Gå til innhold

Tilbud om to stillinger i en stilling!

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Anonymkode: a6a33...c32

Altså, jeg vet hva jeg har skrevet 😅 

Kan du vennligst sitere nøyaktig hvor i det siterte har jeg skrevet det du påstår? Kan du trekke det ut noe sted? Det kan du ikke, for ikke et eneste sted har jeg skrevet at kontorarbeid ikke er forenlig eller uegnet for delt stilling (2x50 % stilling).

Det jeg derimot har skrevet, er et svar til en person som harselerer med "kontorfolk" fordi flere påpeker at det ved en slik stilling som TS spør om vil være risiko for en arbeidsbelastning som overstiger 100 prosent, og denne personen fra helsevesenet begrunner sitt harselas med at dette fungerer fint i et ikke sammenlignbart yrke/yrkesgruppe.

Som andre i tråden, påpeker jeg at stillingen vil kunne innebære risiko for større arbeidsbelastning.

Om du leser det som et generelt argument mot at delte stillinger ikke er egnet for kontorstillinger, vel, da står besvarelsen din til stryk. 

Jeg håper ikke du er lærer. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Stjertmeis said:

I helsevesenet er vel den type stilling oppmøtebasert med fastsatte arbeidstider? Der man går hjem når arbeidsdagen er over, og ikke fortsetter oppgaveløsningen på hjemmekontor.

Det er derfor ikke sammenlignbart med en kontorstilling med definerte ansvarsområder. Slik jeg leser svarene til flere er poenget at to ulike 50 %-stillinger i én stilling nettopp vil utgjør en stor risiko for mye større arbeidsbelastning enn 100 %. 

Jeg sier ikke at stillinger i helsevesenet, typisk sykepleier eller hjelpepleier, ikke er belastende, for det er klart at de kan være - og i større grad rent fysisk. Men én 100 % kontorstilling med egne ansvarsområder kan fort bli det dobbelte, og det helt uten at vedkommende som har stillingen har tatt på seg ekstra "vakter". Fordi man ikke har vakter, men man må stå på til oppgavene er løst uansett hvor mange de er og hvor lang tid de tar og fordi det ikke er noen vaktbytter eller noen som stepper inn ved sykdom, syke barn eller lignende. Da ligger oppgavene og "forrenter" seg. 

Hvor skriver ts at jobbene ikke er oppmøtebasert med fast arbeidstid? 90 prosent av kontorjobber er jo det. Kanskje kan man ha hjemmekontor, men man har jo fortsatt en fast arbeidstid per uke med kjernetid og fleksitid. 

Det har jo i praksis ikke så mye å si om denne stillingen deles i to stillinger, eller om man gir den én stilling med én diffus tittel type "rådgiver" eller "spesialkonsulent" og så stapper man den stillingen full av ulikt innhold. Dette handler jo bare om hvordan man i praksis løser det i lønn og HR-systemet og lite om arbeidshverdagen. Organisasjonsstruktur avgjør antall stillinger, i en annen organisasjon kunne jobben ts beskriver hatt akkurat samme innhold men vært definert som én stilling. 

For prosjektledere er det jo veldig vanlig å dele stillingen fordi man ofte ikke bare leder et prosjekt. 

Sånn er det jo for mange av oss som jobber på kontor, vi har mange ulike ansvarsområder og er ansvarlige for å sjonglere dette innenfor arbeidstiden. Hvis det ikke går må man enten rekruttere flere til å dele på ansvaret, eller kutte oppgaver. Noen ganger skjer det motsatte, man ser at man har mer kapasitet og får utvidet ansvarsområde. 

Det er jo ikke noe enklere i helsevesenet. La oss si du er 50 prosent fagansvarlig og 50 prosent prosjektleder i et kompetanseutviklingsprosjekt - du må fortsatt sjonglere oppgavene innenfor 37.5 timer. Eller kanskje er du 50 prosent leder i bolig A og 50 prosent leder i bolig B, eller fagansvarlig en plass og leder en annen plass. Veldig vanlig grep for å øke stillingsprosenten. 

Anonymkode: 1d4cf...569

Skrevet
21 minutter siden, Stjertmeis said:

Altså, jeg vet hva jeg har skrevet 😅 

Kan du vennligst sitere nøyaktig hvor i det siterte har jeg skrevet det du påstår? Kan du trekke det ut noe sted? Det kan du ikke, for ikke et eneste sted har jeg skrevet at kontorarbeid ikke er forenlig eller uegnet for delt stilling (2x50 % stilling).

Det jeg derimot har skrevet, er et svar til en person som harselerer med "kontorfolk" fordi flere påpeker at det ved en slik stilling som TS spør om vil være risiko for en arbeidsbelastning som overstiger 100 prosent, og denne personen fra helsevesenet begrunner sitt harselas med at dette fungerer fint i et ikke sammenlignbart yrke/yrkesgruppe.

Som andre i tråden, påpeker jeg at stillingen vil kunne innebære risiko for større arbeidsbelastning.

Om du leser det som et generelt argument mot at delte stillinger ikke er egnet for kontorstillinger, vel, da står besvarelsen din til stryk. 

Jeg håper ikke du er lærer. 

Jeg som harselerer med kontorfolk er jo kontorfolk selv. Jeg harselerer ikke med kontorfolk generelt, men med folk som bare evner å forholde seg til ett ansvarsområde og tror det er vanskelig å utvide ansvarsområdene. ;)

I alle stillinger er det fare for belastning over 100 prosent. Absolutt alle. Hvor mange stillinger stillingen er delt i påvirker ikke dette, for det handler bare om hvordan man velger å plassere det i HR-strukturen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor skriver ts at jobbene ikke er oppmøtebasert med fast arbeidstid? 90 prosent av kontorjobber er jo det. Kanskje kan man ha hjemmekontor, men man har jo fortsatt en fast arbeidstid per uke med kjernetid og fleksitid. 

Det har jo i praksis ikke så mye å si om denne stillingen deles i to stillinger, eller om man gir den én stilling med én diffus tittel type "rådgiver" eller "spesialkonsulent" og så stapper man den stillingen full av ulikt innhold. Dette handler jo bare om hvordan man i praksis løser det i lønn og HR-systemet og lite om arbeidshverdagen. Organisasjonsstruktur avgjør antall stillinger, i en annen organisasjon kunne jobben ts beskriver hatt akkurat samme innhold men vært definert som én stilling. 

For prosjektledere er det jo veldig vanlig å dele stillingen fordi man ofte ikke bare leder et prosjekt. 

Sånn er det jo for mange av oss som jobber på kontor, vi har mange ulike ansvarsområder og er ansvarlige for å sjonglere dette innenfor arbeidstiden. Hvis det ikke går må man enten rekruttere flere til å dele på ansvaret, eller kutte oppgaver. Noen ganger skjer det motsatte, man ser at man har mer kapasitet og får utvidet ansvarsområde. 

Det er jo ikke noe enklere i helsevesenet. La oss si du er 50 prosent fagansvarlig og 50 prosent prosjektleder i et kompetanseutviklingsprosjekt - du må fortsatt sjonglere oppgavene innenfor 37.5 timer. Eller kanskje er du 50 prosent leder i bolig A og 50 prosent leder i bolig B, eller fagansvarlig en plass og leder en annen plass. Veldig vanlig grep for å øke stillingsprosenten. 

Ingen steder står det at det ikke er oppmøtebasert, men det står heller ikke det motsatte. Poenget er at TS spør, og foll svarer basert på det lille man vet. 

Det KAN være ullent med to ulike stillinger i én.  Ingen sier at det MÅ være det. TS får råd om risikoer. TS kan dermed være i forkant og avklare dette i den videre prosessen. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg som harselerer med kontorfolk er jo kontorfolk selv. Jeg harselerer ikke med kontorfolk generelt, men med folk som bare evner å forholde seg til ett ansvarsområde og tror det er vanskelig å utvide ansvarsområdene. ;)

I alle stillinger er det fare for belastning over 100 prosent. Absolutt alle. Hvor mange stillinger stillingen er delt i påvirker ikke dette, for det handler bare om hvordan man velger å plassere det i HR-strukturen. 

For all del, jeg er også "kontorfolk", og vet alt om belastning over 100 prosent. Som forretningsadvokat jobber jeg nok mer enn "kontorfolk" flest, med minimum 10-12 timer som en normal arbeidsdag, og jobber hver dag hele uken og må være tilgjengelig til enhver tid. Selv om jeg og du lever greit med det, kan det være at TS ikke har tenkt på det.

TS spør om råd, og det er flere i tråden som påpeker det samme - en risiko TS kan være obs på. Det er ikke sikkert den inntreffer eller er aktuell for akkurat TS sin stilling, men dersom den er det, kan TS være observant på det og avklare risikoen, og eventuelt sikre ved forhandlingene ved avtaleinngåelse. 

Endret av Stjertmeis
Skrevet
34 minutter siden, Stjertmeis said:

For all del, jeg er også "kontorfolk", og vet alt om belastning over 100 prosent. Som forretningsadvokat jobber jeg nok mer enn "kontorfolk" flest, med minimum 10-12 timer som en normal arbeidsdag, og jobber hver dag hele uken og må være tilgjengelig til enhver tid. Selv om jeg og du lever greit med det, kan det være at TS ikke har tenkt på det.

TS spør om råd, og det er flere i tråden som påpeker det samme - en risiko TS kan være obs på. Det er ikke sikkert den inntreffer eller er aktuell for akkurat TS sin stilling, men dersom den er det, kan TS være observant på det og avklare risikoen, og eventuelt sikre ved forhandlingene ved avtaleinngåelse. 

Men med all respekt å melde, en jobb som forretningsadvokat er sannsynligvis fjernt unna det ts beskriver og det som er realiteten for folk flest. 😅 Da kan du jo like godt advare folk mot én 100 prosent stilling fordi du har erfaring med at det gir mye arbeid. Igjen, det er jo ikke relatert til antall stillinger! Ts sin arbeidsgiver kan fint slå sammen stillingene til én stilling uten å endre innhold, og det utgjør ingen praktisk forskjell for ts. 

Mitt innlegg svarte konkret mot tre innlegg som kom med svada og feilinformasjon. Og den risikoen du peker på er ikke relatert til antall stillinger. Det blir jo som å advare alle i 100 prosent stilling mot risiko for å jobbe mer enn 100 prosent. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men med all respekt å melde, en jobb som forretningsadvokat er sannsynligvis fjernt unna det ts beskriver og det som er realiteten for folk flest. 😅 Da kan du jo like godt advare folk mot én 100 prosent stilling fordi du har erfaring med at det gir mye arbeid. Igjen, det er jo ikke relatert til antall stillinger! Ts sin arbeidsgiver kan fint slå sammen stillingene til én stilling uten å endre innhold, og det utgjør ingen praktisk forskjell for ts. 

Mitt innlegg svarte konkret mot tre innlegg som kom med svada og feilinformasjon. Og den risikoen du peker på er ikke relatert til antall stillinger. Det blir jo som å advare alle i 100 prosent stilling mot risiko for å jobbe mer enn 100 prosent. 

Jeg har heller ikke sagt noe om hva jeg tror eller ikke tror TS sin stilling er som. Jeg har heller ikke stilt delte stillinger opp mot enhver hel stilling. Ei heller har jeg gitt noen generell advarsel mot å jobbe mer enn 100 prosent. 

Det er du som kverulerer, og poenget mitt står seg. 

Og ja, jobb som forretningsadvokat er fjernt unna de aller fleste 😉

Med ønske om en fin kveld videre 😊 

Endret av Stjertmeis
Skrevet
Stjertmeis skrev (4 timer siden):

og denne personen fra helsevesenet begrunner sitt harselas med at dette fungerer fint i et ikke sammenlignbart yrke/yrkesgruppe.

Og jeg påpekte at det fungerer fint i et sammenlignbart yrke/yrkesgruppe. 

Anonymkode: a6a33...c32

Skrevet

Det er helt vanlig å ha to roller, men å få en kontrakt med 2x50 % stilling ville jeg utfordret. Det som er kontraktfestet stillingshjemmel/ansvarsområde kan ikke endres uten ny kontrakt, mens roller kan endres etterhvert som behov endres.

Jeg ville forhørt meg litt rundt jussen her

Skrevet

Jeg har to "stillinger". I virkeligheten betyr det at jeg har to titler og jeg har to ansvarsområder. Noen uker jobbes det mest på ene området, noen mest på det andre området. Spesielt opp mot frister så blir det ene området prioritert.

Arbeidsavtalen sier 50/50, men tiden fordeler jeg selv etter behovet.

Jeg ville ha sjekket opp hvordan de ser for seg fordelingen i stillingen, og hvem som er din leder og hvem du rapporterer til.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dette høres ut som en arbeidsgiver som vil ansette en person til å gjøre en 2 mann's jobb.

Men jeg hadde stilt spørsmål til arbeidsmengde som forventes og balansen av oppgaver innenfor stillingsprosent og arbeidstid.

Det kan jo gå helt fint, men viktig med klare grenser rundt arbeidsmengde så du ikke ender opp med 130% stilling som lønnes som 100% stilling

Anonymkode: 89884...4d1

I mange tilfeller er det heller at arbeidsgiver ønsker en person i 100% jobb istedenfor for to personer i 50%.

Anonymkode: 7b4dc...16c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...