Gå til innhold

En venn vil kjøre motorsykkel å vil jeg skal sitte på

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn/date, en jeg kun har truffet 2 ganger. Han vil nå at jeg skal bli med på motorsykketur, men kjenner jeg er meget skeptisk til det. Ville du blitt med? jeg kan jo bare si nei men 😆

Anonymkode: 6a7fb...6fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde blitt med så lenge det ikke var langtur. Overnattingstur hadde jeg takket nei til etter kun to møter.

Veldig vanskelig gi deg noen råd når du ikke har noen som helst grunner til hvorfor du er skeptisk... Er det snakk om en ukestur nedover Europa? Fikk h'n lappen forrige uke? Er du redd for motorsykkel? Er du rett å slett ikke interessert?

Anonymkode: f745d...9bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde blitt med så lenge det ikke var langtur. Overnattingstur hadde jeg takket nei til etter kun to møter.

Veldig vanskelig gi deg noen råd når du ikke har noen som helst grunner til hvorfor du er skeptisk... Er det snakk om en ukestur nedover Europa? Fikk h'n lappen forrige uke? Er du redd for motorsykkel? Er du rett å slett ikke interessert?

Nei er generelt skeptisk til motorsykkel. Er ikke skikkelig racing sykkel men likevel. Er nok bare en liten tur... Europatur hadde jeg takket blankt nei til. Hadde ei bekjent for mange år siden som ble utsatt for en ulykke , men jeg kan ikke være katastrofetanker heletiden. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, motorsykkel er for farlig. Nytter ikke om han er god sjåfør hvis en bil kjører på dere 

Anonymkode: 4ab35...576

Skrevet

Nei, motorsykkel er for farlig. Nytter ikke om han er god sjåfør hvis en bil kjører på dere 

ærlig talt, dette er så teit å lese som MC fører - det blir som å si at man ikke kan sitte på i bil i tilfelle en lastebil kjører på dere.. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

men jeg kan ikke være katastrofetanker heletiden. 

Det bør du ikke være, for da går du glipp av masse.

Anonymkode: ff385...ece

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det bør du ikke være, for da går du glipp av masse.

*Kommer til å gå glipp av

Skrevet
2 minutter siden, Carrot said:

ærlig talt, dette er så teit å lese som MC fører - det blir som å si at man ikke kan sitte på i bil i tilfelle en lastebil kjører på dere.. 

Yrkessjåfører er nok bedre til å kjøre enn de fleste, og bilen har metallramme, sikkerhetsbelte og airbag.

Motorsykkel er farligere. Ren statistikk og logikk. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Yrkessjåfører er nok bedre til å kjøre enn de fleste, og bilen har metallramme, sikkerhetsbelte og airbag.

Motorsykkel er farligere. Ren statistikk og logikk. 

dette stemmer jo ikke, det er spekulasjon. Les deg opp litt. 
Det arrangeres for eksempel førerutviklingskurs som mange MC førere deltar på flere ganger pr år, slikt finnes ikke for bilførere :P NMCH, Reitwangen, NAF MC, WIMA, Bikelife og flere jobber iherdig med å få bort dette intrykket skapt av de som ikke selv kjører MC. Som MC fører får du en solidopplæring på å lese trafikkbildet og se andre som gjør feil før det påvirker deg - samtidig som det er stort fokus på din egen sikkerhet, handlingsrom osv osv 
hvis du aldri har kjørt selv blr du kanskje være litt mer tilbakeholden før du utaler deg bastant, så er det også en kjennsgjerning at de ulykker som skjer faktisk oftest er singleulykker, av menn på 50+ som gjerne har hatt førerkort lenge men ikke kjørt, og de kjører nesten alltd ut i sving fordi de stivnet - ikke på grunn av andre trafikanter osv osv. 
Det er også en markant økning i MC førere i langt større grad enn økningen i ulykker egentlig tilsier, og det er et enormt fokus innad i mljøet på sikkerhet i form av for eksempel airbag i kjøreklær, bruk av sikkerhetsutsyr osv. 

Endret av Carrot
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, Carrot said:

dette stemmer jo ikke, det er spekulasjon. Les deg opp litt. 
Det arrangeres for eksempel førerutviklingskurs som mange MC førere deltar på flere ganger pr år, slikt finnes ikke for bilførere :P NMCH, Reitwangen, NAF MC, WIMA, Bikelife og flere jobber iherdig med å få bort dette intrykket skapt av de som ikke selv kjører MC. Som MC fører får du en solidopplæring på å lese trafikkbildet og se andre som gjør feil før det påvirker deg - samtidig som det er stort fokus på din egen sikkerhet, handlingsrom osv osv 
hvis du aldri har kjørt selv blr du kanskje være litt mer tilbakeholden før du utaler deg bastant, så er det også en kjennsgjerning at de ulykker som skjer faktisk oftest er singleulykker, av menn på 50+ som gjerne har hatt førerkort lenge men ikke kjørt, og de kjører nesten alltd ut i sving fordi de stivnet - ikke på grunn av andre trafikanter osv osv. 
Det er også en markant økning i MC førere i langt større grad enn økningen i ulykker egentlig tilsier, og det er et enormt fokus innad i mljøet på sikkerhet i form av for eksempel airbag i kjøreklær, bruk av sikkerhetsutsyr osv. 

Oh please. Du kan innbille deg at motorsykkel er trygt, men det stemmer ikkr. 20% av dødsulykker på veien er motorsyklister. Og det er ikke 20% motorsyklister på veiene, så de er overrepresentert. Og ca 150 blir hardt skadet årlig. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Oh please. Du kan innbille deg at motorsykkel er trygt, men det stemmer ikkr. 20% av dødsulykker på veien er motorsyklister. Og det er ikke 20% motorsyklister på veiene, så de er overrepresentert. Og ca 150 blir hardt skadet årlig. 

hvor henter du tallene dine fra? 

https://www.reitwagen.no/

Sitat
  • ekstreme risikosøkere. De står for ca. 1/3 av alle dødsulykkene. Det kan være folk som aldri har hatt førerkort, kjører altfor fort, stikker av fra politiet osv.
  • de uoppmerksomme eller kanskje rammet av sykdom under kjøring. I fjor sto kjøring utfor vei på rett strekning i fint vær for hele 25% av dødsulykkene på all mc.
  • de litt for rustne. Rundt 50-60% av ulykkene skyldes utforkjøring i slak sving. Farten er oftest moderat. Føreren klarer bare ikke å styre gjennom svingen. Her er nøkkelordet førerutvikling og trening på at det går helt fint å komme seg gjennom sving.
  • de som blir rammet uskyldig av bilister som ikke overholder vikeplikt. Gjennom mange års målbevisst arbeid for å være synlig og å kjøre defensivt er denne ulykkestypen sterkt redusert. Vi er godt på vei til nullvisjonen her.
  • de som rammes av et veimiljø som ikke tar hensyn til motorsyklister. Det har vært kjent i mange år at veimiljøet ikke bygges under hensyntagen til at det finnes motorsyklister. Det har vært erkjent at veienes omgivelser og utstyr, herunder rekkverk, må lages etter prinsippet om tilgivende omgivelser. Like fullt bygges så å si ikke såkalt mc-rekkverk med underskinner.

Det er over 240 000 som har førerrett på MC, det er pr i dag 18 dødsulykker i 2024 i følge SSV.

Sitat

Risikoen for å bli alvorlig skadet eller drept i trafikken er betydelig høyere for menn, sier Hofstad-Nielsen. For det er en overvekt av menn som er involvert i de alvorligste ulykkene, og tall fra SSB viser at i løpet av de fem siste årene har menn i snitt vært involvert i 65 prosent av disse.

Endret av Carrot
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/trafikkulykker-med-personskade

Tallene har vært slik i åresvis, men disse understøtter det for de siste 5

og det er flere billister enn mc førere i den tabellen din... bare for å nevne det.. 

Jeg sier ikke at det er helt uten risiko å ferdes i trafikken, overhode ikke - men det gjelder å sammenligne potet med potet liksom om man skal uttale seg.. 

Endret av Carrot
Skrevet
2 minutter siden, Carrot said:

og det er flere billister enn mc førere i den tabellen din... bare for å nevne det.. 

Jeg sier ikke at det er helt uten risiko å ferdes i trafikken, overhode ikke - men det gjelder å sammenligne potet med potet liksom om man skal uttale seg.. 

Jeg skriver jo 20%?  Og at det ikke er 20% motorsyklister på veiene. Så de er overrepresentert. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skriver jo 20%?  Og at det ikke er 20% motorsyklister på veiene. Så de er overrepresentert. 

Den tabellen sier ikke noe om singleulykker, om det var manglende veisikring, om det var sand i veien, den sier overhode ikke noe om hva som forårsaker ulykkene - bare om antall som er skadd / drept. Det blir helt feil i en debatt om hvorvidt det er trygt å være MC fører/Pasasjer eller ikke som TS spør om. 

Det svaret TS trenger er: dersom du har sikkerhetsutstyr, alt utstyr, ikke bare hjelm, Og du stoler på sjåføren - så er det bare å sitte på fordi du sansynligvis vil oppleve at det er langt mindre skremmende enn før du prøvde, men hvis du opplever det ubehagelig og usikkert så si fra og avslutt turen fordi MC ikke er for deg.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ikke kjempeglad i å sette meg inn i bil heller. Men hvis det først skjer en ulykke er du veldig mye mer utsatt på en motorsykkel. Av den grunn skal jeg aldri sitte på en. Motorsyklister tar en større risiko i trafikken ved å sette seg på en sykkel, og for dem er det verdt det. Men det er ikke verdt det for meg å sitte på, for jeg har ikke den samme lidenskapen eller får glede av det på samme måte. Det hadde kun vært for å gjøre en annen person glad, og den risikoen er ikke verdt det for meg.

Anonymkode: b4c4b...8e2

• Liker 1
Skrevet

Nei er generelt skeptisk til motorsykkel. Er ikke skikkelig racing sykkel men likevel. Er nok bare en liten tur... Europatur hadde jeg takket blankt nei til. Hadde ei bekjent for mange år siden som ble utsatt for en ulykke , men jeg kan ikke være katastrofetanker heletiden. 

Om du er redd, så sier du nei. Verre er det ikke. 

Men du bør tenke igjennom om du vil date en som kjører mc hvis du er så skeptisk til fremkomstmiddelet han bruker. For sykkelen blir neppe parkert selv om du synes det er ekkelt at han bruker den til og fra jobb på sommerhalvåret. Han kommer nok til å fortsette kjøre turer, med eller uten deg. 

• Liker 1
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er det flere bilister enn MC-førere som dør i absolutte tall, men det er også voldsomt mange flere bilister enn MC-førere i trafikken. Det er åpenbart langt flere kvinner enn menn som dør av brystkreft også, men det betyr selvfølgelig ikke at menn som først får brystkreft kan puste lettet ut. Det er en langt høyere andel MC-førere som dør eller blir alvorlig skadet enn det er bilister. Selv om det åpenbart finnes både gode og ansvarlige og dårlige og uansvarlige MC-førere, slik det også gjør med bilister, er MC-førere som gruppe enormt overrepresentert på ulykkesstatistikker. Det viser statistikken det ble linket til her.

Så mener jeg personlig at ulykkesfrekvensen er såpass lav for MC-førere også, selv om den er mye høyere enn for bilister, at det ikke er noe uforsvarlig i å kjøre motorsykkel. Ikke at det er noe godt argument for å tvinge seg til å sette seg på en motorsykkel og være livredd fra start til slutt, selvfølgelig.

Anonymkode: 159a4...17f

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde takket nei om noen spurte meg. Det finnes andre ting en kan dele som er bedre.

• Liker 1
Skrevet

En venn/date, en jeg kun har truffet 2 ganger. Han vil nå at jeg skal bli med på motorsykketur, men kjenner jeg er meget skeptisk til det. Ville du blitt med? jeg kan jo bare si nei men 😆

Aldri i verden.

Skulle visst en del om personens kjøre evner først. Setter meg ikke på en sykkel med en fremmed. 

Anonymkode: 10675...159

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...