Gå til innhold

Hvor lenge lyver barn om foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en forelder ikke fungerer, og skuffer en hele tiden. Når slutter barn å lyve og finne unnskyldninger for denne forelderen? Når begynner man å være ærlig mot seg selv? 

Anonymkode: ef10d...20f

Videoannonse
Annonse
Gjest goodbeforelong
Skrevet

Er vel ingen fasit på det. 

Skrevet

Kanskje aldri?

Barn er utrolig lojale, og ønsker bare at ens egne foreldre er som alle andres..

Anonymkode: 6dba5...2b9

• Liker 3
Skrevet

Det finnes det ingen fasit på. Barn er veldig lojale. I tillegg er det ikke sikkert at barn forstår at det er noe unormalt hjemme, det er jo det de er vant til og mange må opp i tenårene før de forstår at ikke alle har det slik eller at det ikke skal være slik. I tillegg glemmer du en vesentlig faktor, nemlig at verden ikke er svarthvit. Man kan være veldig glad i noen selv om de gjør dumme ting og den kjærligheten forsvinner ikke nødvendigvis. Jeg får følelsen av at du er en forelder som venter på at barna dine skal se at den andre forelderen ikke er bra for dem og da tror jeg du kan vente inn i evigheten. Man kan både elske noen og ville støtte dem og være med dem og samtidig være klar over at de gjør ting de ikke burde. 

Anonymkode: 80aac...ae8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når en forelder ikke fungerer, og skuffer en hele tiden. Når slutter barn å lyve og finne unnskyldninger for denne forelderen? Når begynner man å være ærlig mot seg selv? 

Anonymkode: ef10d...20f

Noen slutter aldri med det, andre ser det tidlig. Det er 100% individuelt fra barn til barn. 

Anonymkode: ad46d...eb6

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønte det ikke før jeg var nærmere 40 og begynte å sammenligne hva mine foreldre gjorde mot meg kontra hva jeg gjør med mine barn. 

Anonymkode: 0800f...33d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønte det ikke før jeg var nærmere 40 og begynte å sammenligne hva mine foreldre gjorde mot meg kontra hva jeg gjør med mine barn. 

Anonymkode: 0800f...33d

Sjæl. 

ble 32 år før jeg skjønte forskjellen mellom hvordan jeg ble behandlet, og hvordan minnsønn blir behandlet. 

Anonymkode: 5816c...384

Skrevet

Jeg tror jeg var ca 20 år da jeg virkelig forstod hvordan min far var. 

Anonymkode: 63c98...261

Skrevet

Så lenge den udugelige foreldren fremdeles er tilstede; aldri. Barn er lojale. Evt er de redde. De forteller ikke, eller kjenner ikke på sannheten før de føler seg trygge, enten fordi de er benyttet eller fordi de er blitt voksne. 

Jeg vet om flere eksempler der barna ikke har kjent på sannheten eller fortalt sannheten før den udugelige foreldren var ute av livet dems.

en sak jeg kjenner til var far voldelig. «Alle» visste det, men barna beskyttet ham. De ville fremdeles på samvær, så de ville bo hos ham etc. De benektet voldsepisoder selvom episodene hadde vitner. 

far mistet omsorg for barna og kun ble tilkjent begrenset samvær under tilsyn, og etter det hadde gått ca 1,5 år fortalte de sannheten. Først da fortalte de hva de hadde opplevd, hvor redde de var for ham osv. De hadde ikke forstått det selv før de var fra fra ham og følte seg trygge. 

Anonymkode: 695fe...ef7

• Liker 1
Skrevet

Spørs jo på barnet og relasjonen det. Kjenner en som ennå ikke har innsett hvilket monster moren er og han er 50 så noen er seinere enn andre.

Anonymkode: a445c...352

Skrevet (endret)

Jeg skjønte det og uttrykte det tidlig i tenårene. Jeg tok avstand da.

Min lillebror skjønte det når han nettopp hadde passert 20 år.

Min lillesøster på 15 år ser ut til å ha skjønt det nå.

Bror var nok den mest lojale av oss. Og hos han henger det fremdeles i enda. Det gjør det vel forsåvidt hos oss alle, men i varierende grad. Og nå er jeg 30 år. Vi vet hvordan det er logisk sett, men å bryte båndene helt er vanskelig.

Endret av Nonstop1
Skrevet

Dessverre ingen fasit. Barne er utrolig lojale. Det finnes faktisk et eget ord for barn som dekker over foreldre som ikke fungerer for å ta vare på yngre søsken: parentifisering. Såpass utbredt er det.

Anonymkode: e84f0...61a

Skrevet

Jeg forstod det da jeg var 18-19 år desverre :( 

Anonymkode: f9296...36b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...