Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Babyen min er 10 mnd. Hun har blitt vant til å amme hele natta og i en periode nå har det bare blitt verre. Vil ligge inntil meg og ha fri bar og kos hele natta. Gråter utrøstelig uten. Jeg har begynt på jobb og blir trøtt og klin sprø. 
Bestemte derfor at det er på tide med egen seng. Jeg har en seng ved siden av som slik at jeg ikke må stå, men planen er å forlate rommet når hun har sovnet. I 19 tiden var hun så trøtt at hun fikk pupp og sovnet innen rimelig tid med litt gråt og protester når hun ble lagt i senga. 

Hun våknet igjen kl 22. og vi holder fremdeles på. Jeg er i nærheten, i senga ved siden av, hun har fått pupp to ganger så jeg er sikker på at det ikke er sult,jeg synger, forsøker å holde på henne og stryker på henne.  Hun hyler og gråter. Sutrer reiser seg. Jeg synger og legger henne ned igjen. Og ned igjen… og  ned igjen. Føler ikke jeg kan gi meg nå, men hvor lenge er det forsvarlig å holde på slik da? Med hysterisk gråt av og på i flere timer ? 

Anonymkode: b3a31...e2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde droppet det, synes ikke hysterisk gråt i flere timer er greit. Hvis du har begynt på jobb har hun sikkert ekstra behov for å være nær deg resten av døgnet. Hadde begynt å sove middag selv eller legge meg tidlig i et pr måneder og så sett om hun var mer moden da. Håper det ordner seg, ikke gøy å stå i. 

Anonymkode: 6e833...d89

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi flyttet barnet vårt på eget rom da jeg begynte på jobb da han var 7 måneder gammel. Han ammet 2-3 ganger på natt til han ble 15 måneder. Gikk inn til ham og ammet da han våknet. Gikk fint siden han sovnet med en gang etter at han hadde spist.

Anonymkode: e62bc...3f0

• Liker 1
Skrevet

Du har nettopp begynt på jobb, skal ta fra både pupp og samsoving ? Ikke rart ungen skriker 😨 Skriker vel etter nærhet. 

Kan du ikke samsove uten å gi pupp? 

Anonymkode: 4a2ec...956

• Liker 3
Skrevet

Vi gjorde også denne feilen - ta kampen om egen seng samtidig som mor har begynt i jobb. Barnet savner deg på dagen, og vil protestere om du også fratar det nærheten om natta. Kan far samsove med barnet  iallfall deler av natten slik at du får noen timer uforstyrret søvn? Det ble litt protester da også når vi gjorde det sånn, men mye mindre enn med egen seng. 

Anonymkode: ad608...535

• Liker 2
Skrevet

Syns kanskje ikke at det er riktig tidspunkt å avvenne barnet nærheten til deg når du atpåtil har begynt i jobb. Blir nok mye på en gang for den lille 

Anonymkode: 48daa...211

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med flere om at denne kampen burde dere tatt på et annet tidspunkt. 

I tillegg vil jeg kaste inn at "ikke alle barn vil sove i sprinkelseng". (Som jeg antar at er det dere har.) 
Vi har et barn som vi ga opp sprinkelsenga på. 
Vi prøvde på mange måter, og til mange tidspunkt, men det var ALLTID hysterisk gråt så lenge barnet fant ut at det var i en sprinkelseng. 
Vi endte med å gå over til "stor-barn-seng" og en skikkelig sengehest. 

Vi kjøpte også så stor seng at vi voksne kunne ligge ved siden av og gi kos ved leggetid. (Og hadde senga på eget rom.) 

Det fjernet ikke all samsoving, men det vennet barnet til å sove i egen seng, og til å ikke ligge med matfatet tilgjengelig til enhver tid. 

Men nå er dere vel i situasjonen der det trengs mye kos, så jeg tenker det er mer aktuelt at dere fortsetter å samsove, men at du gjør puppen mer utilgjengelig. (Ved å kle på deg litt.) 

Anonymkode: 4f5fd...64c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva tror dere er ideelt for mødre som begynner i jobb etter 7–8 måneder: å avvenne samsoving et par mnd før jobbstart, eller et par mnd etter?

Anonymkode: f353f...e98

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tror dere er ideelt for mødre som begynner i jobb etter 7–8 måneder: å avvenne samsoving et par mnd før jobbstart, eller et par mnd etter?

Anonymkode: f353f...e98

Det kommer vel mest an på hvor plagsom samsovingen oppleves. 
Om mor opplever samsovingen som veldig forstyrrende og slitsom, så bør det jo avvennes allerede fra 5-6mnd. 
Mens om mor egentlig ikke plages så mye, og sover greit på tross av samsoving, så kan man jo vente til noe måneder etter at mor er tilbake i jobb. 

Anonymkode: 4f5fd...64c

Skrevet

Det er vel ikke noe fasitsvar på hvor lenge det er forsvarlig men personlig tror jeg ikke det er helt bra selv om man er i nærheten, og det føltes helt feil her så jeg valgte å avslutte sånne forsøk med egen baby når hun helt tydelig trengte at jeg tok henne opp og holdt henne. For henne var det ikke trøst nok at jeg bare satt i nærheten eller holdt i hånda.. Jeg fikk for lite/dårlig søvn i lang tid men fikk nok for å klare meg på jobb ved å legge meg tidlig og at annenhver dag sov jeg litt lenger på morningen.

Det som gjorde at hun etterhvert sov i egen seng iallfall deler av natta var at jeg ikke la henne ned før hun sov. Da sov hun iallfall i egen seng til hun våknet igjen og gradvis ble det litt lenger av gangen (periodvis våknet hun hver time). Vi brukte og reiseseng en periode som hun godtok lettere enn sprinkelseng. I perioder sov hun og alene i vår seng før vi la oss, med puter rundt så hun ikke skulle trille ned. Da ammet jeg og fikk henne til å sove og så snek jeg meg ut.

Anonymkode: a8842...058

Skrevet

Ser at mange "kjefter" på mor som gjør for mange endringer samtidig, men det er også ok for mor å prioritere seg selv og egen mentale helse her. I etterpåklokskapens navn burde man kanskje avvennet samsoving/nattamming tidligere, men det er ikke så lett å vite før man står midt i det. Det er ikke sikkert det blir enklere av å vente heller. Kanskje dere skulle legge baby inn på eget rom og få far til å ta seg av legging etter at mor har ammet? Dessuten står dere nok midt i 10-måneders søvnregerssjon, som er helt grusomt bare det. Ønsker deg lykke til og sender omtanke og klemmer din vei. 

Anonymkode: 81435...943

• Liker 2
Skrevet

Men problemet er jo nettopp at far ikke klarer å legge henne når hun våkner igjen! Selv når jeg ikke er tilstede! Jeg jobber turnus så er ikke alltid tilstede på kveld og natt! 
Vi begynte å få far til å legge før jeg begynte å jobbe med resultatet at hun hylgråt da også! 

Selvfølgelig har jeg forsøkt å ligge ved siden av uten pupp da gråter hun også! Det hadde vært helt nydelig å få til. Hun har eget rom med seng vi begge kan sove i og en sprinkelseng. 

Jeg vet alt om at ikke alle babyer liker sprinkelseng da storesøsken aldri sov i den heller. Søskenet var ikke så puppeglad så fikk fri i løpet av natta selv om vi samsov. 

Denne gangen går det ikke. Jeg holder på å ryke slik det er nå. 

Skrevet

Ta lenger permisjon. Barnet ditt trenger deg.

Anonymkode: cdef3...6fb

Skrevet

Ta lenger permisjon. Barnet ditt trenger deg.

Anonymkode: cdef3...6fb

Send penger. Jeg trenger penger. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men problemet er jo nettopp at far ikke klarer å legge henne når hun våkner igjen! Selv når jeg ikke er tilstede! Jeg jobber turnus så er ikke alltid tilstede på kveld og natt! 
Vi begynte å få far til å legge før jeg begynte å jobbe med resultatet at hun hylgråt da også! 

Selvfølgelig har jeg forsøkt å ligge ved siden av uten pupp da gråter hun også! Det hadde vært helt nydelig å få til. Hun har eget rom med seng vi begge kan sove i og en sprinkelseng. 

Jeg vet alt om at ikke alle babyer liker sprinkelseng da storesøsken aldri sov i den heller. Søskenet var ikke så puppeglad så fikk fri i løpet av natta selv om vi samsov. 

Denne gangen går det ikke. Jeg holder på å ryke slik det er nå. 

Men da kan det jo høres ut som baby er plaget av noe? Har dere fått sjekket ørene, refluks, låsninger, melkeproteinallergi osv for å være sikker på at det ikke er noe galt? Og da tenker jeg hos leger som kan det og ikke bare på helsestasjonen. Amming er smertelindrende for barn på flere ting, i tillegg til å hjelpe de å roe seg ned. Så når det er såpass med gråt virker det jo som om det er noe mer.

Jeg mener ikke det er forsvarlig å la barn gråte hysterisk i flere timer uten trøst og nærhet nei. Å ikke få pupp er en ting, men da bør en holde de/bysse/ligge sammen eller et eller annet for å gi babyen ekstra nærhet.

En bør også ta ting gradvis, både når det gjelder å slutte med nattamming og samsoving. For eksempel med ammingen, se på det som suksess dersom du greier å roe babyen uten pupp selv om han/hun bare er rolig 2 minutter. Kommer gråten tilbake da så gi pupp, og etter noen dager prøver du å få roet 2 ganger uten pupp feks. Babyer kan ikke klokken, og de er ikke små beist som manipulerer oss for å få viljen sin. De gråter fordi de ikke får dekket behovene sine. Om du får roet en gang før du ammer vil det trolig vare lenger og lenger etter hvert da babyen lærer seg at det går an å få trøst uten pupp, uten at det betyr at puppen er borte. 

Men jeg hadde ikke kuttet ut noe før jeg var 110% sikker på at det ikke er fysiske plager inne i bildet. Friske babyer gråter ikke hysterisk i timesvis.

Anonymkode: 171cb...a6c

Skrevet

Har far prøvd å legge? Jeg begynte å studere i august, og baby var vant til åpen bar hele natta. Vi valgte å la far legge i egen seng fordi vi sov alle veldig dårlig når vi sov sammen. Hadde vi sovet bra så hadde jeg fint kunne fortsette å samsove, men det var oppvåkning annahver time. Så far begynte å legge i sprinkelseng.  Jeg hadde 0 tro på at det skulle gå, men det gikk over all forventning. Hun gråt i under en time første gangen, så var det 30 min, så var det 20. Nå er det bare lett sutring før hun sovner på 5-10 min

Hun får pupp av meg i sofaen etter kveldsstell, så sier jeg natta og elsker deg og suss også legger jeg hun ned på gulvet så hun leker litt.  Da går jeg på et annet rom mens hun leker, fordi hun er veldig avhengig av meg om dagen så hvis hun ser at jeg går, eller hvis jeg gir hun til pappaen så er det hylgråt. Så plukker pappaen hun opp etter å ha lekt litt, også inn på soverommet. Der leser de litt bok, gynger litt i gyngestol også legges hun i senga og sovner på kort tid

Anonymkode: 16adf...23b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men da kan det jo høres ut som baby er plaget av noe? Har dere fått sjekket ørene, refluks, låsninger, melkeproteinallergi osv for å være sikker på at det ikke er noe galt? Og da tenker jeg hos leger som kan det og ikke bare på helsestasjonen. Amming er smertelindrende for barn på flere ting, i tillegg til å hjelpe de å roe seg ned. Så når det er såpass med gråt virker det jo som om det er noe mer.

Jeg mener ikke det er forsvarlig å la barn gråte hysterisk i flere timer uten trøst og nærhet nei. Å ikke få pupp er en ting, men da bør en holde de/bysse/ligge sammen eller et eller annet for å gi babyen ekstra nærhet.

En bør også ta ting gradvis, både når det gjelder å slutte med nattamming og samsoving. For eksempel med ammingen, se på det som suksess dersom du greier å roe babyen uten pupp selv om han/hun bare er rolig 2 minutter. Kommer gråten tilbake da så gi pupp, og etter noen dager prøver du å få roet 2 ganger uten pupp feks. Babyer kan ikke klokken, og de er ikke små beist som manipulerer oss for å få viljen sin. De gråter fordi de ikke får dekket behovene sine. Om du får roet en gang før du ammer vil det trolig vare lenger og lenger etter hvert da babyen lærer seg at det går an å få trøst uten pupp, uten at det betyr at puppen er borte. 

Men jeg hadde ikke kuttet ut noe før jeg var 110% sikker på at det ikke er fysiske plager inne i bildet. Friske babyer gråter ikke hysterisk i timesvis.

Jeg sa ikke gråte hysterisk i flere timer, jeg sa av og på. Og det er ingen andre tegn på allergier, er fornøyd på dagen , og er fornøyd så lenge jeg tar henne opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har far prøvd å legge? Jeg begynte å studere i august, og baby var vant til åpen bar hele natta. Vi valgte å la far legge i egen seng fordi vi sov alle veldig dårlig når vi sov sammen. Hadde vi sovet bra så hadde jeg fint kunne fortsette å samsove, men det var oppvåkning annahver time. Så far begynte å legge i sprinkelseng.  Jeg hadde 0 tro på at det skulle gå, men det gikk over all forventning. Hun gråt i under en time første gangen, så var det 30 min, så var det 20. Nå er det bare lett sutring før hun sovner på 5-10 min

Hun får pupp av meg i sofaen etter kveldsstell, så sier jeg natta og elsker deg og suss også legger jeg hun ned på gulvet så hun leker litt.  Da går jeg på et annet rom mens hun leker, fordi hun er veldig avhengig av meg om dagen så hvis hun ser at jeg går, eller hvis jeg gir hun til pappaen så er det hylgråt. Så plukker pappaen hun opp etter å ha lekt litt, også inn på soverommet. Der leser de litt bok, gynger litt i gyngestol også legges hun i senga og sovner på kort tid

Anonymkode: 16adf...23b

Far kan legge første gang så våkner hun og da går det ikke. 

Skrevet

Jeg sa ikke gråte hysterisk i flere timer, jeg sa av og på. Og det er ingen andre tegn på allergier, er fornøyd på dagen , og er fornøyd så lenge jeg tar henne opp. 

Typisk tegn på øreproblemer, reflux og låsninger er jo nettopp det at barna ikke kan legges ned. Da får de vondt. Og så lenge det er hysterisk gråt hver gang du legger henne ned i flere timer så er det jo noe som ikke er greit for henne.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Send penger. Jeg trenger penger. 

Dumt faren og ta permisjonen hans

Anonymkode: 59e81...7ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...