Usikker Skrevet 14. november 2002 #1 Skrevet 14. november 2002 Barnløshet! Et sårt tema for mange......... også for meg, SELV OM jeg bevisst har valgt å være barnløs! Sitat fra en annen tråd: "skjønner ikke hvorfor du skulle bli så såret når folk påpeker at du ikke har barn, er ikke du frivillig barnløs da? Fikk inntrykk av at du BEVISST valgte å være barnløs?" Selv om jeg frivillig og bevisst har valgt å være barnløs trenger vel ikke det å bety at jeg er tilfreds med den beslutningen?? INGEN andre enn meg VET årsaken til min beslutning......... :cry:
Gjest *Perser* Skrevet 14. november 2002 #2 Skrevet 14. november 2002 *vil gi goood klem til Usikker*
Gjest *anonyma* Skrevet 14. november 2002 #3 Skrevet 14. november 2002 Sitat fra en annen tråd: "skjønner ikke hvorfor du skulle bli så såret når folk påpeker at du ikke har barn, er ikke du frivillig barnløs da? Fikk inntrykk av at du BEVISST valgte å være barnløs?" Jeg vet akkurat hvordan du har det, usikker, og jeg skjønner at det kan være tungt. Jeg har også valgt å leve barnløst. Og irriterer meg over at alle skal kommentere det. Folk spør hvorfor og så føler jeg et jeg må forsvare mitt valg hele tiden. Det er da få som stiller spørsmål ved at folk FÅR barn! Jeg er så lei det. Det som sårer mest er at folk tar det som en selvfølge at man ønsker seg barn og at man kommer til å ombestemme seg etterhvert som man blir eldre. Man blir liksom mindreverdig fordi man ikke vil ha barn. Det er mange grunner til at man velger å ikke få barn, og ikke alle synes det er greit å redegjøre for sine innerste tanker og følelser hele tiden. Jeg hadde tenkt å kommentere dette i den andre tråden, men den ble jo stengt før jeg fikk sukk for meg............ Jeg synes sensuren og slettinga av innlegg her på KG har tatt helt av i det siste. Enten så ha rreglene blitt strammet inn eller så har moderatorene blitt litt overivrige. Selv om man ikke vil ha personangrep og slikt må vi få lov å være uenige. Eller skal dette være et sted hvor alle er enige og kose-klemme hverandre hele tiden??
Gjest Hege Skrevet 15. november 2002 #4 Skrevet 15. november 2002 Jeg synes sensuren og slettinga av innlegg her på KG har tatt helt av i det siste. Enten så ha rreglene blitt strammet inn eller så har moderatorene blitt litt overivrige. Selv om man ikke vil ha personangrep og slikt må vi få lov å være uenige. Eller skal dette være et sted hvor alle er enige og kose-klemme hverandre hele tiden?? Tråden ble stengt fordi enkelte ikke kan la være å la tråden gli over i munnhuggeri og usakligheter. Vil dere unngå stengte tråder bør dere unngå slike ting.
Gjest *anonyma* Skrevet 15. november 2002 #5 Skrevet 15. november 2002 Det blir litt for lettvint å si at vi må unngå slike ting. Det blit å skyve alt ansvaret for all stenging/sensur over på oss brukere. Moderatorene må også ta sitt ansvar og i hvertfall være konsekvente. Noen ganger blir en tråd stengt nesten umiddelbart, mens andre får gå og gå helt til mange ber om at den blir stengt. Det virker også som om noen deltakere får strengere behandling enn andre. Jeg har også sett innlegg bli sletta og undra meg veldig over hva som var galt med dem. Greit at man har regler og prøver å luke ut grov trakassering osv, men det må da være rom for uenighet? Den gode debatten knebles under slike forhold og diskusjonsforumet reduseres til en tannløs sukkersøt klemme-kose-være støttende og enige hele tiden-syklubb. Og det tror jeg ikke KG er tjent med i lengden. Jada, det blir veldig lett å si til meg at "du behøver jo ikke være her hvis du synes det er så ille". Og det trenger jeg heller ikke. Men jeg synes det er mye artig å finne her og jeg håper at forumet kan leve opp til reklamenpå toppen: "Fritt fram for meninger" Det er det nemlig ikke i dag.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 15. november 2002 #6 Skrevet 15. november 2002 Den gode debatten knebles under slike forhold og diskusjonsforumet reduseres til en tannløs sukkersøt klemme-kose-være støttende og enige hele tiden-syklubb. Og det tror jeg ikke KG er tjent med i lengden. jeg håper at forumet kan leve opp til reklamenpå toppen: "Fritt fram for meninger" Det er det nemlig ikke i dag. Jeg er så enig med Anonyma i dette. Det er for lite av de gode debattene og altfor mye kos og kliss med "sender en good klem"- og "vi er her for deg". Sterke meninger blir ikke verdsatt. Milla
Gjest Kinga Skrevet 15. november 2002 #7 Skrevet 15. november 2002 Hei Usikker! Du har ikke nevnt den egentlige grunnen til hvorfor du har valgt å forbli barnløs; årsakene kan jo være så mange. Hva pleier du å svare dem som er tankeløse og som tar det som en selvfølge at du skal ha barn en dag? Som ikke skjønner at selv om du gjerne har lyst, så lar du være?
Gjest På besøk! Skrevet 15. november 2002 #8 Skrevet 15. november 2002 Milla og anonyma! Disse innleggene har ikke noe med barnløshet å gjøre......... ta denne debatten på en annen tråd, ellers blir også denne tråden stengt...............hvis "den sklir ut" Er jo et typisk eksempel på at vi ikke holder oss til trådens emne!!!!! :x
Tusenfryd Skrevet 15. november 2002 #9 Skrevet 15. november 2002 Enig i at Milla og *anonyma* kan lufte sine frustrasjoner i en annen tråd. Resten som vil diskutere det opprinnelige temaet fortsetter her. Tusenfryd - moderator
Usikker Skrevet 15. november 2002 Forfatter #10 Skrevet 15. november 2002 Svar til Vibeke: Hva jeg svarer?? Kommer litt an på, men "jeg tar meg sammen" som oftest.......også gråter jeg når jeg kommer hjem til meg selv! Er høflig jeg....og svarer "sånn er det bare", "ikke alle får barn". Noen få ganger har jeg klart å svare at jeg "ikke vil ha barn", andre ganger har jeg klart å være spydig..... si "det har ikke du noe med". Jeg har ikke noe ønske om å såre andre med å vise at jeg blir lei meg, vise tårer......men jammen har jeg lyst noen ganger. Jeg har dessverre blitt "sett rart på" mange ganger jeg.......når dette temaet har vært aktuelt. Hilsen "unormal" dame på 42 som ikke vil ha barn! (og - jeg synes IKKE synd på meg sjøl som ikke har barn)
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 15. november 2002 #11 Skrevet 15. november 2002 En beskjent av familien min har valgt og ikke få barn fordi hun selv mener mener at hun er psykisk ustabil. Hun har vært innlagt på sykehus med depresjoner ol. og har sin manns fulle støtte i at barn er uaktuelt. Hun ble sterilisert i fjor i en alder av 28 år. Tenk om alle hadde slik selvinnsikt. Milla
RoadQueen Skrevet 15. november 2002 #12 Skrevet 15. november 2002 Så langt i livet har jeg valgt å leve uten barn uten at den bestemmelsen er definitiv for mitt vedkommende. Jeg har aldri prøvd å få barn men har aldri sett meg selv som barnløs hele livet. Jeg føler meg også såret når folk tar det for en selvfølge at man skal etablere seg og stifte familie, at det nærmest er en menneskerett og en forpliktelse overfor omverdenen å sette barn til verden ihvertfall når man har nådd en "voksen" alder. Kommentarer som "du har vel ikke barn, du" eller "...vet du ikke åssen det gjøres?" gjør meg først paff, deretter en tanke ille berørt og faktisk vemodig lei meg, og rekker jeg å summe meg svarer jeg at det er faktisk ikke alle som kan få barn - har du tenkt på det?! Som et motstykke så har jeg et vennepar som har bestemt seg definitivt for ikke å sette barn til verden - og de tar det faktisk som en selvfølge at det skal ikke jeg heller. Det er ike enkelt...
Gjest Kinga Skrevet 15. november 2002 #13 Skrevet 15. november 2002 Lurer sånn på hvorfor du skåner disse menneskene du synes er tankeløse, Usikker? Har ikke folk som ikke bruker hodet godt av å bli penset inn på riktig spor? På den annen side spør jo folk mange ganger om de merkeligste ting fordi de er bare så nysgjerrige, fordi de bryr seg om deg eller fordi de tenker at det kanskje kan være godt å prate om det for deg. Er det det du tenker når du klarer være høflig tilbake? Jeg har mennesker i nær familie som er u-frivillig barnløse. De har måtte tåle mange dumme spørsmål. Jeg kan ikke alltid skjønne at mennesker som har barn - og vet hvor mye det betyr for dem selv - uten videre får seg til å spørre barnløse om hvorfor de er det. Kan de ikke tenke litt utifra seg selv og se at det er et svært personlig tema - og gjerne litt sårt? Man skal kjenne et menneske ganske godt før man begir seg ut på slike spørsmål... Lurer egentlig på hva som er beste trikset å "ta" de som spør med, jeg. Både for en selv og de som spør. Hva funker best for deg, Usikker? Vibeke
L@dy Skrevet 15. november 2002 #14 Skrevet 15. november 2002 Før jeg "oppdaget" KG så har jeg aldri tenkt så mye på det at en ikke skal spørre om dette med barn eller ikke barn. Men etter at jeg har lest flere innlegg her inne så ser jeg jo at det er sårt for veldig mange. Jeg har nok spurt eller nevnt barn når jeg har snakket med beskjente uten å tenke på at "dette er tabu". Men jeg har jo "normal høflighet", så jeg graver jo ikke i dybden om barnikke barn eller andre "ting". Men jeg hadde nok ikke spurt en kvinne på 43 år om "hvorfor har ikke du barn?". Da skulle jeg vertfall ha kjent henne godt. Nå er jeg jo i den "perfekte alderen" for å få barn selv, jeg er 29. Og joda, jeg har fått spørsmålet maaange ganger. "Skal du ikke, vil du ikke, har du planer om ditten og datten. Og venninner med barn som forteller om at det er det mest fantastiske de har noen gang opplevd.,...bla,bla...." Jeg bryr meg lite om folk spør meg om dette med barn. Om det er mer "difuse" beskjente så svarer jeg at "de kommer når de kommer" eller noe i den duren. Siden jeg ikke bryr meg om folk spør, så er det nok derfor jeg ikke er noe sårbar ang dette. Jeg forteller allikavel ikke noe "personlig" til folk som ikke har noe med det å gjøre. Og får jeg dumme spørsmål, så får de dumme svar tilbake.
Usikker Skrevet 15. november 2002 Forfatter #15 Skrevet 15. november 2002 Lurer sånn på hvorfor du skåner disse menneskene du synes er tankeløse, Usikker? Har ikke folk som ikke bruker hodet godt av å bli penset inn på riktig spor? Det har jeg lurt på mange ganger selv også......hvorfor jeg ikke tar mer hensyn til meg sjøl!!!! Vil vel tro at det har med mitt dårlige selvbilde å gjøre! Tror det hvertfall. Jeg "innbiller" meg at andre vet bedre enn meg.......... jada, veldig dumt - vet det. :-? På den annen side spør jo folk mange ganger om de merkeligste ting fordi de er bare så nysgjerrige, fordi de bryr seg om deg Joda - enig.....men, de som bryr seg om meg de spør om dette på en helt grei måte. Tidspunktet.....måten de spør på. Er vi inne i en samtale hvor dette er naturlig å nevne - så gjør det ikke så vondt! Da blir det spurt på en "respektfull" måte. Og de respekterer også at jeg ikke ønsker å begrunne min beslutning.... Noe helt annet er slengbemerkninger om dette....... Hint om "vet du ikke hvordan du skal gjøre det?" "nå må du skynde deg før du blir for gammel" "hvem skal komme å besøke deg på gamlehjemmet da?" Dette er faktisk bemerkninger og kommentar jeg har opplevd å få....... DET er sårende og vondt. Selv om jeg vet at det er "de" som er uforskammede og som egentlig burde få vondt inni seg når de har slengt ut slike kommentarer - og ikke jeg ......... Og - det er mange som er lite hensynsfull, som ser kun "sin" løsning som det eneste riktige! Og mine følelser - hvordan jeg reagerer på ditt og datt - det har jo med MIN livserfaring å gjøre.......hvordan jeg har hatt det......opplevd ting........ "En skal ikke dømme andre før en har vært i hans/hennes sko"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå