Gå til innhold

Når også AP setter foten ned om sykelønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for at de som har god helse og møter opp, er stabil ansatt, skal tjene noe mer enn de som ikke er det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange av de som er mye sykemeldt som nå angrer på de tok sprøyten

Anonymkode: 5e727...622

Skrevet
Iso1 skrev (9 timer siden):

Derfor må de som er på vei mot uføre få hjelp så de kan jobbe det de kan så de ikke trenger å bli det! Se heller på de som ansetter folk, de må være mer åpne til å ansette folk som ikke kan jobbe 100% eller som trenger ekstra tilrettelegging for å kunne jobbe som vanlig. Det er ikke vi som har vært ufør i mange år man bør ta da, det er andre enn oss som bør ses på først, ikke på oss som ikke har noe å gå tilbake på. Skal nok mye til uansett at noe med oss varige uføre i mange år vil skje noe med. Da ser de andre steder først, de som er i arbeidstrening, utredelser osv. For oss som er i ufør og vært i mange år uten endring er ikke noe å endres på uansett. 

Dette er helt korrekt. Men mafiaen vil helst at de som har vært uføre i årevis også skal miste trygden og tvinges i jobb igjen.

Heldigvis blir de grovt skuffet.

Anonymkode: 5d8a8...17e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange av de som er mye sykemeldt som nå angrer på de tok sprøyten

Anonymkode: 5e727...622

😂😂😂

• Liker 3
Skrevet
frivis skrev (3 timer siden):

Jeg er for at de som har god helse og møter opp, er stabil ansatt, skal tjene noe mer enn de som ikke er det.

Mener du dette den dagen du selv brått blir syk også? Med en kronisk/alvorlig sykdom? Den dagen din egen helse plutselig ikke er god lenger - av ren og skjær uflaks?

Anonymkode: abce0...b0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 18.49):

Jeg synes det er mest interessant å se hvilke bransjer som har høyest sykefravær. Kanskje er det noe riv ruskende galt der? Jeg tipper de som jobber på gulvet i  helsevesenet, barnehage og skole kommer høyt opp. Hva er det som kjennetegner de bransjene? jo, de jobber med mennesker.De har liten kontroll over arbeidsdagen sin. De har skyhøye krav fra pasienter/pårørende/foreldre/elever. Det er alltid penger som skal spares og arbeidsoppgaver som skal gjøres mer effektivt.  De har ikke mulighet til å ta hjemmekontor, hyttekontor, sydenkontor eller være hjemme når snøen laver ned i bøtter og spann og busser og trikker står. De må betale selv alt av velferdstiltak selv.   De drar aldri på seminar på hotell. Jeg tror alt dette gjør at mange møter veggen etter år i en tralt hvor alt man hører om er effektivisering og sparing og hvor man får null og niks utover lønna. 

Anonymkode: 25b6e...071

Veldig sant. Jeg er selv en av de heldige kontorarbeiderne, dvs. blant de aller heldigste er jeg ikke, jobber tross alt i off. sektor der lønna er (relativt sett) lav og frynsegodene utover lønna begrenser seg til gratis kaffe. Men vi har mye fleksibilitet og selvråderett over hvordan vi legger opp arbeidsdagen, og i etterkant av pandemien har delvis hjemmekontor blitt den nye normalen. Hos oss har det i praksis betydd at korttidsfraværet pga. forkjølelser/influensalignende ting og den slags har blitt kraftig redusert. Der man før brukte egenmelding hvis man våknet med 39 i feber og sår hals, så blir man nå bare hjemme og jobber så mye man orker (hvis det er en dag man egentlig skulle vært på kontoret). Det samme gjelder fravær pga. sykt barn, det har nesten blitt borte, man tar hjemmekontor i stedet.

Så klart det ligger en urettferdighet i dette, hvis det for eks blir 80-90% lønn første fraværsdag. Lærere, sykepleiere, barnehageassistenter osv. må ta det økonomiske tapet. Jeg tar bare hjemmekontor (med redusert produksjon og tilgjengelighet) i stedet.

Anonymkode: 7f6fd...095

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Veldig sant. Jeg er selv en av de heldige kontorarbeiderne, dvs. blant de aller heldigste er jeg ikke, jobber tross alt i off. sektor der lønna er (relativt sett) lav og frynsegodene utover lønna begrenser seg til gratis kaffe. Men vi har mye fleksibilitet og selvråderett over hvordan vi legger opp arbeidsdagen, og i etterkant av pandemien har delvis hjemmekontor blitt den nye normalen. Hos oss har det i praksis betydd at korttidsfraværet pga. forkjølelser/influensalignende ting og den slags har blitt kraftig redusert. Der man før brukte egenmelding hvis man våknet med 39 i feber og sår hals, så blir man nå bare hjemme og jobber så mye man orker (hvis det er en dag man egentlig skulle vært på kontoret). Det samme gjelder fravær pga. sykt barn, det har nesten blitt borte, man tar hjemmekontor i stedet.

Så klart det ligger en urettferdighet i dette, hvis det for eks blir 80-90% lønn første fraværsdag. Lærere, sykepleiere, barnehageassistenter osv. må ta det økonomiske tapet. Jeg tar bare hjemmekontor (med redusert produksjon og tilgjengelighet) i stedet.

Du er heldig som har mulighet til hjemmekontor med jobb i det offentlige. Jeg har også offentlig kontorjobb og får IKKE ha hjemmekontor, selv om mange av oppgavene like godt kan gjøres hjemmefra. Er jeg syk så blir jeg hjemme fra kontoret. Om jeg hadde hatt mulighet for hjemmekontor så kunne jeg jobbet hjemmefra om jeg ikke var altfor syk. Fatter ikke at ikke arbeidsgiver forstår hvor lite produktivt det er å være rigid på dette. En eller annen kommune-idiot på toppen har nok bestemt dette. Vedkommende selv har nok rikelig med hjemmekontor.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 12.33):

Ja. En gjennomsnittlig kvinne koster samfunnet 5 ganger så mye som en gjennomsnittlig mann, gjennom livsløpet. Noe å tenke på neste gang dere klager på at verden er urettferdig fordi tamponger ikke er gratis

Perspektivmeldingen, SSB | Hver kvinne koster 15,6 millioner

Anonymkode: 3e057...5b8

Kvinner får slutte å føde barn da, så får vi se hvordan det går med velferdssamfunnet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mener du dette den dagen du selv brått blir syk også? Med en kronisk/alvorlig sykdom? Den dagen din egen helse plutselig ikke er god lenger - av ren og skjær uflaks?

Selv den mest stabile av oss kan snuble i trappen eller falle på isen, få lungebetennelser eller isjas, men noen tror at det kun rammer andre. Det samme når familiemedlemmer rammes av sykdom og man mister konsentrasjon og fokus på jobben, som fører til feil og man faller ut av rytmen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 11.01):

Hvis menn kunne tatt større ansvar for hus, hjem, barn og det tredje skiftet, hadde nok kvinners sykefravær blitt betydelig redusert. 

Jo, det kan fint skje. Uføretrygda for dem som ikke er på minsteytelse kan gradvis ikke økes like mye som lønnsøkningen i samfunnet. Bare vent og se. 

Anonymkode: ddc44...07d

Hvis kvinner hadde valgt slike menn framfor slike tapere de tydligvis velger.

Bra å prøve putte noe på andre når det er kvinner som har valgt akkurat dette. KG må være den plassen i Norge hvor absolutt ingen tar ansvar for egne handlinger.

Anonymkode: b27ed...d2f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis kvinner hadde valgt slike menn framfor slike tapere de tydligvis velger.

Bra å prøve putte noe på andre når det er kvinner som har valgt akkurat dette. KG må være den plassen i Norge hvor absolutt ingen tar ansvar for egne handlinger.

Anonymkode: b27ed...d2f

Vi får jo alltid beskjed om å senke kravene 🤷‍♀️

Anonymkode: 9ab5c...e3c

• Liker 3
Skrevet
Perine skrev (2 timer siden):

Selv den mest stabile av oss kan snuble i trappen eller falle på isen, få lungebetennelser eller isjas, men noen tror at det kun rammer andre. Det samme når familiemedlemmer rammes av sykdom og man mister konsentrasjon og fokus på jobben, som fører til feil og man faller ut av rytmen.

Nettopp! Hvem som helst kan bli ordentlig syk eller skadet når som helst. Disse menneskene som har vært så heldige at de aldri har vært syke, og samtidig mener at de skal premieres økonomisk pga denne flaksen - de provoserer meg. Det de ikke tenker på er at de selv, eller noen rundt dem, når som helst kan kan rammes av sykdom, skade eller funksjonstap.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 19.03):

Hva med oss med dårlig syn, som nevnt flere ganger? Vi må jo bare skrape sammen tusenvis av kroner. 

Må en kjøpe de dyreste brillene? Jeg er pluss 2 og aldri hatt annet enn brillene fra nille. Har ikke råd..

Anonymkode: e4f1a...778

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 9.40):

Dette er helt korrekt. Men mafiaen vil helst at de som har vært uføre i årevis også skal miste trygden og tvinges i jobb igjen.

Heldigvis blir de grovt skuffet.

Ut i jobb igjen ja… hva skjer hvis en aldri har vært i jobb før? Jeg gikk fra skole til jobbkurs, vært på tre stk. Og rett ut i vta i tilrettelagt jobb. Uten utdannelse eller annen jobbakgrunn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nettopp! Hvem som helst kan bli ordentlig syk eller skadet når som helst. Disse menneskene som har vært så heldige at de aldri har vært syke, og samtidig mener at de skal premieres økonomisk pga denne flaksen - de provoserer meg. Det de ikke tenker på er at de selv, eller noen rundt dem, når som helst kan kan rammes av sykdom, skade eller funksjonstap.

Hvorfor provoserer det deg at det er de som jobber og skaper verdier som får best betalt?

Det er dumt og trist at noen blir syke og uføre. Men så lenge de ikke jobber, må det få drastiske økonomiske konsekvenser. Det vil jeg mene om det inntreffer med meg eller en av mine nærmeste også.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Må en kjøpe de dyreste brillene? Jeg er pluss 2 og aldri hatt annet enn brillene fra nille. Har ikke råd..

Noen trenger litt mer enn bare styrke på brillene. Billigbriller funker greit for oss som trenger briller på grunn av svekket syn når vi leser, men ikke for de som har andre typer synsproblemer.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du sett briller med -11 inkludert justering for skjeve hornhinner hos Nille så skal jeg gladelig kjøpe briller der 😄 Jeg ser ikke ordentlig godt med briller heller, jeg må ha linser + briller for optimalt syn så jeg kan fungere på jobb. 

• Liker 1
Skrevet
Liljerød skrev (22 timer siden):

Kvinner får slutte å føde barn da, så får vi se hvordan det går med velferdssamfunnet. 

Heldigvis velger mange bort barn nå. Mange smarte kvinner som er kommet til :D

Anonymkode: 46233...795

Skrevet

Vi burde ha en karensdag, og etter det 66 % av 6 G i lønn, akkurat som AAP og uføretrygd. Hvorfor skal varig kronisk syke straffes mer enn periodesyke? Periodesykdom er mye mer ødeleggende for en bedrift.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Her hadde du noen gode poeng jeg ikke hadde tenkt på. Kanskje må yrker med pasientkontakt/der man må være tett fysisk på på andre mennesker, ha andre regler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...