Gå til innhold

Når også AP setter foten ned om sykelønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig at jeg har kontorjobb, så jeg kan ha hjemmekontor når jeg er småsyk, og det gjør jeg også. Jobber på 50-75% kapasitet de dagene, men er tilgjengelig for spørsmål og det vet jeg at hjelper veldig for alle, siden vi jobber tett sammen i et team og det jevnlig kommer spørsmål som bare jeg kan svare på.

Men jeg er også alenemor med 3 barn og lønna strekker bare såvidt til hver måned, så med karensdager så har jeg IKKE råd til å ta meg en ubetalt sykedag. Sånn generelt så KAN jeg jo løse det ved å spare opp feriedager, bruke sykt-barn-dager eller noe sånt (både jeg og ungene er lite syke, så vi har ikke mange dagene i året hver) - men dersom jeg altså hadde endt opp i posisjonen "jobb selv om du er syk, eller gå glipp av en dags lønn" så ville jeg heller gått på kontoret med bøtta i fanget og spydd meg gjennom møtene, enn å troppe opp på NAV og tigge om penger til mat til barna mine altså. Og ja, jeg har SÅ dårlig råd at når hus, strøm, forsikringer og sånt er dekket så går så godt som alt som er igjen til mat. 

Anonymkode: 22a24...18e

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rucula skrev (23 timer siden):

Noe må dessverre gjøres ja. Både med uføreordningen og sykeordningen

 

Jeg tenker at vi kan la de stakkars få som ennå er i lønnet arbeid i privat sektor få beholde den sykelønnsordning vi har så kunne fokuset vært å få Norges innbyggere til å skjønne at vi kan ikke ha så høy befolkninsandel på uføretrygd og andre ordninger. Det er der innsatsen må rettes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kødder du? Hva med typiske manneyrker innen bygg, veiarbeid, olja/på sjøen, osv.? Er ikke disse vel så fysisk tøffe som de du nevner?

Anonymkode: 20de4...efb

Fysisk tøffe ja. Jeg kan sammenligne med meg selv og min mann. Jeg er sykepleier i kommunehelsetjenesten, han jobber i nordsjøen som industrimekaniker. Jobben hans er til tider blytung ja, men der overholdes alle HMS regler til punkt og prikke. Det er ikke et rotterace der ute der de må få ting gjort i hui og hast. Er noe utrygt så jobber de ikke. Det er MYE dødtid, og nok ansatte på jobb, gode rutiner for at de ansatte skal jobbe trygt og i et ok tempo, sånn det burde være!
 

I min jobb er vi dårlig bemannet, pasientene er blytunge, rommene er alt for små, hjelpemidler mangler, de vi har er gamle og defekte. Ofte så tar vi en pasient som er dobbel alene, vi burde ikke nei, men sånn blir det, det er mennesker vi jobber med og toalettbesøk er er grunnleggende behov. Er så JÆVLIG lei av denne sammenligningen at jeg vil SPY.

Anonymkode: 2c4de...d08

Da er det jo et av livets store mysterier at kvinner renner ned dørene for å få jobb i helsevesenet når de egentlig kunne levd et sikkert og trygt liv under HMS-regimet på en plattform med femdobbel lønn.

Er det fordi kvinner bare er dumme eller?

Anonymkode: a52fb...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men alikevel er det flere menn enn kvinner under 30 år som mottar 100% uføretrygd.

Anonymkode: 46233...795

Sykefraværet er hinsides omvendt.

Anonymkode: 5d8a8...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da er det jo et av livets store mysterier at kvinner renner ned dørene for å få jobb i helsevesenet når de egentlig kunne levd et sikkert og trygt liv under HMS-regimet på en plattform med femdobbel lønn.

Er det fordi kvinner bare er dumme eller?

Anonymkode: a52fb...cc8

Offshore-livet er lite forenelig med livet med barn. Kvinner flest bryr seg mer om dette enn menn flest. 

Anonymkode: e229a...ddc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (1 time siden):

Høyst sannsynøig vil det ramme dere også jo, på sikt

Ikke en sjans i havet.

Anonymkode: 5d8a8...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da er det jo et av livets store mysterier at kvinner renner ned dørene for å få jobb i helsevesenet når de egentlig kunne levd et sikkert og trygt liv under HMS-regimet på en plattform med femdobbel lønn.

Er det fordi kvinner bare er dumme eller?

Anonymkode: a52fb...cc8

Herregud for en syk argumentasjon. Hvem mener du skal jobbe i helsevesenet da? Noen må jo. 

Anonymkode: 2c4de...d08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (40 minutter siden):

Det virker sånn, hvorfor har du da ikke kjøpt deg et høreapparat allerede? 

Jeg spør igjen, dersom sykepenger blir redusert til 66%, kommer du fortsatt til å gå sykemeldt 3-4 uker flere ganger i året? For min del (med medianlønn) hadde jeg tapt 15.000 kroner på det etter én måned sykemelding. Eller hadde du DA kjøpt deg høreapparatet?

Jeg har heldigvis en forståelsesfull sjef som har lagt tilrette med hjemmekontor de ukene jeg har vært uten høreapparat. Men statens løsning på problemet er at jeg skal gå sykemeldt. Det er det som er poenget.

Anonymkode: abce0...b0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (På 6.9.2024 den 21.00):

Høyst sannsynøig vil det ramme dere også jo, på sikt

Åssen da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iso1 skrev (36 minutter siden):

Åssen da? 

Når eldrebølgen virkelig treffer så kommer Norge til å bli nødt til å redusere kostnader. Vi som jobber kan ikke bære alt på våre skuldre

Det er for mange i Norge som ikke bidrar. 
Da kommer det til å bli nindre lukrativt å være ufør.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (3 minutter siden):

Når eldrebølgen virkelig treffer så kommer Norge til å bli nødt til å redusere kostnader. Vi som jobber kan ikke bære alt på våre skuldre

Det er for mange i Norge som ikke bidrar. 
Da kommer det til å bli nindre lukrativt å være ufør.

Ja, men dette kommer til å gjelde nye uføre. Det vli bli mindre lukrativt å BLI ufør, ikke være det for de som allerede er det.

Anonymkode: 5d8a8...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må huske at hvis AP vil gjøre noe med sykelønnsordningen er det fornuftig og nødvendig, mens hvis andre vil det er det hjerterått. Men AP er for tett knyttet til LO til å gjøre noe med saken. 

Anonymkode: e0cf6...8ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ønsker politikere, folk i næringslivet og andre godt betalte kontorjobber karensdag og økonomisk straff ved sykdom. De kan jo bare ta hjemmekontor når de er syk (det kan ikke folk i lavtlønnsyrker som helse, omsorg, skole osv). Tilfeldigvis er det også de samme lavtlønte jobbene som gir flest belastningsskader, både fysisk og psykisk.

Vinn-vinn for rikingene, nok en gang! 

Anonymkode: c7d21...762

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 22.13):

Du kan se på det som en prinsippsak også. Staten betaler hjelpemidler for folk med funksjonsnedsettelser. Det skal vi være glade for. Men mange skjønner kanskje ikke verdien av dette før de en vakker dag trenger hjelpemidler selv. Den dagen du blir sittende i rullestol, så håper jeg du ikke blir møtt med: Jammen så skrap sammen 100 000 selv da!

Selv har jeg jobbet fullt og betalt min skatt i flere tiår. Nå var det akkurat JEG som trengte noe fra felleskassa. Neste gang er det kanskje du.

Anonymkode: abce0...b0d

Hva med oss som trenger briller og linser? Betaler alt fra egen lomme. Selvsagt kan døve også betale noe selv for hjelpemidler

Anonymkode: b7fa0...8fa

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykefravær ja. Jeg har barn som sliter med helsen. Hun er 4 og kan ikke være alene hjemme. Har slitt med luftveiene helt siden hun var baby, og har først np blitt tatt ordentlig på alvor(mange halsbetennelse og kronisk rennende nese, men har fått beskjed hele veien om at det nok kun er pga bhg og at det er vanlig at de små er pfte forkjølet). Nå ble vi tatt på alvor. Når vi fikk time hos ønh? I mars neste år. Mest sannsynlig må mandlene vekk, for de er veldig store. Så sier legen at etter timen hos ønh kan det gå enda et års tid før operasjon pga ventetid. 

Og de lurer på hvorfor sykefraværet(vi har omsorgsordning som vi deler mellom oss) er så høyt når køene er så lange. 

Anonymkode: 5d2b9...3be

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (1 time siden):

Når eldrebølgen virkelig treffer så kommer Norge til å bli nødt til å redusere kostnader. Vi som jobber kan ikke bære alt på våre skuldre

Det er for mange i Norge som ikke bidrar. 
Da kommer det til å bli nindre lukrativt å være ufør.

Verre med alle unge som ikke bidrar :

"fremtiden er det ikke eldrebølgen som vil legge beslag på kostnadene, det er «yngrebølgen» av unge funksjonshemmede. Ny studie viser hva dette betyr i kroner og øre."

https://sykepleien.no/2023/12/yngrebolgen-blir-dyrere-enn-eldrebolgen-sa-mye-mer-koster-en-hoykostnadsbruker

Anonymkode: e99ca...f6e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fastlegene sykemelder altfor lett. Har opplevd å bli tilbudt sykemelding uten at jeg har bedt om det flere ganger. 
Feks sist gang jeg var hos legen akutt pga kraftig vedvarende hoste og ville bli lyttet på og ha hostesaft, så fikk jeg spørsmålet: Og så vil du vel ha sykemelding ut neste uke? 

Anonymkode: 9d687...94b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med oss som trenger briller og linser? Betaler alt fra egen lomme. Selvsagt kan døve også betale noe selv for hjelpemidler

Anonymkode: b7fa0...8fa

Jeg bruker også briller og linser. Betaler det selv. Høreapparat er behandling for hørselstap. Den behandlingen dekker staten (foruten den vanlige egenandelen ved helsetjenester. Det er veldig lurt å behandle hørselstap, for ubehandlet hørselstap gir dramatisk økt risiko for demens. Mye forskning på det. Bare å google.

Anonymkode: abce0...b0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2024 den 22.24):

De har Medicaid i USA for de som ikke har privat helseforsikring (nesten alle, 85% har helseforsikring), Så det du sier stemmer ikke. Ikke noe land i verden bruker mer penger på helse enn USA.

Forskjellen på USA og Norge er at USA har privat helseforsikring mens vi har offentlig helseforsikring (om man betaler via skatteseddelen eller til et forsikringsselskap har ikke noen praktisk betydning). Men helsevesenet i USA er jo selvsagt mye bedre enn det norske.

Du fikk inn det vanlige sosialistiske gnålet om "de rike", men dette tøvet altså null rot i virkeligheten.

Anonymkode: a52fb...cc8

Selv om man har en god helseforsikring er det helt vanlig at man må betale 100 000 NOK i egenandel på et år. En normal vaginal fødsel må man betale flere titallstusen kroner for SELV, selv om man har forsikring, bare som et eksempel.

Helsesystemet i USA er bedre enn i Norge - for noen. For de fleste er det ikke det. De har også et svært ineffektivt system som først og fremst er basert på inntjening. 

Anonymkode: ddc44...07d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker også briller og linser. Betaler det selv. Høreapparat er behandling for hørselstap. Den behandlingen dekker staten (foruten den vanlige egenandelen ved helsetjenester. Det er veldig lurt å behandle hørselstap, for ubehandlet hørselstap gir dramatisk økt risiko for demens. Mye forskning på det. Bare å google.

Anonymkode: abce0...b0d

Jeg er ikke imot at man skal få høreapparat fra staten, men det gir ingen mening at man må betale briller og linser selv. Hvis jeg ikke selv hadde betalt for briller/linser/laseroperasjon, hadde jeg vært ufør. Ser ikke en dritt uten. Er ingen jobber jeg kan utføre. 

Anonymkode: ddc44...07d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...