september 2024 Ville helt klart holdt igjen. Det du beskriver kan være inngangsporten / er allerede i gang til at ditt barn kommer inn i feil miljø og det kan få fatale konsekvenser. Høres ut som kameratene er disponert for en type atferd som gjerne ikke blir bedre med årene. Men ja, problematisk når man har et barn som enten er lett å lede eller har behov for spenning og stimuli som disse kameratene kanskje representerer Anonymkode: fce91...fec 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #9 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en på 11 år, som er en del sammens med 2 i klassen som finner på veldig mye tull, de stjeler blant annet, knuser ruter , er frekke mot lærerene på skolen og frekke mot andre voksne, har aldri vert direkte frekt mot meg,men de endevender huset for noe snop, roter sikkelig over alt, leker med kniver,noe som aboslutt ikke er greit, og de maser veldig på barnet mitt om og spørre om jeg kan vippse han penger. For meg virker det litt som de bare er sammens med min sønn kun for pengene sin del, jeg vippset ikke han i går ,da jeg skjønte de var der, for han maser aldri om penger slik da han vet han får hver fredag. Han har mange andre gode kompiser også som oppfører seg bedre og jeg faktisk synes er hyggelige. hvordan gjør dere det ? sier dere fra at barnet ikke kan leke med forskejllige barn eller lar du de finne det ut selv? han er jo stor nå,men føler jeg svikter hvis jeg bare overser dette Anonymkode: 03bf9...682 Jeg hadde ikke vippset og holdt på mine regler. Hvis det er noen problemer hjemme, så er det bare sunt for de barna med regler og struktur hos andre. Jeg hadde ikke nektet å være sammen men spurt barnet hvordan ting er hjemme hos venner og kanskje foreslått og være mest hjemme hos oss og prøvd å være hjemme mens de er på besøk så langt det lar seg gjøre. Kan jo være sykdom i familien eller at foreldre går fra hverandre. Det er mye som kan trigge slike reaksjoner hos barn. Anonymkode: 46eca...980 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #10 Skrevet 6. september 2024 Hva sier de andre foreldrene da? Her ville jeg hentet inn hjelp utenifra. Ville sagt ifra til skolen. Dette må jo jobbes med. Hadde kontaktet forebyggende enhet hos lokalpoliti. De er nå i en alder der Dette kan utvikle seg veldig negativt Anonymkode: 85a64...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #11 Skrevet 6. september 2024 Jeg ville snakket med barnet mitt om mine tanker rundt det. Og ledet barnet mot andre venner. Dette høres ut som er usunt vennskap og noe som kan være skadelig for ditt barn i lengden. Hvis du forklarer for barnet hvorfor det kan ikke er bra med slike venner vil nok barnet forstå. Mitt barn er flere år yngre og forstår at han har venner som egentlig ikke er "en god venn". Så han tar som regel litt avstand selv fordi jeg har gjort han oppmerksom på det og han ser det selv. Anonymkode: 83312...1a4 1
Handerrefyren Skrevet 6. september 2024 #12 Skrevet 6. september 2024 (endret) Ja i aller høyeste grad, nå er våre flyttet hjemmefra, men i oppveksten "styrte" vi hvem og når ungene var sammen med hvem. Det var noen i miljøet som ikke bidro til positive verdier og disse ble nærmest svartelistet. Vi tok en prat med ungene og forklarte hva som foregikk og hvorfor det ikke var "lurt" å være med disse folkene. Det gikk greit inn, og det kom jo også for en dag at det ikke var så kult å være med disse, men det kunne være spennende. det fantes også en gruppe av foreldre som samarbeidet slik at oppvekstmiljøet ble bedre. noen av foreldrene kunne ikke skjønne at dette var nødvendig og var som regel opphavet til de negative elementene. i ettertid har datter fortalt at hun setter stor pris på den styringen vi tok. Endret 6. september 2024 av Handerrefyren
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #13 Skrevet 6. september 2024 For en del år siden stod jeg litt i samme situasjon. Barnet var litt yngre enn ditt. Barnet mitt var sammen med ett annet barn, og det var litt ugrei oppførsel. Om det hadde skjedd noe tull, fikk ikke mitt barn lov til å besøke det andre Barnet. Problemet var at det var vanskelig for oss å forhindre at de var sammen på skolen, men vi oppfordret skolen om å prøve å holde dem adskilt, om det var mulig. Etter en stund begynte mitt barn å være litt sammen med noen andre, og problemene begynte å avta. Det gikk vel ett halvt år minst, før barnet mitt en dag fortalte meg at hans tidligere vennskap hadde gjort at han oppførte seg så dårlig, og at han misslikte denne personen nå. Og alt det hadde medført. At det kommer en form for selvrefleksjon hos barnet selv er jo fantastisk! Det har tydeligvis vært en liten oppvekker for barnet mitt. Så jeg har bare ett råd. Peil barnet ditt inn på andre barn. Få barnet ditt til å begynne med en aktivitet, som andre barn gjør, som du ønsker barnet ditt skal være sammen med. Om du ikke klarer å forhindre at de er sammen, så kan du også samle alle dere foreldre, og legge en plan. Forklar hva dere alle forventer, og så kan dere jo sette noen konsekvenser. Om barna fortsatt henger sammen, så må dere voksne snakke sammen. Barna må vite at dere alle står sammen! I kampen! Det er ikke lett, men jeg tror det er verdt å ta opp kampen! Anonymkode: 5f03d...427
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #14 Skrevet 6. september 2024 Ja,absolutt. Har barn i klassen min gutt ikke får dra hjem til. Han kan komme hit, såfremst det er voksne tilstede som har tid til å følge godt med og være tilgjengelig under hele lekebesøket. Min sønn får ikke dra dit og det vet han. Anonymkode: cfd18...057
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #15 Skrevet 6. september 2024 Handerrefyren skrev (45 minutter siden): Ja i aller høyeste grad, nå er våre flyttet hjemmefra, men i oppveksten "styrte" vi hvem og når ungene var sammen med hvem. Det var noen i miljøet som ikke bidro til positive verdier og disse ble nærmest svartelistet. Vi tok en prat med ungene og forklarte hva som foregikk og hvorfor det ikke var "lurt" å være med disse folkene. Det gikk greit inn, og det kom jo også for en dag at det ikke var så kult å være med disse, men det kunne være spennende. det fantes også en gruppe av foreldre som samarbeidet slik at oppvekstmiljøet ble bedre. noen av foreldrene kunne ikke skjønne at dette var nødvendig og var som regel opphavet til de negative elementene. i ettertid har datter fortalt at hun setter stor pris på den styringen vi tok. Dette er måten man ikke gjør det på, men så bra da at dere hjalp de som stod utenfor som var og som trengte at andre voksne som brydde seg... Anonymkode: 2317c...9a2 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #16 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en på 11 år, som er en del sammens med 2 i klassen som finner på veldig mye tull, de stjeler blant annet, knuser ruter , er frekke mot lærerene på skolen og frekke mot andre voksne, har aldri vert direkte frekt mot meg,men de endevender huset for noe snop, roter sikkelig over alt, leker med kniver,noe som aboslutt ikke er greit, og de maser veldig på barnet mitt om og spørre om jeg kan vippse han penger. For meg virker det litt som de bare er sammens med min sønn kun for pengene sin del, jeg vippset ikke han i går ,da jeg skjønte de var der, for han maser aldri om penger slik da han vet han får hver fredag. Han har mange andre gode kompiser også som oppfører seg bedre og jeg faktisk synes er hyggelige. hvordan gjør dere det ? sier dere fra at barnet ikke kan leke med forskejllige barn eller lar du de finne det ut selv? han er jo stor nå,men føler jeg svikter hvis jeg bare overser dette Anonymkode: 03bf9...682 Tull? De er jo drittunger. Anonymkode: 3a086...fcd
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #17 Skrevet 6. september 2024 De driver med småkriminalitet og hvis ikke du skjermer barnet ditt vil det bli anmeldt for noe ulovlig de andre har gjort. Anonymkode: 3a086...fcd 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #18 Skrevet 7. september 2024 Mitt barn har en klassevenninne hun ikke får ta med hjem uten at vi er der. Hun er ikke slem, men impulsiv og tenker ikke konsekvenser. Kan leke med vann på parketten og mel i badekaret, og roter veldig. Vi vil helst ha et øye på dem sammen for å forhindre skader. Tror også datteren min betaler for henne noen ganger, men hun maser ikke om ekstra penger (enda). Anonymkode: b5c18...700
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #19 Skrevet 7. september 2024 Slike barn er velkommen hos oss når vi voksne er hjemme. De kan være med på turer og alt annet vi finner på, men mine barn får ikke være med dem uten voksne til stede. Både mannen og jeg er vokst opp i belastede områder, og vi prøver å skape et hjem som kan være en base for alle som måtte ønske det. Voksne som bryr seg er mangelvare, og disse barna har et stort behov for å bli sett og føle tilhørighet til et sunt miljø. Oppfordrer deg til å slippe dem til i kontrollerte former🫶 Anonymkode: ab623...50b 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #20 Skrevet 7. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slike barn er velkommen hos oss når vi voksne er hjemme. De kan være med på turer og alt annet vi finner på, men mine barn får ikke være med dem uten voksne til stede. Både mannen og jeg er vokst opp i belastede områder, og vi prøver å skape et hjem som kan være en base for alle som måtte ønske det. Voksne som bryr seg er mangelvare, og disse barna har et stort behov for å bli sett og føle tilhørighet til et sunt miljø. Oppfordrer deg til å slippe dem til i kontrollerte former🫶 Anonymkode: ab623...50b Nydelig ♥️ Anonymkode: 4b2e1...513
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå