AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #1 Skrevet 6. september 2024 Jeg er (nylig) alenemor til en jente på 2 år og ser etter bolig. Står mellom to hus. Det ene er fantastisk, fantastisk hage, perfekt beliggenhet, god følelse innevendig, men vil da ende opp med 4 millioner lån. Det andre er ok. Vil da sitte med 2 millioner i lån. Jeg har tjent 800.000 siste året, men er freelance fotograf og ikke lett å si hva jeg vil tjene neste årene. Sannsynligvis noe lignende. På mange måter er det billigere huset lurere, det gir en økonomisk trygghet, men samtidig ønsker jeg minst mulig flytting på jenta mi (har flytta tre ganger før dette), og er redd for at om jeg kjøper det huset som bare er ok vil jeg ønske å flytte når jeg har betalt mer lån og spart opp mer penger og ønsker ikke rive opp i barndom og bosted. Anonymkode: 810eb...616
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #2 Skrevet 6. september 2024 Gå for det beste huset. Da slipper du omkostninger senere ved kjøp/salg. Er en fornuftig og ikkje har store luksusvaner. Klarer du fint å betjene det også med noe lavere inntekt viss du har varierende inntekt. Anonymkode: 29b3c...232 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #3 Skrevet 6. september 2024 Det at en toåring har flyttet mye betyr ikke noe, så det skal du ikke tenke på. (Hadde barnet vært 6 hadde det vært noe annet, men en på 2 har det fint uansett så lenge den har omsorgspersonen sin der). Det høres jo best ut å kjøpe endelig bolig med en gang. Men har du økonomi til det? Vi har lån på 4 millioner, og jeg er usikker på om jeg kunne klart lånet alene med dagens rente. Da hadde det ikke vært mye penger igjen til alt annet hver måned. Hvis du har råd til lånet med dagens rente så ville jeg hoppet i det. Mtp inflasjon osv så vil jo lånet (over litt tid) alltid minke, mens lønna vil gå opp. Og lånet vil dermed være en stadig mindre del av månedslønna. Så det å ta opp mye lån, for å kjøpe sin siste bolig, er absolutt ikke dumt. Men man skal jo ha råd også. Anonymkode: 49231...253 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #4 Skrevet 6. september 2024 Har du fått finansieringsbevis til 4 millioner i lån?? Anonymkode: 1a4f0...b12
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #5 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Har du fått finansieringsbevis til 4 millioner i lån?? Anonymkode: 1a4f0...b12 Det lurer jeg også på. Alene med et barn og med usikker inntekt? Jeg tjener ca like mye som deg, og jeg hadde ikke hatt lyst til å betale på et lån på fire millioner… Husk også at det følger store utgifter med å eie hus. Har du tatt tilstrekkelig høyde for dette? Jeg ville personlig tatt ned risikoen og kjøpt et billigere hus. Om ikke det til to millioner, så ville jeg ventet på et annet hus som jeg likte bedre og som ikke kostet fire millioner. Det er ikke kun to hus i verden! Anonymkode: e0f2e...a90 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #6 Skrevet 6. september 2024 4 millioner i gjeld for en alenemor høres litt tøft ut etter min mening. Men du kjenner din økonomi best. Anonymkode: 795fb...62c 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #7 Skrevet 6. september 2024 Vi har 4,5 i lån og samlet inntekt på 1,5. Hadde aldri tatt 4mill i lån på 800k inntekt alene. Men kan du leie ut en del av det fine huset? Til pendlere eller airbnb? Anonymkode: 5d458...16c 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #8 Skrevet 6. september 2024 Gå for det beste om du har råd! Kjenner jeg blir litt misunnelig på at du faktisk har mulighet til å overveie fram og tilbake. Her selges alt umiddelbart etter visning (unntatt det som er åpenbart søppel/dårlig) og ingen tid til å veie ting mot hverandre. Anonymkode: a4821...bee 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #9 Skrevet 6. september 2024 4 mill er mye når du er alene. Vi er to om å betjene i overkant av 2 mill og det er nok syns vi. Blir det 4 mill i lån? Eller har du EK? Anonymkode: 1a205...d32 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #10 Skrevet 6. september 2024 Siden det bare er dere to, så ville jeg gått for den billigere boligen. Da har du 4 år til barnet begynner på skolen. 4 år med mer sparing til drømmehjemmet. Anonymkode: ffc31...269 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #11 Skrevet 6. september 2024 Har du noe buffer i forhold til perioder med manglende inntekter eller renteendring? Eller om det dukker opp noe større vedlikeholdsbehov på 100k + 2 er sikrere, men 4 kan gå. 4 kan være lurere på sikt, men har du ikke noe buffer kan det være stressende og det gir høyere økonomisk risiko. Anonymkode: 2b773...f32
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #12 Skrevet 6. september 2024 Jeg har 4.5 i lån og litt mindre inntekt enn deg. Alene med 3. Er tøft, men det går rundt. Fikk ikke noe billigere her vi bor og kan ikke bo mindre. Leie tilsvarende blir enda mer uøkonomisk. Du har ett valg... Anonymkode: 8390b...396
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #13 Skrevet 6. september 2024 4 mill i lån er 20000 bare i renter. Sp må du betale avdrag og vedlikehold og oppussing og hageting og kommunaleavgifter og forsikring. Da snakker vi 40000 i mnd - minst (ja, vet at avdrag er til en selv men det må betales). Hvis du kan lage en utleiedel som dekker minimum 10-15000 kan du vurdere det, men ellers er det hinsides mye penger for en alenemor. Vi har 6 mill i lån og årsinntekt på 2,2 mill. Synes det er mye utgifter til bolig og vi lever ikke et slaraffenliv selv om barna kan gå på aktiviteter og sånt - pengene flyr. Husk også på at små barn omtrent ikke koster noe i drift, når de blir større eksploderer utgiftene. Har du råd til det? Og at dere kan dra på ferie en gang i blant? Anonymkode: cd61b...77f 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #14 Skrevet 6. september 2024 Hadde ikke tatt sjansen på 4 mill i lån som alenemor , med freelance jobb. Men jeg ville heller ikke kjøpt noe jeg ikke ønsket, det er mye omkostninger ved kjøp og salg. Og blir man sittende på dyr mellomfinansiering, kan det bli tøft. Hva med å leie helt til det dukker opp et bedre objekt? Anonymkode: be61f...6dc 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #15 Skrevet 6. september 2024 Tja det kommer an på økonomien til 2åringen, om den har god egenkapital, eller om du må gå inn med større eierbrøk først og den kjøper seg inn. Hør med banken Anonymkode: 20386...a63
Månestråla Skrevet 6. september 2024 #16 Skrevet 6. september 2024 Vi har samlet inntekt på 1.3 og lån på 3,8. hadde ikke gått for et hus som alenemor med usikker inntekt på 800.000 og lån på 4mil😅 vi deler alt på to nå og det går mer enn nok utgifter. Kjekt å ha råd til å kunne finne på ting, spare osv. Jeg ville kanskje ventet litt til, kanskje du finner noe du liker bedre enn huset til 2mil? 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #17 Skrevet 6. september 2024 4 mill med 800 000 i inntekt er mye. Det er jo maksgrensen for gjeld du kan ha. Total gjeld med alt annet inkludert… Så trekker banken fra en ganske høy sum når man har barn.. skjønner ikke helt hvordan banken har sagt ja til så høyt boliglån? Du må regne med 25 000 i avdrag og renter, så skal du betale kommunale avgifter, strøm, forsikring, vedlikehold.. Da er du fort oppi 35 000,- i mnd, også skal du betale alt annet av utgifter oppå der. sifo - referansebudsjett (som banken må gå ut ifra) regner ca 19 000,- i mnd utgifter for en voksen med barn på 2 år alene, og da er det uten utgifter til bil og annen gjeld. Anonymkode: 58a87...b11
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #18 Skrevet 6. september 2024 Om du kan bygge utleiedel og leie ut deler av huset, ville jeg valgt det dyre. Men bare da. Jeg er også alene med barn. Plutselig kommer store utgifter. Bilen må byttes, huset må males, vaskemaskinen konker, en tann ble slått istykker og jeg måtte ha implantat. Far ble sur da jeg fikk kjæreste og gikk til sak for å ha bosted hos seg. Fritidsaktiviteter, sommerleir, klær, sko, ferier. Det er dyrt å være alene med barn! Anonymkode: 72f75...dda 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #19 Skrevet 6. september 2024 Lån på 4 mill. med 800.000 i inntekt og kanskje mindre? Med barn. Nesten litt rart ar banken har godtatt dette. Jeg hadde aldri turt. Anonymkode: 3b7e0...bcc 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2024 #20 Skrevet 6. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 4 mill i lån er 20000 bare i renter. Sp må du betale avdrag og vedlikehold og oppussing og hageting og kommunaleavgifter og forsikring. Da snakker vi 40000 i mnd - minst (ja, vet at avdrag er til en selv men det må betales). Hvis du kan lage en utleiedel som dekker minimum 10-15000 kan du vurdere det, men ellers er det hinsides mye penger for en alenemor. Vi har 6 mill i lån og årsinntekt på 2,2 mill. Synes det er mye utgifter til bolig og vi lever ikke et slaraffenliv selv om barna kan gå på aktiviteter og sånt - pengene flyr. Husk også på at små barn omtrent ikke koster noe i drift, når de blir større eksploderer utgiftene. Har du råd til det? Og at dere kan dra på ferie en gang i blant? Anonymkode: cd61b...77f Det er et viktig poeng at barn blir dyrere jo eldre de blir! Man tror liksom ikke helt på det når barna er små og man må kjøpe vinterdress og betale barnehageregningen hver måned. Det gjorde ikke helt jeg heller. Men nå som jeg også har tenåringer innser jeg at den barnehageregningen var en piss i havet i forhold til kostnaden ved å ha to stk tenåringsgutter som spiser som noen hester, trenger utstyr til skole og fritid, og ALT i voksenstørrelser koster mye mer enn til småbarn (og de vokser fremdeles fra klær og sko). Anonymkode: e0f2e...a90 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå