Gå til innhold

Rimelige limfeller og andre remedier mot skjeggkre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått skjeggkre på toalettet som av og til kommer frem fra bak listene langs gulvet. De har vært der en stund. I noen perioder går det lang tid mellom hver gang jeg ser de, mens andre ganger er de oftere synlig. Jeg har sålangt kun sett de på toalettrommet og ingen andre steder i leiligheten, så jeg har lyst til å prøve å ta grep hvor det er verst.

Og ja, jeg er sikker på at det er skjeggkre og ikke sølvkre. Jeg fikk et skarpt bilde og sammenlignet side ved side mot bilder på internett, og er ikke i tvil. Jeg vet at sølvkre kan komme ved fuktproblemer, men jeg har ikke mistanke om det her (det er dessuten et "tørt" toalettrom uten dusj).

Det jeg har lyst til å gjøre, er å teipe fast en remse med limfelle rundt alle veggene på toalettet, samt kanskje i noen andre rom også for å se om de kan finnes der uten at jeg har oppdaget de. Men de limfellene jeg finner er jo bare bittesmå ark til priser som 160kr for 4 stk, noe som fort vil koste mer enn å bare leie inn saneringsfirma.

Er det noen som har erfaring? "Må" man ha dyre limfeller, eller kan f.eks. gaffateip som festes opp-ned fungere?
Ellers, finnes det kanskje noen giftstoffer som vanlige folk kan bruke og som ikke er farlig for mennesker?

Anonymkode: 9d2c4...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor du i hus eller blokk? 

Hvis blokk så må jo hele bygget saneres og det er billigst for alle. Generelt sett er det billigst å få lagt ut giftåte, for da spiser de hverandre og det er en mer langvarig løsning på problemet. 

Skal du ha ut limfeller må du støvsuge hyppig hver dag, kaste støvsugerposen og også gå igjennom hele hjemmet ditt for mulige ynglesteder. Finner du de på badet så har du de i hele huset.

Anonymkode: 1ab6f...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte innboforsikring på skadedyrfirma. Betalte 2000,- i egenandel. Ble lagt ut gift i hele huset 2 ganger med 6 måneders mellomrom, i tillegg til tiltak vi måtte gjøre (støvsuge pg tørke støv ofte, tømme søppel, ikke ha papp i hus, godt renhold) Det var velykket, og aldri sett de siden. Kam anbefales!

Anonymkode: 4cf65...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i blokk. Det er betong mellom etasjene. Men er jo sikkert litt felles ventilasjon og andre plasser hvor de teoretisk kan komme seg gjennom. Det går jo blant annet rør og ventilasjon ned til naboer, men i utgangpunktet er det jo støpt rundt.

Men som sagt så har jeg kun sett de på toalettet, og kun én og annen innimellom. Aldri sett de i andre rom, eller hatt problemer som man hører skrekkeksempler om at de gjemmer seg under esker og sko og finnes i hele huset. Men jeg skjønner at det er sannsynlig at de kanskje finnes andre steder også. De varierer i størrelse så det er jo tegn på en levedyktig bestand. Lyset står alltid på inne på toalettet og gangen utenfor, og det kan jo gjøre at de vegrer seg for å bevege seg ut.

For en tid tilbake gjorde jeg noe renovering på et soverom hvor blant annet veggene med isolasjon og noen fastmonterte klesskap ble revet, og der var det heller ikke spor av dem å se. (dette var etter jeg hadde oppdaget dem på toalettet, men visste ikke at det var skjeggkre på det tidspunktet)

Det lureste er kanskje å få tatt det via styret eller skadedyrfirma. Men vegrer meg likevel litt for å ta kontakt. For jeg har hørt at hvis man skal selge, så kan folk vegre seg for å kjøpe leiligheter hvor det har vært observert skjeggkre, og det kan jo lett dokumenteres hvis firma og styret har vært involvert.

Anonymkode: 9d2c4...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spray Trinol Super Permetrin langs lister og mørke steder hvor du mistenker at rakkerne bor. Det er et middel som er godkjent for innendørs bruk, så du dør ikke. Lukter ikke så godt første kvarteret, så spray og gå i butikken. Og ikke slikke langs listene, det kan være en grei forhåndsregel. 

Sprayboksen koster 159kr på Jernia, og varer i månedsvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...