Gå til innhold

Hvordan veileder dere 3åring som sier frekke ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 3åring er morsom, litt sassy og dramatisk. Veldig temperament og følelsesmenneske. 

Jeg har merka at hun kan si litt ting til de andre barna i bhg som ikke er så hyggelig. F.eks. et barn som springer bort til henne og sier hei, så kan hun gjemme seg bak meg og si "ikke hei!" 

Hun kan si at hun ikke vil sitte ved siden av "Tom" når han setter seg ved siden av henne. 

Hun blir også veldig lett formærma av andre barn, og kan begynne å gråte hvis noen sier nei eller stopp til henne. (La det være klart at hun er vant til å høre nei fra meg altså)

Hvordan reagerer dere på dette? Hittil har jeg prøvd å modellere atferd, og hvis et barn sier hei, og hun gjemmer seg bak meg, så er jeg ekstra hyggelig mot barnet og forteller mitt barn at det er hyggelig å hilse på andre. Hvis barnet ikke vil sitte ved siden av noen så prøver jeg å vise at jeg syns det er veldig hyggelig å sitte ved siden av det barnet. Litt for at det andre barnet ikke skal bli såra.

Hvis jeg "tvinger" henne til å si hei eller sitte ved siden av så blir det fort en mye mer negativ situasjon hvor hun virkelig viser at hun ikke vil si hei. Sinneanfall osv, og da blir det kanskje verre for det andre barnet?

Anonymkode: c2fd9...70e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du snakker med barnet om disse tingene før situasjonen oppstår, forklarer at du forventer vanlig folkeskikk. Hvis mine barn ikke svarer når folk hilser på dem, tar jeg det også opp selv om andre hører på: «du må svare når noen sier hei til deg». Det tåler barna fint å høre, og å lære seg.

Anonymkode: 9cbe1...dc9

Skrevet

Jeg var tydelig på hvilke forventninger som er der ute. Det er vår jobb som foreldre å oppdra barna våre og vise dem hva som er forventet. 

Små barn som er småfrekke eller «sassy» er lite sjarmerende og på ingen måte morsomt. Har noen av de i 1.kl også…ikke morsomt! 6-åringer som nekter å høre, gjør ting de ikke skal gjentatte ganger, og svarer tilbake når en voksen snakker til dem.

Vær tydelig og for all del ikke le av henne foran henne! Da fortsetter hun. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...